mijn paard steigerd en iedereen verklaart mij voor gek!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

mijn paard steigerd en iedereen verklaart mij voor gek!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:56

He hallo,
Ik heb sinds april een nieuw paard en een nieuwe pensionstal.
In het begin nix aan de hand superbraaf alleen hij wilde zijn achterhand er niet onder zetten. Na veel oefenen wordt dit steeds beter. Maar sinds 2 weken, begint mijn paardje met steigeren. Je stapt op en hop je zit in de lucht Boos!
Ik kan hier erg boos over worden ook vooral omdat ze zeggen dat de schuld bij mij en mijn paard ligt. Eerst dacht ik dat het kwam doordat ik onder voedertijd reed. Maar het begint steeds gekker te worden. Nu een ben ik eens wezen kijken wat ze hem voor voer geven. Ze krijgt 4 kilo biks op een dag en staat de hele dag op stal. Ze zeiden dat ie er iedere dag uit kwam, komt ie ook wel een half uur, omdat zijn stal uitgemest wordt dan. Maar hij komt niet in het land. Nu heb ik gezegd dat het daardoor komt. Maar de reden dat ze hem niet in het land doen, is dat ze hem dan niet weer kunnen krijgen. Heb ik geen last van, ze komt gelijk naar mij toe.

Ik zie het zo en wil hier dan ook graag een reactie van iemand anders op hebben.
4 kilo biks..... is te veel voor een merrie van 1.62 en 6 jaar oud.
23 uur op stal per dag, ze gaat zich vervelen.
1 uur per dag rijden Ik pest haar hiermee, want ze wil zich eerst nog even uitleven.
Dus gaat ze in protest.

Ik heb alles laten aanpassen en doen door deskundigen en ik heb ook de rug laten checken alles is goed. Mijn conclusie is het ligt aan de 4 kilo biks en dat ze de hele dag op stal staat. Ze begint van alles te doen, schuren enz. En volgens mij zag ik afgelopen week ook nog weefgedrag....Ik hoop dat ik dit verkeerd gezien heb en dat dit niet het geval is. Maar ik ga in ieder geval op zoek naar een andere stal met dagelijkse weidegang en ik denk zelf dat het dan weer het paardje wordt, waar ik op gevallen ben. Ik hoop dat iemand mij hier een reactie op terug kan geven, want ik denk echt dat het hier aan ligt. En als iemand tips heeft... of er anders over denkt hoor ik het graag...
de groetjes

simongek

Re: mijn paard steigerd en iedereen verklaart mij voor gek!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:59

Is ook niet zo gek dat ze een beetje energie teveel heeft. Haha!

Ik zou idd op zoek gaan naar een andere stal. Als er tegen je gezegd wordt dat ze buiten
wordt gezet en ze staat gewoon op stal vindt ik dat niet bepaald netjes nee.

je moet natuurlijk wel kunnen vertrouwen op de mensen die voor jouw paard zorgen. Boos!

Zolang je nog geen andere stal heb zou ik haar gewoon voor het rijden even lekker los laten in de bak zodat ze in ieder geval even lekker kan rennen, rollen etc.

Succes in ieder geval.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:59

tip: zoek een andere stal waar ze lekker (in ieder geval overdag) naar buiten kan, en dr ei kwijt kan!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:00

4 kilo? Allemachtig, haal de helft er maar af, paard lekker naar buiten inderdaad, ga eens met iemand anders rijden, is dat een idee?..
Wat een hoop voer, heb zelf een kleine merrie gehad waar veel- en verkeerd, voer inging, die kwam ook zo overeind! Met verandering voer ging het veel beter! Ook denk ik dat ze vanwege het schuren niet tegen het type voer kan. Zit er bv zwarte haver in?
Misschien zou je een bloedafname kunnen doen? Of allergietest?
Ik denk niet dat het aan jou ligt.
Mochten ze banketstaaf op stal- de beste stuurlui staan aan wal. laat ze lekker kletsen, hoor!
sterke~! Haha!
Laatst bijgewerkt door detour op 03-07-07 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:00

Ik begrijp dat het jouw paard is? Waarom doe je dan moeilijk over die 4 kilo biks? Je moet hun gewoon zeggen dat het te veel is, en als jij daarbij een weiland huurt hebben hun jouw paard maar uit de wei te halen indien dat hun taak is. Ik begrijp het niet helemaal, zoals jij het verteld komt het over als een verzorgpaard, maar als het jou eigen paard is hebben hun helemaal niets te zeggen. Dan is het jou taak, om te zorgen dat jouw paard niet heel de dag op stal staat, en moet jij zelf weten hoeveel biks jouw paard nodig heeft. Weet je dat niet? Vraag het aan de dierenarts, die zien dat sneller dan dat iemand op bokt maar wat zegt, zonder te weten hoeveel jouw paard nu werkelijk nodig heeft..want dat kunnen wij nooit zeggen. Als je vind dat je paard te weinig uit stal komt moet je er eens wat mee doen, of een weiland zoeken waar het in mag staan, zo te lezen doe je bar weinig, en het gaat niet alleen om het rijden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:05

Ik denk dat je op zoek moet naar een andere stal als ik dit lees, 23 uur op stal is te zot voor woorden zeker zo'n jong paard moet eruit prikkels hebben en lekker dollen. Clown

Waarschijnlijk heeft ze veel energie over en gaat dingen zoeken om die energie te uiten.
En medisch heb je al het eea uitgesloten.
En die 4 kilo biks zou ik zeker halveren dan maar meer hooi of kuil maar nog beter gewoon gras.
Kan je niet met iemand op stal afspreken om buiten/binnen te zetten en dan de eerste paar keer op afstand kijken hoe dat gaat?
Is dit geen mogelijkheid dan een andere stal zoeken waar ze wel doen wat ze beloven! Haha!
En gewoon op je strepen staan betreft voer en buiten/binnen zetten je betaald ervoor!
Ik wens je veel succes

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:08

ga met alle andreen mee, 4 kg is heel erg veel, en paard hoort geen 24 op op stal te staan, ook al is het even tijdelijk een andere stal omdat de jouwne gemest word.
probeer wat aan te veranderen, doen ze niet, zoek aub wata nders. Een paard kan op land lekker energie kwijt en is veel beter voor het dier. Hele dag opstal zou ik ook gestoord van worden

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:10

Het antwoord geef je zelf al! Gauw naar een andere stal.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:13

je kunt vragen of ze er biks vanaf halen
en dan meer hooi geven aan je paard
Je kan beter veel hooi geven dan veel biks
en dan voor het rijden losgooien of longeren
dat ze even der ei kwijt kan

en dan kan je ondertussen kijken naar een stal
waar het wel allemaal gaat zoals jij wilt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:14

Ik ben het eens met de punten over het biks en de stal.
Maar er komt bij mij nog een gedachte naar boven. Namelijk: je paardje had moeite om de achterhand er onder te zetten. Jij bent met het paard gaan trainen en het gaat nu beter. Dan heb je dus aan de bespiering van je paard gewerkt. je paard is daardoor waarschijnlijk wel (al is het minimaal) van vorm veranderd. Voor zover ik begrijp rijd je nog steeds met hetzelfde zadel dat in de tussentijd ook niet is aangepast. Dan kan haar rug nog zo goed gecontroleerd zijn... maar als de rug wel verandert is en het zadel niet, dan heb je wel eens kans dat het zadel niet fijn meer zit bij je paardje. Omdat jij aangeeft dat ze gaat stijgeren zodra jij op stapt zou ik hier toch eens naar kijken. Controleer voor het opstappen ook extra of je schabrak wel schoon is en netjes tot in de kamer ligt.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:15

Ik begrijp het allemaal nog steeds niet, is het nu je eigen paard? Zei het net ookal, jij hebt het voor het zeggen..hun niet. Als je niet wilt dat hun jou paard uit de wei halen, waarom zet je je paard er niet in op zeg maar voor je werk of school, en haal je hem er zelf weer uit na je werk of school?

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:17

Ik sluit me aan bij de rest.
Belangrijkste is als jij een paard bij een ander in pension zet, moet je erop kunnen vertrouwen dat ze er goed mee omgaan. Als jij vindt dat ze 2 of 4 kilo moet krijgen dan bepaal jij dat...niet zij. Bovendien moet je paard (zeker in de lente zomer en herfst) weidegang krijgen. In de winter kan het zijn dat het verstandiger ze ivm blessures niet buiten te zetten, maar anders iedere dag minimaal 2 uurtjes eruit. Of indien onmogelijk2x daags rijden, longeren of iets dergelijks mee doen.
Succes met zoeken van een nieuwe stal...en zorg ervoor duidelijke afspraken te maken en die ook na te laten leven!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:20

4 kilo biks is aardig veel moet ik zeggen, ligt er natuurlijk ook aan wat en hoeveel je doet maar ik blijf dit erg veel vinden.

Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een andere stal en dan eens kijken hoe het gaat.
Dat ze lekker buiten kan dartelen, is natuurlijk veel beter voor een jong paard.

Voor ieder paard trouwens! Clown

En hoe vaak rijd je? Of heb ik daar overheen gelezen? Knipoog

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:22

LadyElmira schreef:
Ik begrijp het allemaal nog steeds niet, is het nu je eigen paard? Zei het net ookal, jij hebt het voor het zeggen..hun niet. Als je niet wilt dat hun jou paard uit de wei halen, waarom zet je je paard er niet in op zeg maar voor je werk of school, en haal je hem er zelf weer uit na je werk of school?

Volgens mij haar iegen paard als ik het zo lees en wat moet dat er dan toedoen? Lachen

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:32

Es79 dat doet ertoe omdat ze dan in de gaten moet gaan hebben dat het haar paard is, en dat zij moet beslissen hoeveel voer het paard krijgt en hoevaak het paard beweging krijgt, op wat voor manier dan ook. Zoals de TS nu praat, lijkt het alsof ze niet in de gaten heeft dat de stalhouder het aan het verkeerde eind heeft, en dat de TS hier tegenin kan gaan. De staleigenaar hoort zich te houden aan het beperkte aantal kilo's voer het paard van de TS mag hebben, houd hij zich hier niet aan zal de TS moeten gaan beslissen; een gezond paard ergens anders, of een te dik en verveeld paard bij deze stalling. Uit haar bericht kon ik (ondanks dat het gezegt werd) niet halen dat het haar eigen paard is omdat ze typt alsof ze nog iemand boven haar heeft staan wat betreft het paard, en dat is natuurlijk helemaal niet zo. Misschien begrijp ik het niet, want ik zie in het bericht van de TS niet staan wie die 4 kilo heeft verzonnen, begon ze daar zelf mee? Of geeft de stalhouder stiekem teveel? Het is natuurlijk logisch dat zodra je merkt dat je paard een slechte (ookal goedbedoelde) voeding en verzorging krijgt, je maatregelen gaat nemen. Als het paard 23 uur per dag op stal staat, had de ts zich ook kunnen bedenken meer met het paard te gaan doen (want 1 uur uit stal betekend of een uur rijden zonder zadel en hoofdstel, of poetsen en opzadelen en nog een half uur rijden = veel te weinig). Heeft ze hier op wat voor reden dan ook geen tijd voor, zal ze toch moeten zorgen dat het paard een fatsoenlijke beweging krijgt per dag in de wei..wil de stalhouder dat niet moet ze andere manieren gaan vinden om dat wel te kunnen geven aan het paard. Zoals ik al eerder zei; misschien is het een optie om voor je werk/school je paard op de wei te zetten en daarna je paard zelf weer in stal te zetten.

Edit misschien niet helemaal duidelijk: de TS zegt dat ze een uur per dag rijd. Poetsen en opzadelen kost al zeker een half uur, oké houd het op een kwartiertje. Dan heb je nog drie kwartier om te rijden, want de ts zegt dat het paard 23 uur per dag op stal staat. Natuurlijk zou dat een groot gezien beeld kunnen zijn, maar dan weten wij ook niet wat we erop moeten zeggen. Als het paard nu 22 uur op stal staat, en de ts doet haar paard twee uur per dag, begint het verhaal al anders te worden, dan kan ik het begrijpen dat ze niet wat meer doet met het paard. Maar nu vind ik dat ene uurtje te weinig, gezien dat het paard een verzorging nodig heeft en ook voldoende bereden moet worden om zijn beweging te krijgen.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:41

4 Kilo is wel erg veel. Sommige paarden kunnen gewoon beter op stal staan dan andere. Ik zou zeggen zoek een andere stal waar ze gewoon lekker buiten kan staan voor bijvoorbeeld alleen voor overdag dat ze dan snachts naar binnen kan (als het nodig is) Ik zou zo ie zo tegen de staleigenaar zeggen dat je 4 kilo vééls te veel vind en dat ze zich moet houden aan de hoeveelheid die jij wil dat je paard krijgt. Als je op dezelfde stal zou willen blijven staan kan je ook iemand zoeken die misschien iets vaker met je paard op stap wil in de vorm van wandelen/rijden/longeren (als je dat zelf natuurlijk een goed idee vind Knipoog )

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:44

LadyElmira schreef:
Edit misschien niet helemaal duidelijk: de TS zegt dat ze een uur per dag rijd. Poetsen en opzadelen kost al zeker een half uur, oké houd het op een kwartiertje. Dan heb je nog drie kwartier om te rijden, want de ts zegt dat het paard 23 uur per dag op stal staat. Natuurlijk zou dat een groot gezien beeld kunnen zijn, maar dan weten wij ook niet wat we erop moeten zeggen. Als het paard nu 22 uur op stal staat, en de ts doet haar paard twee uur per dag, begint het verhaal al anders te worden, dan kan ik het begrijpen dat ze niet wat meer doet met het paard. Maar nu vind ik dat ene uurtje te weinig, gezien dat het paard een verzorging nodig heeft en ook voldoende bereden moet worden om zijn beweging te krijgen.

Mijn paardje staat nu op de wei, maar ook als hij op stal staat komt hier er alles bij elkaar 3 a 4 uur uit. Ik denk dat het meer aan het paardje zelf ligt, of ze gewent is op stal te staan enz. Ik rijd soms ook maar een half uurtje en dat is voor mijn knol gewoon genoeg, maar voor andere paarden is een uur beweging per dag gewoon nodig Knipoog

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:46

Nu een ben ik eens wezen kijken wat ze hem voor voer geven. Ze krijgt 4 kilo biks op een dag en staat de hele dag op stal. Ze zeiden dat ie er iedere dag uit kwam, komt ie ook wel een half uur, omdat zijn stal uitgemest wordt dan. Maar hij komt niet in het land. Nu heb ik gezegd dat het daardoor komt.

Dit is dus wat ze zegt dus lijkt het mij vrij duidelijk...

Ze is er dus achter gekomen dat haar paard zoveel krijgt omdat hij nu zo raar is gaan doen tijdens het rijden.
En het paard komt veel minder buiten dan TS dacht.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:50

spulletjes bij elkaar zoeken, inladen... paardje in de trailer... dag dag oude pensionstalling...

Ga opzoek naar een nieuwe, want dat is IMO de enige oplossing.
tenzij ze dr nu wel naar jou wil voeren en naar buiten gooien, maar denk niet dat dat gaat werken als ik t zo is lees

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:50

De energiebehoefte per paard verschilt heel sterk dus over de hoeveelheid voer durf ik niks te zeggen.. Wat wel zeker is is dat een paard lekker moet kunnen bewegen! Vork

Een paard wat 23 uur per dag op stal gehouden wordt kan z'n energie niet kwijt en moet deze energie kwijt onder het zadel, wat zich kan uiten in protest. Als ik jou was zou ik inderdaad op zoek gaan naar een stal waar de paarden lekker dagelijkse weidegang krijgen, dan heb waarschijnlijk binnen een paar dagen weer het paard terug waar je voor gevallen bent! Bovendien is het ook een stuk gezonder en voorkom je er stalgebreken als weven mee! Wel vind ik het belachelijk dat de mensen van de pensionstal waar ze nu staat zich zo makkelijk af doen met hun belofte dat ze elke dag op de weide zou komen!!

Veel succes!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:52

23 uur per dag op stal en flink krachtvoer krijgen kan wel een heel groot deel de oorzaak zijn. Sowieso zou ik als ik jouw was doorzetten met zoeken naar een andere stal en probeer tot die tijd afspraken te maken om het wat schappelijker te maken voor je paard.

Maak afspraken over het voer (kun je het niet zelf klaarzetten?) en hoeveel. Overleg over een optie of zij je paard bv eind van de middag buiten willen zetten zodat je deze tijdelijk zelf weer bv eind van de middag weer binnen kunt komen zetten.

jammer dat op deze stal een verkeerde indruk is gewekt, probeer bij je volgende stal vooraf afspraken te maken over hoeveelheden voer en uren weidegang per dag en hopenlijk kun je dan eenzelfde misverstand voorkomen en hebben jullie beide het op een nieuwe stal beter. Succes met zoeken en vergeet niet tot die tijd dat je een beter stal helpt je paard toch ruimte buiten te geven en minder voer.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:55

Nouja sorry maar 23 uur per dag vind ik niet normaal, en dan ook nog eens 4 kilo bix!!
Ik weet niet óf jullie een paddock hebben, maar misschien kun je vragen of iemand je paard daarin kan zetten bijvoorbeeld 3 uurtjes (of je doet het zelf als je tijd hebt).. Misschien dat ze zich dan meer kan uitleven & dan zit jij ook wat veiliger als je gaat rijden Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:56

Lika93 schreef:
Nouja sorry maar 23 uur per dag vind ik niet normaal, en dan ook nog eens 6 kilo bix!!
Ik weet niet óf jullie een paddock hebben, maar misschien kun je vragen of iemand je paard daarin kan zetten bijvoorbeeld 3 uurtjes (of je doet het zelf als je tijd hebt).. Misschien dat ze zich dan meer kan uitleven & dan zit jij ook wat veiliger als je gaat rijden Knipoog

6 kilo? 't wordt steeds leuker! Haha!

Tango40

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:56

Hey hoi,

Dat wat het voer betreft verschilt natuurlijk per paard, die van mij krijgt 6 kg. en stond ( nu wel) vroeger ook nooit in de wei.

Maar wat ik niet snap is dat het jouw paard is en als jij 4 kg. te veel vind is dat te veel. De pensionstal is natuurlijk niet de baas over jouw paard!! Als ze begint te schuren en evt. ook al begint met weven zou ik haar daar snel weghalen. Als ze echt gaan doen komen ze er nooit meer af het het geeft jou een beeld dat je paard het daar niet fijn vind.
Als ik jou was zou ik mijn boeltje bijelkaar pakken en je paard inladen. Of evt. een keer met de pensionhouders rond de tafel gaan zitten, zo is je paard er alleen maar de deupe van, als dat beter gaat kan je je ook weer concentreren op het rijden.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:33

Een paard steigert niet uit frisheid of teveel voer. Het klinkt meer alsof hij staakt naar aanleiding van 'achterhand eronder rijden'. Dat is namelijk geeen oefening of trucje, maar het resultaat van jarenlange evenwichtige basistraining.

Afgezien daarvan ben ik het met iedereen eens dat 4 kilo ruiim aan de maat is! Waarschijnlijk veel te veel.Maar dat is moeilijk te beoordelen vanachter de pc. net als het steigerprobleem uiteraard.