Paardrijden wordt té wedstrijdgericht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toverheks

Paardrijden wordt té wedstrijdgericht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 14:02

Ik was benieuwd of ik de enige ben die er zo over denkt.

Ik ben zelf net begonnen met vaker wedstrijden te gaan rijden. De pony die ik nu heb is mijn eerste eigen pony en ik had dus nog geen eerdere wedstrijdervaring. Daarentegen ben ik al wel 16 jaar, wat (als ik op concoursen kijk) vrij oud is om nog in de B te rijden met een E. Nu is mijn pony kreupel en heb ik veel concoursen moeten missen. Mijn winstupunten zijn dus nog steeds erg 'mager' en ik ben nog steeds B. Dit kom ik echter over al tegen. Er wordt bij niveau meteen gekeken naar wat je op wedstrijden rijd. Ik merk dit bij de lesindeling, maar ook bij het invullen van het formulier voor de HH's instructieweken. Dat ik B rijdt, wil toch nog niet zeggen dat ik ook nog een beginner ben. Alleen het feit dat ik nou eenmaal niet vanaf mijn 6e al een eigen pony tot mijn beschikking heb gehad en niet een echt 'wedstrijdmens' ben, betekent nog niet dat ik geen goede ruiter ben. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat wel een echt goede ruiter ben Bloos .

En daarbij zie ik op concoursen al bij de A en B pony's dat kinderen aan het trekken en trappen zijn om de pony's in de 'juiste houding' te krijgen. Het lijkt wel alsof het alleen nog maar gaat om de wedstrijden en je wedstrijdniveau. Terwijl naar mijn mening het juist belangrijk is dat (vooral) kinderen de lol van paardrijden zien. Het 'serieuze' werk komt later wel toch? Ik vind het gewoon erg jammer. Het is naar mijn mening allemaal al veel te vroeg veel te professioneel.

Sorry voor dit lange 1e bericht. Ik ben benieuwd wat jullie denken.

blackstar

Re: Paardrijden wordt té wedstrijdgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:10

Ben ik het ook mee eens.
Nu zijn tegenwoordig heel veel ouders die de kinderen te ver pushen in het moeten. Moet zoveel uur per dag rijden, moet zoveel op wedstrijd, moet dit en moet dat. Ik ben ook van mening dat het vooral plezierig moet zijn, het paardrijden.
En als het kind dat chagie is op een wedstrijd om wat voor reden dan ook, dan gaan de ouders lopen dreigen van dan nooit meer op wedstrijd. Dat vind ik ook niet kunnen. Heb het in mijn omgeving meegemaakt en letterlijk gehoord.
Als je alleen maar recreatief rijd dan hoor je er vaak genoeg niet bij. Als mensen dan vragen of ik ook wedstrijden rij, dan kijken ze me soms raar aan als ik zelg dat ik een boscrosser ben, met voor de leuk een onderling wedstrijdje van 1 of 2 keer per jaar.

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:10

Ik heb zelf nooit bij de pony's gereden.. Ik start dan ook deze zomer B dressuur met mijn paard, maar ik verwacht geen spectaculaire resultaten! Lachen Ik rij nu wel al een klein jaar jumpings met m'n paard en bij mij gaat het erom dat ik er plezier aan heb! Ik kom ook wel eens teleurgesteld terug naar huis hoor. Ik heb ook al gezien dat het onder jongeren tussen de pony's wel erg wedstrijdgericht eraan toe gaat, vaak staan de ouders daar ook voor een groot deel achter...

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:21

Tja... ik reed als kind soms een manegewedstrijdje voor de lol!! Ik moet er niet aan denken zo serieus wedstrijden te rijden dat dit BOVEN het plezier met je paard gaat... dan doe je iets goed fout wat mij betreft. Het paard gaat voor, en het plezier dat je samen hebt, de band die je hebt. Een wedstrijd is voor mij pure bijzaak.

Ik heb altijd moeite om de sportruiter die PUUR en ALLEEN voor de winst gaat, te begrijpen. Ieder zijn meug, maar dat getuigd voor mij niet echt van liefde voor het dier, en dat is waar het bij MIJ om draait...
Voor hen lijkt het paard vaak een middel om de top te bereiken. Voldoet het paard daar niet aan, dan koop je gewoon een andere. Alsof je een auto inruilt.

Zoals gezegd; ieder zijn meug. Sommige mensen gaan nu eenmaal voor winst en glorie in hun leven.
Voor mij is paardensport samen plezier hebben, jij en je paard/pony...

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 14:31

Ik ben dus gelukkig niet de enige Lachen
Zijn er ook mensen die juist wel helemaal voor wedstrijden gaan?
En wanneer de pony op wedstrijd niet wil lopen, dit dan maar op een wat ruwere manier oplossen?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:40

Ik ben ook pas op mijn 15e begonnen met wedstrijden rijden, in de B. Ik heb daarvoor altijd op een manege gereden en daar wel eens een wedstrijdje meegedaan, maar verder niets. Toen kreeg ik ineens een pony tot mijn beschikking en daar heb ik eerst 1,5 jaar op gereden en toen dus op mijn 15e begonnen met wedstrijden. Ik was inderdaad al best oud in de B, maar nu rijd ik M2 en valt het wel weer mee (ben nu 17). En ja er zijn altijd mensen die alleen voor de wedstrijden gaan, maar het moet wel leuk blijven. Tuurlijk wil ik ook graag dat het goed gaat op wedstrijd, maar niet ten koste van alles. En je bent dus niet de enige die niet vanaf zijn 6e al een eigen pony had enzo..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:41

Ik ben wat men zo mooi als " recreatief ruiter " bestempeld, en ga dus voor het motto: lol met je knol. Dat betekend niet dat ik mijn paarden dan maar laat sloffen en ik werk wel degelijk ergens naar toe, alleen heb ik de behoefte, de tijd en de energie niet (meer) om me op wedstrijden te meten. Mijn eerste paard kocht ik zelf dat ik 33 was. Iemand te be-(ver) oordelen op grond van het niveau dat hij rijdt is in mijn ogen vreselijk kortzichtig, en het zegt idd niets over het feit hoe je als ruiter en paardenmens in het leven staat of hoe je met paarden om kunt gaan.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:45

Tja, ik rijd géén wedstrijden. Ben ik daarom een begineling? Knipoog Het is nu eenmaal zo dat er verschillende takken zijn in de paardensport en dat daar elk anders word op neer gekeken. Als je dressuur doet zonder wedstrijden, zullen ze vakker raar kijken, dan dat je western doet en geen wedstrijden rijd.

Aan jou om je wel te bewijzen hé? Lachen

Net als Cassidy ben ik een recreatieve ruiter. Ook ik ben soms serrieus bezig met dressuuren (poging tot.), binnenkort Jumping, etc. Maar simpelweg door tijdgebrek, en vervoer problemen lukt het mij niet om op wedstrijden te komen. En eerlijk gezegd heb ik daar zelf ook (nog) geen behoefte achter. Dus dan maar even zo. Imo kan een recreatieve ruiter evengoed zijn als een z-ruiter. Als daar maar opgetraint word.

Cassidy heeft mijn mening weer al mooi verwoord Ja

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:47

In de B heeft niets met leeftijd te maken.
Ik heb ook met een B-pony wedstrijd gereden toen ik 10-11 jaar was en dus in het B-dressuur begonnen die heb ik tot de L2 gereden. Daarna een E- pony gestart en ook in de B- dressuur begonnen was toen ook iets van 14 jaar. Die heb ik tot de M1 dressuur gereden tussen de paarden en daarna ben ik gestopt met wedstrijd rijden. Nu heb ik een paard van 5 jaar en daar ga ik wedstrijd meerijden en begin dus ook weer in het B dressuur.
Het heeft toch niets met jou leeftijd te maken

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:50

Nee, dat bedoelen we niet. Ze bedoelt dat mensen je raar aankijken als je op je 16e nog B rijdt. Omdat de meesten al genoeg paarden/pony's tot hun beschikking hebben gehad. En dat ze dus denken dat je niet kunt rijdne omdat je op je 16e nog B rijdt..

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:54

het is meer in de hogere klassen !
ik snap niet wat je bedoeld met "trekken en trappen om de ponys in de juiste houdeing" ?

Vind ik zelf nogal overdreven

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:55

Ach, ieder zijn ding denk ik altijd maar. Ik rijd geen wedstrijden met mijn paard, ik heb er gewoon helemaal niets mee Clown Dat wil echter niet zeggen dat ik niet serieus bezig ben met paarden. Qua rijden train mijn paard net zoals een wedstrijdruiter dat zou doen, ik heb les en verdiep me in de theorie. IRL heb ik eigenlijk nooit last van vooroordelen, mensen die mij en mijn paard kennen weten wel beter. Op het net krijg ik weleens het idee dat je niet serieus genomen wordt als je geen wedstrijden rijdt, net alsof we alleen maar wat hobbelen... Ach, laat ze dat dan maar denken, zolang ik er plezier in heb vind ik het prima Haha!

verder sluit ik me compleet aan bij Cassidy.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:01

Sja vind dat het af en toe ook wel ruig gaat bij de (kleine)kinderen..ze moeten zoveel.. Slapen

Ik ben pas rond mn 14e echt begonnen met wedstrijden..heb 1jaartje bij de pony's gereden..en vervolgens bij de paarden..
Maar sja.. ik vind gewoon dat ieder zijn ding moet hebben toch?

Ik zie in de wedstrijden juist de uitdaging..een doel..om naar te trainen..
ik persoonlijk zou niet alleen maar recreatief kunnen rijden..maar als een ander daar blij van wordt, mooi toch? Lachen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:05

Ik ben het er mee eens dat het zo gaat. Ookal is dit niet iets van de laatste tijd.. Kindjes worden altijd al op goed pony's gezet om prijzen binnen te halen. Iemand die 14 is en ZZ-Licht start (ztrdag weer 1tje gezien) kan naar mijn idee nog niet goed rijden. Goed rijden is je paard aanvoelen en onder controle hebben. Niet dat hij/zij de oefeningen kent en jij de kopjes indrukt.. Een goede ruiter ben je ook meestal pas als je verschillende paarden/pony's hebt gereden en dat je weet wat het is dat je paard/pony niet alles zomaar doet. Ik denk dat kinderen dát missen in hun paarden'opleiding'.
Mijn kind later mag echt wel gaan paardrijden (graag zelfs Knipoog ) maar die begint mooi wel eerst op manegepony's en met vzpony's! Leer maar eerst veel dieren kennen, kom maar vaak problemen tegen die je dan zelf leert oplossen. Daar heb je later zo veel profeit van als je serieus gaat rijden Lachen

*(Ik zeg hiermee niet dat kinderen die wél meteen met een eigen goede pony rijden slechte ruiters zijn ofwat, ik geen alleen mijn idee hier)

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:11

Ik ben het er zeker mee eens dat paardrijden tegenwoordig zó een wedstrijdsport is geworden, dat veel recreatieve ruiters totaal worden ondergewaardeerd, terwijl dat vaak juist de ruiters zijn die veel liefdevoller met hun paard omgaan en hun paard an sich veel meer waarderen.
Veel - niet alle uiteraard - wedstrijdruiters rijden zo erg voor de winst en het plaatje dat hoe hun paard zich er bij voelt en dat er ook lol zou moeten zijn in een hobby er dan bij inschiet.

Ik wilde (en wil nog steeds ergens diep van binnen) ook wedstrijden rijden. Daar was ik de eerste 6 jaar totaal niet mee bezig, maar toen kwamen er nieuwe verzorgpony's waar je ineens bezig ging met rug- en achterhandgebruik, aan de teugel rijden etcetera, wat ik die 6 jaar ervoor eigenlijk nooit echt gedaan heb. Er was dus nogal wat in te halen, en ik vind het ook ontzettend zonde dat ik eigenlijk al die 6 jaar een halve beginner ben gebleven. Afijn, toen kreeg ik de kans om een pony te gaan rijden met als doel; wedstrijden. Ik heb in mijn hele leven nog nooit zo graag iets gewild, na een proefrit was ik verkocht; ik zag het al helemaal voor me; ik op wedstrijd. Prachtig leek me dat.
Toen het niet doorging (geld en tijdtekort) was ik er echt kapot van, ik wilde na die jaren zo ontzettend graag vérder in de paarden, stoppen met recreatief rondhobbelen en bewijzen van mijn kunnen in materiaal hebben. Ik vind het nog steeds ontzettend zonde dat het toen niet zo heeft mogen zijn, en dat ik weet dat het ook niet kan - tenzij ik later zelf een paard kan kopen.
Voor nu heb ik geaccepteerd dat wedstrijden er voor mij niet in zitten, en heb ik geleerd recreatief rijden meer te waarderen. Ook door het wisselen van verzorgpaarden (op het vorige adres mochten alle andere verzorgsters wél op wedstrijd, en ik niet), nu rijd ik op gangenpaarden, wat een hele uitdaging op zich is, en de zo ontspannen manier van rijden en de juiste houding die ik pas na 8 jaar heb aangeleerd (ik heb dus 8 jaar verkeerd op het paard gezeten en niemand die er iets van zei) zijn echt een hele verlichting.

Oeps, sorry voor het lange verhaal Nagelbijten / Gniffelen wilde eigenlijk alleen een kort voorbeeld geven.
Nouja, wat ik dus wilde zeggen; ik ben het er inderdaad mee eens dat paardrijden veels te wedstrijdgericht wordt, en dat de punten voor sommige mensen haast belangrijker worden dan het paard. Al ben ik best jaloers hoor, op de mensen die wel wedstrijden rijden. Knipoog

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:13

ik ben het best wel met @ 0oappelo0 eens, alleen snap ik dit niet : "Iemand die 14 is en ZZ-Licht start (ztrdag weer 1tje gezien) kan naar mijn idee nog niet goed rijden"

Als je in de ZZ-licht rijd kan je echt wel goed rijden hoor je komt daar echt niet zomaar,het ligt niet alleen maar aan de ponyook aan de ruiter !! als zei niet goed kan rijden hoe kan zij dan in het ZZ-licht rijden !?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:18

OoappeloO schreef:
Ik ben het er mee eens dat het zo gaat. Ookal is dit niet iets van de laatste tijd.. Kindjes worden altijd al op goed pony's gezet om prijzen binnen te halen. Iemand die 14 is en ZZ-Licht start (ztrdag weer 1tje gezien) kan naar mijn idee nog niet goed rijden. Goed rijden is je paard aanvoelen en onder controle hebben. Niet dat hij/zij de oefeningen kent en jij de kopjes indrukt.. Een goede ruiter ben je ook meestal pas als je verschillende paarden/pony's hebt gereden en dat je weet wat het is dat je paard/pony niet alles zomaar doet. Ik denk dat kinderen dát missen in hun paarden'opleiding'.
Mijn kind later mag echt wel gaan paardrijden (graag zelfs Knipoog ) maar die begint mooi wel eerst op manegepony's en met vzpony's! Leer maar eerst veel dieren kennen, kom maar vaak problemen tegen die je dan zelf leert oplossen. Daar heb je later zo veel profeit van als je serieus gaat rijden Lachen

*(Ik zeg hiermee niet dat kinderen die wél meteen met een eigen goede pony rijden slechte ruiters zijn ofwat, ik geen alleen mijn idee hier)

Ik weet niet, maar ZZ-licht is niet zomaar knopjes indrukken lijkt me
en ik vind het ook jammer dat er gezegd wordt dat de recreatieruiters liefdevoller met de paarden om zouden gaan..
misschien uiten die het meer..? door meer zichtbaar te knuffelen en dat soort dingen?

( ik wil hier niet in vooroordelen praten..maar er worden hier een aantal besproken..dus sja..dan krijg je er ook een paar terug Bloos Niet banketstaaf bedoeld, en uitzonderingen zijn er altijd..wil dus ook niemand over een kam scheren..maar gewoon even mijn manier van denken uitleggen..)
anders krijg ik straks allemaal pissige pb;s Nagelbijten / Gniffelen Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:21

Als ik een ZZ-licht paard onder mijn kont krijg die goed bevestigd is en verder ook nog bijgehouden wordt door een andere goede ruiter, kan ik gewoon leren om de knopjes te bedienen en stoom ik in een sneltreinvaart de B, de L en de M door. Haha!

En waarom zou een recreatieruiter liefdevoller met een paard omgaan? Is liefde alleen maar knuffelen dan? Ik denk dat een wedstrijdruiter die zijn paard met goede verzorging konsekwent hard laat werken zelfs nog beter voor zijn paard is dan die recreatieruiter die zijn paard te weinig beweging geeft, hem vetmest en geen duidelijke regels hanteerd, waardoor het paard het voor het zeggen krijgt en zo vervelend wordt dat er uiteindelijk maar een eindstation overblijft...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:26

het ging over ZZ-licht zélf starten..
tuurlijk is het makkelijker als ie al zover is (het paard) en hij goed bijgereden wordt..
maar je moet zelf nog wel alle klasses door..

én daar komt nog bij..dat niet alle paarden aan bovenstaande beschrijving/vooroordeel voldoen...
zo ken ik ook iemand..pony was ook z1 of z2 geweest..,maar die zit nu wel 'vast' in de L2 en zo vlug is ze daar ook nog niet eens gekomen..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:27

Cassidy schreef:
Als ik een ZZ-licht paard onder mijn kont krijg die goed bevestigd is en verder ook nog bijgehouden wordt door een andere goede ruiter, kan ik gewoon leren om de knopjes te bedienen en stoom ik in een sneltreinvaart de B, de L en de M door. Haha!

En waarom zou een recreatieruiter liefdevoller met een paard omgaan? Is liefde alleen maar knuffelen dan? Ik denk dat een wedstrijdruiter die zijn paard met goede verzorging konsekwent hard laat werken zelfs nog beter voor zijn paard is dan die recreatieruiter die zijn paard te weinig beweging geeft, hem vetmest en geen duidelijke regels hanteerd, waardoor het paard het voor het zeggen krijgt en zo vervelend wordt dat er uiteindelijk maar een eindstation overblijft...

dat waren ook niet mijn worden..maar die van iemand hierboven..
vond dat nogal apart, vandaar mijn reactie daarop Pling

en denk ik idd dat je liefde ook breder moet trekken.. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:28

Dat was vroeger niet anders hoor.
Ik ben ook pas begonnen met wedstrijden op mijn 16 en ook dan werd daar bij sommige dingen qua indeling naar gevraagt.
Ik was na 1 seizoen L dressuur en B springen en toen werd het paard weer verkocht
En daarna nog met wat paarden B springen, twee L, maar ook dan weer verkocht.
Maar ik was allang blij, geen eigen paard en toch af en toe kunnen starten Lachen

Pas toen Kawa van mezelf was kon ik doorstarten naar de Z.

Toch heb ik er nooit nadelige gevolgen van gehad dat ik niet hoger kwam.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:33

Wat Cassidy zegt is wat ik bedoel met die 14jarige. De spreekster vertelde het er zelf bij: dat ze het paard nu een paar maanden reed, hij voor hij helemaal was klaar gestoomd en dat haar moeder met het paard Lichte-Tour startte.
Dát hierboven ^, is ook een voorbeeld mensen Haha! En nadat ik zeg dat ze naar mijn idee nog niet goed kan rijden leg ik mijn defenitie van goed rijden uit..
Sorry hoor maar mijn stukje heeft een logische opbouw met argumenten.. dus ruk mijn mening niet uit zen verband door alleen dat stukje te quoten..!
*( en ja ik sta open voor andere meningen en argumenten, maar 'val' mij dan niet onlogisch 'aan' (let op de 'aanhalingstekens' Knipoog ))

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:36

Ik bedoel ook niet dat alle recreatieruiters liefdevoller om gaan met hun paard dan alle wedstrijdruiters.
Maar het valt mij gewoon op dat veel wedstrijdruiters, die zo wedstrijd- en puntengericht zijn vaak het welzijn van hun paard neigen te vergeten. Ik zeg niet dat alle wedstrijdruiters dit doen, maar als ik het rijtje langsga van waar ik gereden heb, van wedstrijdruiters die ik ken en dus niet alleen op wedstrijdterrein zie etc is dit wel vaak zo, vergeleken met de recreatieruiters die ik ken. Die zijn bezig met het welzijn van hun paard, de onderlinge band en lekker veel afwisseling. De westrijdruiters die ik ken laten hun paard de hele dag in stal staan, om ze er 1,5 uur per dag uit te halen en te onderwerpen aan zware dressuurtrainingen, waar de paarden haast constant met de oren plat in de nek lopen, hun rug alle kanten op drukken maar wel in de krul lopen, om vervolgens niet uitgestapt te worden maar in de stapmolen gedumpt te worden, terwijl de ruiter even bij gaat komen van een lekkere snack in de kantine - daarna hun paard uit de stapmolen te plukken en op stal te dumpen, als ze daar niet al iemand anders voor geregeld hebben.
Er kan geen aai of wat lekkers vanaf, pure business, paarden komen weinig buiten en er wordt door die mensen kennelijk gedacht dat een paard genoeg heeft aan die 1,5 uur beweging per dag?

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat ik alleen de extremen ken? Natuurlijk zijn er ook mensen bij die wél de tijd nemen voor hun paard etcetera, maar de voorbeelden die ik nu noem zijn niet overdreven.
Misschien zit ik hier in de verkeerde hoek, en ik bedoel het ook niet wedstrijdruiters aan te vallen, want ik weet en ik zie ook op bokt dat een groot deel wél liefdevol met hun paard om gaat. Lachen

StarStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:38

Ik begon pas met wedstrijd rijden toen ik 16 was in de B tussen de pony's, kwam regelmatig leeftijdsgenoten tegen hoor Haha! Nu ben ik nog 16 en rijd in de L2, maar dat is gewoon hetzelfde... Was even iets op dat oud zijn om te starten Vork

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:39

oke dan was dat even een misverstand van die 14-jarige..

en ik snap ook wel wat je bedoelt..dat soms het paard 'lijd' door het fanatieke..(met dat minder liefdevol, maar het stond er een beetje krom Bloos )
maar: andersom zie je dat toch ook wel? net als cassidy hierboven zegt dat het paard juist tekort wordt gedaan door het 'té recreatief gebruik'...