belastbaarheid 5 jarige ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sdi

belastbaarheid 5 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 10:55

Hallo

Ik heb pas een 5 jarige 1,74m hoge NRPS ruin gekocht. Deze is goed beleerd, maar heeft verder nog geen ervaringen op wedstrijden e.d. Het is een leuk beest, maar hij mist lichamelijk nog bespiering (is dus een slungel) en heeft een hoge achterkant. Hij gaat volgens diverse andere mensen nog een paar cm groeien. Hij gaat dagelijks rondom 8 uur per dag naar het weiland en de rest op stal.

Hoe kan ik dit beest belasten/ trainen, zonder dat ik hem overtrain/ overbelast?
Doel: wil werken aan algemene spieropbouw en moet goed gewerkt worden aan zijn loop evenwicht.

De ene zegt iedere dag erop/ ernaast en lopen/ longeren
Andere zeggen 2x les (intesief) buitenrit (2x) of 2x (longeren)

Matsjo

Re: belastbaarheid 5 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:48

Ik zou zeggen 2x longeren idd, misschien aan de bijzet. 2 of 3x intensief lessen/rijden. 1 dag rust, en voorderest af en toe balkjes laten lopen. Ik weet niet of jullie een trainingsmolen hebben? Een man van een trainingsstal hier in de buurt vertelde laatst dat hij zijn paarden (jonge paarden) iedere dag reedt, van hun vierde iedere dag een uur, en elke dag 2x 20 minuten in de trainingsmolen zet, en een rust dag. Dus er zijn veel verschillende mogelijkheden, je moet gewoon kijken wat jouw paard het best doet!

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:51

Matsjo, Ik vind dat die man bij jou in de buurt dan aardig wat vraagt van een jong dier. Elke dag rijden + 40 minuten in de molen in totaal! Heeft zo'n dier dan nog wel tijd om een jong paard te zijn!

Ik heb zelf een 5 jarige merrie 1.74m. Ook nog een slungel dus.
Al is het wel verbeterd sinds ik haar heb. Zij is ongeveer 8 maanden onder het zadel.
Mijn training bestaat eigenlijk uit 1 x per week les. 2-3 keer per week rijden of longeren of grondwerk en als het lukt, op zondag een buitenritje. Maar dat is tegenwoordig niet veel meer gelukt.
Dus ze werkt ongeveer 3-4 x per week.
Voorlopig is dit zat voor haar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:56

Gewoon rustig aan opbouwen. Elke dag werken is heel goed, maar elke dag pieken kan niet. Dus een dag piekbelasting, daarna twee dagen rustiger/minder werk, dan weer een dag piekbelasting... etc.
Wat je bijvoorbeeld kunt doen is een dag rijden (piekbelasting) en dan een dag buiten een eind gaan stappen. Zeker op het harde is het erg goed voor het versterken van de pezen. De dag erop kun je bijv. aan de longe balkjes laten lopen, zodat hij zich wat bewuster wordt van waar die lange stelten blijven en sterker wordt in de achterhand Lachen
Qua tijdsduur natuurlijk opbouwen, niet gelijk een half uur als een gek gaan aflongeren of ineens drie uur buiten stappen maar dat spreekt voor zich.

(Mijn vierjarige komt ook elke ochtend een half uur in de stapmolen, dan de wei op en ca. 4 a 5 keer in de week 30-60 minuten werken op welke manier dan ook. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:52

Is 'ie braaf buiten en heb je een goede uitrijmogelijkheid? Dan zou ik daar lekker gebruik van maken.
Werkjes kort en effectief houden, langer dan een half uur is helemaal niet nodig. Schema zou bv kunnen zijn:
Maandag: half uurtje bakwerk
Dinsdag: buitenritje
Woensdag: dagje vrij (wei)
Donderdag: longeren
Vrijdag: bakwerkje
Zaterdag: buitenritje
Zondag: dagje vrij.

Heb je lekker wat afwisseling, voldoende rust, maar ook voldoende training om wat op te gaan bouwen met 'm. In combinatie met weidegang heb je dan een uitstekend schemaatje voor de eerste tijd.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 14:23

Bedankt alvast.
Uitrij mogelijkheden zat hier aan de rand van het bos/hei.
Nu 2 keer naar buiten geweest met een ander paard erbij. Ging eigenlijk wel goed. 3 problemen.
1) dazen en ander gespuis
2) zwalken tijdens het lopen
3) kent het idee paden nog niet zo goed. Loopt dus als je niet op let tussen de bomen door dwars door het bos. Totaal niet lettend op doorrij hoogte of obstakels op de grond.

Angst voor zaken, niet gemerkt spoorwegovergang + trein en bellen, geen probleem. Ook trekkers, brommers, totaal niet van onder de indruk. Enige waar hij met spanning van kreeg was een op volle snelheid naderende menner met twee span. Daar wilde ie graag mee galoperen. Wild (reeen) etc nog niet tegen gekomen.