bokken/vreugdesprongen tijdens buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tizra

bokken/vreugdesprongen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 19:43

Mijn tinker maakt in de galop op buitenrit met andere paarden erbij zo nu en dan allerlei rare sprongen. Zadel en alles is goed. Osteopaat is geweest, hij zat achterwat vast, dus is nu weer soepeler.
Misschien voelt hij zich juist heel lekker, maar die rare sprongen en dat spurten ook naar links, rechts zorgt er wel voor dat ik van het paard af val op zo'n moment. Aan het werk zetten heeft op zo'n moment niet veel zin, want het komt geheel onverwachts en is ben al blij als ik het uit zit. Het duurt al met al ook niet zo lang, maar lang genoeg om er van af te vallen ! Ik rij hem om de dag en laat hem ook zo nu en dan even crossen. Ik rij op verschillende stukken, dus wissel het af waar hij in galop mag. Verder is hij heel braaf en niet schrikachtig, maar dit zou ik er toch wel uit willen hebben . Als ik alleen rij doet hij het (nog) niet. Met andere paarden erbij begint hij al aardig er een gewoonte van maken. Hoe kan ik hem het beste laten weten dat ik dit onacceptabel gedrag vindt onder het zadel. Zijn er eventueel hulpteugels/middelen om dit gedrag af te leren, wat ik later weer achterwege kan laten? Hopelijk hebben jullie adviezen, want mijn vertrouwen in de galop daalt nu wel....

Concorde

Re: bokken/vreugdesprongen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:53

Een hulpteugel zul je hier niet voor vinden. Voor je eigen balans kun je een halstertouwtje of beugelriem om de hals doen zodat je die vast kan pakken als je paard idioot doet. Verder is het enige wat je kunt doen zorgen dat je hem aanpakt, een keer een vreugdehuppel of sprintje vind ik niet raar tijdens een galopje op een buitenrit, da's meestal gewoon enthousiasme en als ik m verder wel gewoon bij me kan houden, en het paard er niet stuurloos/remloos bij aan de kletter gaat, stoor ik me er niet zo aan, maar Ho=Ho. Doet 'ie écht zo raar dat jij eraf kukelt, of zit je gewoon redelijk los? Als dat laatste het geval is, kun je er misschien eens een ruiter op zitten die er niet zo gauw afgaat en hem een keer op z'n plaats kan zetten.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:39

Misschien ligt het ook aan de plaats waar je rijdt tijdens de rit met anderen. Als je paard het niet kan hebben dat de anderen voor hem rijden kan hij misschien uit protest een bok geven. Of misschien vindt hij het zo gezellig in een groepje dat het indd. vreugdebokken zijn. Of hij kan niet bijhouden en bokt omdat hij niet te ver achter wil blijven? Probeer hem eens in de galop voorop te zetten en hem daar te houden, vraag de anderen om achter je te rijden en voldoende afstand te houden. Misschein kan hij er niet tegen om achteraan of tussenin te lopen, en is het bokken over als hij voorop zit.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:24

spretje schreef:
Misschien ligt het ook aan de plaats waar je rijdt tijdens de rit met anderen. Als je paard het niet kan hebben dat de anderen voor hem rijden kan hij misschien uit protest een bok geven. Of misschien vindt hij het zo gezellig in een groepje dat het indd. vreugdebokken zijn. Of hij kan niet bijhouden en bokt omdat hij niet te ver achter wil blijven? Probeer hem eens in de galop voorop te zetten en hem daar te houden, vraag de anderen om achter je te rijden en voldoende afstand te houden. Misschein kan hij er niet tegen om achteraan of tussenin te lopen, en is het bokken over als hij voorop zit.

dat is inderdaad de oplossing ga voorop,mijn paard doet ook anders bokken,is gewend voorop te lopen anders wordt hij ook erg vervelend en dominant gr emaartje

tizra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 11:53

Super, dank jullie wel. Ik heb inderdaad direct daarna voorop gereden en toen was het goed. Ik dacht misschien geluk, maar dat kan ik zeker vaker gaan proberen. Hij blijft meestal achter, omdat hij niet zo hard kan Lachen