Bok probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Bok probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 12:21

Sinds kort rij ik mijn oude verzorgpony weer.
Heb haar al een half jaar niet meer gereden.
Toendertijd was ze drachtig. Nadat ze het veulen gekregen heeft, heb ik nog 1 keer op haar gezeten en toen ben ik van de manege af gegaan.
Maar nu ben ik weer terug en kan ik 's weekends weer op haar rijden.
Maar nu komt het "probleem". Ze bokt heel veel.
Als ze in draf is maar ze gaat bijna stilstaan, dan geef ik haar been maar dan bokt ze wel een paar keer.
Zo gaat dat het hele tijd door. Ook aangalopperen is erg lastig.
Terwijl toen ik haar een tijd geleden reed, was ze heel braaf, heel anders.
Ik straf haar wel af met mijn stem en ik beloon haar als ze braaf is. Maar toch helpt het denk ik niet goed genoeg.
Wie kan mij advies geven?

Ow jah, wat ik nog wou zeggen; het meisje dat haar nu verzorgd die heeft de pony een paar keer weer op stal gezet omdat ze te druk was. Kan het nu zo zijn dat de pony denkt; dat als ik bok, ik niet hoeft te werken?

leandros

Re: Bok probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:26

ik denk dat ze ergens last van heeft, want zomaar veranderen van een braaf tot een bokkend paard zou raar zijn.
mischien heeft ze iets meegekregen met de dracht?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 12:28

Hm ik weet het niet, nadat ik namelijk gestopt ben met verzorgen. Toen verzorgde een ander meisje haar, en toen was het goed. Maar toen heeft ze waarschijnlijk een tijdje stil gestaan. Later kreeg ze weer een verzorger, maar die is niet zo consequent vermoed ik.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:31

dat kan. maar ben je wel eens op haar rug gaan voelen of iets dergelijks mischien kan je dan voelen of ze kast heeft.
of met de achterkant van een hoevenkrabber over haar rug te gaan en dit een paar keer herhalen mischien is het dan wel weer over.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 12:32

Ik zal het proberen, dus gewoon met mijn handen over haar hele rug gaan en dan kijken of ze ook reageerd?

Maar goed, ervan uit gaand dat het niet iets "medisch" is en dat het gewoon zo is dat ze vervelend is, wat kan ik dan het beste doen?

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:35

ik denk dat je gewoon moet laten merken dat je de baas over haar bent en haar goed moet doorpakken mischien dat het zo minder word.
mischien is het een uitprobeer periode.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:43

Misschien moet je har aanpakken jess, misschien is ze in de tijd dat je er niet was heel wat minder gereden en is ze met rijden ''verwend'' en dat ze nu gewoon bezig is met uitproberen of jij haar ook haar gang wil laten gaan dat ze dat toen wel erg fijn vond bij de anderen. En omdat ze bij jou wel weer aan het werk moet en dat misschien niet zo leuk meer vind. Hopen dat het weer de oude Tanja word Lachen En super dat e haar weer rijd Knipoog

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 13:30

Hey Nicole bedankt ook voor je berichtje! Ja ik hoop ook dat ze weer zo wordt als anders. Dat mis ik wel. Maar ja ik zet gewoon door. Ik ken Tanja natuurlijk nog heel goed en ik heb het idee dat ze gewoon ff geen zin heeft. Maar ja nu nog de manier vinden zodat we weer met respect met elkaar om kunnen gaan haha.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 06:33

Ik heb haar rug nagevoeld maar mijn instructrice had het al eerder gedaan. Wervel voor wervel en ze geeft geen kik. Ze vond het juist wel fijn. Dus dat ze last heeft van haar rug kan ik nu wel uitsluiten denk ik.
Maar ik moet zeggen dat ze gisteravond heel braaf was, ze bokte niet meer telkens als ik been gaf. Alleen met aangalopperen bokte ze.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:32

ow fijn het gaat dus al beter.
had je toen ook al doorgepakt??

ArieGalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:38

wie weet toch de gedachte van als ik bok mag ik stil staan. Ze hebben dat snel door, geef niet op! het komt vast helemaal goed.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 15:42

Het gaat steeds beter, ook met de les vorige week. Deze zondag was ze ook heel braaf, alleen met aangalopperen wil ze nog wel even bokken maar dat wordt ook steeds minder.
Ben gewoon streng voor der en ik geloof dat het wel werkt!

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:49

oke mooi om te horen dat het beter gaat gelukkig is het niet wat anders.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 15:55

Nee precies dat dacht ik eerst ook, daarom had ik laatst mijn instructrice al gevraagd maar die zei ook al dat ze haar al helemaal na had gekeken en dat ze geen krimp gaf. Dus het is puur gedrag.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:03

het lijkt toch echt een teken van verzet.
pijn of onkunde...
ik vind het ook erg kort door de bocht om zelf te gaan dokteren.
er zijn mensen die hier jaren voor geleerd hebben en een paard vertoont dit gedrag niet zomaar...

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 06:55

Ik begrijp wat je bedoelt paardfysio, maar die vrouw die het heeft gecheckt heeft zelf ook paarden en al jaren lang ervaring.
Die weet ook precies waar ze mee bezig is.
Waarschijnlijk is het gewoon een manier geweest om onder het werk uit te komen omdat ze geen zin had want het bokken doet ze niet meer, alleen in galop heel soms.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 07:23

ik denk dat je gewoon haar vetrouwe weer even moet winnen en omdat je zei dat die andere verzorger haar terug zetten als ze verveled dee denk ik gewoon dat zij denkt dat ze er nu dan ook wel van het werken af kan komen

Mefr0uwtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:08

Haai Magica,,

Bokte ze eerder nooit ??..

Dit zelfde probleem heb ik ook gehad ( dat was geen pretje )..
Het zou kunnen wezen dat de bevalling een beetje zwaar voor der was en dat ze er wat aan heeft gehouden achter bij haar bekken,en dat het hierdoor een beetje week is en dat doet erg pijn en is het geen pretje voor haar ( je kan het met jezelf vergelijken je hept rugpijn en dan gaat er iemand op je rug zitten das geen pretje ).
Wat je zou kunnen doen is met je hand over de rug van de pony gaan en als je bij haar kont komt daar hard drukkend overheen te gaan ( als zij dan inbuigd dan licht het aan der bekken en moet je der even rust geven en er een dierenarts bij laten komen.
Maar voor de zekerheid zou k het even voorleggen aan de eigenaar dat er better even na gekeken kan woorden.
En der rustig opbouwen dat ze eerst weer spier krijgt en dat der bekken er aan kunnen wennen..
En anders is het niet anders dan dat je niet meer vollop op der kan rijden.. Verdrietig

Groetjess

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:27

Magica schreef:
Sinds kort rij ik mijn oude verzorgpony weer.
Heb haar al een half jaar niet meer gereden.
Toendertijd was ze drachtig. Nadat ze het veulen gekregen heeft, heb ik nog 1 keer op haar gezeten en toen ben ik van de manege af gegaan.
Wie kan mij advies geven?

Kan zijn na het veulen dat er iets is verschoven van binnen dat het met werken te gevoelig is voor haar.

Ow jah, wat ik nog wou zeggen; het meisje dat haar nu verzorgd die heeft de pony een paar keer weer op stal gezet omdat ze te druk was. Kan het nu zo zijn dat de pony denkt; dat als ik bok, ik niet hoeft te werken?

Is heel goed mogelijk.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:07

paardfysio schreef:
het lijkt toch echt een teken van verzet.
pijn of onkunde...
ik vind het ook erg kort door de bocht om zelf te gaan dokteren.
er zijn mensen die hier jaren voor geleerd hebben en een paard vertoont dit gedrag niet zomaar...

Volgens mij zijn er wel degelijk paarden die dit zomaar doen om uit te proberen. Ik vind het juist kort door de bocht om er gelijk vanuit te gaan dat er wel iets medisch aan ten grondslag zal liggen. Vooral omdat de TS het gedrag negeert en gewoon door blijft galoperen is het gedrag al minder geworden.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 06:30

Probeer door te rijden als het gaat, zonder onrustig of druk te worden en je hulpen te herhalen, tot hij niet meer negatief reageert en doorloopt, zonder te bokken of raar te doen, meestal gaat het dan wel over, (is een aangeleerde reactie is op een andere ruiter,) die niet door durfde te rijden. (is geen onkunde). Maar te weinig ervaring.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 06:55

montyjansen schreef:
Probeer door te rijden als het gaat, zonder onrustig of druk te worden en je hulpen te herhalen, tot hij niet meer negatief reageert en doorloopt, zonder te bokken of raar te doen, meestal gaat het dan wel over, (is een aangeleerde reactie is op een andere ruiter,) die niet door durfde te rijden. (is geen onkunde). Maar te weinig ervaring.

daar ben ik het wel mee eens Pling

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 17:01

De bevalling is wel zwaar geweest want ze was drachtig van een veulen waarvan de vader paard was.
Maar ze heeft veel rust gehad toendertijd en de eerste half jaar toen ze weer bereden werd bokte ze ook niet.
Ik vermoed nog steeds dat het iets is wat te maken heeft met haar gedrag aangezien ze het nu niet meer doet, alleen af en toe met aangalopperen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:45

Paarden zijn niet geboren om op gereden te worden dus hun lichaam is er ook eigelijk niet voor gemaakt, met bepaalde dingen kunnen ze dus goed overleven maar ga jij eropzitten doet het pijn, zo kan bij een merrie (is heel vaak zo) van binnen het een en ander niet helemaal lekker zitten (baarmoeder, eierstokken, etc) en kan ze daar met rijden last van hebben, bij een ruin kan het het castratielitteken zijn waar hij last van heeft. Beide dingen zijn goed te verhelpen, kan je iemand aanraden, daarvoor even pben. Als een merrie een veulen heeft gehad kan de kans dat het niet helemaal lekker zit groter zijn. Er is dan veel spanning in haar achterhand en deze zal jou dus niet zo goed kunnen dragen of zelfs pijn doen.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:48

toch blijf ik denken dat ze toch nog onrust had van haar veulen en dat ze dat op een een of andere manier wou af reageren of zo