Verschillende instructeurs/instructrices, zoveel verschillende methodes en meningen... Ook boeken spreken elkaar regelmatig tegen m.b.t. het oplossen van rijtechnische problemen. Nu weet ik dat er meerdere wegen naar Rome leiden maar toch, hoe kies je nu de manier die voor jou en je paard de juiste is?
Om mijn situatie uit te leggen: Gisteren heb ik voor het eerst sinds een hele poos (periode van blessures en een verhuizing gehad) weer eens les gehad bij een nieuwe instructrice. Al snel bleek dat zij een compleet andere manier van rijden hanteert als dat ik gewend ben, de les ging dus erg moeizaam en zette mij vooral aan het denken. Wat is wijsheid en wat past bij ons? Welke methode is het beste voor mijn paard? Kortom, ik ben echt even goed de kluts kwijt
Om een voorbeeld te geven van de grootste verschillen:Oude rijstijl/methode:
Alle problemen voorwaarts oplossen. Paard loopt continu flink door in een misschien iets te hoog tempo (voor haar aangenaam) met neus net voor of op de loodlijn, moet goed naar voren gereden worden om achterhand actief te houden. Evt iets op de voorhand zolang ze maar ontspannen loopt.
Op deze manier rijdt ik mijn paard al geruime tijd. Opzich loopt ze op hiermee netjes ruim en is ze licht in de hand. Ze volgt mijn hand en ik kan haar dus ook lager instellen, hoger kost zeker moeite. Deze manier van rijden ervaren we opzich beide als prettig, het is echt ''eigen'' geworden.
En dan nu de nieuwe methode:
Volgens mijn nieuwe instructrice bepaald mijn paard in de huidige situatie te veel. Het tempo heeft zij ooit bepaald en heb ik eigen gemaakt, mijn paard moet volgens haar toch echt een rustiger tempo aan gaan nemen en veel meer op mijn aanwijzingen wachten. (om haar passen netjes af te kunnen maken) Daarnaast vond ze dat mijn paard ook meer bergop moest lopen en wat hoger ingesteld moest worden.
Deze veranderingen riepen direct al protest op bij mijn paard, ze was het duidelijk niet eens met het nieuwe tempo en het feit dat ze minder ruimte in de hals kreeg
Ze probeerde continu toch te versnellen en bij voorkeur door ophoudingen heen te lopen. Bij een strengere ophouding die ik iets langer aanhield werd ze erg zwaar op de hand. In zo'n geval moest ik haar voorheen altijd ruimte geven en flink naar voren rijden, geef haar juist niets om op te hangen heb ik altijd begrepen! Ook dit moest anders, als mijn paard zwaar werd moest ik juist niet mee geven, gaf ze na dan moest ik ontspannen en haar naar voren rijden. Opnieuw dus een duidelijk verschil: Ruiter ontspant, paard ontspant OF paard ontspant waarna ruiter ter ''goedkeuring'' ontspant
Dit zijn slechts enkele voorbeelden qua verschillen, ik vind het ook lastig om dit via de pc goed over te brengen. De manier van mijn nieuwe instructrice klonk overigens wel heel aannemelijk en logisch.
Als ik dus doorga met lessen bij deze instructrice zal ik dus een hele hoop moeten veranderen. De eerste periode zullen mijn paard en ik waarschijnlijk lastig vinden, het voelt namelijk ook niet echt ''eigen''.
Hoe beslis je nu of dit dan wel de manier voor je is? Zijn er echt goede en slechte manieren (extremen daargelaten) of zijn deze meer gebaseerd op meningen? Hoe bewaren jullie het overzicht tussen alle verschillende methodes? Probeer je gewoon div. methodes uit of ga je lukraak mee met hetgeen je aangeleerd krijgt? Kortom, hoe weet je wat voor jou juist is
De hele situatie heeft mij behoorlijk verward dus ik hoop op antwoorden van bokkers die het probleem begrijpen en voor hun de juiste methode hebben gevonden. Alvast bedankt voor de reacties!