Achter de loodlijn = altijd slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dooortje

Achter de loodlijn = altijd slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 17:35

Ok, ik was laatst in een boekwinkel en was even naar de paardenboeken aan het kijken. Nu zag ik in een boek iets staan in de trant van: je paard mag nooit achter de loodlijn lopen, hij is dan achter de teugel en dit moet je proberen te voorkomen.
Ik ben het hier dus niet mee eens. Ik zie "achter de teugel" en "achter de loodlijn" als 2 verschillende dingen. Bij achter de teugel gaan, verbreekt het paard als het ware alle contact met de ruiterhand, en kropt zijn nek op. Als je paard achetr de teugel loopt, heb je dus geen contact meer met de paardenmond, en kun je dus ook geen aanwijzingen met de teugel geven. "Achter de loodlijn" is de positie van het hoofd, maar in mijn ervaring kan een paard heel goed "te diep" lopen en toch nageeflijk zijn.

Zelf rijd ik mijn pony's vaak een beetje te diep los, waarbij ze dus met hun neus achter de loodlijn komen. Ze zijn hierbij echter niet achter de teugel en ook gewoon fijn nageeflijk.

Wat vinden jullie? Is achter de loodlijn per defenitie slecht of kan een paard best op een goede manier achter de loodlijn lopen?

Scarnit

Re: Achter de loodlijn = altijd slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:10

Ik geloof best dat paarden ook op een goede manier achter de loodlijn kunnen lopen. Maar zelf laat ik mijn paarden nooit acht de loodlijn lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:18

Ik vind achter de loodlijn ook zeker niet slecht, als je het maar zelf kan instellen. Dus op het moment dat je been geeft en je hand een beetje opent, moet je paard ook wel de ruimte voor opzoeken en voor de loodlijn komen.
Zelf rijd ook geregeld laag los, en dan komen idd wel eens achter de loodlijn. Beter zo en over de rug en gedragen van achter, dan nek erop en uit elkaar vallen (wat bij een paard van me snel gebeurd zodra je geforceerd neus eruit gaat rijden).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:57

Ik vind achter de loodlijn niet positief. Ik kan mijn paard prima achter de loodlijn rijden en dan toch echt nog (zelfs zwaar) contact hebben maar het paard gaat daar lopen op het moment dat ik hem met mijn been te weinig achter zijn broek zit en/of toch stiekem teveel inwerk met de hand. Zodra ik licht kan zijn in de hand en hem flink laat sjouwen van achteren komt zijn neus er ook uit.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 11:05

Urielle schreef:
Ik vind achter de loodlijn niet positief. Ik kan mijn paard prima achter de loodlijn rijden en dan toch echt nog (zelfs zwaar) contact hebben maar het paard gaat daar lopen op het moment dat ik hem met mijn been te weinig achter zijn broek zit en/of toch stiekem teveel inwerk met de hand. Zodra ik licht kan zijn in de hand en hem flink laat sjouwen van achteren komt zijn neus er ook uit.

Precies, dat bedoel ik ook Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:56

het is absoluut niet positief,al zag ik gister dat veel juryleden het niet herkennen.Bijna alle paarden die achter de teugel liepen en dus een "valse knik" hadden stonden vooraan...hier is echt nog wat werk in nodig.Maar achter de loodlijn is nooit goed,je paard moet een beetje lengte in de hals hebben om de rug los te kunnen laten en om door te kunnen treden achter.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:48

ik zie persoonlijk liever dat paarden iets voor de loodlijn lopen dan achter de loodlijn
meestal ziet het er opgekropt, en gedwongen uit waardoor ik vind dat het plaatje niet mooi meer is
de beweging van het paard word vaak ook minder.
ook denk ik niet dat er echt verschil zit tussen; achter de loodlijn of achter de teugel.
het heeft allebei met het contact te maken die de ruiter met de paardenmond heeft, als die niet juist is(meestal te strenge hand) krijg je vaak dat het paard achter de loodlijn gaat lopen, en zzich gaat opkroppen .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 01:02

Ieder paard is verschillend.
Als een paard ontspant en 'aan de teugel' gaat, buigt hij zijn hoofd iets af. Afhankelijk van de bouw van het paard en vorm van hals en nek is dat iets voor, op, of iets achter de loodlijn. Het ligt dus aan de bouw van het paard of het goed is of niet.

Een opgekropte hals en helemaal 'wegkruipen' is nooit goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:15

Nee het hoort altijd op de loodlijn te zijn,en voor de een is dat wat hoger dan de ander,dat klopt wel.Maar het moet wel altijd op de loodlijn zijn,alleen dan is het goed en kun je een goede verbinding hebben.Maar het is idd moeilijk te zien omdat ieder paard anders gebouwd is,en het er dan dus verschillend uitziet idd.

ConAmoreX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:18

Hoi mijn paard loop ook vrij snel te ver achter de loodlijn. Bij har kun je dit goed zien. (Houding hoofd)
de ene keer loopt ze super, maar er zijn ook momenten dat ze moeilijk daar in te corrigeren is.
Rij nu L2 met haar en krijg vrijwel weinig commentaar van de jury's daarover.
Iemand tips?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:25

Meeste jury's kunnen het niet zien,zorg dat je iedere keer genoeg lengte in de hals houd.Veel vw/nw rijden,niet een te snel tempo,en je moet altijd het gevoel hebben dat ze je hand wil volgen ze moet er een klein beetje aan trekken{zorg dat ze zich niet stoot aan je hand} Op het moment dat ze je hand niet wil volgen drijf je naar je hand toe.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:31

Ik rijd zelf mijn paarden niet achter de loodlijn, ik zie er geen toegevoegde waarde in. Maar ik kan me voorstellen dat als je er een doel mee hebt dat het nuttig kan zijn.
Bij mijn paarden is het eerder dat ze op zo'n moment te weinig aanvullen van achter. Als dat een moment is dat daarna met been opgelost wordt is dat voor mij geen probleem, maar ik rijd ze geen 10 minuten zo.
Maar ik denk als je paarden hebt met een super achterbeen, dat je dat probleem niet hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:48

Dan heb je wel nog het probleem dat je geen verbinding hebt en het paard niet over de rug loopt...

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:51

Wat bedoel je Elisa2?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:52

Nou als het paard achter de loodlijn loopt,heb je nog wel vaak dat ze de rug vasthouden en dat er geen goede verbinding is van achter naar voor.Zo bedoel ik het,ondanks het goede achterbeen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:59

Achter de loodlijn rijden kan heel effectief zijn voor een paard. Je moet er wel het juiste dier voor hebben die het fijn aanpakt. Achter de loodlijn is ook heel wat anders dan achter het bit. Een ieder zal het hiermee eens zijn. Ik ben van mening dat wanneer jij je paard fijn achter de ll kan losrijden, je paard daar profijt bij kan hebben. Sommige worden er echt losser en sneller van.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:22

VValar schreef:
Achter de loodlijn rijden kan heel effectief zijn voor een paard. Je moet er wel het juiste dier voor hebben die het fijn aanpakt. Achter de loodlijn is ook heel wat anders dan achter het bit. Een ieder zal het hiermee eens zijn. Ik ben van mening dat wanneer jij je paard fijn achter de ll kan losrijden, je paard daar profijt bij kan hebben. Sommige worden er echt losser en sneller van.

Precies wat ik bedoelde Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:58

Ja maar geef nu eens toe,welke ruiter kan zijn paard zo nu echt goed rijden...ik bedoel Anky kan het,maar 9 van de 10 die dat nadoet kan het echt niet.En dan is het in mijn ogen nogal schadelijk voor een paard.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:31

Er zijn er veel die dit niet op de juiste manier kunnen maar ook zat die het wel kunnen. Als je het op de juiste manier toepast zal je paard veel mooier worden qua bespiering en ook prettiger te rijden zijn mits je er ook voor zorgt dat de motor van achter wel aan het werk blijft en het niet alleen maar handen (ruk en pluk) werk wordt. Denk dat je goede begeleiding moet zoeken wanneer je hier aan wil beginnen en er onervaren/onbekend mee bent.

Ik denk overigens dat het voor een paard schadelijker is om verkeerd bovenin gereden te worden dan niet helemaal op de juiste manier diep gereden te worden.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:45

Elisa2: Er is nog wel een verschil tussen achter de loodlijn rijden of gelijk LDR toepassen. Ik vind het een stuk bezwaarlijker als je paard niet achter de loodlijn kán lopen. Dat wilt niet zeggen dat jij hem zo moet trainen, maar een paard hoort de soeplesse en kracht te hebben om in verschillende hoofd/hals houdingen te lopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:42

Elisa2 schreef:
Nee het hoort altijd op de loodlijn te zijn,en voor de een is dat wat hoger dan de ander,dat klopt wel.Maar het moet wel altijd op de loodlijn zijn,alleen dan is het goed en kun je een goede verbinding hebben.Maar het is idd moeilijk te zien omdat ieder paard anders gebouwd is,en het er dan dus verschillend uitziet idd.

Niet waar, ik citeer: Wedstrijdregelement van de KNHS:
Een paard is in de hand gesteld, wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting en van de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is. Het paard toont daarbij gehoorzaamheid met een licht en soepel contact van de teugel en een algehele ontspanning. Het draagt het hoofd daarbij recht met de neus - in het algemeen - iets voor de loodlijn. Het nekgewricht blijft daarbij soepel en de nek het hoogste punt van de hals.

Als het paard dus aan bovenstaande voldoet, loopt hij over het algemeen iets voor de loodlijn, maar dat is afhankelijk van het paard. Sommigen kunnen die knik gewoon niet op die manier maken.
Bv. de pony van mijn zusje, die heeft zo'n ontzettende dikke hengstennek, die loopt óf iets voor de loodlijn of er net achter. Hij kan door zijn bouw zijn hals niet zo houden dat zijn neus perfect op de loodlijn zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:39

Ja en dat laatste zei ik dus..het is afhankelijk van de graad van africhting hoe het dier loopt.En de bouw dus.
Vvalar: Daar ben ik het wel mee eens,een paard hoort idd soepel genoeg zijn om dat te kunnen.
Abrahams: Ook dat is schadelijk voor een paard,maar beide zijn even schadelijk als het niet op de juiste manier uitgevoerd word.Ik ben het er overigens niet mee eens dat er zat zijn die het op de juiste manier kunnen.Ik zie er wel zat die dat denken...en hun paarden lopen echt waardeloos.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:05

Elisa2 schreef:
Ja en dat laatste zei ik dus..het is afhankelijk van de graad van africhting hoe het dier loopt.En de bouw dus.
Vvalar: Daar ben ik het wel mee eens,een paard hoort idd soepel genoeg zijn om dat te kunnen.
Abrahams: Ook dat is schadelijk voor een paard,maar beide zijn even schadelijk als het niet op de juiste manier uitgevoerd word.Ik ben het er overigens niet mee eens dat er zat zijn die het op de juiste manier kunnen.Ik zie er wel zat die dat denken...en hun paarden lopen echt waardeloos.

Die vallen dan inderdaad onder de categorie mensen die het absoluut niet kunnen (al denken ze van wel). Ik ken genoeg mensen die het wel op de juiste manier kunnen toepassen namelijk.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:17

Een paard kan alleen zuivere gangen laten zien met het hoofd voor of vlak voor de loodlijn. Een paard dat op de loodlijn of achter de loodlijn gaat, kan leuk bewegen, maar kan uit hoofde van zijn bewegingsmechaniek op dat moment nooit zuivere gangen laten zien. In dressuur zouden zuivere gangen het hoofdkenmerk van goede dressuur moeten zijn. Met rijden achter de loodlijn omdat het voor de rug zo goed zou zijn, wordt je op het verkeerde spoor gezet. Een paard dat los, soepel en ontspannen is heeft een losse rug. Omdat de meeste ruiters de tijd en de vaardigheid niet hebben wordt de methode gehanteerd, van achter de loodlijn rijden. Nederland is geen paardrijland en die status zullen we waarschijnlijk voor de breedtesport ook niet verwerven als je ziet wat we aanrichten.
Als je dus wilt rekken en strekken dan moet dat dusdanig in harmonie en balans gaan, dat het resultaat alleen maar zuivere dus harmonische gangen oplevert. Zuivere, harmonische gangen zie je nog zelden. Als je op de verkeerde momenten al dan niet met contact met de mond achter de loodlijn rijdt, dan heeft het wel impact, maar bij een modale ruiter die via een spoed manipulatie en inwerking op die manier zijn paard ontspannen, los en soepel maakt en rijdt, heeft een fake gevoel. Het gevoel dat je ervaart, wekt de indruk dat je beter rijdt. In werkelijkheid rijd je niet beter. Je beduvelt voornamelijk je paard en jezelf, waarschijnlijk ook de jury en anderen als het om goed paardrijden gaat. Goed paardrijden is een zeldzaamheid aan het worden, dit soort vluggertjes maakt het er voor paard en ruiter beslist niet beter op. Een enkele ruiter voelt misschien wat je zou moeten voelen en kan met wat oefeningen baat hebben bij kort achter de loodlijn rijden. Het nekgebied van het paard is het meest kwetsbare maar ook meest gevoelige gebied in de spierketen (en andere fysiologische processen in het lijf van het paard). Bij dressuur wordt erg gedacht aan de rug en aan spieren, er zijn veel meer processen die bepalen of een paard ontspannen, los en soepel en in totale harmonie en dus zuiver gaat. Het is een verkeerde voorstelling van zaken in deze tijd, van niet meer begrijpen en weten, wat de impact is op de beweging van het paard. Het paard is ondergeschikt gemaakt aan het doel wat de degene die erop zit, de ruiter, nastreeft. In de meeste gevallen is dat een "droom" die niet uitkomt, omdat meestal de verkeerde weg wordt bewandeld. In Nederland zijn we heel goed om zaken die slechter gaan, beter voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn. Op een moeilijk verhaal zit meestal niemand te wachten. Een simpel verhaal pakken we meestal gemakkelijk op, vooral als je niet van de hoed en de rand weet, het goede gevoel en de goede ervaring ontbreekt. Het voor of op de loodlijn verhaal, is een onomstreden vaststaand feit. Daar kan iedereen anders over denken en een andere mening over hebben, maar waarop is dat gebaseerd ? Aan 0 kennis en 0 ervaring en nadoen?
Je moet van goede huize komen, wil je weten wat je wel en niet met een paard moet doen.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:41

AMEN!