Paard duwt andere paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Paard duwt andere paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 10:50

Dit klinkt mischien heel raar, maar m'n 4 jarige haflingerruin heeft de neiging om andere paarden te duwen en dan gewoon door te lopen (doet hij soms ook onder zadel!) Als we alleen rijden kan ik hem corrigeren, en dan terug tegoei zetten, maar als we carousel rijden in de club duwd hij andere paarden (waarom weet ik niet, hij is totaal niet dominant!) Maar dan kan ik hem geen tik geven of een goede been tik zonder het paard langs mij te raken (en hij duwd aan die kant).
Als ik stil sta bv en schuin voor me op een halve meter staat een ander paard, dan moet hij die bij vertrek duwen en dan is het goed, dan doet hij perfect alles.
Het is geminderd vanwege dat ik hem flink corrigeer, maar waarom doet hij dat eigelijk??

Evelijn

Re: Paard duwt andere paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:54

Nou ik denk toch dat hij dominanter is dan jij denkt.
Hij heeft van anderen nog geen trap gehad? Want dat alle andere paarden dat geduw kennelijk accepteren betekend dat hij dus hoger in rang staat.

ArieGalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:36

is toch een dominantheid probleem. net als wat hierboven gevraagd wordt over het trappen, zolang hij niet teruggepakt wordt accepteren ze het zeker van hem.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 09:40

Hij heeft inderdaad nog geen trap gehad, maar staat al een jaar of bij onze andere haf in de wei (die toen net gecastreerd was) en daar is toch echt wel onderdanig, hij wordt gebeten, weggejaagd ect door de andere.
Maar hij doet het ook tegen dit paard dus! waarom gaat hij bij het rijden "dominant" doen als hij in de wei gaat lopen? (letterlijk lopen gaan!)
vandaar dat ik het gek vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:48

Ik weet niet of het wel een dominantieprobleem is. Zou het moeten zijn. Kan net zo goed een concentratie- danwel evenwichtsprobleempje zijn. Dat hij zo 'vol' is van de andere paarden om hem heen dat hij niet geconcentreerd genoeg is op zijn eigen werkje, en daardoor bij het aanstappen bijvoorbeeld stomweg naar een ander paard toe 'dweilt' voor hij weer voldoende bij de les is om op eigen benen te lopen. ALS het dat is, dan is dat alleen op te lossen door toch meer zelf te rijden en ook VOOR jezelf te rijden in de groep.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:24

mijn paard en ander paard hebben soms een wederzijdse bump bui met buitenrijden Lachen zou toch raar zijn als ze dan allebei dominant zijn? Maar ze komen gewoon omstebeurt even tegen elkaars buik aan. Wij kunnen het wel echt goed stoppen als je maar goed je been aan de bump kant er bij houdt, maar dat zal bij jou niet werken. Maar ik vind het wel interessant waarom die van ons dat soms doen, volgens mij is het gewoon een spelletje Lachen ze kijken er ook vrolijk bij en duwen wel tegen elkaar maar niet echt elkaar weg