Staken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijntje

Staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:25

Mijn paard gaat af en toe in de staak. (hij is kerngezond, dus niet allemaal gillen dat ik naar de osteopaat moet of iets dergelijks)

Wanneer staakt een paard:
A: Staakt een paard uit ongehoorzaamheid?
B: Staakt een paard omdat hij iets 'niet kan'?

Hoe los je het op? Negeren en doorzetten totdat hij doet wat je van hem vraagt of ga je weer rijden zoals je altijd deed, maar zo kom je geen steek verder.

Ik ben vooral benieuwd naar 'ervaringsverhalen'.

Anoniem

Re: Staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:41

Er zijn meerdere redenen waarom een paard kan staken. Het kan een (vrij extreme) vorm van verzet zijn (met weer als redenen: opgave lichamelijk of geestelijk onmogelijk, of geen zin), maar ook een vorm van aangeven dat iets niet gesnapt wordt (eigenlijk ook geestelijk onvermogen dus om een probleem anders op te lossen). Je hebt paarden die gaan rennen als ze niet willen of kunnen, je hebt er die gaan bokken of steigeren, en je hebt er die in de staak gaan.

Ik heb paarden gereden die als ze staakten stomweg ongelofelijk op hun fl*kker moesten krijgen omdat ze door de eigenaar gewoon verpest waren (ieuwww hij wil niet meer maar gauw op stal zetten want dit is eng).
Maar ik heb ook paarden onder het zadel gehad die mentaal blokkeerden van een bepaalde druk of handeling, waardoor ze in de staak gingen. En dan zal slaan echt alleen maar averechts werken en nóg meer spanning opbouwen. In zo'n geval kun je maar beter zorgen dat je de voorwaartse beweging weer te pakken krijgt (bv door het paard heel rustig om te laten draaien, even spanning aflaten, en dan weer oppakken/doorrijden)

Welke oorzaak het bij jou is, is onmogelijk te vertellen nav je korte berichtje. Heb je er zelf een idee bij? Of je instructeur?
Is er een bepaalde situatie waarin hij het steeds doet?

Het is in ieder geval een naar probleempje dat je maar zo snel mogelijk kwijt wilt zijn...

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 21:05

Ik vind het lastig om de oorzaak te achterhalen. Hij kan het 'zomaar' doen. Maanden gaat het goed en zodra ik vind dat we een stapje verder kunnen dan moet dat eerst met wat gestaak gepaard gaan en vervolgens gaat het goed. Ik vind het lastig hoe er op dat moment mee om te gaan. Hij gaat vol in de blokken. Ik straf hem niet maar zet wel door. Over het algemeen red ik het daar wel mee maar ik ben benieuwd naar meer ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:12

Waarschijnlijk dus zijn gewoonte geworden op nieuwe oefeningen of omstandigheden.
"Dat ken ik niet, ik snap dat niet, dus ik kan het niet, dus ik ga maar stilstaan". Soort mentale kortsluiting waarschijnlijk.
Mijn merrie doet het ook in nieuwe dingen, maar uit het in bit vastpakken en letterlijk voor het probleem wegrennen. Vanaf het eerste pasje wijken tot en met de galopwisselseries aan toe, bij elke nieuwe stap heeft ze die aanpak volgehouden.

Gewoon rustig blijven, eruit rijden (LAAT hij zich er goed uitrijden? Bv door kwartwending om de achterhand te maken en weer voorwaarts te gaan?) en gewoon weer rustig opnieuw beginnen.
Als je dit gaat bestraffen heeft hij z'n bevestiging dat iets nieuws automatisch naar is, en wordt je probleem alleen maar groter.

Heeeeeeel ijskonijnig onder blijven dus...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:16

hoe en wanneer staakt hij? springen, dressuur?, kun je een voorbeeld geven?

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:19

ik denk met dresuur anders weigert ie gewoon lol:)
boswatje

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:24

dat was eve een lolletje maar je doet het goed hoor gewoon goed blijven aandrijven als ze overdrijft een tik met een zweep maar wel duidelijk met de hulpen (overdreven dan weet je het zeker dat ze het begrijpt het ziet er niet uit maar daar moet niks om geven } heel veel suc6 groetjes BOSWATJE Lachen

GStornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:28

hallo het is moeilijk te zeggen wat je moet doen. ik heb al heel wat vevelende paarden gereden. en bij de een helpt het om eens zijn bontjasje uit te kloppen. en bij de ander is het een vertrouwens kwestie en moet je hem soms laten winnen. mijn eigen andalusier moets ik repect opbouwen. de ene keer moest ik hem echt op zijn flikker geven en de andere keer over mijn kant laten gaan. toen we eenmaal op elkaar afgestemd waren deed hij alles voor me. zelfs oefeningen die is zelf nog maar amper kon gingen perfect. ik hoop dat je de juiste methode voor jou paard vind.en het probleem snel verholpen is.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 18:06

De zweep is zowieso geen optie. Hij is nooit met zweep gereden en als er al iemand in de buurt komt met een zweep dan gedraagt hij zich alsof hij vreselijk mishandelt is.. haha..

IJskonijn zijn is volgens mij inderdaad de beste optie.

Ik ben nu bezig met meer verzameling, scherpere wendingen, sneller oefeningen op elkaar laten volgen etc. Rechtuit gaat dan goed maar op het moment dat ik, bijvoorbeeld, bij E wil afwenden en dan geen halve volte maar een echte wending wil rijden, dan gaat hij op de rem. Hij doet dat overigens alleen in draf. In stap en galop is het geen probleem.

Zoals Sonja het beschrijft: Waarschijnlijk dus zijn gewoonte geworden op nieuwe oefeningen of omstandigheden.
"Dat ken ik niet, ik snap dat niet, dus ik kan het niet, dus ik ga maar stilstaan". Soort mentale kortsluiting waarschijnlijk.
Hier kan ik me goed in vinden. Als hij stil gaat staan laat ik hem ontspannen en dan kan ik in stap weer verder rijden. Soms kan ik ook weer na enkele stappassen in draf, soms heeft hij nog een paar keer een remactie nodig om weer te willen gaan draven. Bij voorkeur springt hij aan in galop.

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:49

hoi. ik moet nog 16 berichtjes plaatsen.. dus dan weten jullie wat het doel hiervan is! Tong uitsteken HOpelijk vinden jullie het goed! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:54

Een paard gaat staken door verschillende oorzaken, angst, niet begrijpen, niet willen, niet kunnen.......

kunst is uit te zoeken wat het is....

bij angst, ben ik ijskonijn en sta rustig een half uur stil, bij niet begrijpen dwing ik het dier naar voren en ga tandje terug hetzelfde vragen maar dan duidelijk evt met stem. Bij niet willen, wil je me even niet op de foto zetten....... bij niet kunnen, accepteer ik dat en ga ik verder met wat anders.

Belangrijk hierin is het karakter van het paard

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:12

jasmijntje schreef:
Ik ben nu bezig met meer verzameling, scherpere wendingen, sneller oefeningen op elkaar laten volgen etc. Rechtuit gaat dan goed maar op het moment dat ik, bijvoorbeeld, bij E wil afwenden en dan geen halve volte maar een echte wending wil rijden, dan gaat hij op de rem. Hij doet dat overigens alleen in draf. In stap en galop is het geen probleem.

dat klinkt wel als erg veel tegelijk, ik neem aan dat dat niet allemaal nieuw is voor hem? anders kan ik me voorstellen dat er paarden zijn die het wat veel van het goede vinden.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:29

Het klinkt misschien meer dan het is. Hij is 9 en we zijn er naar toe aan het werken. Het gebeurt niet allemaal tegelijk, binnen 5 minuten hoor...

Die meer verzameling daar zijn we al een tijdje mee bezig en dat gaat goed, totdat...zie eerdere posts.

Maar ik neem je opmerking wel mee hoor.. misschien heb je wel gelijk maar heb ik dat nu nog niet door.. dus ik hou het even in de gaten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:50

het is ook niet vervelend bedoeld hoor, hihi! in die zin klonk de opsomming gewoon als heel veel, vandaar dat ik ernaar vraag...

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 12:47

Ik had het ook zeker niet als vervelend opgevat.

Hij is trouwens nu sinds 2 dagen weer opgehouden met staken, terwijl ik aan het rijden niets gewijzigd heb. Ik vraag me nog steeds af of ik nu dan dus juist heb doorgepakt. Ik denk het wel, maar een 10% twijfel blijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:48

Niet doen, niet twijfelen. Gewoon lekker genieten dat het weer goed gaat!

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 14:03

Ik heb ook onwijs genoten vandaag! Zo fantastisch hij voelt als hij echt mooi los door zijn lijf gaat! Ik hoef dan alleen maar stil te zitten en 'mee te liften'.. en hier en daar een aanwijzing. (daarom begrijp ik niet altijd zijn gestaak)

'helaas' ga ik morgen t/m zondag naar Aken...

5 daagjes vakantie zal hem ook wel niet verkeerd doen, ga ik vanuit..