Paard eet onder het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marijkje1990

Paard eet onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 20:49

Heey,
Hier ben ik helemaal tegen maar mijn zins kort verzorgpaard mag eten onder het rijden.
Supper irritant is dat als je aan het rijden bent.
Hij mag het al 10 jaar lang doen en ik wil hem daar vanaf krijgen. Zo snel mogelijk niet maar lekker opbouwend.
Iemand mischien een tip voor mij om dit het beste te doen?
Want hij moet er echt vanaf als hij met mij is.

Groetjes Marijke en Mouse

Uppojono

Re: Paard eet onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:51

Verbinding houden en zodra hij met zijn hoofd naar beneden gaat, flink been geven en indien geen reactie een tik.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:55

Inderdaad zoals bovenstaand, gewoon voorwaarts in beweging en contact houden, dan krijgt ie geen kans om een hap te nemen en evt. tot ie het afgeleerd is ergens waar geen eten is uitstappen anders heeft ie daarin geen rustmoment omdat je constant een contactteugel moet houden.

Verder heel erg consequent zijn en nooit meer toelaten, ook niet voor 1x omdat het zo goed gaat, want dan kun je weer van voor af aan beginnen.

als laatste, aan de eigenaar vragen of die zou willen overwegen om het ook niet meer te doen en dit even goed onderbouwen waarom je dat vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:19

Klinkt heel simpel, maar dat IS de oplossing eigenlijk ook. Zorgen dat zijn mond niet bij eten kan komen. Desnoods door een bijzetteugeltje te gebruiken dat je niet stoort bij het rijden, maar wel dusdanig kan begrenzen dat hij niet (ook niet stiekum effe gauw) een hap kan pakken.
En consequent zijn natuurlijk, anders heb je d'r niks aan.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:38

lejo schreef:
Inderdaad zoals bovenstaand, gewoon voorwaarts in beweging en contact houden, dan krijgt ie geen kans om een hap te nemen en evt. tot ie het afgeleerd is ergens waar geen eten is uitstappen anders heeft ie daarin geen rustmoment omdat je constant een contactteugel moet houden.

Verder heel erg consequent zijn en nooit meer toelaten, ook niet voor 1x omdat het zo goed gaat, want dan kun je weer van voor af aan beginnen.

als laatste, aan de eigenaar vragen of die zou willen overwegen om het ook niet meer te doen en dit even goed onderbouwen waarom je dat vraagt.
Inderdaad, maar als de eigenaar je pony wel laat eten dan is hier vrees ik geen beginnen aan...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:40

en als de eigenaar het geen probleem vind waarom wil jij dan als zijn verzorger dit opleggen aan hem. Ik zou het overleggen anders lekker laten gaan . dat ht vervelend is voor jou neem je maar voor lief want het is jouw paard niet

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:43

Waar rijd je dan normaal gesproken, op gras?

Het is gewoon consequent duidelijk maken dat je verzorgpaard niet op eigen houtje stil mag gaan staan om te gaan eten. Zodra je merkt dat het paard langzamer gaat en misschien wel plannen maakt om te eten, tikje met de zweep erbij ofzo. In ieder geval voorwaarts houden. Daarbij hoort ook contact in de mond houden, dat als je voelt dat het hoofd naar beneden gaat je een duidelijke ophouding kan geven om duidelijk te maken dat dat niet mag.

Beste is inderdaad even overleg plegen ook met de eigenaar of die het in het vervolg ook niet meer toe zal laten..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:45

Citaat:
Beste is inderdaad even overleg plegen ook met de eigenaar of die het in het vervolg ook niet meer toe zal laten..

klinkt toch wel erg raar als je tegen de eigenaar zegt. Zeg wil je je paard niet meer laten eten, heb ik namelijk last van. Sorry maar dat zou mij persoonlijk in het verkeerde keelgat schieten

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:53

Ik zou het wel overleggen met de eigenaar, uiteindelijk bepaalt die toch wat wel of niet is toegestaan. Kan me wel voorstellen dat dit lniet lekker rijden is. In het maandblad Ros stond een tip: Neem bij het rijden een springzweepje mee. Elke keer als het paard met zijn hoofd naar beneden gaat krijgt hij een tik op zijn hals. Dit hoeft echt geen pijn te doen, maar het moet hem duidelijk maken dat zijn gedrag niet aanvaadbaar is.
Voor de rest zijn er goede tips gegeven. Succes!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:55

gewoon een check er aan vast knopen, dan kennie zn hoofd niet meer naar beneden doen...

nee hoor, grapje... maar ik zou t ook niet weten, mijn draver heeft er ook last van, ik geef m steeds maar op zn sodemieter

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:20

splash1999 schreef:
Citaat:

klinkt toch wel erg raar als je tegen de eigenaar zegt. Zeg wil je je paard niet meer laten eten, heb ik namelijk last van. Sorry maar dat zou mij persoonlijk in het verkeerde keelgat schieten

Overleggen en opdragen zijn twee heel verschillende dingen. De eigenaar zal het laten eten iets onschuldigs gevonden hebben. Ik kan me niet indenken wat voor voordeel iemand ervan heeft als zijn paard op eigen wil dingen gaat doen. Misschien heeft de eigenaar ook geen idee gehad hoe het op te lossen en kun je er samen een aanpak voor bedenken.

Sorry hoor, maar als advies geven om maar gewoon het paard dit toe te laten staan schiet je ook weinig mee op. Tenzij je graag aan paardzitten doet, van kwaad tot erger kom je helemaal niet meer aan rijden toe..

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 17:02

De eigenaar die leerd het paard het zelf aan.. laten we zeggen dat ze zecht.. "Nou neem maar lekker een hapje hoor" .. Zo rijd ze daar ook nog een paardje van andere mensen die mee doet aan de marrathon. Aan dat paardje heeft ze het ook geleerd om te doen. Ik zou kijken wat ik er aan kan doen met deze tips. Als het echt niet werk geef ik het ook gewoon op.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:03

gun het wel eventjes de tijd hoor, gewoon een poosje goed consequent zijn, helemaal als hij het bij een ander wel maag zal het wel even duren voor hij weet dat het niet altijd zomaar mag.
Dus vooral niet te snel opgeven en vooral NOOIT meer toelaten, anders leert hij het ook nooit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:44

Ik rij manegepaarden en pony's en vooral de pony's eten graag, krijgen dat ook vaak voor elkaar en hebben ruime ervaring in het negeren van hun ruiter Lachen En toch kun je ze heel snel duidelijk maken dat het niet de bedoeling is dat ze gaan eten. Belangrijkste is dat je ze minstens 5 stappen voor bent: als ze ook maar een oor of oog in de richting van het eten draaien moet je ze al terugroepen. Niet aanpakken als ze stilstaan en al een flinke pluk gras in hun mond hebben, maar al ingrijpen als ze nog maar nauwelijks bedacht hebben dat ze wel eens wat kunnen gaan eten. Al ver voor je langs een smakelijk bosje komt moet je al beginnen met vertellen dat ze dat mooi kunnen vergeten Lachen

Meestal is het genoeg om aan het begin een paar keer streng op te treden, en kun je verder toe met gewoon een ophoudinkje, stem of wat been - vaak is het dan zelfs genoeg om alleen maar te denken dat het niet mag.

Helemaal afleren lukt volgens mij echter niet makkelijk: als jij even niet oplet zullen ze het toch weer proberen, de draken Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:06

je bedoelt dat diegene endurance rijd of niet. dan snap ik heel goed dat ze het hem aanleert. maar dan alleen op het moment als ik zeg dat ie mag eten en anders niet. Bij die van mij ook moeten aanleren maar ze doet het alleen als het mag van mij

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 14:47

De eigenaaren van dat paardje rijden met hem marathon met de kar. Maar ik heb vandaag goed opgelet en hij wou af en toe de stuikjes pakken maar het eten heeft hij vandaag niet gedaan.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:25

maar das gevaarlijk als je paard ineens stilstaat met de kar erachter met ook nog eens meerdere mensen erop. Lijkt me niet erg handig dat ze hem dat dan aanleren.

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 18:15

Dat vind de eigenaar van het paardje ook niet.. kunnen best wel flinke ongelukken van komen als het zo door gaat.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:18

wat raar om je paard aan te moedigen om te eten tijdens het rijden. Is toch helemaal niet handig want met bit en neusriem kan het beest toch ook helemaal niet goed kauwen. Verder denk ik dat alle tips al gegeven zijn.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:35

Mijne deed het ook toen ik ze kocht (ze heeft het dus ook zeker 10 jaar lang mogen doen). Ze heeft het bij mij éénmaal geprobeert, en toen wist ze wel hoe laat het was. Je schopt ze gewoon lekker vooruit, of zeg gewoon boos "nee", of de naam van je paard. Mijne heeft het verder nooit meer geprobeert.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:54

piezze schreef:
Is toch helemaal niet handig want met bit en neusriem kan het beest toch ook helemaal niet goed kauwen.

De pony's en paarden die ik ken maken daar nooit een probleem van hoor Lachen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:25

Lekker gevaarlijk om in te stikken... Mijn merrie gaat zelf gaan hoofdschudden als je het bit gewoon in doet nadat ze op de weide gelopen heeft (aangezien er nog grasjes in haar keel zitten). Dus stel je voor als ik ze laat eten, en er dan mee rijdt..

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:32

Het kijkt mij niet erg handig dat je dit doet zonder overleg met de eigenaar.
Als hij het bij de eigenaar wel mag en bij jou niet is dat denk ik verwarrend.
Ik zou het eerst met de eigenaar bespreken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:54

Celia schreef:
Lekker gevaarlijk om in te stikken...

Volgens mij valt dat allemaal wel mee. Zoals gezegd: ik laat ze nooit eten als ik het kan voorkomen. Maar dat betekent niet dat ze het nooit doen, ze zijn me te snel af, of ze staan op stal met bit als ik nog even iets moet pakken, etc. Die paarden vinden het blijkbaar niet onaangenaam om met bit in te eten. Echt stikken gebeurt niet snel, wel kan er een pluk gras of hooi blijven hangen, dat is irritant maar als je in de buurt bent geen enorm probleem, het is ook niet iets dat in een paar seconden ineens fout gaat.

Ik zou idd niet aanraden om een paard met bit en al de wei op te gooien of er uren niet naar om te kijken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 11:04

mijn paardje was dat ook gewent
vanaf dag 1 heb ik hier an gewerkt
onder zadel gaat het al heel goed

aan de hand nog iets minder
en dat heeft m bijna zijn leven gekost
paard nam ferme hap taxis toen een vriend even
een stukje met m ging lopen ..

dat groeit hier erg veel en zowel meer planten
het kwartje begint nu te vallen
als ik afstap zeg ik even wachten
en als ik zeg okee mag die eten / grazen
(dat is in de regel na het uitdoen van het bit Knipoog )

aan de hand is het nog wat lastig Bloos maar we boeken vooruitgang

zou gewoon even overleggen met de eigenaar
verder als je actief rijd heeft die idd geen tijd
maar bij een lange teugel is dat een stuk moelijker