slechte training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sorenna

slechte training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 11:15

Hoi iedereen,
Ik heb een eigen paardje die ik deel met een bijrijder + nog 1 meisje dat hem 1x in de week rijd. M,n instructrice zei dat als ik wedstrijden wilde doen dat ik dan flink aan de bak moest en hard moest trainen, nou wilde hij maar niet aan de teugel en moest aan de slof van m,n instructrice. M,n bijrijder rijd hem nu ook met slof, maar ik vraag me af of dit wel goed is. Ik ben zelf geen voorstander van de slof en wil er zo snel mogelijk weer vanaf. Maar ik ben heel erg bang dat als ik de slof er weer afhaal hij niet meer zonder kan en ik hem al helemaal niet meer nageeflijk krijg Huilen
M,n instructrice rijd zelf op Z niveau en kan erg goed rijden maar nu vraag ik me toch wel af of haar methode wel de juiste is.
Wie weet raad?

omaas

Re: slechte training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:36

Als een instructrice jouw niet kan leren om jouw paard nagevelijk te krijgen , is zij in mijn ogen geen goede. Slofteugel is wel een extreem middel om hem in de krul te trekken! Als je niet weet hoe je er mee moet omgaan kan je paard kapot gereden worden! Z-niveau halen zegt helemaal niets over de kwaliteit van een ruiter. Ik denk dat hier prestatie in het geding is! Mijn antwoord dus op jouw vraag is: ja, het is een slechte training!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:41

Zelfs ik krijg m'n beide paarden nagevelijk (oke, het zijn stukjes van 5meter soms) zonder slof. En nee ik ben geen Z ruiter, ben zelfs nog nooit officieel gestart. Heb ook nog nooit eerder paarden ingereden, op deze 2 na nu.
Mijn paarden zijn 2 tuigpaarden, waarvan ik er 1 nu 5 maanden dressuurmatig rij en de ander pas 1 maand.

Wat ik daarmee wil zeggen, een slof is echt niet nodig om je paard nagevelijk te laten lopen, hij moet het ook gewoon zonder kunnen (mits geen medische mankementen).

Zelf heb ik het m'n paarden aangeleerd door te longeren, eerst met touwtjes en daarna met dubbele lijnen.
(Bekijk maar eens de links in m'n onderschrift)

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 11:52

Ik krijg hem ook wel nageeflijk maar wel met behulp van de slof. En ik wil hem ook heel graag zonder slof nageeflijk rijden, ik trek hem ook niet in de krul want t staat echt niet allemaal helemaal strak, maar het is meer dat ik heel erg bang ben dat hij straks niet meer zonder kan.
@ThaGirl: ik heb even in je onderschirft gekeken...leuke paarden:D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:57

Tja als het jou paard is en jij wilt dat hij NIET met slof gereden wordt, dan wordt hij niet met slof gereden. Als de slof de enige oplossing is van je instructrice kan je beter een andere zoeken.
Is het trouwens je eigen paard.. of is het deels je eigen paard? Ik snap het niet helemaal, want je deelt het paard met een bijrijder en dan rijdt er nog een meisje op. Dat is dus jij en twee bijrijders (vind ik wat veel)?

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 12:00

Nee het is best ingewikkeld maar het zit zo:
Ik heb hem samen met de instructrice gekocht, en zij heeft er iemand bijgezocht die hem wil bijrijden, + nog 1 meisje die hem in de les mee laat lopen.
Hij isdus ook deels van de instructrice.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:04

Het is voor jouw instructrice makkelijk lesgeven met de slof eraan. Juist het nageeflijk rijden is een problem dus probeer het paard zonder toeters en bellen fijn aan de gang te krijgen. Bij verkeerd gebruik sloop je meer dan dat het paard er beter wordt !!!

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 12:15

Ja, ik weet het, daarom wil ik er zo snel mogelijk vanaf!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:20

Aha.. dus van instructrice wisselen wordt hem niet.
Wel ingewikkeld hoor paard delen, helemaal niet handig.
Vind het moeilijk om advies te geven. Ik zou maar eens met je instructrice praten over alles aangezien zij deels eigenaar is EN je instructrice.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 12:25

Ja dat is het lastige, zij is eigenaar en tevens instructrice dus zij bepaald deels wat er met hem gebeurt. We zijn wel aan het kijken of de bijrijder hem misschien over wil kopen van de instructrice want dan zou het opgelost zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:28

Zelf het andere deel overkopen is geen mogelijkheid? Heb het niet zo op beesten die van meerdere mensen tegelijk zijn, 1 iemand moet toch beslissingen kunnen maken en dat is al moeilijk genoeg.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 12:31

Helemaal kopen kan helaas niet, daar is het geld niet voor. Ik zou hem het liefst ook helemaal voor mezelf hebben maar daar heb ik de tijd ook niet voor. Daarom was dit ook de goede oplossing.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:46

Tja tot die tijd gewoon in gesprek gaan met je instructrice. Ik weet niet wat voor rijtechnische problemen je allemaal tegenkomt etc. maar slof is iig nooit de enige oplossing.
Misschien eens foto's / filmpje van jezelf laten maken dan kan je misschien ook zo aan jezelf werken. Helpt mij iig ontzettend om mezelf eens op foto/film te zien.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:00

Sorenna schreef:
Ik krijg hem ook wel nageeflijk maar wel met behulp van de slof. En ik wil hem ook heel graag zonder slof nageeflijk rijden, ik trek hem ook niet in de krul want t staat echt niet allemaal helemaal strak, maar het is meer dat ik heel erg bang ben dat hij straks niet meer zonder kan.
@ThaGirl: ik heb even in je onderschirft gekeken...leuke paarden:D

Het is denk ik andersom, dat jij niet zonder kan...tenzij jij leert zonder slofteugel een paard negevelijk te rijden. En ik denk ook dat zij het meest te zeggen heeft over het paard. Zij is ook eigenaar en jouw instuctrice en er moeten wedstrijden gereden worden! Dat is en afhankelikheidspositie waar je nu in zit. Wil je dat niet moet je of praten, of toch een ander paard zoeken waar je als bijrijder kan rijden!

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:47

Het zal idd denk ik ook aan mij liggen ja. Maar ik hoop dat het niet fout is wat ik nu doe en dat ik na een tijdje gewoon zonder slof kan...
Zij heeft ook meer te zeggen omdat zij ook heel veel meer ervaring ermee heeft, ik niet dit is mijn eerste eigen paardje.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:54

Ik hoop het ook niet voor jou, maar ik denk zelf dat het geen gezonde situatie is voor jou. Je stelt deze vraag niet voor niets op dit forum! Ik denk dat jij je gevoel moet volgen (echt eerlijk, ook al is dit moeilijk).

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:56

Bedoel je dat ik een ander paardje moet zoeken of dat ik gewwon eerlijk moet zijn tegenover m,n instructrice en de slof weg moet laten?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:59

Je moet eerlijk zijn tegenover jezelf. Als je iets met tegnzin doet is dat niet eerlijk. Wil je dat niet moet je dat veranderen. Aan jou natuurlijk wat en hoe. Anders kan je er niet van genieten en het paard ook niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:51

OMG --> RT-P.