Gogue en chambon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katyatje

Gogue en chambon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 11:15

Hey,
ik heb al redelijk veel gehoord en gelezen over een gogue en chambon en weet ook ongeveer hoe het in elkaar zit maar heb het zelf nog nooit gebruikt.
Nu vraag ik me af of je met een gogue of chambon ook kan werken naar het aan de teugel rijden? En wordt de gogue eigenlijk veel gebruikt om mee te rijden want meestal wordt er mee gelongeerd, toch?

Wie weet hier meer over?
Alvast bedankt

Groeten Katya

evaeva

Re: Gogue en chambon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:17

Ik rijd met een gogue op zijn lostste stand, hiermee kreeg ik haar sneller in de ontspanning en voorkom ik dat ze met haar hoofd omhoog slaat en mij raakt.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:23

Ik gebruik de gogue alleen met longeren om hem helemaal laag en rond te laten lopen. ik rij er niet mee. Vind ik persoonlijk geen veilig idee.

utah1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:09

Ik hou helemaal niet van hulpteugels. Ik zeg altijd maar, " waar het kunnen van de ruiter ophoud, begint de hulpteugel"

Nee, een paard moet op zijn eigen benen kunnen lopen!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 13:35

Ieder zijn eigen mening...maar ik ben toch geïntresseert, en dus alvast bedankt iedereen!!!
Meer info is nog altijd welkom Haha!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:38

Ik rijd ook met een gogue (niet strak hoor), heb het een hele tijd zonder geprobeerd (met instructeur, instructeur heeft er zelf ook meegereden toen) maar was echt geen doen . Overigens gaat het nu alweer veel beter en doe ik hem er binnenkort hoogstwaarschijnlijk af en ga ik er gewoon een losse martignaal omhangen. En als dat ook goed gaat, kan alles er misschien af Knipoog.

edit: kan dus wel gebruikt worden om te rijden Knipoog. En ik gebruik hem zodat voorkomen wordt dat ze haar rug "hol" maakt en bijgevolg gaat sterrenkijken. Ze gaat nog af en toe sterrenkijken, maar het helpt toch wel. Een chambon ken ik niet.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:12

Ik heb in Frankrijk in verschillende maneges gereden, en daar hebben nagenoeg alle paarden een gogue, zeker de beginnenlingenpaarden... De gogue is bevestigd aan de singel, dus geen mogelijkheid om de lengte ervan te regelen. Reden: dan lopen de paarden met een lage hoofdhouding, wat goed voor de rug van het paard zou zijn, èn veiliger/gemakkelijker voor de beginnende ruiter.
De meer gevorderde ruiters 'mogen' met een slofteugel of met een stang rijden (onder ons gezegd, volgens mij kunnen maar weinig Franse ruiters dus aan de teugel of voorwaarts-neerwaarts rijden...)

Misschien hebben ze voor een stuk gelijk, maar ik had altijd het gevoel dat ik totaal geen controle had over de voorhand van mijn paard: het paardehoofd leek me één vaste brok dat naar beneden getrokken werd. Ik vond het dus zeer onaangenaam om met een gogue te rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:08

utah1972 schreef:
Ik hou helemaal niet van hulpteugels. Ik zeg altijd maar, " waar het kunnen van de ruiter ophoud, begint de hulpteugel"

Nee, een paard moet op zijn eigen benen kunnen lopen!

Ben ik het helemaal mee eens Knipoog
Er word te vaak en te snel naar de hulpteugels gegrepen, terwijl het echt helemaal niet nodig is en uiteindelijk meer verzet gaat geven,

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:47

Ik longeer paarden die de neiging hebben om erg tegen de hand te komen en moeite hebben met de rug los te laten met gogue. Er kan ook mee gereden worden maar dat doe ik zelf nooit. Ik heb er vroeger wel mee gereden op advies van mijn toenmalige instructeur, maar dat resulteerde in een paard dat op de voorhand doorstoffelde toen de gogue eraf kon, van de achterhand had ik nl. nog nooit gehoord Clown
De gogue werkt niet zozeer naar een paard in de krul alswel een paard dat richting halsstrekken loopt. Dat moet ook bij je paard passen, als je paard al graag lang en met een horizontale hals gaat lopen wordt hij van de gogue niet beter. Paarden die graag tegen de hand, met een hertehals lopen en een lekkere onderhals gaan ontwikkelen longeer ik wel graag met een gogue.

Scarnit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:28

Ik zelf gebruik een gogue met longeren, bij mijn paard is dit puur dat ie niet met zijn hoofd omhoog loopt (sterren kijkt) en dat ze der rug er bij gebruikt. Een meisje bij mij op de manege gebruikt het voor buiten te rijden, want haar pony naait er uit met zijn hoofd omhoog en met gogue kan hij zijn hoofd niet omhoog doen dus probleem op gelost.

DiamondsTex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:34

is wel waar, maar het ligt er natuurlijk aan hoe en wanneer je het gebruikt.
voor sommige paarden hebben een gogue of chambon wel zin. bijvoorbeeld voor paarden die achter het bit kruipen. zorg er wel voor dat het paard genoeg voorwaarts blijft en dus genoeg impuls heeft. het moet tenslotte wel vanuit de achterhand komen. 'aan de teugel' weet ik niet echt wat je ermee bedoelt, maar het paard kan door deze hulpteugels zijn rug beter gaan gebruiken. bij het rijden zou je ook nog aan een ophaaltrens kunnen denken. misschien is het verstandig om advies te vragen van iemand die er verstand van heeft bij jou in de buurt, om de eerste paar keer even mee te kijken. succes

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:51

Ik longeer met een gogue. Paard heeft arm bespierde rug door slecht passend zadel. Kan hierdoor ook moeilijk ontspannen. Met touwtjes was geen succes, omdat ze haar kin dan op dr borst zette. Met de gogue ontspant ze heerlijk, met het neusje op of iets voor de ll. De dag daarna kan ik altijd heerlijk rijden, is ze heel los en soepel.

GStornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:45

ik zelf heb er bij mijn paard heel veel baat bij gehad. hij liep heel erg met zijn hoofd in de lucht. en was erg stug in de mond als je hem aan de teugel wou rijden. ik deed er zelf eigenlijk alleen mee longeren. omdat ik het met rijden niet echt handig vond. je moet er wel opletten dat ze van achter er wel goed bij blijft lopen. ik tikte dan een keer met de longeerzweep achter tegen zijn koot. zo probeerde die van mij onder het zware werk uit te komen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:12

Ik heb zelf ook een tijdje op advies van mijn instructeur met een chambon gereden.
Let wel dat je dit ziet als een tijdelijk hulpmiddel.
Ik ken mensen die al jaren zo rijden en dat kan toch niet de bedoeling zijn...
Ik heb het gebruikt om zelf wat zekerder te worden van een in het begin errug lastig, jong paard.

De hulpteugel zelf trekt tenminste niet terug.
Doordat mijn paard zo wat minder spatjes kon maken werd ik in ieder geval wat zekerder.
Ik ben toen al snel op een martingaal over gegaan.
Dit is zo'n zeven jaar geleden en in die tijd heeft het mij wel geholpen.
Zorg dus wel dat je er weer vanaf komt; het is niet zaligmakend en uiteindelijk zul je het toch zelf/samen moeten doen!

Succes verder!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 19:53

Bedankt iedereen!!!
Ik was niet van plan het zelf te gebruiken want ik heb er geen verstand van Tong uitsteken
Het kan wel zijn dat ik binnen kort een pony met touwtjes longeer, die loopt namelijk altijd met zijn hoofd omhoog.
Geen idee of het zal helpen maar ik ga ik het toch proberen Knipoog
Misschien heeft er iemand ervaring en wil me nog een paar tips geven voor ik er aan begin.

xXxKatya