Verschillende methodes, hoe kies je de ''juiste''?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Verschillende methodes, hoe kies je de ''juiste''?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:36

Ik weet niet of dit nu bij rijtechnische vragen hoort of bij discussies dus ik gok maar op hier Knipoog

Verschillende instructeurs/instructrices, zoveel verschillende methodes en meningen... Ook boeken spreken elkaar regelmatig tegen m.b.t. het oplossen van rijtechnische problemen. Nu weet ik dat er meerdere wegen naar Rome leiden maar toch, hoe kies je nu de manier die voor jou en je paard de juiste is?

Om mijn situatie uit te leggen: Gisteren heb ik voor het eerst sinds een hele poos (periode van blessures en een verhuizing gehad) weer eens les gehad bij een nieuwe instructrice. Al snel bleek dat zij een compleet andere manier van rijden hanteert als dat ik gewend ben, de les ging dus erg moeizaam en zette mij vooral aan het denken. Wat is wijsheid en wat past bij ons? Welke methode is het beste voor mijn paard? Kortom, ik ben echt even goed de kluts kwijt Vork Om een voorbeeld te geven van de grootste verschillen:

Oude rijstijl/methode:

Alle problemen voorwaarts oplossen. Paard loopt continu flink door in een misschien iets te hoog tempo (voor haar aangenaam) met neus net voor of op de loodlijn, moet goed naar voren gereden worden om achterhand actief te houden. Evt iets op de voorhand zolang ze maar ontspannen loopt.

Op deze manier rijdt ik mijn paard al geruime tijd. Opzich loopt ze op hiermee netjes ruim en is ze licht in de hand. Ze volgt mijn hand en ik kan haar dus ook lager instellen, hoger kost zeker moeite. Deze manier van rijden ervaren we opzich beide als prettig, het is echt ''eigen'' geworden.

En dan nu de nieuwe methode:

Volgens mijn nieuwe instructrice bepaald mijn paard in de huidige situatie te veel. Het tempo heeft zij ooit bepaald en heb ik eigen gemaakt, mijn paard moet volgens haar toch echt een rustiger tempo aan gaan nemen en veel meer op mijn aanwijzingen wachten. (om haar passen netjes af te kunnen maken) Daarnaast vond ze dat mijn paard ook meer bergop moest lopen en wat hoger ingesteld moest worden.

Deze veranderingen riepen direct al protest op bij mijn paard, ze was het duidelijk niet eens met het nieuwe tempo en het feit dat ze minder ruimte in de hals kreeg Clown Ze probeerde continu toch te versnellen en bij voorkeur door ophoudingen heen te lopen. Bij een strengere ophouding die ik iets langer aanhield werd ze erg zwaar op de hand. In zo'n geval moest ik haar voorheen altijd ruimte geven en flink naar voren rijden, geef haar juist niets om op te hangen heb ik altijd begrepen! Ook dit moest anders, als mijn paard zwaar werd moest ik juist niet mee geven, gaf ze na dan moest ik ontspannen en haar naar voren rijden.

Opnieuw dus een duidelijk verschil: Ruiter ontspant, paard ontspant OF paard ontspant waarna ruiter ter ''goedkeuring'' ontspant Verward

Dit zijn slechts enkele voorbeelden qua verschillen, ik vind het ook lastig om dit via de pc goed over te brengen. De manier van mijn nieuwe instructrice klonk overigens wel heel aannemelijk en logisch.

Als ik dus doorga met lessen bij deze instructrice zal ik dus een hele hoop moeten veranderen. De eerste periode zullen mijn paard en ik waarschijnlijk lastig vinden, het voelt namelijk ook niet echt ''eigen''.

Hoe beslis je nu of dit dan wel de manier voor je is? Zijn er echt goede en slechte manieren (extremen daargelaten) of zijn deze meer gebaseerd op meningen? Hoe bewaren jullie het overzicht tussen alle verschillende methodes? Probeer je gewoon div. methodes uit of ga je lukraak mee met hetgeen je aangeleerd krijgt? Kortom, hoe weet je wat voor jou juist is Clown

De hele situatie heeft mij behoorlijk verward dus ik hoop op antwoorden van bokkers die het probleem begrijpen en voor hun de juiste methode hebben gevonden. Alvast bedankt voor de reacties!

DePretFlet

Re: Verschillende methodes, hoe kies je de ''juiste''?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:52

Er is zoals je zegt geen 1 manier van rijden. Je moet zelf gaan leren voelen hoe je paard loopt en hoe je dit wilt oplossen, dit moet je eigen worden.

Het is moeilijk te beoordelen ,maar als ik het verhaal zo lees denk ik dat je nieuwe instructie het zo ziet :
Jij rijdt je paard altijd in hoog tempo -> Gaat makkelijk met zijn hoofd naar beneden. Oprichting is moeilijk.
Hoog tempo is iets anders dan activiteit. Kan het niet zijn dat jou paard op de voorhand loopt/duikt en uit elkaar loopt _>daardoor is oprichting ook moeilijk.

Je nieuwe instructie wil dat het paard geslotener gaat lopen en in gelijk evenwicht komt. Als het paard hard loopt maakt die i.d.d zijn passen niet af.

Ik zou zeggen, probeer het nog een paar keer, overleg met je instructie en zeg hoe jij het ervaart. Probeer samen tot een besluit te komen Lachen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 16:10

Schot in de roos, ik vind het knap hoe je dit in zo weinig woorden zo duidelijk kunt omschrijven! Hier had ik haast een A4'tje voor nodig Clown

Wat jij nu omschrijft kreeg ik gisteren idd ongeveer te horen. Klinkt heel logisch en het lijkt me inderdaad ook een goede manier. Het feit dat het zo onprettig aanvoelt voor mij en ook protest oproept bij mijn paard laat me echter twijfelen. Door al die verschillende methodes en mensen die elkaar continu tegenspreken zie je door de bomen het bos niet meer...

Ik ben iig van plan om deze manier een kans te geven en het gewoon te gaan proberen!

DePretFlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:12

Waarom jou paard waarschijnlijk in protest komt :
Jij kent de manier niet,je twijfelt. Verricht niet altijd de juiste handelingen op goede moment.
Daarnaast heeft jou paard altijd een beetje mogen lopen (uit elkaar). Nu moet die aan het werk en gesloten lopen. Dit kost hem moeite. Hij is niet gek Knipoog. Geef het de kans, blijf zo rijden. Het moet eerst slechter worden voordat het soms beter kan !

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:32

Ik denk dat dit niets te maken heeft met verschillende rijsystemen. Het heeft meer te maken met de kennis en ervaring van twee verschillende personen. Het kennis niveau van instructeurs is over het algemeen uitermate beperkt, alles is gericht op sturen, remmen en gasgeven en daarnaast rond maken, ondertreden, een aktief achterbeen en het halsje omlaag. Dat lijkt heel wat, het is niets als dat niet in een referentie kader past. Als een instructeur geen of weinig referentie kader heeft dan is het merendeel wat geroepen wordt, iets wat vaker is vertoont en gewoon wordt overgenomen. De stukjes die dan gewerkt hebben worden eruit gepikt en gebruikt......

Uit je verhaal maak ik op dat je paard te snel gaat. Een paard dat te snel gaat, kan "ontspannen" gaan. Dat geeft een "goed gevoel", als je "geen referentie gevoel" hebt, dat goed ontwikkeld is. M.a.w. je kan jezelf en je paard iets aanleren wat goed voelt, maar wat voor de scholing van je paard en jou als ruiter juist verkeerd is. Het kan "fake" zijn..... Jij en je paard vervallen in een vast patroon of een gewoonte. Bij een mens kan je zeggen dat het anders moet, bij een paard is dat veel moeilijker als iets er in is geslepen wat juist niet moet. De goede zaken moeten erin geslepen worden, de verkeerde dingen niet. Heel vaak worden zaken verkeerd aangeleerd en zijn verworden tot een gewoonte die goed voelt......

Een paard dat te snel gaat, doet dat omdat het gemakkelijker voor hem is, het kost minder inspanning. Een snel paard is geen paard dat per definitie aktief is, het paard ontloopt in de meeste gevallen juist de aktiviteit en inspanning die nodig is. Zo'n paard is niet echt ontspannen, niet echt los en niet in balans.

Voorwaarts problemen oplossen, klinkt leuk, maar in de praktijk zie je vaak dat het paard sneller naar voren moet. Dat is niet de bedoeling. Het paard moet als gewoonte voorwaarts en aktief reageren. Dat is heel wat anders, dan wat je in de gemiddelde rijbaan ziet.

Je geeft niet aan wat je rijervaring is en wat de ervaring van je instructeurs/instructrices is. Het is heel moeilijk om achter een pc te bepalen of persoon 1 of persoon 2 voor jou en je paard het beste is. Wat mij opvalt is dat zodra iemand van instructeur wisselt, er altijd dingen zijn die anders moeten. Dat heeft niets met het rijsysteem te maken. Mensen zien anders, zeggen dingen anders, bedoelen soms hetzelfde maar komt anders over, maken een inschatting van het paard en de ruiter gebaseerd op eigen ervaring en inzicht. Dus een oordeel en een aanbeveling of afkeuring geven zou onjuist zijn.

De kreten van persoon 1 klinken goed. Ik betwijfel uit je tekst of het ook inderdaad goed is..... Aan een van de hoofdregels van goede africhting en goed rijden, wordt naar mijn mening niet voldaan. Dat mag een aantal keren niet perfect gaan, het moet wel opgelost worden. Persoon 2 kan er naast zitten, maar ziet waarschijnlijk wel iets wat juist is. Ik zou met deze persoon zowiezo nog een paar keer lessen en kijken hoe het verder gaat. Het kan zelfs zijn dat de lessen van beide personen goed op elkaar aansluiten. Het kan zijn dat persoon 2 een toevalstreffer heeft en daar nu aandacht aan besteed, het kan zijn dat de persoon 2 het in een groter kader beter ziet. Door er iets uit te pikken waar een ander minder aandacht aan besteed heeft, heeft de ruiter het gevoel dat er aan iets gewerkt wordt. Het is een snelle manier om duidelijk te maken dat je het meteen goed aanpakt. Of dat zo is, is een ander verhaal. Ik wil en kan er zo geen conclusies aan verbinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:11

Helemaal met Goofy eens,en ik wil er nog aan toevoegen dat je oprichten niet met je hand doet.Oprichting komt vanzelf als je paard wat meer gaat zitten achter,maar daarvoor moeten alle basisvoorwaarden eerst goed voor elkaar zijn.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:49

Met Goofy eens, maar wil er wel aan toevoegen dat je je paard moet gaan leren om op je zit terug te komen. Je zegt nu een ophouding te geven en dat hij daardoor zwaar wordt. logisch. eerst bezig m et op je zit terug komen en van daaruit verder werken

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 22:02

Ik dacht dat het wel duidelijk was dat ik de handelingen/hulpen niet stap voor stap beschreven had? Ik geef slecht kleine voorbeelden van de imo grootste verschillen.

Citaat:
en ik wil er nog aan toevoegen dat je oprichten niet met je hand doet.Oprichting komt vanzelf als je paard wat meer gaat zitten achter

Dat wordt toch ook nergens gezegt? Bij de nieuwe manier is het juist de bedoeling dat mijn paard van de voorhand af komt. Als zij meer in balans (gelijkmatig) gaan lopen en sterker wordt dan komt die oprichting vanzelf wel. Misschien heb ik mezelf verkeerd verwoord, het is ook allemaal lastig uit te leggen via de computer...

Ik ben voornamelijk gewoon benieuwd hoe jullie het overzicht bewaren en de manier kiezen die bij jullie past Lachen

@Goofy, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het zet me zeker (opnieuw) aan het denken. Ik begrijp dat je geen conclusie kunt trekken, maar dat verwacht ik ook helemaal niet.

Als ik met div. mensen spreek dan merk ik ook altijd dat maar weinig mensen het 100% eens zijn over verschillende methodes. Soms gaat het echt om compleet andere rijstijlen en soms om een enkele hulp voor een bepaalde oefening. Ik ben altijd geinteresseerd in ieder zijn mening/visie maar eigenlijk vind ik het steeds ingewikkelder en verwarrender worden Clown

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:09

Ik hoop alleen, als ik je verhaal lees, dat je het geslotener rijden en meer verzamelen ook voorwaarts zult blijven doen....
Als je begrijpt wat ik bedoel. Wat ik heel vaak zie is dat als mensen verder gaan naar verzameling en oprichting, ze de voorwaartse drang en de impuls er helemaal uithalen door zich te veel op de voorkant te focussen.
Nog een tip mbt tot terugrijden in tempo en toch voorwaarts houden: ga vertraagd lichtrijden, stroperig als het ware. Je paard zal zijn passen dan groter maken, waardoor je een ruimere beweging krijgt, die niet versnelt. dus je gaat niet harder, het paard maakt zijn passen alleen mooi af...en van daaruit kun je makkelijker sluiten.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 22:19

polly2 schreef:
Ik hoop alleen, als ik je verhaal lees, dat je het geslotener rijden en meer verzamelen ook voorwaarts zult blijven doen....
Als je begrijpt wat ik bedoel. Wat ik heel vaak zie is dat als mensen verder gaan naar verzameling en oprichting, ze de voorwaartse drang en de impuls er helemaal uithalen door zich te veel op de voorkant te focussen.

Het is zeker de bedoeling dat ik haar actief en voorwaarts houd, ik begrijp ook helemaal waar je op doelt. Moeilijk is het allemaal wel Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:25

Ik kies waar ik voel dat ik bij vooruit ga Lachen
Ik heb jarenlang volgens het systeem gereden: licht in de hand, zo weinig mogelijk hulp etc. Zo lang tot ik zelf de verbinding kwijt maakte door een paard van voren los te gooien en niet genoeg been meer te geven om een paard achter actief te houden. Toen leste ik bij iemand die zei dat ik nu die hand een moest durven laten staan en het paard ertegenaan moest rijden. En ineens deed mijn paard wat ik maanden niet voor elkaar kreeg: gewoon bij elkaar met een actieve achterhand en zonder lang te worden. De tijd dat ik weer teveel doe zal wel weer komen maar dat lossen we dan wel weer op.
Ik heb momenteel 2 instructeurs die elkaar aanvullen en dat rijd heel prettig.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 07:24

MarchaL schreef:
Ze probeerde continu toch te versnellen en bij voorkeur door ophoudingen heen te lopen. Bij een strengere ophouding die ik iets langer aanhield werd ze erg zwaar op de hand.

Hier zeg je het duidelijk, maar als je niet geholpen wil worden moet je het zelf weten. Ik geef alleen antwoord omdat ik je dit wil meegeven. Wat je hier beschrijft gaat gewoon niet samen. Moet je geen reactie gaan geven dat je dat niet hebt gezet. Dan zet ik gelijk vraagtekens of je uberhaupt wel wil veranderen van rijstijl? In dat geval kan je beter blijven hobbelen zoal je deed. Jij blij en paard blij

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:08

Daar ging het niet over oprichten WinBinChes, gewoon over terugkomen in tempo Verward

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:28

Dat oprichten zei ik,en dat was meer ter aanvulling bedoeld,dus voel je alstjeblieft niet aangevallen TS zo is het niet bedoeld.Ik zie alleen een hoop mensen van voren erg sjorren om zo oprichting te krijgen,en zo werkt ie niet.Daarom had ik het er ter aanvulling neergezet.Dus laten we er aub geen misverstanden over krijgen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 11:55

Urielle schreef:
Daar ging het niet over oprichten WinBinChes, gewoon over terugkomen in tempo Verward

Inderdaad... Ik spreek zelfs helemaal nergens over oprichting Knipoog Ik reageerde op een reactie van Elisa.

@ Elisa, ik voel me zeker niet aangevallen hoor! Zoals ik al zei heb ik alleen niet alles stap voor stap beschreven, ik vraag ook niet echt om tips, daarvoor had ik de situatie veel beter moeten belichten. Ik begrijp ook zeker wat je bedoelt en ik zal het in mijn achterhoofd houden Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:42

Ow dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen....

Had mijn bril niet op denk ik

Sorry