Jong paard leren sturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Aise_

Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 22:36

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje aan diegenen die wel eens een paard hebben ingereden dat het 'sturen' niet zo goed oppakt.
Ik ben een meisje aan het helpen met haar 3-jarige pony en dit is een erg braaf beestje.
Hij is erg 'cool' in zijn hoofd en niet snel onder de indruk van dingen.
Hij vindt het werken aan de longeerlijn allemaal prima en ook met iemand erop is hij hartstikke braaf.
Hij reageert ook goed op de stem van diegene die erop zit.
Tot nu toe hebben we de teugels niet aan het bit vastgemaakt maar aan het halster en hier reageert hij ook goed op.
Gewoon met halthouden reageert hij ook op lichte druk aan het halster.

Alleen met het afwenden gaat het nog niet vlekkeloos.
Wanneer er enige druk op het halster gevraagd wordt kijkt hij braaf die kant uit, maar loopt rechtuit.
Nu komt mij dat niet zo vreemd voor, maar normaal reageert een pony uiteindelijk wel als de buitenteugel tegen de hals aan wordt gelegd en met de zit meegewerkt wordt.
Ik weet ook dat het vaak nog enige meters duurt en vaak ook nog iets doorgezet moet worden, maar nu trekt deze pony zich hier niets van aan.
Het rare is dat wanneer hij gelongeerd wordt en uitgenodigd wordt om naar binnen te komen, dat hij dit prima doet.
Maar dan vraagt de persoon in het midden dus of hij af wil wenden.
Het lijkt erop dat hij het draaien met zijn hoofd in de richting waar de ruiter heen wil nog niet verbindt met ook die richting op gaan.

Zouden jullie mij wat tips kunnen geven hoe wij dit aan kunnen pakken, zodat de pony het afwenden beter gaat begrijpen?

Ik weet wel uit ervaring dat het vaak iets langer duurt voor een paard het door heeft en ook graag nog een tijdje steun zoekt bij de bakrand, maar deze pony lijkt het (nog) helemaal niet op te pikken.

Nou, alvast bedankt voor het meedenken!

EstherMe

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:07

Misschien dat je kan beginnen met iemand in het midden. Als diegene hem uitnodigt om af te wenden, dan geeft diegene op de pony duidelijk de hulpen die horen bij het afwenden. Dit vaak herhalen en op een gegeven moment minder uitnodiging van de persoon en meer op de hulpen gaan doen en kijken of hij het dan oppikt. Geef ook de hulpen wat overdreven in het begin. De teugel verder van de hals etc, dan is het duidelijker voor de pony. Ook dit kun je later afbouwen tot subtiele hulpen. Verder heb ik zo snel even geen tips.

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 09:18

Oké, nou in ieder geval al hartstikke bedankt! Knipoog
Dat degene op het midden hem uitnodigt naar binnen te komen werkt ook eigenlijk al wel, alleen loopt hij dan tot diegene op het midden en gaat niet verder.
Het lijkt er dus op dat hij de uitnodiging van afwenden alleen verbindt met het naar het midden komen en niet met 'een rondje rijden' Knipoog
Maar we kunnen proberen hem af te laten wenden en vervolgens duidelijk door te laten stappen.
Het zal inderdaad een kwestie van tijd en veel doen zijn hè?
In ieder geval bedankt voor je tip!

Zijn er nog meer mensen met ideeën?

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:23

_Aise_ schreef:
Hallo allemaal,

Ik had een vraagje aan diegenen die wel eens een paard hebben ingereden dat het 'sturen' niet zo goed oppakt.
Ik ben een meisje aan het helpen met haar 3-jarige pony en dit is een erg braaf beestje.
Hij is erg 'cool' in zijn hoofd en niet snel onder de indruk van dingen.
Hij vindt het werken aan de longeerlijn allemaal prima en ook met iemand erop is hij hartstikke braaf.
Hij reageert ook goed op de stem van diegene die erop zit.
Tot nu toe hebben we de teugels niet aan het bit vastgemaakt maar aan het halster en hier reageert hij ook goed op.
Gewoon met halthouden reageert hij ook op lichte druk aan het halster.

Alleen met het afwenden gaat het nog niet vlekkeloos.
Wanneer er enige druk op het halster gevraagd wordt kijkt hij braaf die kant uit, maar loopt rechtuit.
Nu komt mij dat niet zo vreemd voor, maar normaal reageert een pony uiteindelijk wel als de buitenteugel tegen de hals aan wordt gelegd en met de zit meegewerkt wordt.
Ik weet ook dat het vaak nog enige meters duurt en vaak ook nog iets doorgezet moet worden, maar nu trekt deze pony zich hier niets van aan.
Het rare is dat wanneer hij gelongeerd wordt en uitgenodigd wordt om naar binnen te komen, dat hij dit prima doet.
Maar dan vraagt de persoon in het midden dus of hij af wil wenden.
Het lijkt erop dat hij het draaien met zijn hoofd in de richting waar de ruiter heen wil nog niet verbindt met ook die richting op gaan.

Zouden jullie mij wat tips kunnen geven hoe wij dit aan kunnen pakken, zodat de pony het afwenden beter gaat begrijpen?

Ik weet wel uit ervaring dat het vaak iets langer duurt voor een paard het door heeft en ook graag nog een tijdje steun zoekt bij de bakrand, maar deze pony lijkt het (nog) helemaal niet op te pikken.

Nou, alvast bedankt voor het meedenken!

Hallo, ik weet er misschien iets op, maar ik weet niet of het gaat werken ik gok maar voor je zodat je er misschien iets aan hebt. Ik weet niet of ik het goed had gelezen maar jullie rijden nu met halster ?? Geen probleem maar misschien als je met bit gaat rijden dat hij beter voelt dat hij naar die kant moet ? of je kan gaan proberen hem ook met je benen in die richting te 'duwen' om het zo maar makkelijk te zeggen. Vb : naar links gaan ; dan stuur je hem met de teugel naar links en drukt hem met het rechterbeen naar de linkerkant. Ik weet niet of je hier wat aan hebt Bloos ik hoop het wel . Groeten. Doei!

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:30

Ik denk dat je al heel goed op weg bent. Dat ie stopt op het midden is heel natuurlijk. Hij begrijpt ws. nog niet dat hij op je beenhulp door moet lopen....Het duurt even voordat het kwartje valt. Wanneer hij ook maar een fractie naar binnen gaat,direct overdreven belonen met je stem zodat hij begrijpt dat hij iets goed heeft gedaan! Heel goed opsluiten aan de buitenkant om een wending in te zetten wil ook helpen om de bocht te gaan maken,daarbij kun je met een kort zweepje aantikken op de buitenschouder om duidelijk te maken dat je naar binnen wilt...daarna weer direct belonen.(altijd!!) Op een gegeven moment snapt hij de bedoeling en heeft hij de ondersteuning niet meer/minder nodig. Vooral niet teveel sturen met je binnenhand (mijn mening) wel kun je overdreven veel stelling vragen met je binnenhand door deze ver van de hals af te plaatsen. Op druk aan de binnenteugel zal hij alleen maar weer naar buiten vallen. Succes ermee!

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 10:20

@ Ilsex: Nou, we rijden met een halster-hoofdstel. Hij heeft dus wel een bit in, maar de longeerlijn zit aan het halster vast en de teugels ook. Dit omdat hij eerst moest leren iemand op zijn rug aan de longeerlijn en dat degene erop niet in zijn mond zou kunnen zitten. Hij heeft één keer wel de teugels aan het bit gehad, maar toen ging hij vooral zijn mond open doen en niet echt die richting op kijken. Dus we doen het liever eerst met wat druk aan het halster, zodat hij begrijpt dat zijn hóófd moet draaien.
Ja, met de buitenbeen drukken doen we ook. De ruiter 'blokkeert' als het ware de buitenkant, zodat hij naar binnen wordt 'geduwd'.
Alleen duwt hij een beetje terug, waarschijnlijk denkt hij dat hij dat moet doen om zijn evenwicht te houden om rechtuit te kunnen Knipoog
Wel bedankt voor je tip hoor!

@ Shavira: Ja, het duurt gewoon iets langer voor het kwartje valt hè..
Ja, dat opsluiten aan de buitenkant is een goede tip, dat proberen we ook, maar ik kan niet zo heel goed zien in hoeverre de ruiter dat compleet doet.
Inderdaad, dat sturen aan de binnenhand daar reageert hij niet echt goed op, ik denk ook dat je hem meer van buiten naar binnen moet zien te krijgen.

Nou, bedankt voor de goede ideeën hoor!
Heeft er nog iemand een andere tip?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:43

Ben je met dit paard al aan de dubbele longe bezig geweest. Dit kan het beste in een afgesloten longeercirkel waarin het paard gewend is te lopen. Zo went hij aan evt. contact met het bit en kun je hem als je hem bij je roept tegelijkertijd de hulp met het bit geven. Zo zal het paard het naar binnen lopen ook kunnen koppelen aan de stuurhulp. Zo kun je ook uiteindelijk oefenen dat het paard voor je loopt en jij erachter met sturen. Dit alles al voordat er een ruiter op het paard aan te pas komt om het evenwicht te verstoren.

In ieder geval niet te lang zonder resultaat dooroefenen met sturen zonder succes. Voor je het weet heb je van begins af aan al een paard dat niets anders dan op een hoefslag blijft plakken..

Succes in ieder geval.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:32

Bienotje schreef:
Ben je met dit paard al aan de dubbele longe bezig geweest. Dit kan het beste in een afgesloten longeercirkel waarin het paard gewend is te lopen. Zo went hij aan evt. contact met het bit en kun je hem als je hem bij je roept tegelijkertijd de hulp met het bit geven. Zo zal het paard het naar binnen lopen ook kunnen koppelen aan de stuurhulp. Zo kun je ook uiteindelijk oefenen dat het paard voor je loopt en jij erachter met sturen. Dit alles al voordat er een ruiter op het paard aan te pas komt om het evenwicht te verstoren.

In ieder geval niet te lang zonder resultaat dooroefenen met sturen zonder succes. Voor je het weet heb je van begins af aan al een paard dat niets anders dan op een hoefslag blijft plakken..

Succes in ieder geval.

Dit is inderdaad de oplossing Vork

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:39

Het wil ook wel helpen als je in het begin achter een ander paard aanloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:42

Je paard moet leren zijn hoofd achterna te lopen. Er zijn paarden die ook aan de dubbele longe niet goed aan de bithulp wennen. Het is je eigen keuze of je eerst aan het halster wilt leren sturen, of dat je meteen het bit in doet.
Wij doen het zo: je doet je paard een longeersingel om met een bijzetteugel aan een kant. Je maakt de bijzet zo vast dat zijn hals licht gebogen is. Je zet hem gewoon los in de bak en laat hem maar lopen. Gewoon rustig aan stappen. Loopt hij zijn hoofd na (maakt hij een kleine volte) dan maak je hem los en beloon je hem. Dan doe het zelfde aan de andere kant, doet hij het wederom goed, belonen en op stal zetten. Dit zijn dus sessies van ongeveer 5 minuten. Het grote voordeel is dat het paard zelf leert zijn hoofd na te lopen en zelf ontdekt dat als hij zijn hoofd naloopt dat die nare druk op de teugel dan verdwijnt. Nogmaals, je hoeft hem niet op te knopen, maar ligt laten inbuigen is vaak al voldoende!
Ik durf te wedden dat ja na 3 sessies op de grond hieraan werken, in het zadel een goed werkend stuur hebt! Als een paard zichzelf iets leert, blijft het vaak veel beter hangen. Laat hem het zelf maar uitvogelen. Mocht hij in protest komen, vecht hij alleen maar tegen zichzelf, niet tegen jou. Komt het op kracht aan, dan win je het nooit van je paard. Probeer het met rust en slimheid op te lossen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:46

MMMMMM....dat is dus alleen sturen op bitdruk! Waar ga je dan beginnen met zithulp?? Die is toch 1000 keer belangrijker dan teugelhulp. Nee, sorrie, maar niet mijn manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:52

Haar paard begrijpt de zithulp blijkbaar niet? En als je aan de dubbele longe het leert, doe je het dan wel met zithulp? Nee ook niet. Het gaat erom dat het paard zijn hoofd leert nalopen, en niet gewoon door haar hulpen heen denderd. Zodra je erop gaat (want naar mijn mening is dit iets wat je voordat je ook maar met een zadel of iets aan de gang gaat een paar moet aanleren) begin je met sturen. Dit paard weet nu dat hij gewoon kan doorlopen, ookal buigt hij zijn hoofd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:56

Ik beleer ze dan ook niet aan de dubbele longe! Maar ieder zijn manier!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:58

Aan de dubbele longe heb je altijd nog de buitenste longe langs het lijf van het paard waarmee je de looprichting naar binnen kan stimuleren.

Uiteraard is het niet alleen maar aan de touwtjes trekken als een marionet, maar dat is het onder het zadel ook niet. Je kunt niet verwachten van een paard dat het direct teugel en zithulpen gelijk gegeven in één keer oppakt.

Je moet ergens beginnen, dat liever dan alle hulpen tegelijk waardoor ze beduusd en overdonderd raken.

Ieder zijn eigen manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:59

Ik heb het bij die van mij zo gedaan. Ze heeft overigens niet aan de dubbele longe gelopen. Ik stuur dan ook niet door haar naar 1 kant te trekken, nu gaat het netjes op zit en ze buigt daardoor haar lichaam en loopt nu haar hoofd na. Voorheen banjerder ze gewoon rechtdoor, al ging ik er op de kop langs hangen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:01

Overigens, beiden methoden vind ik niet geschikt voor onervaren mensen. Zowel het longeren met dubbele longe niet (daar moet je echt een handigheid in hebben) als dit met de bijzetteugel ook niet.

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 17:14

Ik vind alle tips echt heel erg nuttig!
Het zijn allemaal verschillende manier en dat was ook waar ik om gevraagd had.
Met de dubbele longe vind ik eigenlijk een heel goed idee, omdat hij wel reageert op naar binnen komen door degene die op het midden staat.
Dit is een goede insteek om verder mee te gaan en ik vind het een uitstekend idee om op die manier de 'teugelhulp' er bij te verbinden.
Edit: degene op het midden is ook degene naar wie hij zo goed luistert, dus dan zal die ook de persoon moeten zijn om de teugelhulp erbij te 'geven'.
Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht, bedankt!

De manier van Angela_ is ook een goede manier, alleen denk ik niet dat het bij deze pony gaat werken, want ook met het halster draait hij zijn hoofd wel naar binnen, maar loopt zelf rechtuit.
Dus ik denk dat met een bijzet hij ook zijn hoofd in zal buigen, maar dan inderdaad de zit-hulp nog mist.

Nou, ik vind het in ieder geval super aardig dat jullie zo uitgebreid (en beargumenteerd) met mij mee denken.
Ik heb in ieder geval al een aantal nieuwe ideeën om mee verder te gaan.
Heel erg bedankt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:26

kwestie van begrenzen.... mensen hebben de neiging om op een paard te sturen als op een fiets Lachen maar je trekt het paard niet de hoek om, je duuwd hem de hoek om, zeker bij een jong dier.

Ik leer het ze altijd overdreven aan, als ik linksaf wil.... vraag ik linker stelling, hou mijn rechterhand laag bij de schouder, doe mijn linkerhand overdreven naar binnen (dus niet naar achteren) en ga dan zelf naar links hangen........ hebben ze in 10 minuten in de gaten

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:27

shavira schreef:
Ik denk dat je al heel goed op weg bent. Dat ie stopt op het midden is heel natuurlijk. Hij begrijpt ws. nog niet dat hij op je beenhulp door moet lopen....Het duurt even voordat het kwartje valt. Wanneer hij ook maar een fractie naar binnen gaat,direct overdreven belonen met je stem zodat hij begrijpt dat hij iets goed heeft gedaan! Heel goed opsluiten aan de buitenkant om een wending in te zetten wil ook helpen om de bocht te gaan maken,daarbij kun je met een kort zweepje aantikken op de buitenschouder om duidelijk te maken dat je naar binnen wilt...daarna weer direct belonen.(altijd!!) Op een gegeven moment snapt hij de bedoeling en heeft hij de ondersteuning niet meer/minder nodig. Vooral niet teveel sturen met je binnenhand (mijn mening) wel kun je overdreven veel stelling vragen met je binnenhand door deze ver van de hals af te plaatsen. Op druk aan de binnenteugel zal hij alleen maar weer naar buiten vallen. Succes ermee!

sluit mij geheel aan bij shavira

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:32

Mijn paard wou het ook erg slecht, sturen.
Dit heb ik opgelost met je buitenteugel tegen de hals (wat sowieso altijd moet als je een wending rijd) en mijn binnenhand gewoon van de hals af doen en geen druk zetten.. ze moeten leren je hand te volgen Knipoog

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:53

Was bij mij ook op het begin, gewoon door blijven proberen dacht ik

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 21:10

@ Jasphertje: ja, dat is juist het probleem, daar reageert hij niet op. Als het zo gemakkelijk was had ik geen topic geplaatst Knipoog
Maar het is wel de manier waarop hij het uiteindelijk moet begrijpen inderdaad.
Ik ga in ieder geval met alle tips aan de slag en wie weet kan ik na het weekend al wat vooruitgang vertellen.

gringo68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 00:17

mij is geleerd in het begin erg op je zit te sturen, dus meehangen naar waar je heen wil. in het begin dus

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:26

nou ik heb geleerd dat je ten alle tijden je wendingen op je zit rijd en dus niet alleen in het begin.

maar dat trucje met de binnenhand van de hals en dan met je vuist tegen zijn schoft aan drukken en dan je buitne knie erin drukken, werkte super goed bij de halfinger die ik heb beleerd. Vooral dat drukken op de schoft is belangrijk, als hij reageerd hierop dan kan je de druk steeds minder laten worden en op een gegeven moment neemt de buiten teugel dit over. Je buiten knie is vooral als hij door blijft stomen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:28

Laat haar maandagavond eens 20 min in de les meerijden (19.00u) Knipoog
(is maar een klein groepje)