Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 14:49

Hallo Iedereen,

Ik heb problemen met springen. Op Bindy (Haf x ...) gaat het super. Daar spring ik steiltje van 5 gaatjes hoog mee. En dat terwijl ik springangst heb Bloos . Maar ik rijd natuurlijk niet altijd op haar. Er zijn ook andere kinderen die op haar willen rijden in mijn les. Nu rijd ik dan altijd op Speedy. Het is een ruin. Speedy is over de 20 maar hij is echt nog een racemonster. In galop is hij een keer zo hard gegaan dat hij tegen de bakrand aan is geknalt. Buiten is hij ook niet te handhaven. Hij is niet helemaal verkeersmak. Nu heb ik een tijd terug (2 maanden ofzo) mijn angst overwinnen en nu doe ik alles op hem. Galoperen (los en niet meer aan de longe zoals eerst Haha! ) en nog veel meer. Maar als het springles is wil hij zo graag springen. Geen wonder als bijna nooit iemand met hem springt. Balkjes lopen gaat super en kleine kruisjes ook maar zo gauw er een hoog kruis word gemaakt dan maakt Speedy zich supersterk. Ik stuur hem naar de hindernis en ik doe tervegeefs poging om hem gewoon te laten draven. Maar dan ineens neemt hij een sprong en dan vliegt hij over de hindernis. Ik durf dan ook niet in de verlichte zit in angst dat ik tegen de bakrand aan knal (is al een keer bijna gebeurt toen ik niet in de verlichte zit zat Bloos ). Hij springt als een hert over de hindernis. Ik heb nog nooit een stijltje op hem gesprongen. Ik heb al een keer privéles gehad en toen ging het heel goed. (Hoog kruis) maar in de les durf ik het niet en dan moet ik na een half uurtje al uitstappen Boos!.

Nu heb ik al veel dingen geprobeert
- Eerst in stap naar de hindernis en dan aansporen (Lukt niet)
- Via de volte springen (Lukt ook niet)
- Met alle macht proberen in te houden (Lukt ook niet)

Nu zeggen ze dat ik wel een keer kan proberen om achter een andere pony aan te gaan. Dat had een meisje laatst gedaan en die had een steiltje van 7/8 gesprongen Bloos. Maar straks ziet Speedy de hindernis niet en struikelt hij.

Nu vraag ik dringend tips want ik heb morgen avond om half 7 weer les en ik moet (denk ik) weer op Speedy.

Laura_x_

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 15:27

Leuk is dat. Antwoord er niemand Bloos

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:32

In galop aanrijden op de hindernis (dus niet 5 meter er voor in galop gaan want dan vliegt hij onder je uit) heel goed zitten en terug rijden laat hem wachten tot aan de hindernis en als je bij de hinderns bent laat je wel los zodat je je sprong goed doet.
maar laat hem wachten, als je hem niet kan laten wachten of niet kan terug rijden zou ik niet meer op deze pony stappen omdat dat echt gevaarlijk is (niet alleen voor jou maar ook voor de anderen in je les).
vraag dan dus bij je manege of je op een andere pony de springles mee mag rijden.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:37

pintogirl schreef:
Je hebt je bericht ook nog maar 40 minuten geleden geplaatst Scheve mond Nuja, er is heel recent dergelijk topic geopent : viewtopic.php?f=8&t=798183 . Ben aan het twijfelen of ik niet zou temmen, want dit lijkt er toch wel vrij sterk op.

Je zegt dat je springangst hebt. Waarschijnlijk voelt deze pony dat en helpt het daardoor niet om in stap rustig aan te rijden. Achter een andere pony rijden, daar ben ik niet zo voor, heb het zelf eens moeten doen omdat het paard waar ik toen in de manege op moest nogal druk was en ze kwam te dicht op de hindernis waardoor ze nog amper kon springen... Griezelig Nagelbijten / Gniffelen . Probeer gewoon zelf kalm te blijven en wanneer hij gaat crossen draai hem op de volte en zet hem desnoods stil. Hoe zit het dressuurmatig met deze pony? Reageert hij goed op je hulpen? Rijd overgangen om meer reactie te krijgen als je hem rustiger wilt. Niet gaan klemmen met je zit, dus geen gespannen rug, opgespannen benen, geklemde armen en handen of rechtstaan in de stijgbeugels. Gewoon netjes met een rechte rug, armen & benen ontspannen en handen kan je even sluiten en weer openen om te voorkomen dat je blijft trekken. Geen reactie? Trek even door en zet hem stil. Direct wel weer lossen en belonen als hij het goed doet. En, je stem gebruiken wil ook wel eens helpen Knipoog.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 15:38

superlise schreef:
In galop aanrijden op de hindernis (dus niet 5 meter er voor in galop gaan want dan vliegt hij onder je uit) heel goed zitten en terug rijden laat hem wachten tot aan de hindernis en als je bij de hinderns bent laat je wel los zodat je je sprong goed doet.maar laat hem wachten, als je hem niet kan laten wachten of niet kan terug rijden zou ik niet meer op deze pony stappen omdat dat echt gevaarlijk is (niet alleen voor jou maar ook voor de anderen in je les).
vraag dan dus bij je manege of je op een andere pony de springles mee mag rijden.

Had ik nog helemaal niet aan gedacht Bloos
Goede tip!
Ik zal het morgen zeker proberen als ik op hem moet rijden
Nog meer tips?
Ik probeer ze dan morgen allemaal uit!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 15:42

fiekhe schreef:
pintogirl schreef:
Je hebt je bericht ook nog maar 40 minuten geleden geplaatst Scheve mond Nuja, er is heel recent dergelijk topic geopent : viewtopic.php?f=8&t=798183 . Ben aan het twijfelen of ik niet zou temmen, want dit lijkt er toch wel vrij sterk op.

Je zegt dat je springangst hebt. Waarschijnlijk voelt deze pony dat en helpt het daardoor niet om in stap rustig aan te rijden. Achter een andere pony rijden, daar ben ik niet zo voor, heb het zelf eens moeten doen omdat het paard waar ik toen in de manege op moest nogal druk was en ze kwam te dicht op de hindernis waardoor ze nog amper kon springen... Griezelig Nagelbijten / Gniffelen . Probeer gewoon zelf kalm te blijven en wanneer hij gaat crossen draai hem op de volte en zet hem desnoods stil. Hoe zit het dressuurmatig met deze pony? Reageert hij goed op je hulpen? Rijd overgangen om meer reactie te krijgen als je hem rustiger wilt. Niet gaan klemmen met je zit, dus geen gespannen rug, opgespannen benen, geklemde armen en handen of rechtstaan in de stijgbeugels. Gewoon netjes met een rechte rug, armen & benen ontspannen en handen kan je even sluiten en weer openen om te voorkomen dat je blijft trekken. Geen reactie? Trek even door en zet hem stil. Direct wel weer lossen en belonen als hij het goed doet. En, je stem gebruiken wil ook wel eens helpen Knipoog.

Ik vind deze topic er niet zo erg op lijken.

Dressuur gaat super goed. Hij heeft hele goede (zwevende) gangen en je kunt hem heel makkelijk terugnemen enz. Hij is heel goed te sturen.

Mischien komt het omdat er bijna nooit iemand op hem durft te springen?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:46

Mmh, als hij graag springt kan dat wel ja. Goed dat jij dan wel durft Knipoog . Inderdaad, zoals superlise zegt, misschien moet je maar eens gaan proberen om hem in galop aan te rijden. Uiteraard wel een rustige Knipoog. En toch kan je volgens mij ook iets leren uit het andere topic. (sorry, maar ik vind van wel.. En *zucht Clown * ik bn koppig!)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:55

Wat ik ook vaak doe (heb ook een snelle pony) is hem voor de gek houden zeg maar, je rijdt steeds om de hindernis heen en soms rij je erop af maar rij je toch nog een volte naar links en dan rij je weer erop af en dan naar rechts dan rij je weer erop af en spring je. Je pony denkt dan eerst als je hem erop stuurt dat hij mag maar dan stuur je hem weer weg daarom denkt hij dan van ''oh ik moet weer een volte'' rijden en dan rij je er juist wel overheen (dit moet je wel in draf doen anders is het moeilijk om aan te rijden omdat je steeds uit een kleine volte komt)
Wat ik ook wel eens doe is erop af rijden net ervoor halthouden dan een paar passen achterwaarts dan voorwaarts (in draf zodat hij neit onder je uit vliegt) en dan er over heen. je kan ook halthouden dan voorwaarts en een volte rijden en dan erover heen. Maar krijg je geen les want je instructrice hoort je hierbij te helpen toch?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:04

Werken aan de gehoorzaamheid, ook tijdens het springen. Aanrijden in galop kan helpen voor jullie beide om ritme te bepalen, misschien kan je het paard eens een paar keer vrij laten springen. Dan kan het eerst zelf de overenthousiasme van het springen kwijt zomder ruiter. Misschien bevordert dat de behendigheid van het paard. Verder kun je ook ervoor kiezen om het paard te leren wachten. Aanrijden op de hindernis en 5 meter ervoor halthouden bv. Om daarna rustig voor de hindernis langs weg te stappen.

Verder vind ik trouwens dat je dit eens bij je instructrice moet neerleggen, notabene is zij degene die voro instructie en hints in de bak staat. Heb je al eens aan haar gevraagd en duidelijk gemaakt dat je hieraan wil werken. Gewoon eens een babbel daarover met je instructie kan heel verhelderend zijn.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:05

Probeer ten alle tijde de baas te blijven! Mijn paard is ook een echt racekanon en daar moet je gewoon constant rekening met blijven houden. Zorg ervoor dat hij wacht op wat jij van plan bent, rij tussendoor figuren en overgangen. Wanneer je naar een hindernis toegaat hou hem dan in een bepaald tempo en laat geen versnelling toe. Wanneer hij versnelt trek hem even met alle macht weer en laat weer los ( niet blijven trekken dat heeft helemaal geen nut). Wees dus vooral zeer streng zodat hij echt door heeft dat jij nog steeds met hem rijd en niet omgekeerd Knipoog .

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 18:01

superlise schreef:
Wat ik ook vaak doe (heb ook een snelle pony) is hem voor de gek houden zeg maar, je rijdt steeds om de hindernis heen en soms rij je erop af maar rij je toch nog een volte naar links en dan rij je weer erop af en dan naar rechts dan rij je weer erop af en spring je. Je pony denkt dan eerst als je hem erop stuurt dat hij mag maar dan stuur je hem weer weg daarom denkt hij dan van ''oh ik moet weer een volte'' rijden en dan rij je er juist wel overheen (dit moet je wel in draf doen anders is het moeilijk om aan te rijden omdat je steeds uit een kleine volte komt)
Wat ik ook wel eens doe is erop af rijden net ervoor halthouden dan een paar passen achterwaarts dan voorwaarts (in draf zodat hij neit onder je uit vliegt) en dan er over heen. je kan ook halthouden dan voorwaarts en een volte rijden en dan erover heen. Maar krijg je geen les want je instructrice hoort je hierbij te helpen toch?

Ik krijg les en ik mag niet vlak daarvoor een volte rijden want dan 'leer je hem weigeren' zegt de instructrise dan

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 09:48

Ik heb dus gisteren gereden. Ik moest niet op speedy maar op Bindy. We gingen springparcourtjes doen. Ik heb toch nog een kruis van (ik gok) 60 cm gesprongen en een stijltje van 50 cm. Natuurlijk ook wel lagere!