Ik heb met Tiko een groot problemen, als ik met hem ga buiten ga rijden gaat hij altijd staken. Het gebruikelijke stukje stappen naar de ponyclub gaat goed, maar verder

Proberen om te draaien, terug te rennen, als ik hem naar voren probeer te dwingen gaat hij steigeren etc. Het lukt me niet hem verder te krijgen; niet met geweld, niet met geduld en niet met liefde

Ook met de endurance wil hij niet weg van start of p/a.
Kom ik echter een andere ruiter aan, wil hij daar prima mee mee, is hij heel looplusig en heeft hij heel veel plezier, daardoor lijkt het niet echt onwil. Is hij toch stukken alleen, loopt hij vaak en hard en vooral heel zielig te hinniken.....
Ook als hij alleen in de binnenbak is, is hij vrij onzeker en hinnikt hij vaak.
Rijd ik met iemand buiten, ging het in het begin altijd goed, maar nu draait hij zelfs dan om, als we nog dicht bij huis zijn, zijn we verder weg, dan is een ander ruiter wel voldoende motivatie en ook op wedstrijden is dat genoeg.
Nu vroeg ik me af, is dit wel ECHT kloten, of kan het zijn dat hij het 'eng' vind om alleen te zijn?
Zodra ik ervoor loop wil hij namelijk wel opeens, terwijl hij dan, als hij wil, natuurlijk ook kan blijven staken. Hij loopt dan ook echt achter me, kruipt helmaal achter me weg.
Ben heel benieuwd naar jullie reacties!