Paardrijden met scoliose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Crizztel

Paardrijden met scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 15:53

Hoi allemaal,

ik zoek mensen die paardrijden die scoliose hebben. Scoliose is een verkromming in je wervelkolom (een bocheltje gemeen gezegd). Ik heb dit nu zo een 10 jaar en ik rij sinds een paar maanden paard. Nu kan ik de pijn redelijk ontzien maar ik ben toch op zoek naar tips van mensen die hier al wat langer mee rijden. Ook stond er in de BIT (magazine) van Juni een artikel hierover. Daarin staat dat het risico van scoliose is dat je paard last kan krijgen van kreupelheid omdat je niet helemaal een goede zit kunt hebben door de kromming. Ik heb overdreven gezien een S-bocht in mijn rug waardoor ik meer op mijn linkerbil zit. Ik hoop dat ik wat lotgenoten tegenkom hier of mensen die hier meer over weten.

Groetjes Cristel

Anoniem

Re: Paardrijden met scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:07

Ik ken iemand hier op Bokt die het heeft, maar ik weet niet of ze er hier op in wil gaan. Ik stuur haar wel even een PB'tje met de link van dit topic. Kan ze zelf kijken of ze dat wil.

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:29

Ik heb ook scoliose, maar niet in een hele erge vorm.

Ik heb er geen last van met rijden, dat ik meer op de 1 bil zit dan de ander.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:31

Heeft de schrijfster van het boek "Centered Riding" ook niet dezelfde aandoening? Zij heeft ook haar hele leven gereden als ik me niet vergis. Ff spieken of ik het boek hier zo heb staan.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:27

ik heb t zelf ook,maar ik heb geleerd om mezelf om de 3 sec te checken of ik nog goed in balans ben. ik merk wel dat als ik van het paard kom er meer ontspanning is in mijn rug.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:37

Ik heb het ook daarnaast ook nog een draaiïng waardoor ik eigenlijk iets naar links gedraaid zit (rechter schouder voor). Met het rijden moet ik er dus continue op letten om recht boven mijn paard te blijven zitten.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:40

ik heb ook scoliose, maar ik heb er de laatste tijd met rijden niet meer echt last van. Ik een tijdje gehad dat ik bijna niet kon galoperen en doorzitten omdat ik dan echt pijnscheuten kreeg en ging verkrampen (is alweer ong. 2-3 jaar terug). Ik heb toen een hele tijd een beetje naar links gehange, maar doordat ik veel fysiotherapie heb gehad en vrij veel train ben ik toch nog best heel recht gaan zitten.
Als ik het zo erg zou hebben dat mijn paard er echt last van zou hebben zou ik denk ik stoppen, maar ik ben door heel veel oefenen en fysiotherapie toch wel recht gaan zitten.

Shet4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:44

Ik heb ook scoliose, maar heb er met rijden eigenlijk nooit last van.
Heb dit al van kleins af aan, zelfs een jaar een corset gedragen (wat een *****ding zeg...).
De doktor zei dat m'n houding zo goed bleef doordat ik paard reed, en continu rechtop moest zitten.
Dit onthoudt ik dus goed Clown , en ga lekker verder met rijden.

magblon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:20

Dankje Sonja voor je PB'tje.

Ik heb al vanaf mijn 3de scoliose en ik rijd sinds mijn 8ste paard. Ik heb eigenlijk nooit last van mijn rug met rijden. Soms als ik weinig op een dag gedaan heb dan kan het zijn dat ik in het begin met rijden wat last van mijn rug heb, maar dat trekt altijd redelijk snel weg.
Ik heb ook vanaf mijn 6de tot mijn 17de een brace gedragen maar met rijden mocht hij altijd af.
Ik denk wel als je scoliose hebt dat je onder het rijden wel goed op je houding moet letten.
Ik kan me niet voorstellen dat je paard slechter gaat lopen omdat je scoliose hebt.

Hoeveel ruiters zonder scoliose zitten wel niet scheef op hun paard. De mensen met scoliose weten tenminste dat ze schreef zijn en letten er veel meer op.

Ik heb mijn eigen paard en we rijden nu ook wedstrijden en ze gaat steeds beter lopen. En nu is het ook nog eens zo dat ik geen lichte vorm van scoliose heb maar een vrij zware.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:19

Ik heb ook een scoliose maar niet zo'n hele erge.

Ik heb moeite met rechtop zitten en dan de schouders goed naar achteren houden, als ik dat veel geoefend heb dan heb ik de dag erna echt wel heel erg pijn.
Verder ben ik hierdoor heel erg stijf en ben dus niet goed in opstappen.

Maar verder heb ik er helemaal geen last van

Ik doe eigelijk niets speciaals om er minder last van te krijgen, ik ga wel naar een cesar therapeut maar dat is niet speciaal om het paardrjiden makkelijker te laten gaan Tong uitsteken

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:41

Ik heb het in de onderrug en heb een heleboel zitlessen gehad waardoor ik heb geleert om de druk beter te verdelen. Verder zijn er dagen dat ik rustig aan doe om mijn rug te ontzien.

Lilian_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:51

Hoi!
Ik heb ook scoliose. De ene kant met mijn andere kant scheelt iets meer dan een cm.
Het paardrijden gaat allemaal best als ik ontspannen ben. Als ik gespannen ben krijg ik pijn in me rug en kan ik ook niet meer netjes op mijn pony zitten. Gelukkig let mijn instructrice goed op of ik niet scheef ga zitten. Als ik een rechte lijn rij gaat het vanzelf prima maar als ik bijv. een gebroken lijn rij heb ik soms de neiging scheef met de bocht mee te gaan zitten.
Volgens mij is het niet zo een ramp hoor paardrijden met scoliose. Of je moet een hele erge vorm hebben.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:45

Hoi,

Ik heb ook scoliose op mijn 14de werd dit ontdekt, en op mijn 21ste na mijn bevalling heb ik een 2de verkromming gekregen.
Ik rijd paard sinds mijn 13de en heb heel soms last van mijn rug, meestal alleen als ik meer van mezelf gevraagt heb zoals een lange buitenrit en vaak ook als ik wat vermoeider ben.
Vaak ga ik dan even aan de deurpost hangen zodat mijn lichaam zich uitrekt en dat helpt de pijn te verlichten

Wel merk ik zelf dat ik meer problemen heb met linksom dan rechtsom en inderdaad links zit ik ook meer, hoewel ik bijde zitbeentjes goed voel na het rijden niet de ene kant meer dan de andere.

Ik weet het niet het zou kunnen dat paarden er last van hebben mijn vorige paard liep niet altijd zuiver linksvoor (wederom links) zeiden mensen. Maar een kreupheid was het niet, wel had hij vroeger een peesklap gehad dus weet niet of dit nu in verwarring word gebracht. Iig de dierenarts kon niets vinden, verscheidende foto´s gemaakt. En daar kwam niets uit ook geen dikke benen ofzo en ook geen gevoel van mijn kant van een kreupelheid tijdens het rijden.

Van mijn bijrijdpaard kan ik het niet zeggen, omdat ik het zelf niet merk en er geen mensen met verstand om mij heen zijn die het kunnen zeggen.

Het zou dus best kunnen dat paarden er een andere manier van lopen op na houden als je scoliose hebt om een bepaalde druk op te vangen, maar of het kreupelheid is weet ik.

Crizztel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 21:11

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ben blij dat ik niet de enige ben want ik ken in mijn omgeving helemaal niemand die dit ook heeft..Vind het heel vervelend als mensen soms zeggen van ga eens rechtop staan..dat doet gewoon zeer, ik heb dan ook wel een vrij erge vorm. Ik heb er zelfs een andere baan voor moeten zoeken omdat ik niet de gehele dag kan staan.
Wat paardrijden betreft zal ik dus wel altijd op moeten letten maar ik denk inderdaad dat ik me er niet druk om hoef te maken. Na het rijden heb ik juist minder last van mijn rug omdat ik mijn spieren kweek en ik zal inderdaad goed op mijn zit moeten letten. Nogmaals bedankt!

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:15

Hallo

Ik heb ook scoliose sinds mijn veeriende, rijdt paard van toen ik 10 was. Wat wel heel belangrijk is om te weten is dat je beenlengtes even lang zijn. Want op die manier kan uw gewicht ook anders verdeeld worden, maar daarvoor zijn orthopedische steunzolen een oplossing. Door paardrijden krijg je normaal gezien een grote controle over je spieren, maar je moet er natuurlijk voor oppassen dat je mee bent met de bewegingen. M.a.w. leren rijden als je al scoliose hebt is meestal pijnlijker dan omgekeerd. Ik kan sinds jaren niet meer met korte beugels rijden (rugpijn), dus een springzadel is niks voor mij en dagelijkse zware trainingen mag ik ook vergeten. Het beste vind ik een westernzadel, maar het opzadelen zorgt dan weer voor problemen vanwege het zware gewicht, ideaal is boomloos, omdat je dan in geen enkele houding "geduwd" wordt, en omdat je je spieren beter gebruikt en het weegt bijna niks. Een smal paard is ook nodig, en doorzitten kan ik zelden en enkel op een paard dat redelijk verzameld kan draven. Dus ik doe alle gymnastiseeroefeningen in draf met lichtrijden, zelfs met western/of boomlooszadel. Moeilijk gaat na oefenen ook. Knipoog
Ik las ook ergens dat paarden van mensen met rugproblemen zelf problemen gingen krijgen, maar dat bleek door de verkeerde of niet-symmetrische spieropbouw van het paard te zijn. Ik denk dat je zoiets zelf wel heel goed in de gaten kan houden.

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:38

Scoliose miep meld zich Haha!

Ik heb ook een scoliose,hij is niet echt heel overdreven,ik heb een bocht in mijn onderrug zitten,en tussen mijn schouderbladen.
En ja ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen,maar,als je,je rug van de zijkant bekijkt,heb je zo lichte holling onder aan je rug,en boven aan je rug een bolling.maar die holling en die bolling die komen bij mij sneller achter elkaar aan dan bij een normaal persoon,dus ik kan nooit mijn rug goed strekken,en ik ben vrij zwak in mijn onderrug dus met middengangen,wil ik nog wel eens hangen omdat ik mij dan niet kan opvangen.
Ook heb ik heupdyslasie.
ik ben er achtergekomen toen ik 11 a 12 jaar oud was,ik heb er niet echt problemen mee gehad,alleen soms als me paard moeilijk word/is kan ik er minder makkelijk tegen ingaan,omdat me rug dat protesteerd.
Ook heb ik volgens mijn therapeut een niet mee bewegende wervel in mijn rug zitten,tussen mijn schouderbladen en die voel ik vrij regelmatig,dat steekt.
alleen bij mijn paard merk ik tot nu toe niks,alleen als mijn bekken scheef stonden dan stond de staart van mijn paard ook scheef,en zodra ik van mijn manuel arts terug kwam en ging de dag erna rijden,was de scheve staart ook verdwenen.
ik rij verder ook in wedstrijd sport,mijn cijfer voor houding lijdt er niet onder.

Een meisje die ik ken,die kreeg altijd een 4 of 5 omdat zij ook niet recht kon zitten,heeft toen een dokters verklaring gehaalt en bij de papieren van de pony in gedaan,sins dien krijgt ze 7ens en 8ten.
dat meisje heeft/had ook een korset,zij kan haar boven lichaam ook niet goed strekken