buitenrit gaat moeiljik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djulitaa

buitenrit gaat moeiljik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 12:32

hey Wanneer ik met mn paard een buitenrit maak, grijpt hij elke kans om even in rengalop te gaan! Ik moet dan echt helemaal naar achter leunen en aan de teugels hangen om hem te stoppen en dan nog kan dit lang duren. tijdens de hele buitenrit moet ik hem constant tegenhouden anders gaat hij sneller dan ik wil. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Hij is ook erg zenuwachtig en zweet ontzettend! Is dit een kwestie van gewoon vaak doen denken jullie?Ik hoop echt dat er een oplossing voor is want ik wil zo graag vaak buitenritten maken maar op deze manier wordt ik alleen maar bang. Verdrietig

misschien hulpteugels gebruiken, ander bit??

xsimone

Re: buitenrit gaat moeiljik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:35

Misschien gewoon met een hele groep gaan, met allemaal brave en rustige paarden, zodat hij vertrouwen gaat krijgen! Lachen
Wat je ook altijd kan gebruiken is een martingaal, kan geen kwaad! Knipoog

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 12:38

een groep daar kan ik niet aan komen, ik ga wel meestal met of een andere rustige fjord of met een paard, redelijk rustig, of met zijn 3en

martingaal hebik al, maar dat helpt niks, omdat hij zijn hoofd niet de lucht in gooit

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 09:51

sommige buitenritten gaan goed, maar andere weer niet..

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:55

Zowiezo vaker doen. En als ik je begin post leest moet je ook meer werken aan je eigen ontspanning. Als je maar blijft terug rijden zonder daarin weer een stukje ontspanning, dan zal het paard door blijven drammen. Als je paard er vandoor gaat kun je dan niet een volte draaien? Meeste paarden komen dan wel terug en je dan ook direct ontspannen. Het is een beetje een circeltje waarin je nu zit (als ik het zo lees) paard gaat te hard, jij werkt terug, paard gaat nog harden enz.

Oja liever een keer een goede ophouding dan aan de teugels blijven hangen, hangen heeft geen zin paard is toch sterker.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 10:43

op de volte, dat kan wel maar dan gaat hij in die volte nog harder en harder, en dan draai ik hem de andere kant op dan staat hij stil.
natuurlijk zitten er wel ontspannen stukken is, vooral in stap, en in de galop als hij het van mij mag, niet hard maar op MIJN tempo, alleen hij moet leren dat hij niet altijd in galop kan.
de draf, gaat heel moeilijk. in de bak helemaal niet

en vaker proberen, dat dacht ik eerst ook, dus ook gedaan maar dit speelt nu al meer als een half jaar.

Djerey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:44

hai hai,

Mijn pony had hier ook last van. in stap was hij nog te houden maar was ik wel continu bezig met tegenhouden. In draf schoot hij telkens weg, langzaam naar galop en als hij eenmaal in galop zat was hij niet te houden. Ik vertrouwde hem dus van geen kant buiten.
Ik heb eerst een aantal buitenritten gemaakt, gewoon alleen stappend. En later kleine stukjes draven. Hij voelde gewoon dat ik gespannen was en werd zelf ook gespannen. Als ik lekker ontspannen stapte was hij lekker ontspannen en ging alles goed.
Met een ander paard samen wil ook wel eens helpen.
Wat ook niet helpt is hangen aan de teugels. Ik moet zeggen, ben daar ook heel goed in Clown
je wilt hem gewoon van alle kanten tegenhouden maar een paard is sterker en drukt zich gewoon door. Dus steeds een kneepje in de teugels en weer ontspannen, kneepje/ontspannen. Dat helpt, dan luisterd hij weer naar de hulp en gaat het makkelijker.
Ik reed thuis veel overgangen van draf,stap,halt. om hem weer te laten merken wat mijn stop-hulp is.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 17:37

dat is het rare, thuis in de bak is hij zo gehoorzaam, stophulp zit er super op, maar het lijkt wel of hij buiten alle stop hulpen vergeet zo snel hij maar harder gaat als stap

larie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:52

Hoi, ik lees ook even mee, want de ponny die ik wel eens rijd doet dit ook erg veel, en ook ik heb al van alles geprobeerd, zonder resultaat

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:55

mijn paard ook, het is vreselijk, in stap alle ontspanning, maar zo gauw ik ga draven lijkt het alsof ze vanachter geduwd word ofzo.

geen rem meer te bekennen en contact met haar al helemaal niet, ze lijkt in een soort wass te gaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:56

Heb je al geprobeerd haar eerst bijv. te longeren of een kwartiertje in de bak te laten rijden?

Succes met het vinden van de oplossing!

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 17:59

ja ook al geprobeerd, al is hij op het einde van de buiten rit echt kapot van dat drammen, hij blijft het doen

larie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:07

doet ie het ook zo zenuwachtig en drammerig als je hem aan het halster naast je heb? in die omgeving?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:52

En als je nu eens gaat met een ander rustig paard erbij. Doe eens niets met de teugels en laat ze een beetje hangen. Kijken wat hij dan doet. Ik weet niet of jij er gespannen op zit of niet, maar misschien helpt het.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 16:43

Girlgamer schreef:
En als je nu eens gaat met een ander rustig paard erbij. Doe eens niets met de teugels en laat ze een beetje hangen. Kijken wat hij dan doet. Ik weet niet of jij er gespannen op zit of niet, maar misschien helpt het.

ik zal het een keer proberen

@Larie_ gewoon van de opwinding, maar niet bang

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:11

Misschien dat het een goed idee is dat je eerst je pony min of meer moe rijd in de bak, en de buitenrit als beloning doet. Je kan ook eerst kleine stukken rijden, eerst in stap. Gaat het goed ? Dan ga je de volgende keer ook een stukje in draf. Wanneer je je pony inhoudt wilt hij/zij vaak alleen nog maar sneller, en dan krijg je min of meer een opgefokte pony.
Ik zou zeker niet een ander bid e.d. doen, maar het eerst maar eens zo proberen, een buitenrit moet immers een plezier voor je pony zijn, geen straf Lachen.
Succes !

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:21

misschien idd eerst moerijden, en dan als hij het doet op een lang pad, hem nog door laten galloperen als hij eigenlijk zelf niet meer wil? zo van jij wou toch zo nodig galopperen , gallopeer dan?
Je moet wel een lang pad hebben waar niet veel mensen komen en niet een paard wat nooit moe wordt, maar dan kan je er in 1x vanaf zijn

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:05

moe rijden heeft geen zin, het is gewoon pure adrenaline denk ik.
ze blijft maar drammen, hoe moe ze ook is

susaronald

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:07

ik denk dat in je verhaal ook al de oorzaak zit. Je geeft zelf aan dat je op deze manier bang wordt. Als je bang bent, ga je dingen zoeken waar je paard van zou kunnen schrikken. Doordat je dan zelf spant, gaat je paard ervandoor. Laat anders iemand anders die niet bang is hem een paar keer mee naar buiten nemen, kijken of dat wel werkt.

the_fish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 07:18

in je verhaal schrijf je dat je bang bent als hij zodoet. daar kan ik me wel iets bij voorstellen maar het is geen basis om buiten te rijden. op de eerste plaats vind ik dat je je paard buiten niet moet terug rijden daar worden ze juist vervelend van, je kan beter een hoog tempo rijden en het paard lekker laten lopen aan een wat langere teugel.
ten tweede moet jij je paard leren vertrouwen ( en andersom ook ) als je je paard en je paard jou vertrouwd druf je zelf de leiding te nemen en laat je dat niet aan je paard over en zal het paard dat ook toe staan.

tot slot ga als je bang bent of je je paard niet vertrouwd niet buiten rijden zoek iemand die je paard weer vertrouwen geeft buiten en jou dit kan leren het word anders van kwaad tot erger

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 07:26

niet moe rijden... door de adrenaline kunnen ze zich stuk lopen.

verder ga k mee met the_fish.
overigens, als jij helemaal achterover moet hangen om m terug te krijgen, lijkt me de basis toch niet echt ok... maar dat is mijn mening... paard zal alleen maar meer gaan terug hangen