Ik heb problemen met springen. Op Bindy (Haf x ...) gaat het super. Daar spring ik steiltje van 5 gaatjes hoog mee. En dat terwijl ik springangst heb
. Maar ik rijd natuurlijk niet altijd op haar. Er zijn ook andere kinderen die op haar willen rijden in mijn les. Nu rijd ik dan altijd op Speedy. Het is een ruin. Speedy is over de 20 maar hij is echt nog een racemonster. In galop is hij een keer zo hard gegaan dat hij tegen de bakrand aan is geknalt. Buiten is hij ook niet te handhaven. Hij is niet helemaal verkeersmak. Nu heb ik een tijd terug (2 maanden ofzo) mijn angst overwinnen en nu doe ik alles op hem. Galoperen (los en niet meer aan de longe zoals eerst
) en nog veel meer. Maar als het springles is wil hij zo graag springen. Geen wonder als bijna nooit iemand met hem springt. Balkjes lopen gaat super en kleine kruisjes ook maar zo gauw er een hoog kruis word gemaakt dan maakt Speedy zich supersterk. Ik stuur hem naar de hindernis en ik doe tervegeefs poging om hem gewoon te laten draven. Maar dan ineens neemt hij een sprong en dan vliegt hij over de hindernis. Ik durf dan ook niet in de verlichte zit in angst dat ik tegen de bakrand aan knal (is al een keer bijna gebeurt toen ik niet in de verlichte zit zat
). Hij springt als een hert over de hindernis. Ik heb nog nooit een stijltje op hem gesprongen. Ik heb al een keer privéles gehad en toen ging het heel goed. (Hoog kruis) maar in de les durf ik het niet en dan moet ik na een half uurtje al uitstappen
. Nu heb ik al veel dingen geprobeert
- Eerst in stap naar de hindernis en dan aansporen (Lukt niet)
- Via de volte springen (Lukt ook niet)
- Met alle macht proberen in te houden (Lukt ook niet)
Nu zeggen ze dat ik wel een keer kan proberen om achter een andere pony aan te gaan. Dat had een meisje laatst gedaan en die had een steiltje van 7/8 gesprongen
. Maar straks ziet Speedy de hindernis niet en struikelt hij. Nu vraag ik dringend tips want ik heb morgen avond om half 7 weer les en ik moet (denk ik) weer op Speedy.
Nuja, er is heel recent dergelijk topic geopent :
. Probeer gewoon zelf kalm te blijven en wanneer hij gaat crossen draai hem op de volte en zet hem desnoods stil. Hoe zit het dressuurmatig met deze pony? Reageert hij goed op je hulpen? Rijd overgangen om meer reactie te krijgen als je hem rustiger wilt. Niet gaan klemmen met je zit, dus geen gespannen rug, opgespannen benen, geklemde armen en handen of rechtstaan in de stijgbeugels. Gewoon netjes met een rechte rug, armen & benen ontspannen en handen kan je even sluiten en weer openen om te voorkomen dat je blijft trekken. Geen reactie? Trek even door en zet hem stil. Direct wel weer lossen en belonen als hij het goed doet. En, je stem gebruiken wil ook wel eens helpen
.
* ik bn koppig!)