Schrikken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liiza

Schrikken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 09:03

Ik weet dat er al een topic over is. Maar naar mijn idee is dit toch anders.

Sinds kort hebben we kuikens [ Lovers ] maar omdat de hond nogal agressief kan uitvallen
tegen kippen [en in het verleden al meerdere kippen heeft opgegeten] zitten ze in een zelfgemaakt hok. Nu staat dat hok bij de hoek van de bak, wel aan de buitenkant natuurlijk. Maar als ik Mila aan het rijden ben in de bak dan wil ze dus niet die hoek in omdat ze dat kippenhok eng vind. Ik rijd meestal gewoon zoveel mogelijk ontspannen richting de hoek, maar dan loopt ze er een paar passen naar toe en spring ze vervolgens weg.

Wat is hiervoor dus de beste oplossing?
Toch gewoon blijven doorrijden?

Groetjes Liza

pluche_pluus

Re: Schrikken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:23

misschien een keertje losgooien en dan samen kijken naar het enge-paard-etende-kippenhok?

of gewoon doorrijden Haha!

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:25

Misschien haar er ff naar laten kijken eventueel aan ruiken, met of zonder jou er op Lachen

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:47

haar laten zien dat het niet eng is en in die hoek haar lekkere dingen gevn appel of wortel

ariiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:51

Loop er een paar keer langs aan de hand en ga zo steeds een stapje verder. Je kan haar ook in de bak gewoon los laten net als in de wei. misschien leert ze dan dat die hoek niet zo eng is.
je kan inderdaad ook hooi of iets lekkers in die hoek neerleggen Vork

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:25

Wat de beste oplossing is weet ik niet maar wat ik zou doen is er 100 keer langs rijden maar zorg ervoor dat je haar aandacht hebt. |

Neem bijvoorbeeld wat stelling naar binnen als je langs het hok rijdt, of ga op een kleine volte rijden bij dat hok en maak die steeds groter.

Drijf haar niet tot het uiterste, het moet met rust gebeuren anders gaat het helemaal niet lukken.

En gewoon door blijven rijden hoor!

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 18:46

Dat vind ik wel een goeie van het hooi in de hoek!

Ik ga het igg allemaal even testen, ik hoop dat het werkt.
Dank jullie! Haha!

Ivanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:05

Ik heb het ook gehad bij mijn verzorgpaard, alleen dit waren geiten. Nog grotere enge wezens dus! Knipoog

Los in de bak was er niks aan de hand, maar als we reden en een geitje maakte een geluid of een verkeerde beweging stonden we binnen 2 seconden aan de andere kant van de bak bij de uitgang. haha Haha!

Wat ik dus deed is afleiden. Optijd extra hard been geven of opeens een kleine volte in de hoek rijden, of extra stelling vragen of afwenden. Waarschuwend tegen hem praten hielp ook! En rende hij weer weg ging ik er gelijk weer naartoe. Hij was er ook gewoon niet bang voor, hij stelde zich echt aan.

Succes! Knipoog

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 07:47

Ivanaaa schreef:
Ik heb het ook gehad bij mijn verzorgpaard, alleen dit waren geiten. Nog grotere enge wezens dus! Knipoog

Los in de bak was er niks aan de hand, maar als we reden en een geitje maakte een geluid of een verkeerde beweging stonden we binnen 2 seconden aan de andere kant van de bak bij de uitgang. haha Haha!

Wat ik dus deed is afleiden. Optijd extra hard been geven of opeens een kleine volte in de hoek rijden, of extra stelling vragen of afwenden. Waarschuwend tegen hem praten hielp ook! En rende hij weer weg ging ik er gelijk weer naartoe. Hij was er ook gewoon niet bang voor, hij stelde zich echt aan.

Succes! Knipoog

Ja dat doet Mila ook soms loopt ze gewoon naar dingen te zoeken om
van te schrikken. Meestal rijd ik er idd gelijk weer naar toe als ze wegspurt.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:51

wat je ook kunt doen is achter een paard aan rijden die er niet band van is..je maakt dan gebruik van het kudde instinct van je paard..en als het goed gaat steeds meer afstand tussen jou en dat andere paard en dan er alleen langs proberen,met belonen..
stelling wat naar binnen etc..

Liony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:28

Ik denk dat het beste is om gewoon even je paardje aan het halster te laten kijken wat het is. Als hij er zo aan went heb je ook kans dat hij bij het rijden er niet eens meer na omkijkt.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:39

Wat ook nog wel eens wil helpen, is juist de aandacht niet op die ene enge hoek te leggen. Je begint gewoon met rijden en gebruikt bijvoorbeeld maar driekwart van de bak, zodat je die ene hoek negeert. Nadat je je paard lekker los hebt gereden en je hem goed aan het werk hebt gezet, ga je langzaamaan de bak steeds verder in gebruik nemen, totdat je steeds dichter bij die ene hoek in de buurt komt (met inderdaad voldoende stelling naar binnen). Mijn ervaring is dat als je steeds de nadruk op die ene hoek blijft leggen, het schrikken niet minder wordt. Misschien helpt het je. Ieder paard reageert natuurlijk anders.

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:13

gewoon door rijden....