Wanneer beginnen met springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

traan_beauty

Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 18:29

Hallo allemaal Lachen

Het is al bijna zover en ik kan rijden op onze 7 jarige IJslander, die op het moment nog wordt beleerd. Overer iets meer als een weekje komt ze thuis, krijgt ze 2 maand rust (als het goed is is ze dan drachtig!) en gaat daarna weer terug om vervolgens nog een maand verder beleerd te worden, zodat ik er ook mee op de weg kan ect.

Nu wil ik ook wel eens met haar gaan springen. Deze 2 maanden misschien balkjes (dat ik er naast loop) en misschien een heel laag sprongetje. Maar wanneer kan ik met haar wat hoger gaan springen? Wanneer ze voldoende spieren heeft gekweekt oid? En hoe lang kan dat gaan duren, als ik ong. elke dag ga rijden (een uurtje). Natuurlijk moet ik eerst de basis in orde hebben, maar ik kijk nu even wanneer ze het lichamelijk aankan?

Weet overigens niet of dit hier goed staat, mijn excusses als het verkeeerd staat

Ineke2

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:34

Als je basis in orde is, je goed kunt sturen, vooruit kunt rijden en weer terug kan nemen... Dan kun je beginnen met af en toe eens wat springen. Lekker aan de techniek werken en als dat goed gaat wat hoger bouwen... Welke leeftijd en wanneer etc... is niet vooraf te zeggen. Dat is per paard verschillend.

Gewoon wanneer jij denkt dat het kan, je paard geeft dat zelf wel een beetje aan. Natuurlijk moet je niet te snel gaan, dus als het allemaal erg gemakkelijk gaat zou ik zelf niet ineens in een paar weken veel gaan springen.

Rustig opbouwen, maar dat begrijp je zelf ook wel denk ik.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 18:52

Oké, bedankt Lachen

Ja, zeker ga ik het rustig opbouwen. Ik wil haar natuurlijk niet 'verpesten'. Ik denk dat het één keer in de 2 weken een aantal (lage) sprongetjes ga springen en daarna die iets opbouwen. Het is ook niet dat ik wedstrijden ga rijden ofzo, maar voor een stevige achterhand zijn wat sprongetjes niet mis, toch?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:54

Nee, voor de achterhand is het goed om in-uitjes te springen, ook goed voor de rug overigens. Maar dat kun je pas doen als ze snappen wat springen zo'n beetje is Haha!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:23

O, haha.
Toch verkeerd begrepen blijkbaar.

Hmm.. Maar waarvoor was springen dan wel goed?

Ellen_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:47

Je pony geeft het vanzelf aan of hij het aankan of niet. Je moet gewoon goed letten op hoe hij het aanpakt en hoe hij zich gedraagt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:15

traan_beauty schreef:
O, haha.
Toch verkeerd begrepen blijkbaar.

Hmm.. Maar waarvoor was springen dan wel goed?

Een In-uitje is minstens 2 hindernissen vlak na elkaar, een dubbelsprong dus... Dit kun je uitbreiden naar 3, 4 of nog meer sprongen vlak na elkaar in een rechte lijn... Let er wel op dat er minstens 1 galopsprong tussen de hindernissen moet zitten dan... Dat is zo'n 3 meter.

Dat is goed voor de achterhand, omdat ze steeds moeten terugkomen en vertrekken... Zwaar voor de spieren dus.

Maar dit moet je niet meteen gaan doen hoor, eerst moet je paard snappen wat springen is.