Achterhand actief maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulaney

Achterhand actief maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 10:39

Zoals sommige al weten door m'n fototopic, is Ulaney niet actief genoeg met z'n achterhand.
Ik longeer hem regelmatig met pessoa, om z'n rugspieren te versterken en z'n achterhand er dus zoveel mogelijk bij te laten komen.
Tijdens het rijden rij ik constant figuren, veel overgangen en tempowisselingen.

En toch zit z'n achterhand er echt niet voldoende onder!
En aangezien ik nog maar 1 jaar rij en even niet zo snel iets weet.
Vraag ik of jullie tips voor me hebben om z'n achterhand actiever te krijgen Lachen
M'n instructrice spreek ik aanstaande dinsdag weer, daar kan ik het natuurlijk ook even aan vragen.
Maar als jullie nog handige tips hebben héél erg graag !!!

xxx Leonore

xAstrid

Re: Achterhand actief maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:02

Bij mijn pony moet ik haar eerst helemaal recht werken. Om de achterhand actiever te maken. Dat doe ik om op de lange zijden de binnenhoefslag te nemen en naar 1 punt te kijken, ik sluit haar op tussen me benen en bijna niet tussen mijn teugels. Ook als je een bocht maak moet ik heel erg naar het punt kijken waar ik heen wil! En niet mijn teugels gebruiken! Dus heel erg met je benen werken! Misschien een tip? Bij mij werkt het heel erg goed! Daarna gaat ze ook veel fijner rijden.
Veel succes nog! Haha!

xx Astrid

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:04

Ik volg dit even, mij lukt het namelijk ook niet geweldig bij mijn paard, bij mijn pony gaat het vrijwel vanzelf.

Crum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:12

Geef is de hulpen om je paard 'weg te drijven' dus goed je been aanleggen. en tegelijkertijd geef je de hulpen van terugrijden. dus ophoudingkjes met je teugels en langzaam lichtrijden. Zo blijft ze dus in hetzelfde tempo lopen maar moet ze haar achterhand er wel onderzetten.. Bij mij is dit de gouden truc.. Knipoog

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:12

veel overgangen rijden, lekker actief naar voren en weer terug, balkjes lopen ,

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:18

Je paard lekker actief aan het been rijden en ook de kans geven om de rug los te laten en te ontspannen. Laat hem tussendoor lekker halsstrekken, halstrekken waarbij het neusje ook écht naar beneden komt. Waarna je hem weer oppakt om verder te gaan met het werk. Vaak laten ze dan hun lichaam een stuk sneller los waardoor ook de achterhand beter benut word.
Een boel schakelen kan ook heel positief werken, van stap naar draf en terug. Of van een arbeidsdraf naar een pittige middendraf. Maar ook schijnovergangen kunnen helpen.

Het werk kan je ook afwisselen door een aantal drafbalkjes neer te zetten, zo word je paard eigenlijk geen keus gesteld en móet het zijn achterbenen wel optillen wil hij de balkjes niet raken.

Veel succes!

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:22

Bij mij werkt het goed om de pony hogerop te rijden, diep te gaan zitten, veel drijven en tegelijk van voren wat tegen houden..

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:23

In principe ga ik met de de vorige gegeven antwoorden Knipoog
Zelf heb ik nog een extra aantal "hulpjes" gevonden.

Je kunt met een lange zweep gaan rijden en als je voelt dat hij achter "wegvalt" zachte, korte tikjes geven op de kont (als de reactie minimaal is kun je het het beste op het kruis doen)

Wat ook helpt is op de volte de kont naar binnen drukken en weer naar buiten en weer naar binnen en weer naar buiten.

Ook kun je je stem en beenhulpen (wat al verteld werd in de vorige reacties) gebruiken.

edit; ga hem niet omhoog rijden in het front, dan vallen ze juist van het achterbeen af Knipoog

hopende dat je er wat aan hebt Knipoog

Simone

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:04

Ik volg dit topic zeker. Mijn vp wil ook haar achterhand niet echt meenemen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:17

Wat er boven al staat, veel overgangen en schakelen in de zelfde gang.

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:07

Ik ga dit topic ook volgen. Heb hier al wat tips en raad gelezen die ik zeker ga proberen om de achterhand actiever te krijgen en vooral om deze te houden.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 08:58

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:21

Wat bij mijn merrie SUPER werkt is het volgende:

Je zet je paard in draf op de grote volte en rijd de volte alleen op je buiten teugel, binnen been en een wakend buitenbeen. Je binnen teugel kan je bijwijzen vanspreken los laten, alleen moet je altijd wel contact houden maar je stuurt en vraagt geen stelling met deze teugel. Zo moet je beginnen en dat is ook de controle. Loopt je paard namelijk niet meer op de binnen teugel zet je paard zijn binnen achterbeen er onder. Conclusie je paard loopt van achteren.

Hele goede controle die je ALTIJD uit zou moeten kunnen voeren is heel duidelijk je binnen hand naar voren te zetten, maar je buitenhand blijft opdezelfde plaats!! Als dat lukt en je paard blijft hetzelfde lopen, met dezelfde buiging/stelling en nageeflijkheid. Heb je je paard goed aan het lopen.
Dit moet dus altijd goed gaan, in zowel gewoon draf rechtuit of op de volte.. Maar ook bijvoorbeeld tijdens het wijken of schouderbinnenwaarts moet dit kunnen!!

En natuurlijk lukt dit niet meteen. In het begin mag je binnen teugel aanwijzen/helpen/ondersteunen, maar niet de leiding nemen. Buiten teugel doet dus altijd meer dan binnen teugel. En dan flink met je binnenbeen drijven, zeg maar alsof je wilt wijken of schouderbinnenwaarts wil rijden, als je voelt dat je paard opzij wil, houd je je binnenbeen er aan, maar sluit het 'hek', zodat je paard dus niet opzij kan gaan. Het 'hek' sluit je door je buitenteugel en buitenbeen het paard tegen te houden. Als je paard niet reageert op je binnenbeen, mag je als hulp altijd je zweep achter je been zachtjes aan tikken. Niet straffen met de zweep, maar helpen en aanwijzen!

Als dat op beide handen lukt ga je veel achten rijden, dus constant van de linker naar de rechterhand. Zo moet je paard wisselen van binnen achterbeen. Die er elke keer onder komt. Gaat dat allemaal goed? Kan je er eigenlijk zeker van zijn dat je paard op het rechte stuk zijn achterhand er ook onder zet!

let wel dat dit echt niet in een week tijd lukt. Ik ben er met mijn merrie 2 weken mee bezig geweest en zij leert echt enorm snel. Maar ik kan je beloven dat als je het voor elkaar lijkt het dan ineens heel snel gaat! Knipoog

Laat me weten hoe het gaat!
En als je iets niets snapt, PB me maar. Lachen

Succes!!

Edit: Andere die iets niet snappen mogen natuurlijk ook PB'en. Haha!
(Haha, krijg PB of zij ook mocht PB'en hier over.. Knipoog )