lichtrijden goed voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

speedy_cindy

lichtrijden goed voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:28

Heej, ik vroeg mij dus af of het lichtrijden eigenlijk wel goed voor je paard is. Want je komt toch steeds weer neer op zijn rug dus dan lijkt het mij alleen maar vervelender voor het paard.
Het zit misschien wat lekkerder voor de ruiter dan dat "gehobbel" maar hoe goed is het nou voor de pony? En als het minder goed is voor de rug waarom doen we het dan?

Zelf heb ik tot nu toe op mijn pony alleen nog zonder zadel gereden en vandaag voor het eerst met zadel en mijn pony liep een stuk minder lekker in draf, het kan natuurlijk ook komen omdat het allemaal wennen is met een zadel op je rug dat iemand gaan staan en gaat zitten. Maar dan alsnog vraag ik me af hoe goed het is voor de pony.

Tomaatje

Re: lichtrijden goed voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:45

Als je goed lichtrijdt, knal je niet in het zadel. Zit je door op een paard wat zijn rug niet (weinig) gebruikt, dan kun je haast niet anders... Bovendien kun je met lichtrijden het tempo van een paard regelen door groter/ kleiner licht te gaan rijden, waardoor het paard als het ware bijna moet volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:47

speedy_cindy schreef:
Zelf heb ik tot nu toe op mijn pony alleen nog zonder zadel gereden en vandaag voor het eerst met zadel en mijn pony liep een stuk minder lekker in draf, het kan natuurlijk ook komen omdat het allemaal wennen is met een zadel op je rug dat iemand gaan staan en gaat zitten. Maar dan alsnog vraag ik me af hoe goed het is voor de pony.

Met zadel is juist beter voor je pony dan zonder, aangezien de druk met een zadel (met boom) verdeeld wordt over de rug.

En lichtrijden is voor een paard minder belastend dan doorzitten (vooral in wendingen).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:49

ja want met doorzitten belast je de rug constand.
Het word ook aangeraden om op jonge paarden niet zo veel door te zitten!
Wat er waar van is weet ik niet.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:49

ik weet wel dat het met zadel beter is dan zonder maar dat was voor een paar weken omdat we nog niks beters hadden..

waarom is doorzitten dan meer belastend??sorry dat ik zoveel vraag

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:50

daantjuhhh schreef:

oke maar je gewicht verdubbelt als je neer komt hoorde ik dat lijkt mij niet zo prettig

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:53

speedy_cindy schreef:
daantjuhhh schreef:

oke maar je gewicht verdubbelt als je neer komt hoorde ik dat lijkt mij niet zo prettig

Ja als je je laat vallen in het zadel wel.
Maar lichtrijden betekend niet laten vallen in het zadel.
je moet gaan staan en GAAN zitten.. dus zacht neerkomen en mee in de beweging van het paard!
Je hoord bij mij echt geen plof als ik in het zadel kom hoor!

EDIT: bij doorzitten belast je de rug constand..
als je goed kunt doorzitten kan een paard dat best wel even hebben..
maar de belasting is constand je maakt je zelf zwaarder met doorzitten.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:55

nee dat snap ik maar als je rustig gaat zitten dan is het niet meer belastend dus??

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:03

Natuurlijk is rijden hoe dan ook altijd een vorm van belasting, maar een gezond paard moet het goed kunnen hebben mits je een goed passend zadel hebt en een ruiter die goed mee komt met de beweging!

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 20:08

oke bedankt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 04:18

Je zit vaak eigenlijk ook nauwelijks, omdat je continu aan het 'veren' bent, dus eigenlijk zodra je het zadel raakt kun je weer omhoog. Als je echt gaat zitten ben je volgens mij achter op de beweging.

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:35

Urielle schreef:
Je zit vaak eigenlijk ook nauwelijks, omdat je continu aan het 'veren' bent, dus eigenlijk zodra je het zadel raakt kun je weer omhoog. Als je echt gaat zitten ben je volgens mij achter op de beweging.

Jaa dat lijkt mij ook Knipoog

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 16:33

maar het is dus wel zwaarder voor je paard maar echt heel slecht is het niet??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:50

Nee, doorzitten is zwaarder voor je paard, want dan zit je continu.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:56

Urielle schreef:
Nee, doorzitten is zwaarder voor je paard, want dan zit je continu.

Omdat het lichtrijden heet ben je toch nog niet lichter Haha!
Of je nu staat of zit het gewicht is toch hetzelfde.

Ik denk dat juist lichtrijden meer belastend is voor een paard.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:59

Ze zegt toch ook niet dat het daarom zo heet?
Maar het klopt wel want met doorZITTEN, ZIT je wel de hele tijd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:00

lichtrijden is zwaarder voor het paard, GOED lichtrijden is ook erg moeilijk. Omdat ik veel jonkies heb gereden ZIT ik nooit echt zwaar, en dus rij ik niet goed licht Lachen maar omdat ik niet goed lichtrij ontlast ik het paard wel.

Doorzitten is feitenlijk voor het paard minder belastend omdat er geen verplaatsing van het gewicht is.

ga maar eens op een weegschaal staan en kijk wat er met de wijzers gebeurd als je op je tenen gaat staan en weer op je platte voeten, weer op je tenen, en weer op je platte voeten Lachen

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:01

KiWiKo schreef:
lichtrijden is zwaarder voor het paard, GOED lichtrijden is ook erg moeilijk. Omdat ik veel jonkies heb gereden ZIT ik nooit echt zwaar, en dus rij ik niet goed licht Lachen maar omdat ik niet goed lichtrij ontlast ik het paard wel.

Doorzitten is feitenlijk voor het paard minder belastend omdat er geen verplaatsing van het gewicht is.

ga maar eens op een weegschaal staan en kijk wat er met de wijzers gebeurd als je op je tenen gaat staan en weer op je platte voeten, weer op je tenen, en weer op je platte voeten Lachen

Haha!

Ik zit ook licht door....heb ik idd geleerd bij jonkies rijden en kan nu niet anders meer.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:06

Ook wordt gezegd dat je niet hoog uit het zadel mag/hoeft te gaan, waarvoor is dit eigenlijk? (ik deed het vroeger ook zo hoog, maar heb ik afgeleerd, nu zie je nauwelijks dat er op en neer gegaan wordt, als ik er op let tenminste Haha!)

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:32

pompom schreef:
KiWiKo schreef:

Haha!

Ik zit ook licht door....heb ik idd geleerd bij jonkies rijden en kan nu niet anders meer.

wat is dat??

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:36

maarum als het minder goed/slecht is voor je pony, waarom doen we het dan?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:37

Maar als lichtrijden zwaarder is voor je paard, waarom wordt er dan altijd gezegd dat het beter is om licht te rijden tijdens het losrijden?
Of gooi ik nu dingen door elkaar Haha!?

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:43

dat vraag ik me ook af..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:47

KiWiKo schreef:

Maar dan hou je je gewicht op dezelfde plek op de weegschaal. Als je dat correct wilt meten zou je eens een kussen met beugels op je weegschaal moeten leggen en met je kont op de weegschaal gaan zitten danwel "lichtrijden" op beugels die aan 's weerszijden afhangen. Bij lichtrijden pak je imo heel veel gewicht over op je eigen benen in plaats van dat je die op de rug van je paard houdt.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:50

Urielle schreef:
KiWiKo schreef:

Maar dan hou je je gewicht op dezelfde plek op de weegschaal. Als je dat correct wilt meten zou je eens een kussen met beugels op je weegschaal moeten leggen en met je kont op de weegschaal gaan zitten danwel "lichtrijden" op beugels die aan 's weerszijden afhangen. Bij lichtrijden pak je imo heel veel gewicht over op je eigen benen in plaats van dat je die op de rug van je paard houdt.

dat klinkt best logisch Lachen is het het uit proberen waard?? Tong uitsteken