drafbalken trainen bij een gevorderd springpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

drafbalken trainen bij een gevorderd springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 10:33

Hoi,

Zoals jullie misschien weten, heet Kapitein z2 en nationaal springen gelopen. Echter heeft hij vanaf zijn 4e geen drafbalkjes meer gelopen. Wat ik te weten ben gekomen is dat hij 1 keer ze heeft gelopen en toen onderuit is gegaan,omdat hij op een balk stapte.

Nu wilde ik springlessen met hem gaan volgen, maar hij moet perse drafbalkjes gaan lopen. Afgelopen vrijdag heb ik meegedaan in zo'n les. Eerst weigert hij, dan met galopsprongen erover heen en daarna gaat hij er in rengalop vandoor (tot hij hindernissen tegenkomt). Nu nam ik die hindernissen (waren 80 cm hoog) en dat mocht niet. Dus leraar boos.

Voordat ik springwedstrijden (wat hij super vindt, hoe hoger, hoe meer je voelt dat hij het leuk vindt) mag doen, moet ik 1 les hebben gereden, dus drafbalkjes.

Heeft iemand advies voor me???

GRoetjes

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd:)

Voor mijn knuffel: kapitein.mijnalbum.nl

Dorus

Re: drafbalken trainen bij een gevorderd springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:46

Je paard kent de drafbalkjes gewoon nog niet, de meeste paarden die nog niet of nauwelijks over drafbalkjes zijn geweest moeten eerst leren over deze balkjes te lopen. Die van jou wordt schijnbaar nogal heet als hij die balkjes ziet (of misschien omdat hij de hindernissen ziet en er niet over mag) waardoor het erg ongecontroleerd wordt. Toch moet je proberen je paard zover te krijgen om braaf over die drafbalkjes te gaan, het is immers de basis van het springen en naar mijn mening moet ieder paard dat kunnen.

Je moet dit gewoon rustig aan opbouwen. Je zou kunnen proberen dit aan de longe te doen en dan eerst één balkje neer te leggen en dit langzaam aan op te bouwen. Als hij het aan de longe eenmaal snapt kan je daarna proberen het onder het zadel te doen en ook dan langzaam op te bouwen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:48

misschien de balken op blokjes leggen zodat ze wat hoger liggen en hij ze duidelijker ziet (en zijn benen meer op moet tillen)
verder ben ik het met bovenstaande post eens, rustig opnieuw opbouwen en veel oefenen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:51

Heb je zelf balkjes? Of kun je als je alleen bent in de bak met balkjes werken? Ik zou eerst één balkje leggen, en er aan de hand overheen stappen, dan erover draven, dan eventueel twee balkjes, en dan onder het zadel opbouwen, dus steeds meer balkjes leggen...

Succes!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:44

snuffelhues schreef:
Heb je zelf balkjes? Of kun je als je alleen bent in de bak met balkjes werken? Ik zou eerst één balkje leggen, en er aan de hand overheen stappen, dan erover draven, dan eventueel twee balkjes, en dan onder het zadel opbouwen, dus steeds meer balkjes leggen...

Succes!

Dit vind ik een goede tip Ja rustig opbouwen hij vindt het blijkbaar erg griezelig.

Liony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:59

snuffelhues schreef:

Succes!

Dit was ook mijn eerste idee ja, eerst gewoon 1 balkje Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:01

Gewoon opbouwen zoals je idd bij een jong paard die het eng vind ook zou doen Ja

eerst eentje, daarna 1 meer

springt hij daar tussen dan kun je bijv 1 neer leggen en op 10 meter nog 1, zodat hij gaat leren dat het niet eng is en tussen balken kan gaan draven Lachen

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:15

Waarom MOET hij die balkjes doen dan? Ik ken wel meer goede springpaarden die er hardstikke zenuwachtig van worden, vaak zijn ze dan supervoorzichtig. Zo'n paard wordt alleen maar gestresst van die balkjes, lekker weglaten dus zou ik zeggen. Je kunt ook prima uit draf inkomen zonder drafbalk hoor.