Doorsluit-dilemma. Geef je mening!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mulan

Doorsluit-dilemma. Geef je mening!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 20:56

Hallo allemaal!

Ziehier mijn nieuwe bijrijdster Kim en mijn paard Mulan. Kim rijdt er nu een maand op.
Vandaag werd er geoefend met het iets meer doorsluiten. Nou, dat was nog niet gemakkelijk! Mulan is best lang en daarom erg moeilijk bij elkaar te rijden, maar ze werkt gelukkig ook graag en dat maakt veel goed.
Het is geen 'mooie-plaatjes' topic, maar een topic waarin ik jullie wil laten zien waar we mee aan het oefenen zijn en tegen welke problemen we dan aanlopen.

Mulan is een merrie van 6. Er zitten geen papieren bij. Wel weten we vrijwel zeker dat er wat tuigerbloed inzit.
Ze wordt gereden met een mylerbit.
Mulan is 1.75 en Kim blaas je zo om, dus behalve zweep en sporen komt er hier ook geen kracht bij de ruiter aan te pas. Kim kan met heel licht contact (handschoenen heeft ze ook écht niet nodig) en weinig kracht, met een groot paard als Mulan best lekker gymnastieken!

Kijk maar mee!

O ja, en Kim is niet van de setjes... Clown

Afbeelding
1. "Ja hoor, ik geef netjes na. Ik wil ook best mijn neusje nog iets uitschuiven en nog wat langer worden?"

Afbeelding
2. "Kijk Kim, netjes met mijn neus op de loodlijn... wat zeg je? Iets over mijn achterhand?"

Afbeelding
3. Wanneer je haar vraagt de achterhand er iets meer onder te zetten, maakt ze zich van voren gelijk ronder. Nou is dit prima, maar je moet goed opletten dat ze niet ofwel erg kort in de hals wordt (met zo'n leuk vals knikje) of zich finaal oprolt en lekker achter teugel en been gaat lopen.
Overigens, bij deze foto hield ik de camera gewoon per ongeluk scheef, hij is niet verdraaid voor een 'mooi bergopwaarts effect' Knipoog

Afbeelding
4. Kijk, zo dus. Die hals is van gummy, ze vouwt zonder pardon haar kin op de borst. Omdat ze zo loperig is, moet je haar met beleid weer wat naar je hand toe rijden.
Dus voor de duidelijkheid; dit is geen: "Ach wat zielug, je moetnie zo trekken om m in de krul te krijgen-foto"

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

Afbeelding
7. En wanneer je haar dan wat meer op het achterbeen probeert te zetten, komt de hele voorkant mee omhoog Knipoog

Afbeelding
8. Gelukkig weet Kim dat ook, en vraagt ze Mulan steeds haar hand weer wat te volgen naar voren en naar beneden, opnieuw op zoek naar die ontpanning.

Afbeelding
9. Halthouden. Mulan bekijkt de bodem nog maar eens goed. En terecht, want omdat ze twee weken geleden is gestruikeld, kan ik nu zelf niet rijden.. Clown

Afbeelding
10. Ook in de galop terug rijden en doorvragen... ( en nee, dit zijn geen 'mooie plaatjes', dit zijn foto's van een oefen- en leerproces)

Afbeelding
11. Mulan deed echt haar best, maar dit is zwaar dus probeert ze zich hier toch weer wat op te rollen. Kim trekt niet, maar houdt contact.

Afbeelding
12. Weer wat naar voren rijden om die hals weer wat op lengte te krijgen..

Afbeelding
13. En dit was dan zo'n beetje waar ze naartoe werkten, meer doorsluiten, zonder de ontspannen aanleuning kwijt te raken.

In het uitrijden heeft Kim haar lekker VWNW gereden en dan kan ze echt stofzuigeren. Dat ruggetje was prima los! Knipoog

Afbeelding
14. En mijn vorige bijrijdster Kelly. Niet zozeer ter vergelijking, maar om te laten zien dat ze toen op zoek waren naar een fijne hoofd-halshouding en dat we dat dus wel degelijk óók heel belangrijk vinden.

Maar vandaar ook mijn topictitel:
Natuurlijk willen we een hals zónder vals knikje, zónder het idee dat ze een bezem heeft ingeslikt, netjes vanuit de schoft afgebogen, die hoog en laag in te stellen is, enz. enz... maar;
wanneer ze echt met d'r hele lijf aan het werk moet, dan gaat dat nu nog vaak ten koste van een mooie, constante hoofd-halshouding.

Vandaar ook mijn vraag om niet alleen met commentaar te komen over die hoofd-halshouding, maar het plaatje in z'n geheel te bekijken en daar vooral je advies over te geven. Wat vinden jullie? Op de goede weg of een hele andere richting inslaan?

Cemlys

Re: Doorsluit-dilemma. Geef je mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:12

Mooi paard! Niet simpel he om zo een paard op een correcte manier te rijden. de laatste (voorlaatste foto eigelijk) vind ik wel goed, dus het komt wel goed met die twee. Op de meeste foto's komt de achterhand ook netjes mee en onder. Dat is iig een goed begin. En het lijkt iig ook niet of ze haar rug wegdrukt. dus mooi zo verder doen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:29

Denk ook niet de makkelijkste! De beweging wil imo niet helemaal doorkomen van achteruit naar voren (dat hadden jullie dus zelf ook al door), vandaar dat opkrullen. Ik zou zo'n paard denk ik wat hoger instellen en heel erg veel naar voren gaan schakelen, zodat ze leert om van achteruit naar de hand toe te lopen. Dat extreme opkrullen (uit zichzelf dan --> ik rij op de LDR manier en dan gaat het weer wel die kant op Knipoog) is niet gewenst, dus ik zou de aandacht geven aan het naar de hand toe kunnen rijden. het is nog te vroeg om dat op een voorwaarts neerwaarts manier te kunnen doen denk ik. Ik vind die galopfoto waarvan je zelf aangeeft dat het geen mooi plaatje is wel een voorbeeld van hoe ik het ook zou aanpakken!

Het gaat erom dat je druk kunt opbouwen door met je been voorwaarts te rijden en met je hand dat voorwaartse weer op kunt vangen. Als je haar nu te lang zou laten dan ben je die druk meteen weer kwijt, vandaar dat ik haar wat korter en hoger zou instellen.

Maar ik heb het idee dat jullie zo'n beetje wel zo bezig zijn dus ik heb eigenlijk niet zoveel toe te voegen Knipoog

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 11:16

WowAmigo schreef:
Als je haar nu te lang zou laten dan ben je die druk meteen weer kwijt, vandaar dat ik haar wat korter en hoger zou instellen.

Da's idd wel lastig. Wanneer ik verder niet teveel vraag, en haar van voren laat zakken en dan het neusje er wat uit rij, dan gaat dat goed en blijft de verbinding ook fijn. Maar wanneer ze meer met d'r lijf aan het werk moet en goed over de rug wordt gevraagd en je wilt haar meer bij elkaar rijden, dan is het best lastig om met voldoende druk te blijven rijden. Dan ben je dus ook regelmatig even contact kwijt en da's dan toch een teken dat de aanleuning (nog) niet correct is.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:38

Maar waarom maak je je zo druk over de teugeldruk? Je rijdt toch op je zit? Wat maakt de teugeldruk dan uit. Tuurlijk, als je geen (licht) contact hebt, is de aanleuning nog niet correct. Maar de rest ook niet. Ik zou eerst zorgen dat ze van achter aan het werk gaat. En laat die teugels eerst maar even zitten. Veel schakelen, en lekker voorwaarst rijden dus Lachen

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 11:49

Tomaatje schreef:
Maar waarom maak je je zo druk over de teugeldruk? Je rijdt toch op je zit? Wat maakt de teugeldruk dan uit. Tuurlijk, als je geen (licht) contact hebt, is de aanleuning nog niet correct. Maar de rest ook niet. Ik zou eerst zorgen dat ze van achter aan het werk gaat. En laat die teugels eerst maar even zitten. Veel schakelen, en lekker voorwaarst rijden dus Lachen

Die teugeldruk is ook niet belangrijk als een op zich staand iets. Maar omdat Mulan de neiging heeft zich wat aan de hulpen te ontrekken door erachter te kruipen en zich op te rollen, willen we geen contactverlies. Met 'niets' in je handen kan ik niet rijden. En wanneer er wél druk is, maar nog wat teveel, tja, natuurlijk maak je je daar niet druk om.
En zoals je ziet, zijn we daar ook mee aan het werk; zorgen dat ze vanachter goed aan het werk gaat. Maar wanneer je 'van achter naar voren' wilt rijden, moet je wel een 'voren' in je handen hebben, hahaha. Knipoog

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:56

Maar eerst achter wat hebben om naar voren te rijden Tong uitsteken

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:58

Je zou er ook eens over kunnen nadenken om haar neus eens een tijdje voor de loodlijn te houden als ze zich zo graag opkrult. Verder is het een groot lang paard en dan heb je dit soort rijtechnische uitdagingen die je aangeeft bij de foto's eigenlijk altijd.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:07

Prima, zo door gaan! Het lijkt soms een vals knikje te zijn, maar dat is ook nog spier dat hij op moet bouwen in zijn bovenlijn! Ik vind het niet erg dat hij zich zo opkrult, hij moet wel aanleuning blijven houden (dus let op met fladderteugels), want door zo lekker laag en rond te krijgen gebruikt hij goed zijn rug! En zonder deze goed te gebruiken en te ontspannen kan je hem ook niet sluiten! Dus op de goed weg! Haha!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 12:11

Tomaatje schreef:
Maar eerst achter wat hebben om naar voren te rijden Tong uitsteken

Hahahahaha, ja, dat is zo.

En met de neus voor de loodlijn én een actieve, ondertredende acherhand, dat lukt me alleen bij het uitrijden, als ik haar dan VWNW probeer te rijden. Maar vanuit die positie kan ik nog niet veel meer dan gewoon ontspannen rond rijden, want zou ik haar dan wat meer aan het werk zetten zonder eerst 'op te rapen', en ronder en hoger in te stellen, dan breekt ze bijna in tweeën. Tong uitsteken

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:13

Wat zegt je instructeur er dan van?

Off topic: De foto's in je profiel doen het niet Nagelbijten / Gniffelen

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 12:29

Tomaatje schreef:
Wat zegt je instructeur er dan van?

Off topic: De foto's in je profiel doen het niet Nagelbijten / Gniffelen

Nee, helaas, die foto's uit mijn profiel moet ik nog opnieuw uploaden.. Bloos

Mijn instructeur die ik nu heb zegt (haha, ik hóór het hem in gedachten zeggen) dat ik dat 'grote lijf eens aan het werk moet zetten'
Hij vindt het in de eerste plaats niet storend als Mulan een beetje te rond wordt en bovenin kruipt, zolang er maar geen contactverlies is en er volledige tempocontrole blijft.
Hij zegt dat haar kracht vooral van achteren zit, en dat ze het daar wel kan hebben, maar dat ze van voren nog wat sterker moet worden.
Maar bij het uitrijden besteed hij altijd aandacht aan het uitschuiven van de hals, en dan moet ik steeds mijn handen naar voren steken en dan volgt ze helemaal naar beneden, en als ze daar is moet ik haar neus er meer uitrijden. Is ook een soort controle of haar rug goed los is denk ik.

Maar goed, we beginnen volgens mijn instructuer dus met 'dat grote lijf' Knipoog , en de voorkant houden we 'zo goed mogelijk', zeg maar... Hij zegt tijdens het rijden ook niet zoveel over de teugels en hoofd/halshouding. Alleen wanneer ze erachter dreigt te kruipen. Verder let hij nu vooral op tempocontrole, of ze haar rug goed gebruikt en lekker wil ondertreden, recht is en allebei de kanten op kan buigen.
ik denk dat ik een stuk meer op de voorkant gefocust ben dan mijn instructeur, hahaha
Laatst bijgewerkt door Mulan op 08-07-07 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:33

Vooral in dat laatste kan ik me prima vinden. Denk dat longeren met pessoa ook zou kunnen helpen. Zolang je er goed op let dat ze zich daar niet ook zo "opkropt". Maar dat zou ik in overleg met je instructeur doen Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 15:53

Zorg eerst dat je paard constant met de neus op of voor de loodlijn kan lopen en ga dan pas met het sluiten aan de gang.

Doordat je paard nog niet constant genoeg in de aanleuning is, maak je het je zelf en het paard wel erg moeilijk. Zodra je het dier goed van achteren naar voren rijdt, komt die achterhand wel mee en zul je merken dat hij in de aanleuning ook makkelijker is.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:00

Mijn 3 jarige kroop ook zo achter het bit met het longeren. Na een bezoek aan de tandarts bleek wel waarom, ze had haken en haar wangen kapot. Ik zeg niet dat dit bij jouw paard ook het geval is, maar het kan dus wel een reden zijn.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 18:07

Pletje123 schreef:
Zorg eerst dat je paard constant met de neus op of voor de loodlijn kan lopen en ga dan pas met het sluiten aan de gang.

Mulan loopt fijner net achter de loodlijn. Zoals op foto 5 kan je best met haar rondrijden terwijl de aanleuning mooi constant blijft. Normaal is de aanleuning ook niet echt een probleem, ze kauwt lekker op het bit, schuimt dan goed en wil je hand volgen. Bij oefeningen die ze moeilijk vindt krijgt ze de neiging wat kort te worden in de hals. En omdat ze zo loperig is, vind ik het dan moeilijk haar weer op lengte te rijden ZONDER dat ze onder me vandaan loopt. Ik probeer dan goed mijn zit te gebruiken.
Maar nu komt er iets nieuws en dan komen de bekende puntjes weer om de hoek kijken. Omdat ze lang is extra moeilijk, maar ze moet toch wat serieuzer aan de bak nu. Maar omdat we pas een begin maken met het IETS meer doorsluiten (we gaan haar niet helemaal verzamelen, dat kan ze absoluut nog niet) is dat best hard werken en je ziet op de foto's dat het dan moeilijk is om die aanleuning mooi te houden.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar -even extreem uitgedrukt- het is natuurlijk niet zo dat je kan stellen dat wanneer je aanleuning eenmaal voor elkaar is, hij ook voor elkaar blijft ongeacht de moeilijkheidsgraad van de training.

En Cute, dat denk ik niet hoor.
Ze kruipt niet steeds achter het bit, het is haar manier om zich aan de hulpen te onttrekken wanneer het moeilijk wordt.
Met longeren doet ze het ook niet en wanneer je 'gewoon' wat ontspannen aan het rijden bent ook niet.
Maar bij nieuwe oefeningen soms wel, of wanneer ze echt even moet bikkelen ook. En dan niet constant, er zaten ook heel fijne stukken tussen, maar deze foto's laten gewoon zien waar we tegenaan liepen.

Ik denk dat wanneer Kim er wat langer op rijdt, er ook zal veel verandering te zien zal zijn. Ze rijdt er tenslotte nog maar een maand op en in die maand zie ik al veel verschil.
Kim zelf heeft een pony (Z2) en die is in bijna geen opzicht te vergelijken met Mulan dus ik kan me voorstellen dat ze behoorlijk moet wennen aan dat loperige slagschip van mij.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:13

Ik kreeg uit je verhaal + foto's de indruk dat je paard het moeilijk vind om met het neusje eruit te lopen. Net achter de loodlijn is nou net niet wat je wilt Knipoog Tenminste, als we het over een houding hebben die ook op wedstrijden past. En daar werk je, neem ik aan, naar toe als je dressuurmatig bezig bent.

Probeer veel overgangen te rijden. Begin klein, zodat ze het allemaal kan verwerken en dus ook niet achter de teugel kruipt en bouw de oefening dan langzaam uit.

Tempowisselingen in draf en stap zijn goed om mee te beginnen zou ik zeggen Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:11

Kijkt lekker wél naar de voorkant Tong uitsteken

Mulan ziet er goed uit, ook mooi slank vind ik Ja

Vind het jammer dat ze geen aanleuning heeft op de eerste drie foto's, dat is waar ik heel heel hard voor heb gewerkt, en ik ben een beetje bang dat het nu weer kwijt is....
Maar kan ook d'r bui zijn geweest, want echt bevestigd was het nog niet altijd destijds.

Achterbeen ziet er goed uit, alleen het breekt zo af als je dan naar de voorkant kijkt. Dat zal een levenslang isssue blijven hoor, en naar mijn idee hetgeen waar je in het rijden het meeste aandacht in moet stoppen. Aanleuning, het gevoel dat ze je hand mee wilt nemen naar voren. Dat als je je hand neer voren doet dat ze die volgt, en de aanleuning vanuit haar initiatief dus terugkomt. Goed aan je been, niet zo loperig, en niet zo achter de loodlijn klappen als je ze terug wilt nemen. etc. etc. Het allermoeilijkste aan Mulan dus Knipoog

Ik zie aan Kim dat ze haar ellebogen naar achter brengt, alsof ze haar arm naar achter doet om zo contact te blijven houden. Het zou mooi zijn als ze haar arm iets naar voren deed en haar hand goed voor zich uit bleef houden. Maar denk dat dit samenhangt met het aanleuning verhaal.

Die foto 13 is mooi, Mulan is gewoon een halve meter korter zo bij elkaar gereden, goed achterbeen, mooi bergop, en van voren breekt het zo te zien niet af. Haha!

Kijkt uit naar het mooie plaatjes topic Haha!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 18:39

Kelly_ann schreef:
Vind het jammer dat ze geen aanleuning heeft op de eerste drie foto's, dat is waar ik heel heel hard voor heb gewerkt, en ik ben een beetje bang dat het nu weer kwijt is....

Nee hoor, dat is niet kwijt. Kom nou maar gauw eens langs, dan kan je er eens opstappen en voelen hoe fijn ze loopt.
En die aanleuning op de eerste drie foto's, toen zat ze er misschien net op en was nog een beetje aan het rond lummelen. Eén teugel hangt door (niet beiden) en ze was wat figuren aan het stappen en wat inbuigen links rechts.

En ik moet in elke les mijn handen naar voren doen en Mulan laten zakken en dat doet ze nou juist zo goed de laatste tijd!
Alleen omdat ik niet kan rijden had Kim een keer les van F en toen gingen ze dus hier aan werken...
Ik ben in mijn les met andere dingen bezig Haha!
Dus: tot gauw! Knipoog

O ja, en ik vond Muul ook ineens wel erg slank toen ik de foto's naast elkaar zag....