Lieske Belgisch trekpaard @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonte_bente

Lieske Belgisch trekpaard @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 18:56

jaja,
wij zijn bezig om onze belg lieske(jorien vd tippe) in te rijden.
gaat tot nu toe allemaal goed maar het beestje kent haar krachten!!

hier wat foto's
Afbeelding
GROOT!
Afbeelding
draf aan longeerlijn. Pling
Afbeelding
in staking.. Vork
Afbeelding
kaylee op lies
Afbeelding
kaylee middendraf lichtrijmoment
Afbeelding
ik met lies,fijn zo'n sterke nek.. Boos!
Afbeelding
nageeflijkheid proberen en ja t werkt Haha!
PS let niet op mn laarzen natte bak Bloos
Afbeelding
Haha!
Afbeelding
mn nichtje uitstappen...

ging echt super! afgezien van het weer vandaag!!

commentaar welkom maar hou het vriendelijk!!
eigen commentaar;
hakken uitdrukken
neusriem mag hoger maar gaatjestang is dood Huilen

Lauraketje

Re: Lieske Belgisch trekpaard @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:58

Super gewoon, heb ik altijd al eens willen doen, een Belgisch trekpaard rijden, wie weet komt dat er nog eens van.
Die foto waar je trekpaardje nageeflijk is vind ik de leukste. Dat zie je niet vaak he Vork .

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:59

Heel gaaf beest! Wees er maar trots op. Veel succes met inrijden Haha!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:01

Heel erg leuk beestje!
Ben gek op belgen!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:04

hoe oud is ze?
heb verder geen tips of opmerkingen, ik zou alleen zorgen dat je je handen niet zo laag houdt en vast zet, dan trek je het hoofd naar beneden en is dat geen nagevelijkheid

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:07

veel succes met inrijden, echte tips heb ik niet.
vrder vind ik het super om te zien als een belgische knol onder het zadel loopt, heerlijk! Haha!
lijkt me super om een keertje op zo'n beesje te rijden, heb erg veel respect voor je het is namelijk vast niet makkelijk om zo'n knol in te rijden ! Bloos

Bregolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:09

blijf het leuk vinden om trekpaarden aan het werk te zien. Gaat vast wel goed komen met dit paard! Lachen

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 19:12

@rosita,
onze lies is 2 jaar en 8 mnd maar groot en sterk genoeg!!
de foto werd gemaakt op t moment dat zenet los liet ik was alleen wat later met loslaten..
dit was ook de eerste keer dat ik wat druk uitoefende op de teugels dus reactie vond ik goed..
en over mn handen vast zetten jah betrapt! nee hoor ,ik ben ermee bezig maar heb echt de tik alleen mn rechter arm/pols vast te zetten..
------------------------------------------------------------------
nadat de basis er in zit gaat ze tot haar 3e naar de grote wei en als ze 3 is beginnen we weer, alleen dan aan het echte werk.
we hebben ervoor gekozen om al vanaf haar1e jaar bezig te zijn met longeren wandelen stem commando's etc omdat belgen lang doorgroeien en als ik had gewacht tot nu had ik op mijn buik achter 800 kilo aan gehangen Clown !!

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:01

hey,

Leuk paard! ...maar ik zou pas met nagefelijkheid en middendraf beginnen als de basis erin zit...ookal kijk je alleen even hoe het paard reageerd is het toch beter eerst een basis te hebben...vanuit je basis kan het paard ook reageren. nagefelijk rijd je vanuit je been...en een paard wat je net aan het inrijden bent is denk ik nog niet zo goed aan het been om nagefelijk te worden....

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:22

prints schreef:
@rosita,
de foto werd gemaakt op t moment dat zenet los liet ik was alleen wat later met loslaten..
dit was ook de eerste keer dat ik wat druk uitoefende op de teugels dus reactie vond ik goed..
en over mn handen vast zetten jah betrapt! nee hoor ,ik ben ermee bezig maar heb echt de tik alleen mn rechter arm/pols vast te zetten..
nadat de basis er in zit gaat ze tot haar 3e naar de grote wei en als ze 3 is beginnen we weer, alleen dan aan het echte werk.
we hebben ervoor gekozen om al vanaf haar1e jaar bezig te zijn met longeren wandelen stem commando's etc omdat belgen lang doorgroeien en als ik had gewacht tot nu had ik op mijn buik achter 800 kilo aan gehangen Clown !!

Bloos! Ik houd mijn mond maar, commentaar krijg je vast nog genoeg.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:38

Mies_Apollo schreef:
hey,

Leuk paard! ...maar ik zou pas met nagefelijkheid en middendraf beginnen als de basis erin zit...ookal kijk je alleen even hoe het paard reageerd is het toch beter eerst een basis te hebben...vanuit je basis kan het paard ook reageren. nagefelijk rijd je vanuit je been...en een paard wat je net aan het inrijden bent is denk ik nog niet zo goed aan het been om nagefelijk te worden....

Om te beginnen zal ik er even bij melden dat ik mee help met deze belg, en er vanaf dag 1 bij ben geweest.

Die middendraffoto was genomen net voordat ze haar eerste galopsprong onder het zadel wilde inzetten, dus was niet specifiek de bedoeling om haar een middendraf te laten lopen...

wat betreft dat nageeflijk rijden en niet aan het been zijn... we hebben zeker 8 jaar ervaring met allerlei soorten paarden en pony's inrijden/en corrigeren en we zullen haar heus niet direct helemaal de bak rond nageeflijk rijden, het ging er meer over dat we wilde kijken hoe ze zou reageren op druk op de teugels....

@Eleandra: Het is niet longeren ala rondjes lopen geweest, maar op een afstand mee lopen aan de lange lijn en op stemcommando's leren reageren. Dit was om haar klaar te maken voor de keuringen waar ze eigenlijk naar toe zou gaan... En wat is er mis met het BEGINNEN van het inrijden van een BELG die bijna 3 is met een stokmaat van 1.72 en kerngezond is omdat ze haar hele leven al op een goed gevulde wei staat waar ze s;winters nog bijgevoerd wordt ook nog??

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:18

Eleandra schreef:

ik heb ook mijn mond maar gehouden.... ik heb hier zó'n overduidelijke mening over Sigaar

Chan_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:52

prints schreef:
@rosita,

Je spreekt jezelf wel tegen.. je zegt dat ze 2,8 jaar is maar wel groot en sterk genoeg..
en dan zeg je dat belgen lang doorgroeien.. dus dan zou ik nog maar even wachten met het inrijden.
Maar je moet het zelf weten hoor ik wil geen hele discussie op gang helpen maar het viel me een beetje op met lezen..
Verder ziet ze er leuk uit met dat bruine koppie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:03

Jammer dat je er al zo vroeg op moet zitten, het is namelijk erg slecht voor je paard!

Een paard kan nl. groot en sterk lijken, maar dat qua botten, groeischijven en spieren nog lang niet zijn. Die zijn nl. nog niet goed genoeg uitgegroeid om op een paard te zitten, zelfs niet al lijkt je paard zo groot en sterk en ben jij zo licht en klein Knipoog

Longeren vanaf zijn eerste is om deze reden ook uit den boze. Het is erg zware belasting, vnl voor de pezen, omdat je een relatief klein rondje maakt (en herhaaldelijk dezelfde beweging) en daardoor de pezen zwaar belast steeds.

Ik hoop heel erg dat je je wat van alle adviezen hier aantrekt op bokt. De grootte van een paard heeft niets met de leeftijd waarop hij ingereden kan worden te maken. Je kan een Tinker tenslotte niet eerder inrijden dan een Shetlander omdat hij groter en steviger is. Van binnen is ieder paard ongeveer op dezelfde leeftijd klaar om iemand te dragen, en dat is in ieder geval nog niet op zijn derde.

Misschien is het ook beter je paard te laten inrijden door een meer ervaren iemand. Je zet nl je handen vast, je paard buigt in zijn hals omdat het hem andres pijn in zijn mond doet. Dat is niet "nageeflijk" helaas. Het ziet er misschien mooi uit, maar als je je paard langer zo rijdt is dat niet goed voor hem.

De sterke nek heeft weinig met nageeflijkheid te maken, want een paard krijg je niet nageeflijk met kracht in je armen en handen. Je hoeft een paard niet in een bepaalde houding te trekken, daar gaat het niet om als je een paard "nageeflijk" wilt rijden.

Laat het beestje ajb nog even op de wei staan, of loop ermee aan de hand af en toe wat rond. Leer evt. spelenderwijs wat dingetjes aan als je echt graag met je paard wilt blijven omgaan en haar niet met rust kan laten omdat ze zo leuk is Haha!
Maar ga ajb niet longeren of rijden.

Dit paard is nu al in zulke mate belast waarschijnljik (vanaf 1e longeren, voor 3e ingereden) dat ze al heel vroeg versleten zal zijn. Dat houdt in dat je eerder moet stoppen erop te rijden omdat haar gewrichten en pezen als ze iets ouder wordt waarschijnlijk helemaal stuk gaan. Behalve dat het vervelend is dat je niet meer kan rijden doet het ook je paard ontzettend veel pijn, en als een paard eenmaal versleten is wordt hij niet ineens weer berijdbaar of weer "goed", het is heel zonde.

Als je graag lang wilt genieten van zo'n stoer groot peerd, stop je nu met rijden en longeren en doe je het rustig aan, want dit is erg zonde (en zielig) van zo'n mooi beest Lachen Ik zou het ook fijn vinden als je reageert.

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:08

rosita schreef:
Eleandra schreef:

ik heb ook mijn mond maar gehouden.... ik heb hier zó'n overduidelijke mening over Sigaar

Nog een die zijn mond houd.. Lips are sealed

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 22:14

jullie hebben over duidelijk geen verstand van het ras....
een belg groeit in t geld zeggen de oude boeren..
hiermee bedoel ik dat ze tot hun ong 8e jaar in de breedte groeien en dus zwaarder worden en bespiering groeit dus ook nog mee. lies weegt s nu al zwaar en als ik moet wachten tot ze is UITGEGROEID is ze 8 en met beetje pech weegt ze 1100 kilo!!

daarbij werd er al eens geschreven dat het longeren niet in rondjes op voltes was maar aan de lange lijn meelopen dit was voor de keuring

ik heb ruim 8 jaar ervaring met inrijden en corrigeren.

dat ik mn handen vast zet geef ik toe
ook weet ik heel goed waar ik mee bezig ben wanneer ik een paard na laat geven okal is het een beginnetje voor t paard.

maargoed ik had gevraagd het vriendelijk te houden dus ga ik op al die "ow wat ben je toch fout bezig"reacties niet meer in .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:19

Bedoel je dat je een paard van 500kg wel 'ff' houd? Maakt geen verschil hoor, 500, 800 of 1100, je houd ze toch niet, kan je betr wachten tot het dier er klaar voor is,

en no offence, maar die 8 jaar ervaring is niet te zien Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:20

Ik vind je reactie erg bot. Ik mag dan wel geen verstand van het ras in het algemeen hebben, maar wel het nodige verstand van paarden en ponies in het algemeen, en van inrijden Knipoog

Paardrijden is geen krachtsport, ik vind het jammer dat jij denkt dat het dat wel is. Kracht heeft ook niets met nageeflijkheid te maken zoals jij lijkt de denken.

Longeren = (krom gezegd) in rondjes ong. ter grote van een "grote volte" lopen aan een longeerlijn. Longeren is niet aan een lange lijn meelopen op een keuring, dus misschien is het handig om direct te zeggen wat er bedoeld wordt voortaan.. dat voorkomt een hoop misverstanden.

Het is jammer dat je totaal geen verstand van nageeflijkheid en longeren en de groei van een paard hebt. Daarmee heb je voor mij wel bewezen dat je niet genoeg verstand hebt om een paard in te rijden en te corrigeren. Erg jammer, want ik ben benieuwd hoeveel paarden er nog onder zullen moeten lijden op deze manier. Nogmaals, laat het inrijden en corrigeren aub over aan iemand die er verstand van heeft, dit is zo zonde van het beestje.

Mijn reacties zijn vriendelijk en is geen "ow wat ben je toch fout bezig"-reactie. Jouw reactie daarintegen is erg bot en kortaf gebracht.

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:27

Wow hé mensen! 4 maanden verschil Rolleyes Zo das veel.. Not..
Ze zit er enkel op. Oke, dat nageeflijk is misschien nog niet nodig en ook een kleuter erop is misschien niet zo'n veilig idee. Maar dat is haar keuze. Ze rijd er nog geen wedstrijden mee en het paard is niet van suiker. En omdat het paard te 'jong' (wat dus echt niks uit maakt, Quarters worden ook met 2,5 ingereden) is kan ze ook gelijk niet rijden?
Hoezo vooroordelen? Rolleyes

Edit; weet niet eens of het een kleuter is. Dacht dat dat er stond Bloos
Laatst bijgewerkt door Strondvlieg op 06-07-07 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:30

Haha idd Phara, die 8 jaar?
Dan had je ook heel zeker moeten weten dat een paard, hoe groot/sterk ze ook zijn, pas met 3 jaar iemand kunnen dragen. De botten/spieren enzovoort zijn niet uitgegroeid en zwak.

Dus dan heb je het 8 jaar fout gedaan. Lachen

Nageeflijkheid vraag (trek) je niet door middel van de teugels, maar door er heen te rijden, Of dat nu een fijne KWPN is of een Belg, maakt niks uit. Naggeflijkheid komt vanzelf en die dwing je niet.

Beter gezegd een paard kan zelfs 'nageeflijk' lopen als ze NIET in de krul lopen, maar als ze goed over de rug lopen en achter hand bij zetten, meestal komt er dan de 'krul' er wel weer bij. 'Iets' wat een gevolg van 'iets' is.

Ik hoop dat je het diertje lekker de wei op laat gaan, en over een half jaar weer oppakt. Want je hebt echt een prachtige belg!

Marilyn_ Zit je op school? 8 plus 2 is, 10. Heeft een jaar 10 maanden? Knap. En 4 maanden is toch wel dicht in de buurt van een half jaar he. Vaak is een paard op zn derde ook niet sterk genoeg, maar dan wordt het door de meeste acceptable genoemd...
Edit: Ik zeg niet dat ze niet kan rijden, maar ze heef tniet genoeg verstand om een paard in te rijden, als je niet weet dat je een paard NIET nageeflijk maakt door aan de teugels te trekken (druk geeft), ben je niet toe aan een paard inrijden/corrigeren. Zeker niet met de genoemde '8 jaar'!

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:35

Quir schreef:
Marilyn_ Zit je op school? 8 plus 2 is, 10. Heeft een jaar 10 maanden? Knap. En 4 maanden is toch wel dicht in de buurt van een half jaar he. Vaak is een paard op zn derde ook niet sterk genoeg, maar dan wordt het door de meeste acceptable genoemd...
Edit: Ik zeg niet dat ze niet kan rijden, maar ze heef tniet genoeg verstand om een paard in te rijden, als je niet weet dat je een paard NIET nageeflijk maakt door aan de teugels te trekken (druk geeft), ben je niet toe aan een paard inrijden/corrigeren. Zeker niet met de genoemde '8 jaar'!

Oeps sorry dat was gewoon ff een slordigheidsfout. En nee, ik zit niet op school, op de peuterschool dûh Lachen Maar vind jij het dan ook slecht dat Quarters op 2,5 worden ingereden? Oke, is een ander ras maar goed. 8 jaar is echt te oud om ingereden te worden. Ik heb gekeken naar de foto en idd ik vind haar houding van haar hand ook niet zo. Maar ze heeft daar commentaar opgekregen en 1x is genoeg denk je niet? Lachen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:40

Marilyn_ schreef:
Quir schreef:

Oeps sorry dat was gewoon ff een slordigheidsfout. En nee, ik zit niet op school, op de peuterschool dûh Lachen Maar vind jij het dan ook slecht dat Quarters op 2,5 worden ingereden? Oke, is een ander ras maar goed. 8 jaar is echt te oud om ingereden te worden. Ik heb gekeken naar de foto en idd ik vind haar houding van haar hand ook niet zo. Maar ze heeft daar commentaar opgekregen en 1x is genoeg denk je niet? Lachen

Ja hoor dat is genoeg.
2,5 voor quaters vind ik net zo goed té jong.
Enne mn reactie van zit je op school was sarcastisch bedoeld he...

Ben het wel met je eens dat 8 jaar oud is om nog ingereden te worden, paard heeft er dan ook veel meer moeite mee. Zie het liefste dat ze met 3,5 beginnen en met 4 pas echt rijden. Heb ik met mijn merrie ook gedaan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:46

Even voor mijn beeldvorming het paard is nu 2 jaar en 8 maanden. Ik neem aan dat de foto's niet de eerste keer op het paard zitten laten zien? dus misschien rijd ze al 2 maanden of langer. Verder heb ik in het profiel gespiekt en ik zie dat de TS 20 jaar is, dus met 12 reed ze haar eerste paard in of corrigeerde ze een paard (dat vind ik onverantwoord, maar goed) Verder ziet een trekpaard al gauw uit alsof het sterk genoeg is, maar hoe groter het paard hoe langer ze groeien en kom niet met de opmerking quaters worden ook met 2,5 ingereden, want laat mij dan maar eens een goed lopende 20 jarige quater zien, ik ken ze niet tot nu toe. Verder is het ene paard sneller rijp dan het andere en er zijn rassen die niet voor hun 7e ingereden worden, geduld is een schone zaak denk ik dan, maar dit zijn tevens de rassen die tot op hoge leeftijd fit blijven, dus wie roept dat tot het paard 8 jaar is wachten echt te lang is en 2,5 helemaal niet verkeerd is, dream on. Sorry voor mijn misschien wel harde commentaar, maar versleten paarden zijn er al genoeg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:48

Marilyn_ schreef:
Quir schreef:

wat is dat nou voor onzin! Scheve mond Ze worden er niet lomper op hoor. Ben mijin merrie op 9 beginnen te corrigeren en ze pakt het allemaal heel fijn op!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:52

Marilyn_ schreef:
Wow hé mensen! 4 maanden verschil Rolleyes Zo das veel.. Not..
Ze zit er enkel op. Oke, dat nageeflijk is misschien nog niet nodig en ook een kleuter erop is misschien niet zo'n veilig idee. Maar dat is haar keuze. Ze rijd er nog geen wedstrijden mee en het paard is niet van suiker. En omdat het paard te 'jong' (wat dus echt niks uit maakt, Quarters worden ook met 2,5 ingereden) is kan ze ook gelijk niet rijden?
Hoezo vooroordelen? Rolleyes

Edit; weet niet eens of het een kleuter is. Dacht dat dat er stond Bloos

Dank je eindelijk iemand die inderdaad LEEST wat er staat. het is inderdaad zo dat we er misschien net 1 keer in de week op ZITTEN, haar een rondje door de bak laten lopen en na een 15 a 20 minuten weer lekker op DE WEI zetten..
Ik wil niet direct zeggen dat het niks uit maakt hoe oud het dier is, maar het maakt zeer zeker inderdaad wel degelijk uit met welk ras je van doen hebt.

Tong uitsteken hihi het grietje wat er op zit waarvan jij dacht dat het een kleuter was, is wel klein, maar ze is bijna 12 Knipoog