Paard loopt onder me uit in het bos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mriinaa

Paard loopt onder me uit in het bos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 21:03

Hee,
Als ik in het bos aan het rijden ben, loopt mijn paard bijna altijd wel onder me uit. Vooral in draf en galop is het heel erg. Ik maak de hele tijd kleine ophoudingen, en soms iets duidelijker. Ook maak ik veel overgangen van draf naar stap en andersom.
Ik probeer van alles, maar niks helpt!
Wie kan mij helpen?

Daani

Re: Paard loopt onder me uit in het bos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:07

Ik heb met mijn NRPS hetzelfde probleem, alleen blijf ik dan alleen stappen. Ik volg dit topic even Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:13

Zoals ik het zo lees, ben je te lief voor je paard. als de 'de hele tijd kleine ophoudingen' geeft, dat is blijkbaar niet duidelijk genoeg voor hem. ophouding = terug. Probeer eens wat meer dressuurmatig te rijden in het bos, dus hem lekker bezig houden, maar zorgen dat hij niet te heet word.
Owjah je moet niet kwampachtig je paard terug proberen te krijgen, dan ga je klemmen met je benen en gaat hij alleen maar harder lopen. Probeer zelf ontspannen te zitten, dan ontsnapt je paard ook vaak.

Als ik merk dat m'n paard te heet/te sterk word, dan doe ik meestal een flink galopje, zodat hij z'n energie kwijt kan en daarna zijn ze weer een stuk rustiger. Maar daarvoor moet je wel het vertouwen hebben dat je paard stopt als hij moe word en dat er voldoende ruiterpad is.. Knipoog

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:14

ThaGirl schreef:
Zoals ik het zo lees, ben je te lief voor je paard. als de 'de hele tijd kleine ophoudingen' geeft, dat is blijkbaar niet duidelijk genoeg voor hem. ophouding = terug. Probeer eens wat meer dressuurmatig te rijden in het bos, dus hem lekker bezig houden, maar zorgen dat hij niet te heet word.
Owjah je moet niet kwampachtig je paard terug proberen te krijgen, dan ga je klemmen met je benen en gaat hij alleen maar harder lopen. Probeer zelf ontspannen te zitten, dan ontsnapt je paard ook vaak.

Als ik merk dat m'n paard te heet/te sterk word, dan doe ik meestal een flink galopje, zodat hij z'n energie kwijt kan en daarna zijn ze weer een stuk rustiger. Maar daarvoor moet je wel het vertouwen hebben dat je paard stopt als hij moe word en dat er voldoende ruiterpad is.. Knipoog

Idd Lachen

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 21:19

ThaGirl schreef:

Nou, te lief ben ik zeker niet! Als ik echt flink boos ben trek ik haar wel eens om. En een heel eind galopperen, dat helpt niet, dan ben ik de controle helemaal kwijt. Hierdoor ben ik al een keer er vanaf gevallen in het bos, en geloof me, dat is geen fijne ervaring!

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:54

Ik heb precies hetzelfde....maar ik kreeg als tip van een bokker dat ik dan gewoon even voltes moet gaan lopen tot hij weer rustig wordt en dit helpt echt!!!!! Dit gewoon iedere keer doen als hij te heet wordt.Nou kan ik me voorstellen dat je in het bos niet echt voltes kan maken, maar misschien op een open plek ofzo???

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:59

Ik heb het probleem ook gehad met mijn pony, maar dan langs de weg. Eerst in de bak veel overgang wisselingen zodat je weet wanneer zij/hij aandraaft,gaat galopperen en weer gaat stappen. En ook als je ophoudingen neemt, weer een stukje "laten gaan" de teugels wat losser laten. Dit kreeg ik van mijn instructrice te horen Lachen En het helpt!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:03

Probeer eens in draf te gaan doorzitten, met je zit te werken. Blijf vooral uit die mond. Een licht contact is goed. Met je zit neem je je paard terug, gaat hij/zij te rap draven, ga dan dieper in je zadel zitten, halve ophouding en weer vooruit. Een van stilstand naar draf e.d.

Bij de galop, niet je handen gaan vastzetten en gaan trekken. (eerste reflex) dat helpt geen meter, en verergerd de situtie alleen maar. Probeer gewoon rustig met je handig mee te gaan, eventueel je armen wat wijder, en ontspannen blijven. Ook met je zit mee gaan, mag hij/zij wat rapper, probeer dat dan d.m.v. je zit duidelijk te maken, idem bij het terug nemen. Doe dit met je zit en een halve ophouding.

Ben je hem/haar kwijt, kan je haar of tegen een boom oid. parkeren, of voltes maken, ook stelling vragen afwisselend van beide kanten verminderd meestal wel de vaart.

Veel succes! Lachen