voor dat opstijgprobleem, moet je zeer resoluut en consequent te werk gaan.
Beslis nu, vandaag, dat je NIET, NOOIT meer opstapt als je paard ook maar 1 voet vooruit of achteruit zet! besef dat stilstaan tijdens het opstijgen niet alleen een kwestie is van "elementaire beleefdheid", respect en goede opvoeding, maar ook van veiligheid!
ga eerst aan zijn hoofd staan. als hij netjes stilstaat, ga dan ter hoogte van de schouder staan, teugels in linkerhand (niet te strak).
als hij beweegt, probeer je hem van daaruit stil te doen staan, anders ga je weer aan zijn hoofd staan.
staat hij stil, zet dan een voet in de stijgbeugel. beweegt hij, dan voet eruit en stil doen staan.
beloon hem telkens hij terug stilstaat.
staat hij stil met voet in de stijgbeugel, dan probeer je recht te staan in de beugel. beweegt hij, meteen afstijgen en terug opnieuw doen stilstaan.
dit opstijgproces kan lang duren, misschien wel een halfuur, maar ik kan je verzekeren dat het werkt. en je zal zien dat het de volgende keer veel minder lang zal duren. en op een keer zal je gewoon kunnen opstappen!
de eerste keer dat ik met mijn verzorgpaard reed, moest iemand hem met man en macht tegenhouden. Nu, na een maand, staat hij netjes stil!
en verder nog enkele tips:
- laat je de eerste keren misschien toch wel door iemand helpen
- stijg op in een hoek van de manege
- zorg dat je paard ongeveer vierkant staat, anders kan het zijn dat het zijn evenwicht bij het opstijgen verliest en verplicht is te bewegen om zijn evenwicht terug te vinden
- soms helpt het eens goed kwaad te worden - of misschien moet je juist heel rustig blijven?
- je opstijgbeugel langer maken
- je paard naar rechts doen kijken, dan verliest hij minder gemakkelijk zijn evenwicht
- vermijd in zijn buik te porren, of met je rechterbeen tegen zijn kruis te stampen, of nog hard in het zadel te vallen, dat vind het paard zeer vervelend en kan verklaren waarom hij niet stil wil staan.
de aanhouder wint!