Paard wil steeds de richting huis en druk&schrikt langs de w

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pompiedom90

Paard wil steeds de richting huis en druk&schrikt langs de w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:55

Ik heb een vraag voor jullie namenlijk,

Ik heb een haflinger merrie, een breed robuuster type.
We rijden voornamelijk buiten, langs de weg, over het strand, door de polder en in het bos..
Ze is best wel een muts, daarbij moet je denken aan het niet fijn vinden om door de modder te lopen of door een plas, en als er bijvoorbeeld een enge fiets ofzo tegen een bord of paal staat is het 'eng'. Dit kan ook aan mijzelf liggen, maar wat doe ik fout?

Verder 'schrikt' ze ook wel eens van ruisend riet als het hard waait, wapperende plasticjes aan de overkant van de weg (minstens 10 meter verder) enzovoort..
Nou heb ik het idee dat ze me daarmee een beetje in de maling neemt, want ze rent niet echt weg maar probeert het wel.. Dan wil ze er met een grote boog omheen wat ik niet toesta, ze mag er naar kijken maar wel gewoon normaal doorlopen. Ook wil ze dan wel eens gaan dribbelen.
Vooral al is ze hengstig of word ze hengstig is dat heel erg, maar anders ook wel alleen in mindere mate..

Wat ook nogal kriebelt aan mij, eigenlijk hetgene waar ik het meest mee bezig ben..
Dat als ik op een veld of open stuk aan het rijden ben, ze altijd probeert uit te wijken in de richting van huis. Het is haar echter nooit gelukt dit ook echt te doen, maar ik moet ontzettend streng zijn met mijn buitenbeen en buitenteugel en soms een tik.

Wie kan mij helpen? wie heeft er tips? Lachen

ellepel

Re: Paard wil steeds de richting huis en druk&schrikt langs de w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:04

je rijd zeker vaak alleen?
paarden alleen hebben dit soort streken toch vaker merk ik.
ze willen terug naar eventuele stalgenoten en ach ja alleen is nou eenmaal minder leuk dan met een ander paard naast je he?

die van mij doet het de eerste kilometer, scheef lopen, alles is eng, stilstaan voor een putdeksel die hij daarna nog wel 100 x tegenkomt maar die dan ineens niet meer eng is...en meer van dat soort fratsen.
na die kilometer heeft ie toch wel door dat we echt niet teruggaan en loopt dan wel normaal door, alhoewel we vanmiddag toch zeker een aantal minuten hebben staan wachten omndat er een fiets tegen een boom stond geparkeerd Clown

geen idee wat je er aan kunt doen, de mijne negeer ik in elk geval, boos worden werkt averechts dan krijgen we juist erge ruzie.

ik probeer wel de ritten zo afwisselend mogelijk en zo leuk mogelijk voor hem te houden.,
mooiste zou zijn als je een maatje kreeg met wie je kon rijden dan waren de problemen waarschijnlijk helemaal niet aanwezig.... Knipoog

Pompiedom90

Re: Paard wil steeds de richting huis en druk&schrikt langs de w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:46

Ik rijd inderdaad altijd alleen, en wat je zegt klopt met dat terugwillen naar stal, zeker als ze hengstig is want er staan ook een aantal hengsten.

Mijn pony doet het eigenlijk alleen het eerste stuk langs de weg, dat schrikken en dingen eng vinden enzovoorts, en op de terugweg ook weer alleen langs de weg. Misschien omdat ik gespannen zit langs de weg? maar hoe los ik dat op?
Ik probeer het ook zo veel mogenlijk te negeren, een paar keer streng met je been eraan, maarja dan zit je ook weer met dat dribbel probleem want dat gaat ze dan weer doen.