haken op de rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_88

haken op de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 17:56

ik werk sinds 2 maanden op een springstal en daar staat een paard wat haken op zijn rug heeft.

ik doe het liever niet maar heb de opdracht gekregen dit paard elke dag te rijden. eerst longeren en dan erop. helaas moet ik hem ook met een slof rijden.

er zit op zich een redelijk stuur op alleen hebben ze de stuurbekrachtiging er niet bij geleverd (vandaar ook de slof, deze maak ik aan de zijkanten vast)

wat vinden jullie het beste?
dat latzio gewoon elke dag gereden wordt of juist niet.
het is een springpaard in spe en ze hebben er al een keer mee gesprongen maar zodra hij moet springen breekt ie zowat zn nek.

er werdt mij verteld dat hij op de wasplaats alleen maar rechtsom wou draaien, nou met een halster aan is dit wel zo maar elke dag na het rijden draai ik hem toch echt linksom. dus hij kan het wel.

wat moet ik met dit paard??

alvast bedankt, Groetjes

gringo68

Re: haken op de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:55

wat bedoel je met haken op de rug? kissing spine??

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 19:25

ik weet niet of het dat is. de veearts heeft tegen ons gezegd, haken op de rug.

Joica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:30

gewoon je werk doen. dus rijden zoals hun zeggen Knipoog

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 19:34

ja goed, maar het voelt niet echt prettig om een paard te rijden die iets met zijn rug heeft, en ik deze dus nog meer belast

Joica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:36

Vicky_88 schreef:
ja goed, maar het voelt niet echt prettig om een paard te rijden die iets met zijn rug heeft, en ik deze dus nog meer belast

dit soort dingen moet je met je baas bespreken Knipoog

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 19:39

gringo68 schreef:
wat bedoel je met haken op de rug? kissing spine??

volgens mij is het dit ja...

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:19

Ja, vraag het je baas. Sommige rugproblemen zijn trouwens alleen te verhelpen door (aangepaste) training/belasting, dus wie weet is het onderdeel van het herstel en ben je te voorbarig. Vraag het gewoon aan je baas, dat is de enige die je een antwoord kan geven.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 22:53

het is dus indd kissing Spines, (heb het vandaag nagevraagd) hij moet met sn neus over de grond lopen (bij wijze van spreke) maar het probleem is dus dat ie uit zichzelf, omdat ie anders pijn heeft, in een zware oprichting loopt. vandaag linksom gallopje ging goed heel braaf enzo maar rechtsom springt ie of helemaal verkeerd of overkruist aan (en dan voor fout en achter juist goed)

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:33

nou sterkte ermee.
merel heeft ook kissing spines, die is er voor behandeld met tildren.
maar die kreeg je echtniet met de neus over de vloer. die rende als een dolle met de neus in delucht.
nu na 4 jaar heeft ze genoeg vertrouwen en is ze spiertechnisch helemaal los(half jaar iedere maand gemasseerd om spierblokkades te verhelpen) en kan ze daadwerkelijk over de rug lopen. met longeren doet ze niet anders meer dan stofzuigen. onder het zadel heeft ze nog wat moeite, maar gaat steeds beter.

dus het is niet ff simpel een slof erom en gaan met die banaan, dat werkte bij ons juist averechts

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 01:58

gekke_koei: bedankt voor je reactie. latzio loopt ook het liefst met zn neus zo hoog mogelijk in de lucht. zelfs met longeren.
en ik wil hem juist helemaal niet met slof rijden omdat ie zich dan gaat opkrullen en in een zware oprichting gaat lopen, mja wat moet dat moet...

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 02:15

En als je de slof laag aan de singel bevestigd die van mij gaat dan juist met de "neus over de grond" (moet je wel genoeg ruimte geven)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 02:19

tavanta: heel erg bedankt voor je reactie, maar dan ontstaat er het volgende probleem. er zit namelijk wel iets of wat stuur op, maar ze zijn de stuurBEKRACHTIGING vergeten erop te zetten. en indd als je de slof onder aan de singel vastmaakt gaat ie wat meer met zn neusje naar beneden, maar het is eigenlijk gewoon kiezen of delen. stuur? of ''met neus over de grond''?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:03

Om het paard naar beneden te krijgen zou ik de slof toch echt tussen de voorbenen vastmaken. En als de slof je tegenstaat, je hoeft 'm niet strak vast te hebben, een slof gebruik om naar boven te begrenzen, niet om in de krul te trekken.

Als je goed rijdt heb je geen stuurbekrachtiging nodig aan de teugels, dan stuur je met je zit en heb je de teugels alleen nodig om te begrenzen. Bovendien zou ik met zo'n paard alleen lange lijnen rijden, dus op de hoefslag en grote voltes. En dan veel schakelen om het paard aan het been en zit te krijgen, dus het simpele voorwaarts, neerwaarts werk. D.m.v. goed aan het basiswerk te gaan maak je dit paard sterker in zijn rug en gehoorzaam.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 19:21

esther bedankt voor je reactie. maar op dit paard heeft iedereen de bekrachtiging aan de teugels nodig (zelfs onze springruiter) en ik moet juist met veel stelling rijden en kleine wendingen maken.
ik wil niemand tegenspreken ofzo wil gewoon mijn verhaal kwijt en weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee moet, want het liefst ga ik er niet op zitten hoewel het een super super super lief paard is maar ik wil hem gewoon geen pijn doen.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:44

Even hard gezegd, maar als je er niet achter staat om dit paard te rijden om welke reden dan ook, dan moet je dat je baas gaan vertellen en er niet meer op stappen. Wil of durf je dat niet dan moet je zorgen dat je het paard rijtechnisch zodanig rijdt dat je hem helpt zijn rugspieren te ontwikkelen en zijn bekken te laten kantelen zodat er meer ruimte tussen de wervels ontstaat en de pijn mettertijd vermindert en misschien wel verdwijnt. Er is aangegeven hoe je hem moet rijden: laag, neusje eruit en in een laag tempo. Een stuurbekrachtiging zit op geen enkel paard, dit paard zal zo hard gaan omdat het vlucht voor de pijn, als jij hem laat voelen dat met rustig en laag lopen de pijn minder wordt zal het paard dit snel gaan onthouden. De kunst is om dit voor elkaar te krijgen heet rijkunst. Een kleine tip is om te beginnen met veel stappen en tussendoor kleine stukjes in een hele rustige draf en bij het harder gaan weer terug te gaan naar stappen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:01

Ik weet niet hoeveel tijd je krijgt oom dit paard goed te krijgen, maar ik zou hem dan proberen met de slof te rijden en dan zo alsof hij net zadelmak is, zonder de binnen slofteugel, en grote voltes rijden veel buig (stelling) oefeningen, en balkjes rijden.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:27

arm paard

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 22:29

ja nina, sorry kan er niks aan doen. ik zag hem het liefst op de wei, maar daar mag ie helaas nooit op. ik denk dat ie in heel zijn leven misschien 5 x op de wei heeft gestaan Boos!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:51

ja echt rot voor dat beest dan. Juist door in de wei te lopen met zijn hoofd laag zal hij automatisch misschien al wat trainen. Inderdaad cavaletis lopen met een ontspannen teugel en veel stappen en daarbij regelmatig even met je hand over zijn manenkam wrijven