eigenwijze tinker!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

eigenwijze tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 21:16

Hoi!

Op de manege waar mijn verzorgpaarden staan hebben ze ook een tinker voor de lessen. Omdat mijn verzorgpaarden nu voor 2 maanden de wei op zijn heeft de eigenaresse gevraagd of ik de tinker in de vakantie wil rijden zodat hij een keer wordt doorgereden, hij is namelijk nogal eigenwijs.
Ik heb er vandaag voor de eerste keer opgezeten, en het is idd een lastig portret Haha! . Soms draait ze opeens gewoon een andere kant op, maar dat heb ik wel aan kunnen pakken. Maar ze reageert absoluut niet op je binnenbeen en dat is een groot probleem met voltes en figuren rijden, op de hoefslag blijven én aangalopperen. Zodra je binnenbeen geeft gaat ze juist naar binnen, hoe meer been hoe vervelender ze wordt. Aangalopperen is dus ook nogal lastig, vooral op de rechterhand omdat ze de rechtergalop niet doet. Als ik strenger wordt en bijvoorbeeld een tik bijgeef begint ze te staken en tegen mijn been in te bokken. Dit kan ik wel uitzitten, maar omdat ze zo reageert krijg ik haar dus nog niet naar buiten voor mijn binnenbeen.. Zelf ben ik geen tinkers gewend te rijden, mijn verzorgpaarden zijn fries en KWPN. Die fries was ook niet te makkelijkste toen ik haar begon te verzorgen, want ze kende eigenlijk nog niet veel, maar die was heel anders dan de tinker..
Hebben jullie tips? Haha! alvast bedankt!

Anoniem

Re: eigenwijze tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:17

Ik zou eerst even terug naar de basis gaan met grondwerken. Voorwaarts weer logisch maken, wijken voor druk, en even aan de verhoudingen mens/paard werken.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:43

Mijn eerste gedachte was idd wad Sonja al zei. Als dat ook niet werkt zou mijn reactie waarschijnlijk een keer heel erg duidelijk zijn. Maar ik heb ook gehoord (weet het niet meer 100% zeker) dat tinkers daar heel gevoelig voor zijn. (graag correctie als dit niet klopt) Dan moet je dat natuurlijk ook weer doseren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:39

Als een paard niet aan 1 kant wilt aangalloperen, heeft dat meestal met een rugprobleem te maken.. daar kun je nu weinig aan doen, behalve het aangeven. Kijk eens of je erg scherpe reacties krijgt als je met je knokkels over de rug van het paard gaat, zowel in het midden, als links en recht van de rug.

Verder echt duidelijk worden wat je met binnenbeen bedoelt, als dat tenminste zowel links als rechtsom het geval is, anders wijst het weer op een rugprobleem, en moet dat eerst aangepakt worden. Anders echt zweepje erbij. de zweephulp geef je op de plek net achter je kuit.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:09

Haar eerst netjes aan het been rijden. Dan heeft ze nadien geen andere mogelijkheid dan te luisteren naar jouw binnenbeen. Als ze nl. niet luistert naar je been wilt het doodgewoon zeggen dat ze niet goed aan het been is Lachen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 13:57

bedankt voor de reacties! haar rug heb ik al gecontroleerd, daar reageert ze niet op..ze gaat over het algemeen wel voorwaarts voor m'n been, maar niet zijwaarts..ik weet niet of ze dit gewoon niet snapt? en hoe ik het dan het beste op kan lossen..

the_fish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 07:12

wat laat misschien maar toch even een reactie

wij hebben zelf ook een tinker, tinkers zijn lieve paarden en staan bekend om hun makkelijke karakter.
maar waar nooit over gesproken wordt is dat tinkers erg eigenwijs zijn in hun eerste 8 levens jaren en daarna worden ze makkelijker, als er goed mee om wordt gegaan.

wij hebben onze tinker gekocht toen ze 3 jaar was, een groot eigenwijs stuk beton. ze walste overal door als jij rechts wilde ging zij links,als jij in galop wilde ging ze stappen. ze is nu 6 jaar en is de meeste eigenwijzigheid nu wel kwijt maar soms heeft ze nog nukken.
je kunt dit oplossen door heel conseqent te blijven in je rijden steeds op nu als ze iets fout doet en rijkelijk belonen als ze het goed doet.
veel succes met alle eigenwijze tinkers, als je blijft volhouden heb je wel een super paard aan een tinker

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 13:54

oke bedankt voor je reactie! Volgens mij is deze tinker nu 4, en eigenlijk nog echt heel goed ingereden maar wel ingezet voor de manegelessen, waar ze dus niet gehoorzamer op werd..

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:49

Ik ken maar weinig paarden die beter worden van manegelessen. Zeker zo'n jong dier. Denk dat ze met de lessen gewoon verpest is, dat zie je vaak bij manegepaarden, doordat er veel verschillende en beginnende ruiters opzitten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:59

Als ik het zo lees dan lijkt het mij het beste om terug te gaan naar de basis...ze is nog enorm jong en nu eigenlijk al verreden.Hier en daar zullen vast al spiergroepen zijn die vast zitten en reactie opwerpen.
Ik zat eerst ook aan de zweephulp te denken maar ze is nog zo jong,denk dat je dat als laatste pressie middel moet gaan gebruiken.
Eerst wat grondwerk/longeren zodat ze lekker op de stem gaat werken,later de rest van de hulpen weer zachtjes toepassen zodat het hele gedoe met hard drijven en bokken op het been verdwijnt.
Zorg dat er iemand bij is die je hiermee kan helpen...een jonge en zeer eigenwijze Tinker die dwars tegen de draad is Clown

Succes!!

Groetjes,Tinky

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 20:18

oke bedankt voor je reactie! ik zal ermee gaan werken! Ze is nu een week naar een hengstenstal om gedekt te worden, maar daarna ga ik met haar beginnen.

groetjes merel

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:18

Over het echte zijwaarts gaan (dus wijken). Soms helpt het als je het paard om en om met de zweep een zachte hulp (dus alleen aanraken) geeft, eerst op de schouder, dan op de achterhand, weer op de schouder, weer op de achterhand. Soms snappen ze dan ineens wat je van ze verwacht. Het moet een paard wel eerst uitgelegd worden, anders weten ze ook niet wat je wilt Knipoog

Je kunt het ook eerst aan de hand oefenen, en dan ook met de zweep als hulp. Let op: echt alleen aanraken!! Daarnaast zorgen dat je eigen hulpen helemaal oke zijn, dus achter het buitenoor zitten, en met binnenbeen naar de hoefslag vragen.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:21

Heel herkenbaar dit! Mijn ene tinker doet dit ook, soms echt onuitstaanbaar! Ik heb de oplossing nog niet gevonden, maar ik probeer wel door te drijven wat ik wil. Soms lukt het met de zweep een beetje, maar soms krijg ik ook van die trap/bok reacties op de zweep. Frustrerend is het he?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:26

ik zou haar eens aan de longe pakken en vanaf daar weer beginnen
dit probleem ligt denk ik aan het niet consequente baasje,
dus weer terug aan de longe en goed voorwaarts laten gaan

en vooral maar zeker niet om laten draaien tijdens het longeren

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:51

iederaan pakt maar meteen die zweep erbij!
je kan ook eerst denken, voordat je iets afstraft!
die fout heb ik ook gemaakt met mijn ex verzorgpaard die ik heb doorgereden.(tinker)

back to basic! dus eerst leren wat druk op been is! bijv. er naast staan en dan omzetten, hetzelfde in de bak doen.
of als je er op zit, naar rechts leunen, tegelijkertijd linkerbeen erbij leggen en uiteraard belonen!
het eerste stapje is al goed genoeg! en niet meteen teveel willen.

ik zelf vind tinkers super dieren!

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:41

pluche_pluus schreef:

Ik vind dat je nu te snel conclusies trekt Boos!
Ik had het ook over een zweep maar die gebruik ik NOOOOOOIT om af te straffen. Een zweep gebruik ik om aanwijzingen duidelijker te geven, ik sla er niet mee!! Als jij denkt dat zweepgebruik=afstraffen, dan ga JIJ duidelijk verkeerd om met een zweep.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:01

cremellogek schreef:
pluche_pluus schreef:

Ik vind dat je nu te snel conclusies trekt Boos!
Ik had het ook over een zweep maar die gebruik ik NOOOOOOIT om af te straffen. Een zweep gebruik ik om aanwijzingen duidelijker te geven, ik sla er niet mee!! Als jij denkt dat zweepgebruik=afstraffen, dan ga JIJ duidelijk verkeerd om met een zweep.

Hmmm...dat was ook mijn gedachte....
Een zweep is veel meer dan een middel om alleen mee af te straffen...een paard moet respect hebben voor een zweep....geen angst.Een zweep is een verlengstuk van je hand en daarmee kun je aanwijzingen geven,belonen,afstraffen,hulpen duidelijk maken,vliegen of andere kriebels mee weghalen,honden mee verjagen,knopjes van de stoplichten mee indrukken en nog veel meer....
Dat back to basic was trouwens ook al door meerdere mensen geoppert...(o.a door mijzelf Bloos )

the_fish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:51

cremellogek schreef:
Heel herkenbaar dit! Mijn ene tinker doet dit ook, soms echt onuitstaanbaar! Ik heb de oplossing nog niet gevonden, maar ik probeer wel door te drijven wat ik wil. Soms lukt het met de zweep een beetje, maar soms krijg ik ook van die trap/bok reacties op de zweep. Frustrerend is het he?

Het is frustrerend maar het hoor een beetje bij een jonge tinker. een tinker kan heel eigenwijs en koppige zijn. ze zijn ook nog eens heel sterk.

ik denk dat de beste manier is om ze te rijden is. steeds de oefening die niet goed gaat op nieuw doen net zo lang dat het wel goed gaat of een beetje in de richting komt, dan rijkelijk belonen.
wordt voor al niet kwaad en blijf gewoon rustig ( ook al is dit soms heel moeilijk ) en reageer je frustratie niet af op je tinker.

the_fish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:57

pluche_pluus schreef:
die fout heb ik ook gemaakt met mijn ex verzorgpaard die ik heb doorgereden.(tinker)

back to basic! dus eerst leren wat druk op been is! bijv. er naast staan en dan omzetten, hetzelfde in de bak doen.
of als je er op zit, naar rechts leunen, tegelijkertijd linkerbeen erbij leggen en uiteraard belonen!
het eerste stapje is al goed genoeg! en niet meteen teveel willen.

ik zelf vind tinkers super dieren!

er is niks mis met een zweep, als je hem maar niet als slaghout gebruikt. je kan met een zweep je paard heel veel aanwijzingen geven. Bijv met het wijken dat je paard ook zijn kont moet meenemen.

tinkers zijn inderdaad super lieve paarden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:23

Ik denk dat het probleem ligt bij dat het ten eerste een erg jong paard is wat nu al in de manege lessen meehobbelt, zeker voor een koudbloedje is dat veel gevraagt, hij niet heeft leren wijken voor druk,dus weet waarschijnlijk niet wat je bedoelt , dat kun je heel goed aan de hand leren.
Een tinker is heel gevoelig voor respect, laten zich niets afdwingen en juist hoe harder je wil vechten hoe meer ze zich tegen je gaan keren of juist helemaal in hun schulp kruipen,
Leer het dier eerst kennen met wat freestyle en grond werk, denk dat je dan al heel veel heb gewonnen, maar als het niet klikt dat zul je nooit iets voor elkaar krijgen bij een tink,

Heb er zelf namelijk 5 lopen en weet wel zo`n beetje hoe ze in mekaar steken.
De zweep thuis laten en met respect rijden en nooit tikken met de zweep, dat is eigenlijk voor elk paard erg belangrijk,
Probeer ook wat meer met je lichaam duidelijk te maken wat je wil , dus als je netjes op de volte wil blijven ga jij ook met je lichaam op die volte, de binnen teugel komt dan wat tegen de hals en de buiten teugel wat losser, zeg maar de deur openen en de deur sluiten, ik weet eigenlijk niet hoe ik het duidelijk moet maken met het toetsen bord, zou het eigenlijk voor moeten doen, dus zou zeggen kom eens langs Knipoog

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:37

Ja leuk he, die "eigenwijze" Tinkers...

Ik heb zelf ook een Tinker van bijna 4 jaar. Zij vind ook alles nog moeilijk, want ze leert zo ontzettend veel!
Ik zou inderdaad wel even met de longeerlijnen gaan kijken wat je kan bereiken. Ik ben zelf echt een "longeer-fanaat"! Ik doe erg veel met de dubbele lijnen, en leer hier weer heel veel trucjes van die me bij het rijden kunnen helpen.
Ook grondwerk is idd handig om te gebruiken. Een paard wat niet kan wijken voor druk, zal voor je been ook niet snel aan de kant gaan. Kan zijn dat deze Tinker dat nog moet leren.
Door te proberen en te oefenen kom je het probleem mss wel tegen! En daarnaast is het nog leuk om te doen ook! En je leert je paardje ook op een andere manier goed kennen... Je wwordt er samen altijd wel iets beter van! haha Haha! Knipoog

Tinkers staan bekend als hardstikke lief en betrouwbaar (over het algemeen), maar daarnaast ook stront eigenwijs! Erg fijn om je Tinker te kennen, en te kunnen herkennen wanneer iets onder de catagorie "begrijpen" of "lekker dwarsliggen" valt! Clown

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 19:31

oke bedankt voor alle tips! ze is nu terug van de hengstenstal, heb er weer 1 keer opgereden en nu luisterde ze beter, ze was braaf stuurbaar en keerde niet meer om en bleef braaf op de hoefslag (vertikte ze eerst, steeds naar binnen vallen), maar de galop ging dus nog niet..ik heb haar ook gisteren proberen te longeren (met halster, ook niet erg slim) maar was niet echt een succes Clown dat moet ik denk ik met iemand erbij oefenen, heb er meerdere keren achteraan geskied Clown als haar kont eenmaal naar me toe was kon ik niets meer, ze bleef gewoon doorlopen. kon haar op het einde wel meestal voor zijn, maar toch niet altijd, en toen kwam er iemand in de bak rijden dus leek me geen succes dan te blijven longeren met een paard dat afentoe met je aan de wandel gaat Clown volgende weer doen we dat dus over met hoofdstel, heb ik misschien nog enige kans Tong uitsteken