Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lejo schreef:Inderdaad, maar als de eigenaar je pony wel laat eten dan is hier vrees ik geen beginnen aan...Inderdaad zoals bovenstaand, gewoon voorwaarts in beweging en contact houden, dan krijgt ie geen kans om een hap te nemen en evt. tot ie het afgeleerd is ergens waar geen eten is uitstappen anders heeft ie daarin geen rustmoment omdat je constant een contactteugel moet houden.
Verder heel erg consequent zijn en nooit meer toelaten, ook niet voor 1x omdat het zo goed gaat, want dan kun je weer van voor af aan beginnen.
als laatste, aan de eigenaar vragen of die zou willen overwegen om het ook niet meer te doen en dit even goed onderbouwen waarom je dat vraagt.
Citaat:Beste is inderdaad even overleg plegen ook met de eigenaar of die het in het vervolg ook niet meer toe zal laten..
splash1999 schreef:Citaat:Beste is inderdaad even overleg plegen ook met de eigenaar of die het in het vervolg ook niet meer toe zal laten..
klinkt toch wel erg raar als je tegen de eigenaar zegt. Zeg wil je je paard niet meer laten eten, heb ik namelijk last van. Sorry maar dat zou mij persoonlijk in het verkeerde keelgat schieten
En toch kun je ze heel snel duidelijk maken dat het niet de bedoeling is dat ze gaan eten. Belangrijkste is dat je ze minstens 5 stappen voor bent: als ze ook maar een oor of oog in de richting van het eten draaien moet je ze al terugroepen. Niet aanpakken als ze stilstaan en al een flinke pluk gras in hun mond hebben, maar al ingrijpen als ze nog maar nauwelijks bedacht hebben dat ze wel eens wat kunnen gaan eten. Al ver voor je langs een smakelijk bosje komt moet je al beginnen met vertellen dat ze dat mooi kunnen vergeten 
piezze schreef:Is toch helemaal niet handig want met bit en neusriem kan het beest toch ook helemaal niet goed kauwen.
Celia schreef:Lekker gevaarlijk om in te stikken...
)
maar we boeken vooruitgang