hij heeft me beetgenomen, maar hoe???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

hij heeft me beetgenomen, maar hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 21:08

Paardje van mij heeft iets gevonden om onder het werk uit te komen en met succes want ik ben ten einde raad, heb vanalles geprobeerd....
Hopelijk krijg ik het een beetje duidelijk uitgelegd,want het probleem is dat ik niet eens weet wat hij precies doet, laat staan het oplossen..

Hij heeft sowieso alvrij snel de neiging om zijn rug vast te zetten en kort te lopen en vooral vanuit zijn schouder afgemeten pasjes te maken. Maar over het algemeen krijg ik hem met rijden steeds beter gedragen en ruimer aant lopen.
Alleen bepaalde momenten haalt hij het bloed onder m'n nagels vandaan. Ik krijg geen verbinding van been naar hand, hij wil mijn hand niet volgen (al buigt hij wel af, dus voor het oog valt het nog niet zo op). Als ik meer druk met m'n been geef gaat hij alleen maar sneller (kleine snelle pasjes) en loopt hij onder me vandaan. Wil ik hem opvangen verliest hij activiteit van achteren en gaat hij alleen maar langzamer ipv meer gedragen. Ik heb het idee dat hij kort en op z'n voorhand loopt. Tenminste dat is wat ik voel, wat hij precies doet kan ik de vinger niet op leggen.

Heb al vanalles geprobeerd om hem meer aan elkaar en voorwaarts-neerwaarts te rijden, maar het haalt niets uit op dat moment.
Ik denk dat het niets medisch is, aangezien hij een dag later weer geheel normaal lekker kan lopen sjouwen en omdat hij totaal niet zweet (als ik al een uur zit te zweten met rijden Bloos ) terwijl hij als hij goed loopt na een halfuur voldaan werk best nat is...
Hij doet dit trouwens alleen thuis. Ergens anders is hij meer met andere dingen bezig en heeft hij hier geen tijd voor Tong uitsteken

Iemand met een gouden tip?? En die zijn trucje doorziet? Haha!

krumel

Re: hij heeft me beetgenomen, maar hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:11

ik denk gewoon voorwaarts voorwaarts voorwaarts. ook al gaat hij dan ff onder je vandaan lopen, voorwaarts blijven rijden totdat je voelt dat hij veruimt en dan vang je hem rustig op. En heel veel schakelen zal ook goed helpen denk ik.
Als dat niet helpt weet ik het niet.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:08

ik heb weer niet alles gelezen, dus misschien staat het al ergens.. sorry in that case.. maar!

klinkt alsof je paard zijn tong over het bit legt? zou dat kunnen?

hij loopt achter de loodlijn, is heeeeel licht in de hand, en maakt korte passen.. klinkt wel zo dus Knipoog

mogelijke oplossingen,

bakstuk (bit) hoger hangen, neusriem strakker, ander bit?

met rijden is het moeilijk op te lossen, gewoon steeds afstappen en zijn tong terug doen Knipoog

tja, is heel vervelend als ze dat door hebben, en een lastig af te leren gewoonte!

heel veel succes! ben benieuwd hoe het afgelopen is Knipoog

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:09

o, er stond nog niet zo veel.. hihi

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:11

Mijn paard voldoet een klein beetje (lees: een beetje heel veel) aan jouw beschrijving.
Wanneer mijn paard m'n hand niet wil volgen (ben ik maar sinds kort mee bezig, vroeger hobbelde ik maar wat rond) blijf ik gewoon lichtjes aandrijven tot ze het doet. Ze is een heethoofd, dus zij springt ook steeds vooruit. Dan neem ik d'r gewoon terug en begin opnieuw. Na een tijdje lukt het dan al wat beter. Maar ik ben er nog niet zo lang mee bezig dus echt veel kan ik er ook nog niet van verwachten Knipoog. Maar het lukt al aardig vind ik zelf. Ook zij wil dan wel eens op haar voorhand gaan sleffen en traag lopen, daar maak ik dan gretig gebruik van om d'r even lekker verzameld te rijden en vervolgens over te gaan naar een actieve draf. Dan gaat ze haar achterhand meer gebruiken en gaat ze ook hogerop lopen, niet meer te laag (wat ze dus durft doen als ze op de voorhand sleft). Dit herhaal ik dan een paar keer zodat de achterhand er weer goed onderzit en dan begin ik opnieuw met haar m'n hand te laten volgen (of toch proberen Clown ). Valt ze weer op de voorhand, dan maak ik opnieuw een paar tempowisselingen enz. Dit kan een werk zijn van lange adem, maar het slechtste dat je kan doen is je geduld verliezen! Je moet steeds consequent zijn en blijven, hoe moeilijk het ook is. Want als je het niet bent en je na een paar keer zegt 'ik geef het op, het lukt toch niet', zal hij onthouden dat hij wanneer hij langer 'zijn truucje' toepast hij wel zijn zin krijgt! En vergeet niet: de achterhand is de motor, da's het allerbelangrijkste! Heel veel succes & denk erom: er zijn nog mensen met dit probleem (ik Clown ) en die geven ook niet op!

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:48

ben je er al uit?????

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:56

Ik heb ook zo'n "etter"
Verbinding van voren houden ook al duikt hij tegen z'n borst aan. Hij wil van die "druk" afkomen.
been er aan houden, maar niet laten versnellen!
Als hij zakt naar waar jij hem wilt; ontspannen.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 12:06

@MisDaad: hij loopt iig niet achter de loodlijn , hij loopt eerder er net wat voor dat erachter.
Je ziet er eigenlijk niets aan, als je niet beter zou weten loopt hij niet eens slecht, dus echt verzet toont hij niet. Maar als je goed kijkt zie je dat hij gewoon niet aan de hulpen is Knipoog

Hij heeft het gelukkig niet volgehouden Knipoog
Ik ben er nog steeds niet uit wat hij me precies flikt, maar als ik hem een paard dagen met rust laat en longeer (met pessoa uiteraard) is er niets meer aan de hand. Ik denk dat het zelf misschien een spierpijntje is of dat hij gewoon geen zin heeft ( en als haflinger zijnde ga je dan ook echt geen zin maken Haha! )
IIg ebdankt voor de tips!

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:28

wat raar joh.. haha.. nouja.. hoe je dr aan komt maakt ook niet uit,
de vraag is:

hoe kom je dr af!!!!??

en dat is het belangrijkste!
gelukkig maar.

vrodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:02

Tja ik zeg ook goed voorwaarts rijden, schop hem maar vooruit om het ff lomp te zeggen. En zodra hij in die voorwaartse gang zich loslaat en ruimer gaat lopen, tempowisselingen rijden.

anynomus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:04

zei je het niet zelf al?
(de ,gedeeltelijke, oplossing)
dath ij het ergens anders niet doet, omdat hij dan met andere dingen bezig is.... is het dan niet handig om dat uit te proberen? heel veel overgangen rijden, veel figuren (ook zelfverzonnen figuren die hij dus niet verwacht of figuren die je normaal weinig rijdt) en veel andere dingen verzinnen om hem bezig te houden.. (tis maar een ideetje hoor)

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:35

Misschien goede instruktie??

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:41

Klinkt alsof hij gewoon heel economisch loopt. Vooral niet meer moeite doen dan nodig is.
Tipje om het aan je smid voor te leggen, misschien dat het rolmechanisme niet ideaal is voor je paard. Als hij wat makkelijker over de toon kan rollen kan hij misschien ook lekkerder lopen.
Verder lijkt mij ook "bezig houden" overgangen, tempowisselingen, slangevoltes etc etc.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 11:52

Goede instructie heb ik, maar meestal flikt hij het net op een dag(en) dat ik geen les heb en dit zelf op moet lossen.
Ik denk idd dat je gelijk hebt JML. Hij loopt dan zodanig, dat hij het gemakkelijk nog 3 uur kan volhouden (zweet niet, ademt niet sneller etc. in tegenstelling tot normaal).
Aan de ijzers ligt het denk ik niet, ik heb hem laatst nog eens zonder ijzers gehad en ook daar zat geen verschil in lopen bij hem. Sinds ik het bericht heb geplaatst heeft hij het overigens niet meer gedaan.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:00

dan vooral dit topic in stand houden..!!

dan doet ie t niet meer!! haha

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:35

Heb je al gekeken of het zadel niet teveel op de schouder klemt, waardoor ie voor korter gaat lopen? Vaak is een niet goedliggend zadel oorzaak van kort lopen, waardoor ze ook gaan vastpakken

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 20:03

Zadel ligt goed, die hele rimbam hebben we een jaar geleden doorlopen...
En dan zou hij constant steeds slechter gaan lopen als het zadel niet goed ligt. Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:06

Suzy schreef:
Paardje van mij heeft iets gevonden om onder het werk uit te komen en met succes want ik ben ten einde raad, heb vanalles geprobeerd....

Hij heeft sowieso alvrij snel de neiging om zijn rug vast te zetten en kort te lopen en vooral vanuit zijn schouder afgemeten pasjes te maken. Maar over het algemeen krijg ik hem met rijden steeds beter gedragen en ruimer aant lopen.
Alleen bepaalde momenten haalt hij het bloed onder m'n nagels vandaan. Ik krijg geen verbinding van been naar hand, hij wil mijn hand niet volgen (al buigt hij wel af, dus voor het oog valt het nog niet zo op). Als ik meer druk met m'n been geef gaat hij alleen maar sneller (kleine snelle pasjes) en loopt hij onder me vandaan. Wil ik hem opvangen verliest hij activiteit van achteren en gaat hij alleen maar langzamer ipv meer gedragen. Ik heb het idee dat hij kort en op z'n voorhand loopt. Tenminste dat is wat ik voel, wat hij precies doet kan ik de vinger niet op leggen.

Iemand met een gouden tip?? En die zijn trucje doorziet? Haha!

Dit lezende denk ik aan pijn, ik zal proberen uit te leggen waarom:
- hij heeft de neiging de rug vast te zetten
- hij loopt kort
- geen verbinding, niet gedragen willen (of kunnen) lopen maar bij ophoudingen tempo verlagen
- paard loopt kort en op de voorhand....

Hoeveel aanwijzingen wil je hebben?

Als je zelf pijn in je rug hebt:

-is je rug meestal stijf
- heb je moeite met lopen en loop je met korte passen....

een paard is niet heel veel anders dan een mens....

Ik heb het vermoeden dat je zadel niet past en dat geeft pijn. Pijn die je paard probeert te ontlopen!
Dat het na verloop van tijd beter gaat met rijden is dan ook logisch!
Als je zelf een te krappe schoen aan hebt doet dat in het begin pijn maar na verloop van tijd voel je het niet meer.
Is je schoen dan groter geworden? Nee..... je krijgt een verdooft gevoel en daardoor loop je weer makkelijker.

Dat doe je met een paard ook, je rijd hem over zijn "dode punt" heen.

Mijn advies: laat er eens een zadelmaker ( liefst een andere dan je gebruikelijke) naar kijken voor een oordeel.
Het kan jou maar je paard nog meer enorm helpen!

succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:53

MisDaad schreef:
ik heb weer niet alles gelezen, dus misschien staat het al ergens.. sorry in that case.. maar!

klinkt alsof je paard zijn tong over het bit legt? zou dat kunnen?

hij loopt achter de loodlijn, is heeeeel licht in de hand, en maakt korte passen.. klinkt wel zo dus Knipoog

mogelijke oplossingen,

bakstuk (bit) hoger hangen, neusriem strakker, ander bit?
met rijden is het moeilijk op te lossen, gewoon steeds afstappen en zijn tong terug doen Knipoog

tja, is heel vervelend als ze dat door hebben, en een lastig af te leren gewoonte!

heel veel succes! ben benieuwd hoe het afgelopen is Knipoog

Ik zou zeggen zoek eerst uit waarom hij het doet en probeer daar het bit of de training op aan te passen dus niet hoger inhangen of neusriem strakker, dat is allemaal verdoezelen van een probleem en je verlegt dan het probleem. Ik heb er een die kan niet tegen druk op zijn tong meteen tong over bit dan, dus ik ga nu uitzoeken waarom, gevoelige tong? met tongvrijheid doet hij het niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:58

JML schreef:
Klinkt alsof hij gewoon heel economisch loopt. Vooral niet meer moeite doen dan nodig is.
Tipje om het aan je smid voor te leggen, misschien dat het rolmechanisme niet ideaal is voor je paard. Als hij wat makkelijker over de toon kan rollen kan hij misschien ook lekkerder lopen.

Zo denk ik er idd ook over, mijn fjord slijt zelf zijn punten wel als ze te lang worden, gewoon even slepen met die benen, maar loopt idd wel makkelijker als hij dat wel heeft dan als hij dat niet heeft

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:01

Net als harnessmaker heb ook ik het idee dat je paard misschien ergens last van heeft. Al weet ik niet of dat door het paard of door het zadel wordt veroorzaakt. Als ik jou was zou ik daar eerst naar laten kijken, voordat je tot het oordeel komt dat je in de maling wordt genomen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:06

Suzy schreef:
Goede instructie heb ik, maar meestal flikt hij het net op een dag(en) dat ik geen les heb en dit zelf op moet lossen.
Ik denk idd dat je gelijk hebt JML. Hij loopt dan zodanig, dat hij het gemakkelijk nog 3 uur kan volhouden (zweet niet, ademt niet sneller etc. in tegenstelling tot normaal).
Aan de ijzers ligt het denk ik niet, ik heb hem laatst nog eens zonder ijzers gehad en ook daar zat geen verschil in lopen bij hem. Sinds ik het bericht heb geplaatst heeft hij het overigens niet meer gedaan.
ze bedoelt niet het verschil met en zonder ijzers denk ik maar echt het afronden, je hebt ook zo'n speciaal ijzer, even de naam kwijt.

Dat makkelijke loopje van hem vind hij makkelijk dus je zal hem moeten overtuigen dat dat andere beter en makkelijker is. Misschien eerst aan de hand trainen zodat hij ook leniger en gespierder word en dan weer verder onder zadel, van te voren even loswerken aan de hand zou dan ook goed zijn.
Ik herken dit ook in mijn fjord/haf/tinkerachtige. Maar als ze ontdekken hoe fijn het is en vooral hoe fijn hun baasje het vind als ze het anders doen, dan willen ze wel, maar willen geen spierpijn, dus je moet echt de grens weten, nu stoppen anders wordt gevecht. En daar heb je echt helemaal niets aan.

Wat ik ook merk is dat nu ik meer buiging vraag en van binnenbeen naar buiten hand rij ze van voren ook meer ontspannen worden, aan de voorkant doe ik weinig tot niets, eerst het lichaam goed dan komt de rest vaak vanzelf.

Daarnaast kan het idd ook medisch zijn, paard verandert en zadel past zich daar nauwelijks aan aan. Misschien is jou zit niet helemaal oke, of schiet je rijtechnisch te kort?
Maakt verder niets uit hoor, zijn dingen waar je wat aant kunt doen.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 20:12

Het is misschien ook dat ik het erger hier afschilder dan dat het is. De laatste weken gaat hij weer super. En gisteren tijdens de les begon hij super, maar toen ik hem in galop even wat meer op z'n kont wilde zetten wilde hij het loopje weer introduceren en het stokje overpakken, maar het is me gelukt om hem eruit te rijden! Go jij! Go jij!
Wel een hoop werk, aangezien hij de preciezi en consequentie van een Anky vraagt ( en die heb ik nog niet echt Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken )

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:13

paardrijden lijkt makkelijk maar is het niet Clown Bloos

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:21

Ik denk eerlijk gezegd dat het gewoon een kwestie van te weinig impuls..helemaal als je zegt dat het met rijden wel op te lossen is...meer naar voren denken dus en daarbij constante druk houden aan de voorkant is mijn advies...