wat tegen bokken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bengy123

wat tegen bokken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 10:03

hallo,
ik heb een verzorgpony en die is al zadelmak maar ik mag hem in gaan rijden.Dus het kan zijn dat ze nog wel wat bokjes geeft.Wat kan je doen aan het bokken? mag je de pony dan een tikje met de zweep geven of word het daar alleen maar erger van?

groetjes mandy

K_im

Re: wat tegen bokken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:06

Ik persoonlijk zou geen tik gaan geven. Misschien kun je een straffend geluid maken met je stem. Maar niet zo onverwachts dat ze ervan schrikt. Misschien dat je er wat aan hebt.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:08

Als je een tikje geeft krijg je al reactie meestal een nog grotere bok, je kan beter diep ik je zadel gaan zitten en je teugels kort maken. Knipoog

bengy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 10:11

zal het proberen;) ik wil ook niet te hard van stapel lopen maar ik wil het rustig gaan aanpakken zoals iemand anders hard gedaan, als de pony gebokt heeft eraf gaan maar daar leert een pony toch ook niet van?

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:16

Rustig aan doen en je koppie gebruiken.
Zoveel dingen die je kunt/moet doen voordat je erop gaat zitten. Vaak willen we te snel. Of het gaat goed en dan willen we een stapje meer.
Longeer hem eerst even voordat je erop gaat, ga eerst hangen, aan de longe stappen etc etc... Zorg dat je altijd iemand bij je hebt die je kan helpen in het begin!
Als ie bokt, diep zitten en stemhulpen gebruiken.
Succes!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:17

Ik zou er nooit afgaan als een pony bokt. Je geeft hem/haar dan zijn zin. En weet de pony volgende keer. O, als ik ga bokken gaat ze van mijn rug af! Bokken maar!

bengy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 10:19

ok bedankt, ik heb daar veel proffesionele hulp, het is ook nog niet de bedoeling dat ik gelijk wil gaan rijden ik wil het stap voor stap doen tot dat goed gaat en dan past aan het ECHTE werk beginnen, ze heeft op dit moment ook nog een veulen dus van beleren komt nog niet veel:P maar wel handig dat ik dit allemaal al weet

bengy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 10:21

K_im schreef:
Ik zou er nooit afgaan als een pony bokt. Je geeft hem/haar dan zijn zin. En weet de pony volgende keer. O, als ik ga bokken gaat ze van mijn rug af! Bokken maar!

ik doe dat zelf persoonlijk niet maar ik had dat op bokt.nl gelzen dat iemand dat deed, in het begin durfde ik nooit bokken uit te zitten maar dat lukt me nu ook wel een beetje, ik heb haar nog nooit een tik gegeven maar ik vroeg me af of je dat kan doen als ze bokt.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:33

inderdaad volgens mij is bokken niet echt te voorkomen maar hoe lager het hoofd hoe harder de bok. Vooral als ze het hoofd "tussen" de voorbenen kunnen krijgen dus diep en rechtop zitten teugels goed op maat houden ( wel op maat niet trekken) en begint ie.......... uitzitten

bengy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 10:35

bedankt voor je tip;)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:37

naar voren drijven, mocht hij gaan bokken, moet je het naar voren oplossen, hou hem bezig, zorg dat hij geen tijd krijgt om na te denken Lachen maar wie weet bokt hij helemaal niet Knipoog

bengy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 10:54

nee ik hoop ook dat ze niet bokt maar over het algemeen is het een schatje en ook met longeren dus ik denk dat er weinig probemen mee zullen komen tenminste dat hoop ik,

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:59

Het is even afwachten, maar het zal allemaal wel goed komen, denk ik. Zo te lezen wil je alles rustig aan doen. En ik ben van mening dat als wanneer alles in het eigen tempo van dat paard/pony gebeurd, dat er dan veel en veel minder protest komt! Succes alvast!

bengy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 12:09

bedankt!

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:55

Benen eraan en teugels iets korter nemen... en vooral geen schrik hebben en er ook niet afgaan, want zoals al gezegd werd dan krijgt de pony zijn/haar zin. Ik heb deze fout gemaakt bij mijn vorige pensionpaard... niet doen dus!! Haha!
Succes!!!

_Amy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:13

Als mijn pony bokt, dan verkoop ik m meestal een tik en dan ist afgelopen.. Lachen