Lengtebuiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lausan

Lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 17:44

Ik heb een fjordenmerrie van ongeveer 14 jaar. Ze is nooit dressuurmatig gereden, tot m'n zus en ik haar 4 jaar geleden kregen. Nu rijden we nog steeds voornamelijk buiten, maar af en toe hoort de dressuur er ook bij. Dat gaat eigenlijk best wel goed. Het enige echte knelpunt is de lengtebuiging... Ze heeft vaak stelling naar buiten en wil dan niet buigen om m'n binnenbeen. Heb al wat verschillende oefeningen geprobeerd: veel voltes rijden en veel wenden. Aan de longe (pessoa) gaat het al wat beter, maar daar kan ik de binnenkant iets strakker zetten.
Heeft iemand tips over hoe ik de lengtebuiging kan verbeteren?
Ben bezig met het zoeken naar instructie naar m'n zin voor af en toe een les.

Scarnit

Re: Lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:03

Veel van links naar rechts laten kijken, op volte maar ook gewoon op de hoefslag. Heeft bij mijn paard ook geholpen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:26

Idd dat doe ik ook met paardje dat ik rij en dit helpt echt

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:10

Houd altijd goed je buitenhand erbij, als je deze goed erbij houd is ze waarschijnlijk veel makkelijker om te stellen en probeer dan zoals Orinda zegt van links naar rechts te stellen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:38

Lengtebuiging is voor een paard heel moeilijk als hij stijf is.
Probeer je paard lenig te maken, en dat kan heel goed vanaf de grond en zelfs in de box.
Ga eerst rijden met je paard, en zorg ervoor dat ze goed losgewerkt is. Na het rijden en uitstappen (moet geen uren duren, dat uitstappen) zet je het paard op stal en ga je haar lokken met een snoepje, zo dat ze moet proberen om dat snoepje op een voor haar moelijke plek moet proberen te pakken. Een oefening is dat je dat snoepje bij de heup van het paard houdt (in het begin zal ze er niet helemaal bij kunnen en gaan draaien, maar dat moet je niet goed vinden. Voeten moeten blijven staan, je kunt het snoepje in het begin wat dichterbij houden zodat ze er wel bij kan). Doe dit aan beide kanten minstens 10 keer. Zorg er ook voor dat ze zijn hoofd naar beneden doet, hou een snoepje tussen haar voorbenen en laat haar dat pakken, gaandeweg het steeds moeilijker maken door het snoepje laag maar meer richting achterbenen te houden.

Neem dit dagelijks mee en je zult zien dat het een stuk beter gaat...

Door deze stretch oefeningen kun je je paard helpen wat leniger te worden in haar lijf.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:52

Voornamelijk buiten en soms wat dressuur... Wat is soms?
Is jouw "soms" vaak genoeg om dit van je paard te vragen???

De moderne Fjord kan tegenwoordig een goede proef lopen, maar het zijn wel paarden die meer oefening nodig hebben.

Ik zou eerst zorgen dat mijn paard recht gesteld door de bochten kan, voordat je het over lengtebuiging hebt...

Longeren met de pessoa is een goed begin, hoewel ik er niet voor ben om het paard door de touwtjes korter te zetten met het hoofd naar binnen te dwingen. Dat creeert namelijk juist weer spanning. Je paard doet het niet omdat ze niet wil, maar omdat haar spieren waarschijnlijk te stijf zijn. Als je dat te veel forseert krijg je er problemen van. Ik zou haar lekker voorwaarts zetten en met je hand uitnodigen naar binnen te komen met hoofd/hals. Met de juiste zweephulp houd je de rest van haar lijf buiten. Zodra ze nageeft in haar hoofd/hals houding (dus naar binnenkomt), geef jij na in je hand. Net als met rijden.

Succes

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 16:24

@ Orinda: Goede tip! Ga ik eens proberen Ja
@ xRavel: Die buitenhand zit wel goed. Dat lukt me wel om die er goed bij te houden.
@ Cassidy: Hele fijne tip! Ga ik zeker doen. Doe ik nu ook al wel eens, maar ga het regelmatiger proberen en dan ook na het werk Ja
@ MariekeA: Ze loopt ongeveer 4x in de week. Een keer pessoa, meestal 2x bos en dan een x met mij in de bak of met bijrijdertje van 9. Meer dan dat hoeft ze niet te doen; ze heeft de ziekte van Lyme gehad en dit heeft z'n sporen na gelaten in haar conditie en gewrichten...
Ook als ik naar buiten ga werk ik met haar wel aan de dressuurdingen, maar die buiging is buiten niet zo goed te oefenen vind ik. Probeer het wel mee te nemen.
Aan de pessoa zet ik de binnenste echt maar een tandje korter dan buiten en lok haar vooral met m'n hand naar binnen. Maar zal er nog eens extra op gaan letten.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:37

Hey wat ik wel eens doe met paarden aan de longe, is je longeerlijn aan de binnenkant door het bit naar de singel zetten.
Sommige paardne houden namelijk aan 1 kant heel erg vast en komen er dan niet goed door heen. Wel even opletten dat je je zweep er goed bij houdt want ze vallen heel snel naar binnen zodra je zweep weg is, zeker de eerste keren.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:52

misschien zet ze tijdens het rijden haar achterhand er niet goed onder. De pessoa stimuleert paarden om hun achterhand goed te gebruiken. Nick buigt als ik net begin met rijden ook niet goed om mijn binnenbeen heen, als ik hem wat meer oppak komt zijn achterhand er beter onder en buigt hij netjes

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:32

Hoi Lausan,

Die van mij heeft oog Lyme gehad, maar gelukkig niks aan over gehouden. Het zal ongetwijfeld ook weer zijn invloed hebben op de lengtebuiging. In ieder geval succes met oefenen

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 19:54

mayniac_val schreef:
misschien zet ze tijdens het rijden haar achterhand er niet goed onder. De pessoa stimuleert paarden om hun achterhand goed te gebruiken. Nick buigt als ik net begin met rijden ook niet goed om mijn binnenbeen heen, als ik hem wat meer oppak komt zijn achterhand er beter onder en buigt hij netjes

Dat is niet misschien, dat is zeker zo Knipoog Kost haar ook veel moeite. Maar het gaat al beter Ja