MIjn pony steigert tijdens het rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Surprise_s

MIjn pony steigert tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 14:02

mijn pony steigert heel erg met rijden in de bak. als ik erop ben gaan zitten en spoor hem aan en geef hem een beetje mee gaat hij al omhoog eerst ging hij niet zo hoog maar nu wel ik ben bang dat hij achteroverkiepert! als ik hem een harder porretje geef gaat hij achteruitlopen of steigeren ik kan niet meer zo rijden!. ik weet ook niet hoe het komt dat hij zo doet want hij WAS echt heel lief ik heb alleen 3 dagen niet gereden toen ik ziek was... heeft iemand tips???? want als hij binnen 2 maanden niet meer luistert en alleen maar steigert moet hij weg Huilen Huilen

MisDaad

Re: MIjn pony steigert tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:49

dierenarts (Y) en als die niets vind, met je instructrice.
doet hij het niet tegen je hand? ( met lange teugel ook?) dan zou ik met wat langere teugel los rijden.

meestal als een dier eerst nergens last van heeft, en dan ineens 'stout' is, heeft het ergens pijn, dus dat zou ik eerst laten onderzoeken Knipoog

(Y)

Surprise_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 14:52

hij wil niet een voor uit hij staakt de hele tijd en laatst is de dierenarts nog geweest

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:54

dierenarts kan niet door je paard heenkijken natuurlijk.
heb je het zadel al nagekeken of er niks scherpt inzit aan de onderkant?
doet je pony met longeren ook zo dwars?
of pas als je erop zit?
als het zo blijft, zou ik er toch een fysio of ostheopaat naar laten kijken..

Surprise_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:31

hij is niet erg goed in longeren , hij is niet goed opgevoed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:33

Voed hem eerst goed op, ga dan pas rijden.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:34

Dan voed je hem toch goed op? Slapen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:37

Idd. Eerst laten longeren, zorgen dat hij dat goed doet. Dan kan je eventueel daarna aan de longe rijden, en iemand met de zweep erbij houden die hem vooruit kan tikken als hij omhoog komt.
Veel succes ermee!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:39

ik rij ook zo'n pony. vaak als ik het aan voel komen dan breng ik haar hoofd naar mijn knie maar dit werkt ook niet altijd. zij deed het altijd aan het einden van de les als ze brokken wou of als ze alleen de bak in moest/ was kijk of er bij jou ook zo iest in zit. ik heb het een beetje opgelost door haar eerst aan de longeerlijn te doen maar dan ging ze ook stijgeren en draaide ze om dus op den duur hebben we een hele harde manier gedaan en gewoon net zo lang aangepakt aan de longe tot dat ze normaal was op den duur toen ze braaf rond liep is zij er opgegaan en heeft heel streng heel hard en rond laten lopen. en toen ben ik er zelf nog even opgegaan op bijde handen en toen deed ze niks meer. ben ik er af gegaan en ben gaan uitstappen zodat ze op een goed moment klaar was en zo beloond. is misschien niet de leukste manier maar werkte wel goed en kan nu gewoon rijden en hebben we allebij lol erin.
ik ben ook blij dat er iemand is die met dit soort probleemen goed is dus missschien kan je kijken in je buurd die dit probeem kan aanpakken. ze heeft het nu al een tijd niet meer gedaan. dus hielp wel. succes er mee.

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:41

dierenarts weer laten kijken.
laat zijn zadel nakijken.
misschien iemand die zijn rug kan nakijken.
tandarts (misschien heeft die scherpe hoeken bij zijn tanden en krijg hij er last van als je een bit in hebt en je contact neemt).

als ik jou was zou ik longeren oefenen en de piste afzetten (kan die geen kant op) en ook maar gaan leren longeren ookal is die moeilijk.

heeft die verder nergens last van alleen is het puur uit onwil dan moet die toch fftjes doorgepakt worden (doe het door iemand die het lef ervoor heeft)
MAAR LAAT EERST EVEN ALLES GOED NAKIJKEN WANT, VAAK LIGT HET AAN JE SPULLEN OF PIJNLIJKE DINGEN IN ZIJN LICHAAM.

zoals pluttersput zegt kan ook alleen doe het wel met iemand die ervaren is en wat bokken uit kan zitten (zoals ik al hoor ben je misschien wel een beetje bang als die gek doet dus kan je beter ook maar niet gaan kijken want, dat kan best nog wel wat angst opwekken).

Surprise_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:50

ik bedoel dat hij niet goed is opgevoed met longeren.

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:52

Ik rijd ook een paardje bij die vaak steigerd dat doet die omdat die het er gewoon niet mee eens is wat ik van hem vraag! Ik geef het paard een tik tussen zijn oren (Omdat: hij dan denkt dat die zn hoofd stoot) als die niet ophoud heb ik ook wel eens gehoord dat op het moment dat die steigerd water tussen zn hoofd moet gooien! Maar ik zou idd eerst het paardje laten nakijken! Want misschien heeft die wel gewoon pijn!

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:56

dan zou ik hem als ik jou was heropvoeden!
dat bedoelde ikke Haha!
je kan het wel als je maar niet bang word en gewoon denken dat het geintjes zijn van hem en er gewoon om laggen (vraag anders iemand die hem anders erdoorheen wil rijden "neem aan dat er wel iemand is in de buurt die zijn beentjes een keer wil breken")

jacqii: ja of een ei maar pas op want sommige paarden kunnen daar lelijk van in paniek raken en dan heb je een nog groter probleem (mijn volbloed merrie deed het ook hoor "steigeren en niet meer vooruit willen" ik heb haar op een gegeven moment alleen maar benen gegeven en dan me handen naar voren en ja laat haar maar omhoog komen op een gegeven moment is het spelletje niet leuk meer als ze weet dat je telkens aan je vaste ritme vasthoud).
als ik bij mijn volbloed merrie met een ei had geslagen weet ik zeker dat ik om was geklapt.
een paard doet het niet voor niets je moet alleen laten zien wie de leiding heeft en wie naar wie moet luisteren.

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:10

Jaa, Het kan idd niet altijd helpen maar het is een oplosing ik weet verder ook niet wat voor een paard zei heeft! als het een gevoelig paardje is dan zou ik het idd ook niet doen! Maar als die gewoon aan het klieren is en niet snel bang of ergens van onder de indruk is dan kan het misschien wel helpen! Ik heb zelf een antal keer gewoon een tik tussen de oren gegeven en dat ging toen goed!

Surprise_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 16:26

nou hij is best gevoelig en schrikt al als er een blaadje langswaait (ik rij altijd in de buitenbak want er is geen binnenbak) maar ik heb het gevoel dat hij me uittest en gewoon aan het klieren is..

PP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:31

als dit langer door blijft gaan zal ik als ik jou was je pony een keer na laten kijken ...
ja het kan ook zijn dat je pony gewoon aan het stieren is
hoe oud is je pony eigenlijk als ik vragen mag..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:32

Geef is wat meer info over de pony.
Wat voorn ras is het hoe oud is hij/zij
Is het een merrie of hengst of ruin.
Hoe lang heb je hem al?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:33

Surprise_s schreef:

Maar eerst WAS hij altijd nog zo lief?
Ik denk dat je paardje ergens pijn heeft, als het ineens komt nadat hij ziek geweest is!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:35

jacqii schreef:
Ik rijd ook een paardje bij die vaak steigerd dat doet die omdat die het er gewoon niet mee eens is wat ik van hem vraag! Ik geef het paard een tik tussen zijn oren (Omdat: hij dan denkt dat die zn hoofd stoot) als die niet ophoud heb ik ook wel eens gehoord dat op het moment dat die steigerd water tussen zn hoofd moet gooien! Maar ik zou idd eerst het paardje laten nakijken! Want misschien heeft die wel gewoon pijn!

Ja, heb ik ook gehoord, dan denken ze dat dat water bloed is. Maar zo misschien wel een kopschuw paard, want die is ook niet dom hoor. Die heeft heus wel door dat hij buiten geen dak kan raken ROFL

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:36

Joscaa schreef:
Surprise_s schreef:

Maar eerst WAS hij altijd nog zo lief?
Ik denk dat je paardje ergens pijn heeft, als het ineens komt nadat hij ziek geweest is!

ehm.. er staat dat de TS ziek was... niet haar paard Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:37

Helma ROFL

Arlette_

Tsja, als je dat gevoel hebt, moet je hem gewoon de baas zijn
alleen eerst laten nakijken !
als ie idd bijvoorbeeld een scherpe kies heeft, en je gaat water naar zn hoofd gooien, weet ie het ook niet meer, en dat heb je een veel groter probleem dan je al had
controleer eerst alles, dierenarts erbij, tandarts erbij, hupsakee !
alles nakijken, van zn tuig tot zijn lichaam zelf
als je ècht niks kan vinden, dan pas dingen gebruiken als water naar z`n hoofd gooien als ie steigert
een ei lijkt me niet zo`n heel erg goed plan, om eerlijk te zijn Tong uitsteken
ik zou het eerst met water proberen

Arlette_

Paula ROFL
Helma ROFL

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:38

Arlette_ schreef:
Paula ROFL
Helma ROFL

arlette ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:39

[***] ROFL
Helma ROFL
Arlette ROFL