Pony zoekt steun aan hoefslag/paaltjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monica_86

Pony zoekt steun aan hoefslag/paaltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 23:14

Na een tijdje weer intensief gaan rijden.. maar nu zit ik dus met een probleem, wat soms levensgevaarlijke situaties opleverd.

Mijn pony (haflinger 8 jaar) is altijd al zwakker op links geweest dan dat hij op rechts is. Ook met de galop is dit zo, op links nog vaak fout aanspringen. Maar nu loopt hij dus op de linkerhand bijna bovenover de paaltjes heen, hij loopt er zo dicht langs met het gevolg dat ik vanavond de klemmetjes waar het draad aanzit eraf drukte met me been. Hij loopt er dus letterlijk tegenaan. Dit leverd een extra gevaar op omdat naast de bak een 3 meter diepe sloot ligt.

Nu loop ik ong een meter van de hoefslag af, om te zorgen dat hij sterkere spieren krijgt, omdat hij naar mijn idee teveel steun zoekt aan de hoefslag. Ook wil hij constant terug naar de hoefslag. Verder rijd ik veel wendingen en voltes om te zorgen dat hij meer kracht krijgt in spieren op links.

Op rechts loopt hij normaal, niet tegen paaltjes ofzo.

Hebben jullie tips wat ik kan doen om dit te verhelpen???

TeeGee

Re: Pony zoekt steun aan hoefslag/paaltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:37

Veel binnenhoefslagen rijden, zorg dat hij recht loopt tussen je benen op 2 teugels.

Heb je geen zandpad in de buurt waar je lekker lange stukken rechtuit kan rijden? Mijn paard leek wel dronken toen ik hier net mee begon. Nu gaat het stukken beter.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:21

Mijn paard doet dit ook soms, alleen op de linkerhand. Nu, wat ik altijd doe is meer druk zetten op mijn buitenteugel en buitenbeen. Ik dacht vroeger dat ik het kon oplossen door buitenbeen en binnenteugel, maar dat werkt dus niet. Bij mij heeft het wel niet veel met scheefheid te maken (want wanneer ik een stuk binnenhoefslag e.d. doe, gaat ze prima rechtdoor. Maar ze doet dit volgens mij omdat ik te veel binnenstelling aanneem. Gelukkig wijst ze me dus op mijn fouten door even lastig te gaan lopen! (ze heeft dit nogal gedaan, ik zat eens te prutsen omdat ze in de verkeerde galop zat & dan gaf ze gewoon een bokje om duidelijk te maken "baaaaaas, zet me gewoon in draf en dan spring ik wel opnieuw aan". Geweldig zo'n paard dat je wijst op je fouten Pling ) Ik zou gewoon verdergaan met wat je bezigbent (binnenhoefslag). Rijd je paard niet met ongelijke druk op je teugels en houd hem goed tussen je benen. Veel succes Knipoog.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:00

Misschien zou je het de eerste keren extra duidelijk laten merken door op het moment dat hij gaat plakken de stelling om te nemen naar buiten en het paard een meter of 3 naar binnen te duwen. Hierdoor snapt ze ook sneller het principe op 2 teugels lopen.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:53

Sorry hoor dayenxbyoux maar waarom post je die 2 berichten??? Verward Verward Verward

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:54

De rest superbedankt voor jullie tips, ik ga gewoon door met binnenhoefslag rijden Knipoog en longeren zou dat goed zijn of juist niet???

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:15

Ik zou het ook oplossen met veel op de binnenhoefslag rijden, en veel figuren rijden van de hoefslag af, dus als je een grote volte rijdt ook de hoefslag net niet raken enzo.
Longeren kan ook maar laat haar dan ook niet op de hoefslag komen. Ze moet leren op eigen benen te lopen.
Succes!

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:25

Amber is een ruin Knipoog haha.
Maar goed Monica, ik ga mee met wat andere mensen hier al hebben gezegd! Lachen
Het blijft moeilijk, maar ik denk dat hij eerst goed onafhankelijk van de hoefslag moet worden, hij moet op z'n eigen lijn lopen. Dus idd van de hoefslag aflopen, veel figuren.
En ja, ik kan er eigenlijk niet zo super veel van zeggen, want alles is al gezegd.
iig veel succes en hoop dat het snel beter wordt! Lachen En dat je weer zonder angst langs dat stuk kunt rijden!
Kuss Kusje

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:33

Eigenlijk is alles al gezegd wat je zou kunnen doen..
Ik zou vooral als je op die kant op de hoefslag loopt goed je buitenbeen en buitenteugel er bij doen.. en als hij(zo goed anne Clown ) niet reageerd een keer extra doorkomen.. of je vraagt stelling naar buiten.. Nja iig nog heel erg veel succes.. en als je er goed aan werkt komt t vast wel goed Knipoog

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:27

hey hoi!

het kan zijn dat je pony een medisch probleem heeft ( ik wijt zulke 'rijtechnische problemen' in eerste instantie aan een medisch probleem, waarom zou een pony voor zijn plezier tegen een hek aan lopen?? waarschijnlijk probeert hij een been te ontlasten).
dat zou ik dus eerst uit laten sluiten.

vervolgens (als je pony gezond is verklaard),

een paard heeft een wigvorm ( smallere schouders dan heupen ).
een paard zal dus van nature altijd iets scheef zijn, met het binnenachterbeen naast de massa. ( op die manier loopt hij 'recht'
het buiten voor -en achterbeen sporen namelijk wel), en zijn schouder zal altijd iets 'tegen' het hek zijn.
het is aan de ruiter dit te corrigeren, door het paard door de buitenkant te rijden ( aan de buitenteugel), hiermee zet je de schouders weer 'recht' voor de achterhand.
omdat dit voor het paard moeilijker is, zal je hier altijd aan moeten blijven rijden.
het ene paard heeft hier meer moeite mee dan het andere, uiteraard, een smaller raamwerk, betekend meer moeite met het recht gaan.

schouder voor rijden is een goede oefening, contragalop, wijken in galop en probeer niet te veel buiging te rijden in je wendingen ( in de hals), maar slechts stelling ( in de nek) en houd de hals recht.
zo voorkom je dat het paard over de buiten kant weg loopt.

omdat je zegt dat je pony het vooral linksom doet, zou ik toch eens goed een dierenarts er naar laten kijken.
het hoeft niets ernstigs te zijn, maar net iets wat een beetje vervelend voelt voor hem, en wat hij toch probeert te ontlasten.

heb je het gevoel dat je linker beugel langer is dan je rechter ( is zijn rug links lager dan rechts? ), en pakt je pony rechts vast?dan is de kans toch best groot dat het van een been komt.

als het puur rijtechnisch is, zou ik heb gewoon goed door rechts heen rijden, binnen hoefslag is ook een goede optie, maar kijk dan wel in de spiegel, of hij op de binnenhoefslag wel recht loopt, anders maak je nog steeds geen spieren sterker Lachen

heel veel succes!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:30

Op een open veld rijden kan misschien ook helpen, gewoon gaan dressuren op een groot weiland. Dan kan je paard nergens steun aan vinden als je uit de buurt blijft van sloten en paaltjes. Is het overigens geen medisch probleem?

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:32

Op veel plekken rijden zonder dat hij zich ergens aan vast kan houden. Hij moet beter leren op zijn eigen benen te lopen dus, zonder zich ergens aan vast te houden. Succes!

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 12:58

Ik heb een osteopaat gemaild, die binnenkort langskomt om te kijken of het niets medisch is. Ik weet zelf niet wat ik ervan moet denken, omdat hij op rechts gewoon superbraaf is en ook ontspannen loopt.

Trouwens galop op links is voor hem ook zeer moeilijk, springt 9 van de 10 keer verkeerd aan

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:09

dat wijst toch wel heel erg op een medisch probleem.. helaas Ach gut hopelijk valt het allemaal mee!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:25

Goed dat je er een osteopaat bij gaat halen. Paarden zijn altijd wel een voorkeur kant, maar als ze zelfs niet goed willen aanspringen, zit er vaak toch ergens in het lichaam een blokkade.

Verder ben je al goed bezig. Veel binnenhoefslag blijven rijden (zowel links als rechtsom) en veel stellingswisselingen vragen. Ook op de gemakkelijke kant de stelling eens naar buiten ipv van naar binnen vragen.