paard gedraagd zich idioot buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brudoe

paard gedraagd zich idioot buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 21:53

We hebben onze merrie nou al 5 jaar en het rijden is nooit echt vlekkeloos verlopen waren tijden dat het beter ging en tijden dat het slechter ging.De laatste tijd is het rijden (vooral buiten) een ramp geef je benen om te draven draaft ze 2 passen en gaat dan vol op de rem en wil niet vooruit wat eindigd in rare sprongen en kort draaien met haar nek omlaag.We hebben al van alles geprobeerd van rustig met haar doen tot een tik met de zweep niets lijkt te helpen.Het enige dat een beetje helpt is haar gewoon laten staan dan loopt ze uiteindelijk vanzelf.Zou het soms kunnen dat ze last van haar rug heeft?Iemand een oplossing of een idee want het begint gewoon gevaarlijk te worden.

montyjansen

Re: paard gedraagd zich idioot buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 08:03

Als hij thuis geen problemen heeft met rijden dan is hij waarschijnlijk buiten te bang angstig om te lopen, en als hij raar doet als je gaat draven en je houd op met doorrijden en je gaat terug naar huis dan heeft hij dus gewonnen en gaat dan elke keer dit herhalen wand dat is dan een vrijbrief om niet te hoeven werken of buiten te lopen,Luistert hij thuis naar alle hulpen en reageert hij goed en direct op je aanwijzingen, of waarschijnlijk allen buiten gereden?
Zoek en neem een ervaren paard mee die hij kent.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 19:54

In de bak heeft ze ook de nodige kuren.Buitenrijden is een tijd goed gegaan maar nou begint ze weer opnieuw.Haar weidevriendje gaat altijd mee na buiten en die is heel rustig.Bedankt voor je tiip in elk geval:)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:06

Ik denk dat hij dan te dominant is richting zijn weidevriendje, en jou Verdrietig , en dus niet voldoende reageert op je aanwijzingen, en dat je waarschijnlijk meerdere keren moet herhalen wat hij moet doen voor hij reageert Verdrietig , en dan misschien net niet genoeg reageert om overtuigt te zijn met wat je wilde Verdrietig , en het net wel doet maar ook niet teveel, eigenlijk te weinig Verdrietig .
Wil dus eigenlijk zeggen dat je strenger moet zijn Ach gut , en duidelijkere reacties moet krijgen en hij sneller moet reageren. Whoosh!
Laatst bijgewerkt door montyjansen op 08-07-07 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:19

monty heeft gelijk

maar probeer iemand mee te laten lopen of fietsen of rijden dan kan je angst uitsluiten wat ik denk dat het nie is mijn ponny 1'56m
die heeft super veel angst maar gaat toch alleen mee na buiten dat vinden namelijk de meeste ponny's geweldig
maar als jou paard/ponny jou angst voelt dan maakt hij of zij er gebruik van zet er iemand op die nergens bang voor is en goed streng en jij loopt/fiets mee en als over die punt bent dan stap jij er op doe dat een paar keer en dan weet ik zeker dat ie het bij jouw ook doet suc6 ik blijf je volgen en ben benieuwt hoe het gaat

gr boswatje

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:23

Bedankt voor de tips!Probleem bij haar is hoe moet je strenger zijn.Zweep gebruiken gaat niet daar gaat ze alleen maar dwars tegenin en doet ze helemaal niks meer.Enige waar ze op reageerd als je haar gewoon laat staan dan heeft ze zoiets van hee dit is niet leuk ik loop maar weer om vervolgens paar meter verder weer stil te staan.
Wat de angst betreft een vriendin van me rijd haar ook vaker die heeft totaal geen angst en toch doet ze het..hoop dat het binnenkort beter gaat en anders een keer de da laten komen om te kijken of ze niet toch ergens pijn heeft.Nogmaals bedankt voor de tips Lachen

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:56

JE TEUGELS LOSLATEN Knipoog De ruimte geven, meer hoef je niet te doen Knipoog Simpel hé? Lachen

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 21:19

Als het zou werken zou het mooi zijn helaas trapt ze daar niet in dan loopt ze 5 meter en staat weer stil dus dat werkt niet echt;)

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 08:24

[quote="Stravero"]JE TEUGELS LOSLATEN Knipoog De ruimte geven, meer hoef je niet te doen Knipoog Simpel hé? Lachen[/quote]

Ja das makkelijk praten

ieder paard is anders hooor !
probeer nou is met twee man
maar je moet wel iets strenger zijn maar dat wist je al:)

heel veel suc6 en haal er hulp bij niet alleen klungelen want het wordt alleen erger als ze iedere keer wint ( dan voelt ze der eige sterk )
gr boswatje

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:14

ik ben bij zulke dingen toch echt geneigd om je in eerste instantie naar een dierenarts door teverwijzen, en pas als ze gezond is verklaard...
Streng zijn.. gewoon op je strepen staan!!opsluiten en naar voren zetten.
eventueel met iemand er bij.
vraag je instructie eens om hulp Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:52

Je paard gedraagt zich niet idioot, ze heeft begeleiding nodig. Schijnbaar is ze ontzettend onzeker. De eerste keren in het bos heb ik mijn paard echt vertrouwd moet maken met de omgeving. Dat deed ik door steeds korte stukjes eerst af te stappen en haar voor te gaan waar ze weigerde en zo langzaam dit uit te breiden. Niks geen begeleiding van een ander paard. Het moment komt ... dat ze samen met jou wel verder gaat, waar ze eerst weigerde. Je lost het samen op, zo versterk je de band tussen jullie 2-tjes, zodat jullie later kunnen gaan en staan waar je maar wilt.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:48

mischien wil ze je gewoon uitproberen, en kijken wie de baas is, gewoon even door zetten een flinke tik geven en laten weten dat JIJ de baas bent en dat hij maar te luisteren heeft doet hij het goed dan moet je hem vlink belonen, neem anders met ehet buitenrijden iemand anders mee en laat die dan voorop mischien helpt dat ook wel.
veel suc6 veder

Chantelle25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:23

Ik zou eerst laten controleren of het niet iets lichamelijks is, dit kan door de fysio of veearts. Het kan natuurlijk zijn dat jou paardje zich erg onzeker voelt buiten, blijven gewoonte dieren. Stal is toch een veilig plekje met bekenden om je heen.. Misschien helpt het als er iemand mee fietst, om te helpen zodra je paardje stilstaat. Praat je in op je paardje (vriendelijk)op dat moment, stem doet ook wonderen. Ik zou geen dwang gebruiken, dit werkt vaak tegen je.

Kijk of het steeds op hetzelfde punt is? Maakt het iets uit als ze even stilstaat ? Als zij daarna weer gaat lopen, ik zou het positieve belonen.

Buitenrijden moet voor allebei leuk zijn ! Lachen

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 00:27

Chantelle25 schreef:
Ik zou eerst laten controleren of het niet iets lichamelijks is, dit kan door de fysio of veearts. Het kan natuurlijk zijn dat jou paardje zich erg onzeker voelt buiten, blijven gewoonte dieren. Stal is toch een veilig plekje met bekenden om je heen.. Misschien helpt het als er iemand mee fietst, om te helpen zodra je paardje stilstaat. Praat je in op je paardje (vriendelijk)op dat moment, stem doet ook wonderen. Ik zou geen dwang gebruiken, dit werkt vaak tegen je.

Kijk of het steeds op hetzelfde punt is? Maakt het iets uit als ze even stilstaat ? Als zij daarna weer gaat lopen, ik zou het positieve belonen.

Buitenrijden moet voor allebei leuk zijn ! Lachen

Het lichamelijke word nagekeken voor de zekerheid wil toch even weten of ze niet ergens last van heeft Knipoog Onzekerheid zal het niet zijn van haar want ze heeft altijd prima buitengereden soms wat kuren maar geen idiote dingen.Op het moment werkt het beste bij haar haar stil laten staan en tegen haar praten uiteindelijk loopt ze dan wel stukje bij beetje begint het weer iets beter te gaan met het buitenrijden hopelijk loopt ze snel weer netjes door Pling In elk geval bedankt voor de tips allemaal zitten goeie tussen!

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 01:51

ik zou hem toch evren na laten kijken door een ostheopaat oid.

Als daar niks uit komt, denk ik dat het een dominantieprobleem is.
Kijk een in het Natural Horsemanship of Omgang forum over ideen hoe je dat kunt oplossen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:36

Laat de rug idd eens controleren. Als het paard alleen buiten zo doet, dan heeft het daar geen vertrouwen in jou, en zul je daaraan moeten gaan werken.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:59

_angela_ schreef:
Laat de rug idd eens controleren. Als het paard alleen buiten zo doet, dan heeft het daar geen vertrouwen in jou, en zul je daaraan moeten gaan werken.

amen, goed gezegt. en geen woord aan toe te voegen.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:55

De rug is al een keer gecontroleerd toen was er niks aan de hand.Volgende week word ze weer nagekeken kijken wat er dan uit komt:)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:49

Doet hij alles wat je vraagt ook als je er naast loopt, of gaat hij dan ook zijn eigen ideeën doen, of kanten op die jij eigenlijk net iets anders had gedacht.
Wil hij op jou wachten, of gaat hij maar vast.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:14

ik denk dat maar 1 ding helpt en dat is super consequent optreden. Zodra hij niet luistert naar je beenhulp gelijk tik erachteraan en afdwingen dat hij wel luistert. Een paar keer goed aanpakken en dan is het probleem vast verleden tijd. Lukt het jezelf niet, probeer dan een ervaren ruiter te strikken. Een paard voelt jouw onzekerheid haarfijn aan en zal altijd proberen daar gebruik van te maken.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 21:56

piezze schreef:
ik denk dat maar 1 ding helpt en dat is super consequent optreden. Zodra hij niet luistert naar je beenhulp gelijk tik erachteraan en afdwingen dat hij wel luistert. Een paar keer goed aanpakken en dan is het probleem vast verleden tijd. Lukt het jezelf niet, probeer dan een ervaren ruiter te strikken. Een paard voelt jouw onzekerheid haarfijn aan en zal altijd proberen daar gebruik van te maken.

Een tik werkt bij haar alleen maar verkeerd krijg je alleen maar meer stress door