Wat bij mijn merrie SUPER werkt is het volgende:
Je zet je paard in draf op de grote volte en rijd de volte alleen op je buiten teugel, binnen been en een wakend buitenbeen. Je binnen teugel kan je bijwijzen vanspreken los laten, alleen moet je altijd wel contact houden maar je stuurt en vraagt geen stelling met deze teugel. Zo moet je beginnen en dat is ook de controle. Loopt je paard namelijk niet meer op de binnen teugel zet je paard zijn binnen achterbeen er onder. Conclusie je paard loopt van achteren.
Hele goede controle die je ALTIJD uit zou moeten kunnen voeren is heel duidelijk je binnen hand naar voren te zetten, maar je buitenhand blijft opdezelfde plaats!! Als dat lukt en je paard blijft hetzelfde lopen, met dezelfde buiging/stelling en nageeflijkheid. Heb je je paard goed aan het lopen.
Dit moet dus altijd goed gaan, in zowel gewoon draf rechtuit of op de volte.. Maar ook bijvoorbeeld tijdens het wijken of schouderbinnenwaarts moet dit kunnen!!
En natuurlijk lukt dit niet meteen. In het begin mag je binnen teugel aanwijzen/helpen/ondersteunen, maar niet de leiding nemen. Buiten teugel doet dus altijd meer dan binnen teugel. En dan flink met je binnenbeen drijven, zeg maar alsof je wilt wijken of schouderbinnenwaarts wil rijden, als je voelt dat je paard opzij wil, houd je je binnenbeen er aan, maar sluit het 'hek', zodat je paard dus niet opzij kan gaan. Het 'hek' sluit je door je buitenteugel en buitenbeen het paard tegen te houden. Als je paard niet reageert op je binnenbeen, mag je als hulp altijd je zweep achter je been zachtjes aan tikken. Niet straffen met de zweep, maar helpen en aanwijzen!
Als dat op beide handen lukt ga je veel achten rijden, dus constant van de linker naar de rechterhand. Zo moet je paard wisselen van binnen achterbeen. Die er elke keer onder komt. Gaat dat allemaal goed? Kan je er eigenlijk zeker van zijn dat je paard op het rechte stuk zijn achterhand er ook onder zet!
let wel dat dit echt niet in een week tijd lukt. Ik ben er met mijn merrie 2 weken mee bezig geweest en zij leert echt enorm snel. Maar ik kan je beloven dat als je het voor elkaar lijkt het dan ineens heel snel gaat!
Laat me weten hoe het gaat!
En als je iets niets snapt, PB me maar.
Succes!!
Edit: Andere die iets niet snappen mogen natuurlijk ook PB'en.
(Haha, krijg PB of zij ook mocht PB'en hier over..
)