Leuke oefeningen voor beginnende ruiter?(hai ben nieuw hier)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Murretje

Leuke oefeningen voor beginnende ruiter?(hai ben nieuw hier)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 12:17

Hoi hoi!!!
Ik heb even een vraagje. Sinds een maand heb ik een 'leasepaard'/verzorgpaard. Een mooie merrie van 10. Ze heeft zelf M gereden, maar ik begin net weer met rijden. heb vroeger jaaaarenlang op de manege gereden maar niet het idee dat ik hier echt veel beter van ben geworden:-).
Ik krijg les van een goede instructrice 1 x per week en het begint al steeds beter te gaan. Nu heb ik soms als ik aan het rijden ben in de bak echt geen idee wat ik allemaal kan gaan doen. Hebben jullie nog leuke tips?

Alvast bedankt:-)!!!

Groetjes
Murretje

Lauraketje

Re: Leuke oefeningen voor beginnende ruiter?(hai ben nieuw hier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:26

Dus je begint alvast met ongeveer een kwartier of tien minuutjes in te stappen, hier na kun je aandraven en wat oefeningen rijden in draf, maak ook veel overgangen naar de stap. Rij veel oefeningen in beide gangen, zorg dat ze goed naar je been luistert en indien mogelijk kan je ook stelling vragen. Ook van hand veranderen tussendoor.
Als je dit lang genoeg gedaan hebt, dan kan je een galopje doen. Doe dit op beide "handen". Dan nog een paar overgangetjes van draf naar galop naar stap en omgekeerd en dan uitstappen. Als het al lukt kun je tussendoor ook al eens wijken... ik weet niet wat je kan je beschrijving is wat vaag maar dit kan je helpen om zelf een uurtje te vullen Haha! Knipoog .

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:53

pak er eens een proevenboekje bij en rij een b/l proefje!
dan kijk je wat er niet, of niet zo goed gaat en dan oefen je dat nog een paar keer.

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:36

Bedankt voor de tips!! Het is natuurlijk altijd leuk om lekker overgangen te rijden maar ik denk dat echt oefenen voor iets leuker is:-) Een proevenboekje ga ik dan ook zeker kopen:-)
Rijden jullie ook ter afwisseling bijvoorbeeld over balkjes??

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:37

Lauraketje: Ik wil heel graag volgend jaar starten voor B dus ben nog maar een beginner Haha!

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:52

Zorg dat je de basisoefeningen onder de knie hebt:
veel overgangen. Probeer ook eens van stap in galop te komen zonder een drafpas ertussen te rijden.

Voltes (10, 15 en 20 meter), gebroken lijn (10 en 5 meter). Probeer eens rechtdoor te rijden en hierbij echt recht te rijden.

Daarnaast door een S van hand veranderen (dus halve volte 10 meter bij b en daarna weer een halve volte de andere kant op richting E), halve volte bij a (dus tot de x) gevolgd door een halve volte naar c (dus van hand veranderen).

Schakelen in tempo: passen middenstap, middendraf.

Hier ben je waarschijnlijk nog niet aan toe maar: pasje wijken, achterwaarts, schouderbinnenwaarts etc.

en bijvoorbeeld een volte openen en sluiten.

Aangezien je nog echt een beginner bent (je eigen woorden) zou ik me voornamelijk concentreren op de basis, dus de basisfiguren, hoeken inrijden, van hand veranderen, overgangen en tempowisselingen. En dit allemaal vlot achter elkaar, dus paar passen stap, halthouden, paar passen stap, draven. Volte rijden. herhalen, gebroken lijn etc.

Zorg er wel voor dat je het paard goed in en uit stapt. En dat je regelmatig van hand verwisselt.

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 09:23

Dankjulliewel voor de leuke tips!! Ik ga lekker aan de slag! Pling Gisteren weer les gehad en ging erg goed. Ze vond de hulpteugels alleen niet zo leuk. Wat denken jullie van hulpteugels? Wel of niet doen?

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:20

hulpteugels ben ik niet zo weg van!
zeker niet omdat je nog maar net weer begint en niet hellemaal weet hoe je er mee om moet gaan!
ik zou eerst even lekker je eigen balans gaan zoeken en dan komt dat paard vanzelf wel,als het paard gewoon braaf is heb je ze ook zeker niet nodig.
en aangezien deze al m gelopen heeft denk ik dat je het zonder wel af kan!
en even over de balkjes,heel leuk! en als je je balans gevonden hebt mischien een klein kruisje?
succes verder! OK dan!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:21

-> RT-P Lachen

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:00

Murretje schreef:
Dankjulliewel voor de leuke tips!! Ik ga lekker aan de slag! Pling Gisteren weer les gehad en ging erg goed. Ze vond de hulpteugels alleen niet zo leuk. Wat denken jullie van hulpteugels? Wel of niet doen?

Ik weet niet wat voor hulpteugel je gebruikt? dit is trouwens een heel andere discussie. Misschein moet je even de zoekfunctie gebruiken Knipoog. Maar ik ben er niet weg van.

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 17:49

Thanks!! Ik ga zeker proberen een klein kruisje te springen. En de hulpteugels ga ik ook nog es ff goed over nadenken want ik ben d'r ook niet zo'n voorstander van. Weten jullie waar een proevenboekje te koop is zodat ik daar uit kan oefenen??

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:52

je kan ze ook op internet downloade. de officiele van knhs. dat scheelt weer geld. ik zal ff zoeken voor je.

edit: gevonden: http://www.dressuurproeven.nl/

je kan het beste dan beginnen met bijvoorbeeld de bixie proeven (ligt er aan hoe beginner je bent hoor), die zijn het makkelijkste Lachen

kenny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:14

Misschien een is een zitles ook leuk voor de afwisseling en ook nog goed voor de zit.

Leuk bijeffect, Je voelt je erna alsof je flink gefitnest hebt haha

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 18:51

dankjewel Thagirl!!!
En kenny1 tsja die zitlessen zijn mij bekend haha:D Wel goed maar ook spierpijn verwekkend:P

LauraV93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:40

Murretje schreef:

Ik zou geen hulpteugels gebruiken als het niet noodzakelijk is

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:47

Weenie of je ook van dit soort dingetjes houdt:

Bierviltjes... rijdt eens een kwartiertje met bierviltjes tussen je kniëen en het zadel (en ook onder je oksels). Als ze vallen zelf oprapen.
Of ga in je beugels staan, zo recht mogelijk, handen stil en geen steun zoeken in de manen. Als je dat in stap, draf en galop kan zonder je evenwicht te verliezen en neer te ploffen in 't zadel, heb je 'n stuk meer evenwicht.
(deze oefeningetjes laat ik af en toe m'n dochtertjes van 6 en 7 doen op hun shetjes!)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:50

Inderdaad, zoals fallenangel3 al zegt. Ook die dressuurproefjes zijn leuk Ja. Rijd ook eens zonder stijgbeugels dat verbeterd je zit en je evenwicht. Ev. kan je ook zonder zadel eens rijden? Maar, da's natuurlijk niet bij elk paard aan te raden. Sommigen zitten echt niet lekker. (paarden met een erg hoge schoft bv.) Dus dat moet je zelf weten Knipoog. Voor de rest is alles wat ik wou zeggen al gezegd, dus... Veel succes! (en welkom op bokt Knipoog )

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:51

Zitles of zonder beugels rijden is goed voor je houding & evenwicht.
Ook balkjes draven of een kruisje springen is leuk om te doen.
Veel plezier nog met je leasepaard & welkom op bokt! Clown

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:34

Ik vind het leuk om af te wisselen van lessen ...De ene keer doe je een springles , de andere keer ga je oefenen op dressuur, dan ga je een keertje wandelen, dan rijd je een keertje zonder zadel of zonder stijgbeugels ...
Je kan zoveel proberen om het leuk te maken Haha!
Vooral blijven afwisselen ! Dan blijft het leuk voor jou maar ook voor je paard ! Pling Pling