twee problemen halthouden en achteruit lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zelma

twee problemen halthouden en achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:33

Hallo,
ik heb een fjord van 5 jaar en die kan absoluut niet halthouden ALS ik op wil stappen
alleen dan wil die niet halthouden dit is zeer irritant, tijden het rijden echter wel, ook nog trouwens wil die niet links af slaan hij wil alleen rechts af Verdrietig hier werk ik nog aan .!
kent iemand dit probleem en hebben jullie tips ?

probleem 2
zodra ik in het bos ben ,, dan gaat wunar lekker achteruit lopen of stilstaan en krijg ik hem niet vooruitgebrand, ik stap dan af en loop ernaast,,
maarja dan moet ik naar de bak lopen 10 minuten in verband met probleem 1 ,
dit is niet fijn,, in de bak doet die gewoon normaal hij kan echt goed springen,, wat ik eerder niet van hem had verwacht en vind het ook leuk,,
maarja het gaat nu om de problemen

m.v.g
esther

Isabonny

Re: twee problemen halthouden en achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:40

Probleem 1 had ik ook met mijn paard. Mijn nicht had al vaker gezegd: je moet hem een snoepje geven na het opstappen, dan blijft ze wel staan.
Nu vond ik dat een beetje onzin. Het dier moet ook zo blijven staan als ik dat wil. Dat deed ze echter niet en dus ben ik jaren lang al huppelend erop gestapt Clown .

Op een gegeven ogenblik was ik dat toch zat en ben de snoepjes erbij gaan nemen. Nu geef ik haar al een snoepje voordat ik opstijg. Dan weet ze dat ik iets bij me heb. Vervolgens stap ik vlug op terwijl ze nog zit te kauwen. En dan steek ik mijn hand uit om haar nog een snoepje te geven op het moment dat ik de stijgbeugels allebei aan heb. n het begin wilde ze wel nog meteen weg, maar door dan vlu mijn hand met snoepje uit te steken wist ze dat ze wat kreeg. Nu blijft ze vanzelf stil staan wachten op haar snoepje. Nadeel is wel dat je de snoepjes niet moet vergeten Haha! .

Probleem 2 had ik vroeger met mijn Ijslander. Die wilde nooit harder dan in stap over de kanaaldijk. Als ik wat harder wilde dan ging hij achteruit, draaide zijn kont naar beneden en liep achteruit de dijk af (ik heb heel wat angstige momentjes meegemaakt Haha! ). Dan kon ik ook afstappen en lopen. Het enige wat hielp was het gezelschap van een andere pony. Als er een ander bij was, dan dacht hij er niet over om te stoppen, dan wilde hij alleen maar mee. Heb je niet iemand die met je m,ee kan rijden? Als is het maar op de fiets!

zelma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 10:26

nou kijk lady rijd meestal mee maar dan doet die het ook terwijl die lady als moeder ziet

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:38

porbeeer mischien een ander bit te gebruiken, een bit waarmee je sterker bent, as hij met het buiten rijden gaaat stil staan enzo, geeft hem dan een vlinke tik met je zweep , zo dat hij weet dat ie moet luiseren en JIJ de baas bent, als die het goed doet geeft hem dan een vlinke belonging zo dat hij weet dat hij juist goewd is al die voor uit loopt, jij bent de baas en hij heeft dus naar jouw te luister

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:53

Als je paard draait terwijl je op wil stijgen,probeer het dan eens met hem in de hoek van de bak te zetten.Staat hij met zijn neus in de hoek...hoppa erop.Zo heb ik het vaak gezien bij paarden met opstijg problemen,en met succes.Nu wens ik jou succes met je paard,niet opgeven hoor. Pling .

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:19

voor dat opstijgprobleem, moet je zeer resoluut en consequent te werk gaan.

Beslis nu, vandaag, dat je NIET, NOOIT meer opstapt als je paard ook maar 1 voet vooruit of achteruit zet! besef dat stilstaan tijdens het opstijgen niet alleen een kwestie is van "elementaire beleefdheid", respect en goede opvoeding, maar ook van veiligheid!

ga eerst aan zijn hoofd staan. als hij netjes stilstaat, ga dan ter hoogte van de schouder staan, teugels in linkerhand (niet te strak).
als hij beweegt, probeer je hem van daaruit stil te doen staan, anders ga je weer aan zijn hoofd staan.
staat hij stil, zet dan een voet in de stijgbeugel. beweegt hij, dan voet eruit en stil doen staan.
beloon hem telkens hij terug stilstaat.
staat hij stil met voet in de stijgbeugel, dan probeer je recht te staan in de beugel. beweegt hij, meteen afstijgen en terug opnieuw doen stilstaan.

dit opstijgproces kan lang duren, misschien wel een halfuur, maar ik kan je verzekeren dat het werkt. en je zal zien dat het de volgende keer veel minder lang zal duren. en op een keer zal je gewoon kunnen opstappen!

de eerste keer dat ik met mijn verzorgpaard reed, moest iemand hem met man en macht tegenhouden. Nu, na een maand, staat hij netjes stil!

en verder nog enkele tips:
- laat je de eerste keren misschien toch wel door iemand helpen
- stijg op in een hoek van de manege
- zorg dat je paard ongeveer vierkant staat, anders kan het zijn dat het zijn evenwicht bij het opstijgen verliest en verplicht is te bewegen om zijn evenwicht terug te vinden
- soms helpt het eens goed kwaad te worden - of misschien moet je juist heel rustig blijven?
- je opstijgbeugel langer maken
- je paard naar rechts doen kijken, dan verliest hij minder gemakkelijk zijn evenwicht
- vermijd in zijn buik te porren, of met je rechterbeen tegen zijn kruis te stampen, of nog hard in het zadel te vallen, dat vind het paard zeer vervelend en kan verklaren waarom hij niet stil wil staan.

de aanhouder wint!

zelma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 15:01

dankjewel voor de reacties ik ben vandaag het laatste gaan doen en raad is het helpt
met een flinke beloning daarna ,, nu werk ik naar het links af gaan, en ik heb hem een paar flinke tikken gegeven telkens als die een paar stappen links zette heb ik hem een fikse beloning gegeven het gaat heel rustig goed

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 03:53

Hoi,,

Ook mijn paardje wilde niet stil staan met het opstappen. Ik heb eerst mijn zadel gecontroleerd en zijn rug laten bekijken door de dierenarts. Dat was allemaal goed. Verder had ik zelf het idee dat hij het gewoon nog niet snapte als ik niet bij zijn hoofd stond. Ik heb verschillende tips gehad zoals:

In het begin hem gewoon vast laten houden totdat hij eraan gewend is en dan wel iemand erbij maar zonder vast te houden en uiteindelijk zonder iemand erbij. (dit werkte bij mij op zich wel maar is niet altijd even praktisch als er niet altijd iemand is.)

Als hij in zijn achteruit gaat (of vooruit of welke kant dan ook) meelopen en als hij dan niet meer verder wil hem nog een stuk die kant op laten gaan zodat hij het beu raakt. (Dit heb ik twee keer geprobeerd, ik had zelf het idee dat mijn paardje er niks van snapte.)

Uiteindelijk heb ik het opgelost met geduld, heel veel geduld! Steeds wachten tot hij stilstond en dan voet in de beugel. Bij hem was het wel zo dat als ik eenmaal in de beugel stond hij niks meer deed tot ik zat. En dan heel veel belonen, en ook tijdens het rijden deed ik regelmatig op en afstappen om hem er aan te laten wennen. Nu staat hij al 2 weken keurig stil bij het opstappen!

Succes

pe