Paard steekt tong uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gabiy

Paard steekt tong uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 14:02

Haii,

Ik had even een vraagje;

Ik heb al 3 jaar een eigen paard van nu 6 jaar.
Hij kan al aardig goed lopen en ook aan de teugel enzo.
Maar ik ben nu al 3 maanden ziek en kan dus niet rijden, mijn vriendin rijd erop voor mij
en zij rijd L1 dressuur. Nu doet mijn paard zijn tong telkens uit zijn mond met rijden!
Ik heb gehoord dat je ook minpunten krijgt met wedstrijden als hij dat dan doet. Hij heeft het nog nooit eerder gedaan. Ik heb al een nieuw bit gekocht i.p.v dubbel gebroken enkel en zijn sperriem wat strakker gezet, maar het helpt niets!

Mijn vraag is dus; wat kan ik hieraan doen?
Ligt het aan de ruiter, vind hij het rijden moeilijk, is het protest?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,

Gaby

ELpatcho

Re: Paard steekt tong uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:05

ren naar de bruna koop de bit die er nu ligt.. daar staat heel groot artikel in over tongproblemen, en wat er allemaal de oorzaken van kunnen zijn

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:07

mijn paardje heeft dat ook, een ander paard bij ons op stal ook, allebij zijn deze opgelost met naar de tandarts (haken aan de kiezen)
daardoor staken ze hun tong uit,
is jouwe pas nog naar de tandarts geweest?

gr amanda

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:08

Een pensionpaard die bij ons op de manege staat doet dat ook altijd,,

P.S Ik zou die bit maar gaan kopen dan Knipoog

gabiy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 14:19

de tandarts is pas nog geweest, dus dat zal het ook niet zijn.
zijn kiezen zijn toen gevijld...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:41

Deed hij het bij jou niet??

Als dat het geval is zou ik mijn vriendin even vertellen dat ze wat zachter in haar hand moet zijn of haar er niet meer op laten rijden ,
In de meeste gevallen is tong uitsteken verzet tegen de ruieterhand, dus gewoon op zijn hollands gezegt PIJN !!!!!
En om daar onderuit tekomen gaan ze allerlei dingen verzinnen om die pijn weg te halen.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:19

Dat doet die vanmij ook, maar dat is gewoon een gewoonte geworden, we gaan binnenkort zo'n rubberen bit maar proberen..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:21

In de bit stond dat tonguitsteken altijd door pijn komt dus ik zal gaan zoeken naar het probleem.. staat mega artikel over in bit, dus gewoon ff lezen, en kijken of er iets bekent voor komt?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:01

Ja op de manege doet ook n paard het... raar...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:02

Mijne doet het ook en ik heb echt werkelijk alles geprobeerd maar inmiddels de hoop opgegeven...

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:36

Heeft je paard eerst 3 maanden rustiger aan gedaan doordat je ziek bent en is je vriendin hem pas sinds kort gaan rijden? Dan kan het komen doordat hij nu wat stijver is en meer moeite met de gevraagde oefeningen heeft. In dat geval gaat het vanzelf over naarmate je vriendin hem soepeler krijgt door dressuurmatig met hem aan het werk te gaan.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:40

Wees blij dat ie zijn tong uitsteekt, voor hetzelfdegeld steek ie zijn middelvinger op Clown

Sorry flauw grapje........

Inderdaad, de nieuwe Bit kopen, staat heel artikel in Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:48

DeniseES schreef:

Waarom is dat raar??
Als je bedenkt dat het door pijn komt is dat toch niet raar??

Juist op een manege zie je ook vaak dit soort dingen , dan moet je de sperriem extra strak aantrekken, dat is pas raar en ook heel erg jammer.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:27

midgie schreef:
DeniseES schreef:

Waarom is dat raar??
Als je bedenkt dat het door pijn komt is dat toch niet raar??

Juist op een manege zie je ook vaak dit soort dingen , dan moet je de sperriem extra strak aantrekken, dat is pas raar en ook heel erg jammer.

Het was meer een raar in de vorm van dat het er 'raar' uit ziet, een paard met zn tong uit zn bakkes. En ik weet ook zeker dat dit geen medische oorzaak heeft

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:01

Hoi,

1 van mijn paarden heeft dat ook. Bij haar komt het als je teveel druk legt op de rechterteigel (haar makkelijke kant denk je). Ik kan het wel oplossen door haar goed over de buitenteugel (links dus) te rijden en dus van de binnenteugel af te blijven.

Trouwens dat het altijd pijn doet geloof ik niet. Mijn paard gaat elk jaar naar de tandarts en loopt verder lekker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:13

Begint vaak als aanleuningsprobleem. Kan gewoonte worden en dat is heel vervelend, want je wordt op wedstrijden dan laag gepunt.
Als ie het bij jou niet heeft gedaan, kun je wellicht overwegen om te kijken of ie het bij een andere ruiter (dan die hem nu rijdt) wel doet (alleen om te kijken of het probleem soms bij de ruiter ligt).
Verder idd "Bit" kopen.
Maar het blijft een lastig probleem.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:20

Mijn ruin steekt zijn tong ook regelmatig uit tijdens het rijden. Het is geen tand-probleem (door tandarts laten checken) en hij gooit hem ook niet over het bit. Zijn gezondheid is ook prima. Ik heb er nog nooit minpunten voor gekregen van een jury, en heb hem 2 jaar lang gestart t/m het L1. Misschien een uitzondering, maar ik denk dat dit gewoon een gewoonte is en niet kwaad kan. Dus het is niet altijd iets ernstigs denk ik.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:52

Uiteindelijk word het een gewoonte , maar ze leren het aan door verzet tegen de ruiterhand , om van een te harde hand af te willen komen gooien ze de tong over het bit, tong uit mond , hoofd kantelen er vandoor gaan, er zijn zoveel redenen te bedenken om het paard de schuld te geven , maar zoek altijd de fout bij jezelf en niet bij het paard.

Rian_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:50

bij ons had/heeft een paard dat ook op de manege volgens mij heeft ie dat nu niet meer

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:52

Easterboy van Easterlover @ bokt doet het ook geloof ik, ik geloof niet dat ze er minpunten voor kreeg op wedstrijd omdat de meeste juryleden er wel doorheen kijken. Anders moet je haar even pben?

ambertJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:55

ELpatcho schreef:
In de bit stond dat tonguitsteken altijd door pijn komt dus ik zal gaan zoeken naar het probleem.. staat mega artikel over in bit, dus gewoon ff lezen, en kijken of er iets bekent voor komt?

Dat had ik idd ook gelezen Ja Knipoog

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:01

volgens mij dierenarts die ook tandarts is, is het duidelijk een teken van pijn.
Het schijnt zo te zijn dat paarden er op ene gegeven moment een gewoonte van maken.
het schijnt ook dat paarden met dit probleem een soort atrose op het tongbeen ontwikkelen.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:05

In het magazine Bit staat een heel interessant artikel over de beoordeling en het omgaan met rijden wanneer je paard zijn tong uit zijn mond steekt.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:25

Tuurlijk krijg je minpunten op wedstrijd, als je paard dit doet trek je te hard in de paardenmond Knipoog Ik heb zelf geschreven bij een Z-jury en heb op moeten schrijven:"Je trekt te hard in de paardenmond want tong hangt eruit".

Groetjes Evelien

_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:41

bij mijn vorige verzorgpony betekende dat, dat hij in protest ging bijvoorbeeld als hij niet aan de teugel wilde lopen ofzo. later heeft hij er een gewoonte van gemaakt Tong uitsteken idd vervelend op wedstrijden maar wat je dan kunt doen is bij een ruitersportzaak een tonglepel kopen. die maak je vast aan het bit zodat hij zijn tong niet meer uit kan steken Knipoog