heb een vraagje(en n probleempje eigenlijk)
Heb een 9 jarige BWP-ruin, ruim 1.70 en vrij lang in zn lijf&hals. We rijden nu M2 dressuur, maar hij heeft de 'leuke' gewoonte het bit vast te pakken of te gaan hangen. hij is vrij lui, moet hem echt wakker maken en aan t werk zetten, maar dan gaat hij vaak staken, wat bij hem zoveel betekent als:
ik ga rechtomhoog, dan land ik weer ga ik voor het hek vd bak staan en ga ik dreigen, doe je iets met je hand/been/zweep maai ik 1x met mn voorbeen doe je nog iets ga ik rechtomhoog, sla je me dan val ik lekker achterover........

maar om te voorkomen dat hij zn bit echt vastpakt heb ik een D-trens met van die zilverkleurige&koperen rolletjes, die rond kunnen draaien, werkt heel goed, maar dan gooit hij zn tong weer uit zn mond, maar als ik dan goed blijf rijden, overgangen enz dan wordt ie losser en actiever en eerlijk in zn aanleuning en is zn tong in zn mond en is ie (eindelijk) fijn te rijden
Dit kost nogal wat moeite maar ja als t goed gaat ben ik blij en geeft t niet dat hij niet zo simpel te rijden is, maar hij heeft vanaf ik hem heb( ruim 3 jaar) een kloofje in zn mondhoek, volgens de dierenarts verdwijnt dat niet helemaal en is het niet erghij heeft er gene last van maar t is wel snel geirriteerd wanneer ik met een wat scherper bit(D-trens met rolletjes of gewone D-trens) heb gereden, daarom wissel ik af met een rubberen D-trens, dan heeft ie nergens last van maar gaat hij hangen en is er niet fatsoenlijk mee te rijden en moet ik strenger zijn, waardoor meneer doodleuk op zn achterbenen gaat staan, soms met zn voorbenen over de rand van de bak(ca 1.60 meter hoog)heen gaat hangen, dan hang je best vervelend....
wie heeft er tips voor mij over wat voor soort bit beter zou zijn voor mn paard, en alle tips om het steigeren te voorkomen of andere manieren van rijden of bepaalde oefeningen zijn ook welkom!
Hij steigert nu weer meer, omdat hij 3 maanden weinig had gedaan, hij was 2x kreupel(schopt tegen de muur bij t voeren, been was 2x dik geweest) en tussen die 2x kreupel heb ik n brommerongeluk gehad.
ben nu weer 2 mnd aan het rijden ging eerste maand heel goed, nu begint het geklier weer!
Heb 1x per week goed priveles en 1x per week les bij de club dan is er meestal dus niets aan de hand, of ik kan hem er goed doorheen rijden
wordt soms zo moe van mn paard.....

groetjes Renske