inrijden van een groninger hengst..!!:x

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

socksje

inrijden van een groninger hengst..!!:x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 10:46

Ik heb een groninger hengst, en hij loopt al voor de kar.
maar het is de bedoeling dat ik heb van het zomer ga rijden.
maar nou is mijn vraag waar moet ik beginnen.
hij is al aan mijn stem gewend, luisterd goed, maar het is een hengst. en hij is zo nu en dan een beetje heet in z'n hoofd. hij kent de hulpen al omdat ie voor de kar is. ik heb al 1 keer op hem gezeten, dat gaat soms g0ed.
wat hij doet is als je er op rijd pakt hij het bit en gaat er van door, als hij aan de teugel loopt(doet ie uit zich zelf omdat ie dat gewend is van het mennen) dan zet hij z'n nek op slot en blijft als een gek rondjes rennen. hij gaat dan bokken en stijgeren, 9 van de 10 keren blijf ik ziten en dan gaat het verder goed.
wij hebben al een paar keer iemand ingehuurd om hem te beleren maar elke keer laat hij ze vliegen.
en dat vinden wij te link..!! hij luisterd alleen maar na de vaste menner en naar mij. Cool
hopelijk heeft er iemand meer ervaring dan ik Tong uitsteken om mij hier mee te kunnen helpen.
groetjes paulien.
ik voor de eerste keer op luctor. aan de longeerlijn...
Afbeelding
ik op luctor voo het eerst los in de bak..
Afbeelding

luctor op de hengsten keuring...
http://www.ihwstudbook.com/html/foto/emmen/dsc_9747.jpg
http://www.ihwstudbook.com/html/foto/emmen/dsc_9776.jpg
http://www.ihwstudbook.com/html/foto/emmen/dsc_9773.jpg
Laatst bijgewerkt door Apple op 07-07-07 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: teveel aan foto's veranderd in links

MariekeA

Re: inrijden van een groninger hengst..!!:x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:56

Als jouw paard zijn nek vastzet en ervantussen gaat, is hij dus niet juist nageeflijk. Dan loopt hij dus in een schijnhouding. Een goed nageeflijkpaard heeft juist een soepele hals en losse kaak. Ga daar aan werken met de juiste instructrice zou mijn advies zijn.

Overigens maakt het niet zo veel uit of je nu een hengst of merrie hebt. Hij is hoogstens wat sterker of feller.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:04

Ik zou eerst eens kijken of je hem met hulp van een longeerlijn in zn hals/kaak los kunt krijgen.. dat hij lekker ontspannen leert te lopen. Daarna kun je altijd nog eens zien of je erop kunt klimmen.... Want het is gewoon veel te link om te gaan rijden terwijl hij zo vast zit.. zowel voor jouw als je paard!
Succes ermee

socksje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 10:37

zijn nek zit niet vast. hij zet hem zelf zo vast.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:42

Zoals bitterbal al zegt, eerst zijn hals los proberen te krijgen, eerst ontspannen laten leren lopen.
Als hij zijn nek steeds vastzet, heeft het geen zin op hem te gaan rijden, want hij doet het steeds weer.
Voor de rest heb ik niet echt tips meer.
Succes!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:41

Sorry, maar als hij al die profs laat vliegen (en naar jouw luistert hij dus blijkbaar ook NIET anders ging ie niet zo tekeer) heb je de verkeerde te pakken. Zo te horen heeft dit paard al lang en breed in de gaten dat híj de baas is en niemand anders. Dat hij Groninger is en hengst heeft hier geen bal mee te maken, ieder paard pakt zijn kans als hij hem aangeboden krijgt.
Jij zegt dat je 9 van de 10 keer blijft zitten maar hebt hem zelf nog maar één keer gereden?
Breng hem alsjeblieft naar een ECHTE prof en ga er verder niet zelf mee zitten aanklooien, want je probleem zal enkel maar erger worden. Dat is gewoon geen werk voor mensen die er de handigheid niet voor hebben, zo worden er al genoeg paarden verknald.

socksje

dfhdfh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 13:42

dhdfhdfh

Liony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:15

Concorde schreef:
Sorry, maar als hij al die profs laat vliegen (en naar jouw luistert hij dus blijkbaar ook NIET anders ging ie niet zo tekeer) heb je de verkeerde te pakken. Zo te horen heeft dit paard al lang en breed in de gaten dat híj de baas is en niemand anders. Dat hij Groninger is en hengst heeft hier geen bal mee te maken, ieder paard pakt zijn kans als hij hem aangeboden krijgt.
Jij zegt dat je 9 van de 10 keer blijft zitten maar hebt hem zelf nog maar één keer gereden?
Breng hem alsjeblieft naar een ECHTE prof en ga er verder niet zelf mee zitten aanklooien, want je probleem zal enkel maar erger worden. Dat is gewoon geen werk voor mensen die er de handigheid niet voor hebben, zo worden er al genoeg paarden verknald.

Ben het wel met jou eens ja. Hij zou misschien wel MEER naar de TS luisteren omdat hij haar stem gewend is en meer voor haar over zal hebben dan voor anderen. Maar als het niet gaat, gaat het niet en kan je beter iemand erop zetten die het gewent is en ermee om kan gaan. Zo ziet je paard ook wie de baas is. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:23

ga gewoon lessen met het dier Lachen

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:11

MariekeA schreef:
Als jouw paard zijn nek vastzet en ervantussen gaat, is hij dus niet juist nageeflijk. Dan loopt hij dus in een schijnhouding. Een goed nageeflijkpaard heeft juist een soepele hals en losse kaak. Ga daar aan werken met de juiste instructrice zou mijn advies zijn.

Overigens maakt het niet zo veel uit of je nu een hengst of merrie hebt. Hij is hoogstens wat sterker of feller.

inderdaad, wij rijden de paarden eerst in en de basis aanleren en dan gaan ze bij ons pas voor de kar...overigens een mooie hengst