Sinds een jaar zijn mijn paard en ik weer aan het trainen. Dit houdt o.a. in dat zij langzaamaan pas aan de teugel begint te komen, maar ook nog verre van de geheel ontspannen staat is. We zijn druk bezig met haar goed voor het been te krijgen en de hulpen voor de verschillende oefeningen weer te leren en er goed in te krijgen. Wellicht handig om te weten voordat ik mijn probleem uitleg.
Het zit namelijk zo dat ik haar maar heel moeilijk tot halthouden krijg. Terugnemen naar draf of naar stap gaat ook nog met een 'overgangsfase' waarbij ze dus nog even stevig doorloopt. Ze loopt niet extreem hard, maar de overgang terug gaat gewoon nog niet direct. De overgang naar halthouden is helemaal erg. Die knop lijkt wel verdwenen. Ik heb de neiging mezelf aan te spannen en dus niet echt zwaar te maken als ik mijn handen sluit en benen aanleg, maar ook als ik heel bewust diep ga zitten krijg ik haar niet stil. Meestal resulteert dat in een hoop getrek aan de teugels om de boodschap toch maar over te brengen
. Uiteraard niet de juiste manier, maar niets lijkt echt over te komen. Ik oefen het halthouden regelmatig, zowel binnen als buiten, op de hoefslag (extra lastig) en erlangs en beloon haar als ze eenmaal stil staat. Toch blijft dit een probleem.Hoe leer ik mijn paardje weer halt te houden, zonder dat het een gevecht is?

.