Pony omscholen van stangbitje naar een trens? Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Pony omscholen van stangbitje naar een trens? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 13:13

Ik heb een 21jarige Haflingermerrie die het moeilijk vind om op een bitje goed te kunnen luisteren..Nu heb ik een aantal jaar met hackamore gereden, ben daarna langzaam overgaan op een stangbitje, omdat ze dit voor de koets ook in kreeg, dat ging opzich wel goed, maar de kinketting moet redelijk strak, wil het bit inwerken, want ze heeft gewoon een hele harde mond..Dat heeft ze altijd al gehad...

Nu heb ik vorig jaar de ORUN gedaan, en moet ik dus aankomend schooljaar L1 + winst zijn. Maar dat houd ook in dat ik wedstrijd moet gaan rijden..En ik mijn pony dus van een stangbitje met kinketting, moet gaan rijden op een trensje...Het gevolg als ik met een trensje ga rijden? Niet nagevelijk, trekkerig, duwerig, niet reageren als ik wil stoppen, overal doorheen lopen. Het is dus ten eerste niet verantwoord hiermee te rijden op de openbare weg...Maar ik kan opzich wel oefenen in de buitenbak..Maar ik weet gewoon dat ze op wedstrijd heel braaf zal zijn, en dat ze de oefeningen tot het L2 beheerst en me dus niet zal laten stikken...

Maar dan moeten we wel op een trensje kunnen rijden..Wie heeft dé gouden tip?

Cassidy

Re: Pony omscholen van stangbitje naar een trens? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:18

Dat je paard door die stang redelijk ongevoelig geworden is in zijn mond, betekend niet dat dat automatisch zo blijft.
Ik denk eerder dat de ongevoeligheid die jij toeschrijft aan die stang, eerder komt door stijfheid van je paard.
Probeer je paard eens met halster te rijden en stelling en buiging te vragen aan dat halster. Als dat goed gaat, ligt het aan het bit. Gaat dat niet goed, heb je je werk uitgestippeld voor je liggen. En dat betekend niet aan die mond gaan frutten of quick fixes gaan zoeken door middel van andere bitten, maar je paard soepel maken en gymnasticeren, leren voorhand, middenhand en achterhand te bedienen....leren wijken voor druk: daar staat en valt alles gewoon mee!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:20

Mijn fjord heeft vroeger ook op en stang gelopen(zonder ketting)en loopt nu met een dubbelgebroken trens in zijn mond..Gaat prima !

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:22

De gouden tip?

'Gewoon' goed paardrijden. Oefenen, oefenen, oefenen. Herhalen, herhalen, herhalen. Een goede instructeur raadplegen en goed gaan rijden.

Voor goed paardrijden en de correcte africhting van een paard bestaat geen gouden tip. De weg is gewoon lang en ik denk dat je te lang de oplossin ghebt gezocht in hulpmateriaal (hackemore en stangbit).

Nu zal iedereen wel zeggen 'ja, maar ze is echt sterk en ze wil echt niet luisteren en ze was al verpest toen ik haar kreeg'. Maar met hulpmiddelen wordt dit echt nooit beter!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:24

Bitje in en gaan met die banaan!

Nog een haflinger op wedstrijd hier in de buurt zou leuk zijn Knipoog

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:26

In je profiel staat dat je L2 met die Haf hebt gereden, maar dat is dus niet waaar?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:30

Zit je niet in het verkeerde profiel Celano? Bij Amanda (haffielover) staat er nl. L2 niveau getrained.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:35

Lees ik nu verkeerd? Dit staat er:

Heb zelf een haflinger van 21 jaar oud, heb haar tot het L2 gereden en rij haar nu recreatief..Heb ook een kpwner gehad, maar die had ocd, dus die heb ik inmiddels niet meer..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:36

@Celano, als je nou verder leest staat er L2 niveau getrained. Ze heeft nog geen dressuur wedstrijden met de haf gereden en een discussie hierover lijkt me niet terzake.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 13:39

celano schreef:
In je profiel staat dat je L2 met die Haf hebt gereden, maar dat is dus niet waaar?

Thuis getraind op L2 niveau, maar omdat ik dus haar nog nooit op bit heb gekregen, nog nooit officieel gestart...Met onderling werd het altijd geaccepteerd dat ik of op stang reed of met hackamore

@ Cassidy, ik heb haar ook altijd op een hackamore kunnen rijden, hoog, laag, rechts, links, wijken, schoudervoor, alles..Maar het lijkt wel alsof ze, wanneer ze het bit voelt, echt zoiets heeft van..Doeii, zoek ;t maar uit..en ik rij haar echt met een hele zachte hand, maar dan gaat ze gewoon staken, begint ze te steigeren, niet hoog, maar ze komt wel omhoog van voren...En ik heb het ook geprobeerd met instructie...Instructrice erop, maar het enigste is dat ze met haar kop helemaal de lucht in loopt...en het is gewoon frustrerend want ik weet dat ze het kan..Maar het dan niet meer doet...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:40

Zijn haar tanden in orde? met wat voor bit heb je gereden?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 13:40

Haffielover schreef:
celano schreef:

Thuis getraind op L2 niveau, maar omdat ik dus haar nog nooit op bit heb gekregen, nog nooit officieel gestart...Met onderling werd het altijd geaccepteerd dat ik of op stang reed of met hackamore..Ligt er maar net aan, hoe je het leest...Bedoel, ik heb in de tijd dat ik mijn profiel aanmaakte, besloten dat ik het op gaf met proberen met bit te rijden..Maar er staat nergens dat ik officiele wedstrijden heb gereden toch, kan net zo goed onderling zijn..dus aub geen discussie hierover...
Laatst bijgewerkt door Amanda_T op 03-07-07 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 13:41

Charos schreef:
Zijn haar tanden in orde? met wat voor bit heb je gereden?

Heb haar met een ongebroken trens gereden, allerlei soorten trensen, van dun tot heeeel dik..En het had allemaal hetzelfde effect...of beter gezegd.geen effect..Elk jaar worden haar tanden gecontroleerd door de paarden-tandarts, en die zegt dat ze een super goed gebit heeft voor een paard van 21 wat kribbebijt. Het enigste wat ik weleens gehoord heb, is dat ze een hangend rooster heeft, dat zei iemand met wie ik weleens samen reed, maar of dat nou waar is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:46

Er zijn zoveel bitten, gebroken, dubbelgebroken en ongebroken trensen, leren bitjes, roep eens wat. Te dik is ook niet goed, omdat het paard dan zijn kiezen niet meer op elkaar kan lrijgen. Mondstukken van bitjes kunnen heel verschillend uitpakken, ook qua vorm. Veel mensen hebben baat bij een Myler comfort snaffle, daar al een wat van gehoord? Mylers zijn vrij prijzig maar sommige adressen bieden aan dat je ze uit kunt proberen en als ze niet bevallen terug kunt geven. Of je probeert er een tweedehands op de kop te tikken.

Wat je ook kunt doen is anders gaan rijden. Niet constante aanleuning laten zoeken maar los laten als het paard loopt waar het lopen moet. Constante druk (hoe licht ook) zorgt ervoor dat het paard kan gaan hangen.
En wat ook kan helpen is het bit eens een gaatje hoger of lager te hangen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:48

Ik zou eerst met de hackamore weer gaan trainen, en als dat allemaal goed gaat dan kun je op zoek gaan naar een fijn bit, misschien een dunne ongebroken bustrens (ik weet niet of dat is toegestaan bij wedstrijden) of een billy allen bitje kan ook fijn zijn. Die twee lijken wat meer op de vertrouwde stang, ze knijpen de mondhoeken niet bij elkaar, en dat vind je paard blijkbaar fijner.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 13:49

Oke, iig bedankt voor je berichtje Cassidy! Ik zal eens rond gaan vragen aan een aantal mensen of ze zo een bit hebben zodat ik het uit kan proberen..en wat voor bit jou je aanraden voor paarden met een hangend rooster? Voor het geval dat ze dit zou hebben, is het opzich geen slecht idee omdat te proberen of wel?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 13:51

MysticTinker schreef:
Ik zou eerst met de hackamore weer gaan trainen, en als dat allemaal goed gaat dan kun je op zoek gaan naar een fijn bit..

Opich is dat geen slecht idee, maar ik wil haar nu graag op haar stangetje blijven rijden, tot ik naar een ander bitje overga...Want ik ben bang dat wanneer ik weer het probleem op probeer te lossen, door het bit weer uit haar mond te laten, ze het straks weer vertikt..Ik probeer elke keer een stapje verder te gaan...van Hackamore naar stangetje, en als het lukt straks van stangetje naar trensje..Iig bedankt voor je reactie! Zal eens kijken of ik eventueel ook zo een bitje eens kan proberen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:21

Wat ik zou proberen is een Myler comfort snaffle. Die heeft die knevelwerking niet op de tong en dat verhemelte.

Afbeelding

Afbeelding

En zoals je ziet is die redelijk dun en anatomisch gevormd.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 15:00

Oke bedankt! Via charos kan ik binnenkort ook een K&K bitje lenen, en dan kan ik eens wat testen, wat het fijnste aanvoelt voor haar in d'r mondje!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:00

Mijn paardje is ongelooflijk sterk en heeft een keiharde mond. Ik begon met een gewone trens, toen d-trens (rollerbit), toen pessoa, weer d-trens & gewone trens en vandaag heb ik voor het eerst met een dubbelgebroken trensje gereden en ik moet zeggen, hij liep super! Op de kleinste teugel- en beenhulpen reageerde hij. Dit doet hij anders nooit... Ik moest gewoon op een pessoa overschakelen omdat hij gewoon niet luisterde! Hij liep zo door de omheining als hij kon en dat is nu ook niet de bedoeling. Na een hele lange tijd oefenen en oefenen kon ik weer overschakelen naar een d-trens, maar ik had het idee dat hij niet helemaal lekker liep op dat bit, hij gaf (soms) verzet en het moest wel van het bit komen (tandjes waren nog maar nagekeken), ook op m'n gewone trens liep hij niet lekker. Via bokt en sites ben ik erachter gekomen dat een dubbelgebroken bitje een goede werking geeft en ook de man van de paardenwinkel heeft het me aangeraden. Hij is wel al een stuk zachter door die d-trens maar op het strand heeft hij weer z'n pessoa in omdat ik hem anders niet kan houden Bloos hopelijk kan ik binnenkort ook hier weer overschakelen op een ander bit.
Mijn advies: gewoon verschillende bitten proberen en hopen dat het goed gaat en veeeeel oefenen Knipoog succes!