Draf is het probleem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Draf is het probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 08:49

Mijn verzorgpony (Salvira) van 8 is heel licht voor het been. (Te licht, is dat ook mogelijk?)
Ze reageert daarbij ook veel te weinig op teugelhulpen, en heeft een onderhals. (foto)

Afbeelding

In stap is ze redelijk ontspannen en loopt ze normaal met haar hoofd. In draf echter , dan gaat daar hoofd de lucht in en begint ze te rennen. Ze kent 2 soorten draf: of veel te snel (gaat ook gallopperen) óf veel te langzaam (dribbelig), met haar koppie mogelijk nog hoger. Galop gaat redelijk, maar is veel makkelijker dan draf. Alleen heeft ze de neiging te gaan racen.

Salvira's houding met rijden: (of hoofd nog hoger) [ze wordt trouwens beloond, vandaar die hand] http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... dde008.jpg

Ik weet dat er al een topic over paarden met onderhals is, maar daar heb ik weinig aan aangezien al die paarden niet goed voorwaarts waren, en al meer ervaren met rijden.

Wie heeft er tips, of dit ook gehad? Let wel even op het volgende:

Salvira had pas 1,5 jaar rijervaring (waarschijnlijk 1x per week in die tijd) voor ik kwam verzorgen,ze heeft dus een hele tijd niks gedaan. Ik heb vooral buitengereden, ong. eens per 2 weken gedurende 1,5 jaar. Met longeren is ze verpest, ze gaat dan alleen maar racen, bokken, recht voor je staan enz. Los in een cirkel heb ik haar wel eens laten lopen, ging wel goed.
Ze is dus niks gewend!

IrisDH

Re: Draf is het probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:55

Misschien longeren met bijzetteugels?
Of rijden met slofteugel, dit klinkt misschien wel hard maar als je hem goed gebruikt is het alleen maar beter voor je paard/pony dan gaat ie beter over de rug lopen en komt zijn achterhand erbij, dan train je haar door het hele lichaam en zal ze vanzelf ook wel een mooiere 'bovenhals' krijgen.
En over dat gedribbel en geren, veel overgangen rijden Ja

Mijn pony deed ook niks anders als met haar hoofd in de lucht en zonodig gin ze steigeren, met de slof verhielp dit probleem heel goed Lachen (maar je moet er dus wel mee om kunnen gaan en niet de teugels los en de slof heel strak!)

Ik hoop dat je er wat aan hebt, zo niet dan zou ik het ook niet weten..

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:58

Een onderhals ontstaat door het terugtrekken van het paard aan het bit. Ruiter trekt te hard, pony wil terug trekken. Een paard moet de bovenste spieren van zijn hals inspannen. Dit kan dus pas als er ontspanning is en het paard zichzelf kan dragen.

Of hij nou te hard of te zacht gaat, maakt geen verschil.

Laat je teugels vieren, houd lichtjes contact, bepaald de draf door je lichtrijden, dan komt de ontspanning en lichtheid in de hand.

Natuurlijk kan je dit het beste doen met hulp vanaf de grond die je ff zegt als je (onbewust) in de mond trekt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:08

Controleer eens of ze niet last van haar rug heeft. Duwt ze haar rug weg als je met je handen voorzichtig langs de ruggengraat gaat?
Dat ze haar hoofd omhoog doet betekend dat ze haar rug wegdrukt. Daarnaast probeert ze weg te rennen van je inwerking, door te racen. Dit kan een aanwijzing zijn dat ze last heeft van haar rug en/of nog niet sterk genoeg is in de achterhand.
Probeer eerst in stap haar rustig nageefelijk te krijgen, dus echt neusje voorwaarts/neerwaarts. Dan rustige overgang naar draf, zonder teveel druk op de teugels en weer overgang terug naar stap voordat ze echt kan versnellen. Zoals Lins_Vetra schrijft probeer licht contact te houden, absoluut niet trekken, daardoor gaat ze waarschijnlijk alleen maar sneller.
Les nemen met Salvira is natuurlijk altijd een goed idee. Rij je trouwens met een bareback? Vind het zadel ook beetje teveel naar voren liggen, je blokkeert bijna haar schouder met je knie.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:19

Licht voor het been, dat betekent dus eigenlijk dat je paard niet goed voor je been is. Het lijkt van wel aangezien ze zo goed reageert, maar schijn bedriegt.

Probeer sowieso dus niet te vergeten je been aangesloten te houden. Zonder drijvende kracht van achter uit (dmv been geven) kan je paard niet nageven. Rijd dus met je been naar voren en probeer (niet door trekken, maar gewoon door een rustige hand) je paard van voren op te vangen.

Probeer ook in stap veel stelling te vragen en je paard soepeler te maken. Een paard dat zo extreem de rug wegduwt zou het goed zijn om eens na te laten kijken of er inderdaad niets medisch mis is.

Verder gewoon een kwestie van veel oefenen, niet iemand met enige ervaring die je kan helpen vanaf de zijlijn? Instructie kan erg helpen, aangezien die op het juiste moment kan zeggen wat je wel of juist niet voor aanpak kunt kiezen. Vanachter de computer is dat niet te zien Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:28

Laat haar hoofd even voor wat het is..
Probeer eerst eens om haar aan je been te krijgen..
Ik heb nl het idee dat ze juist vlucht voor je been.

Je zal van voren af aan moeten beginnen: been is vooruit, hand is terug. Gaat ze rennen in draf, niet toestaan, terug naar stap en opnieuw aandraven, gaat ze weer rennen, weer terug etc.. al is het om de 3 drafpassen, hard draven is ho..
Niet kwaad worden als het niet lukt, het paardje heeft dit nu eenmaal zo aangeleerd, en dat kost veel geduld..
Je paardje zal moeten leren dat je been geen kwaad doet en moet deze leren accepteren..

Pas als je paard je been accepteerd, kan je verder gaan met de volgende stap.. bv nageven..
Maar vooralsnog ben je daar nog niet aan toe met dit paardje..

Sukses..

annelies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:01

je kunt inderdaat beter eerst beginnen haar goed op je been te laten reageren en ik denk dat je daarbij het best iemand erbij kan hebben die het vanaf de grond kan bekijken en er verstand van heeft hoe een paard met welke hulpen hoort te lopen.
dat ze met het hoofd zo hoog loopt heb ik ook gehad met mijn paard alleen kan ik die gewoon longeren ik longeer nu met bijzet teugels en daar reageert ze prima op ze komt steeds meer naar beneden ook met rijden. met longeren heb ik ook problemen gehad lijken wel op jou problemen ik een stuk van de bak afgezet en zodra ze wou beginnen met vervelend doen zag ik aan haar houding haar goed voorwaarts houden met de zweep je moet wel veel gedult hebben en weten wat je doet maar ik raad je aan om het boek longeren met lammert haansta es door te lezen staat veel nuttige invo in over longeren ik wil niet zeggen dat alles te leren is uit een boekje maar je heb er toch wel steun aan suc 6

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:47

Zoals al gezegd, inderdaad: je been tegenleggen! Ik weet precies wat je bedoelt, mijn paard loopt perfect nageefelijk in stap en galop maar draf da's een ramp. Hoofd in de lucht en weglopen. Wat ik nu probeer is elke keer als ze te snel gaat haar even terug te nemen (door niet vast te klemmen met m'n zit-was altijd vreselijk probleem bij mij-en rustig lossen en trekken + 'ho' zeggen) als ze niet luistert ga ik gewoon over naar stap, en wanneer ze braaf is dan ga ik opnieuw vastberaden terug over in draf. Ik beloon telkens wanneer het goed gaat, en op de duur kan ik kleine stukjes netjes nageefelijk, rijden en in een normaal tempo. Een werk van lange adem, dat wel maar het loont de moeite Lachen. Misschien voor jou ook iets? Denk erom; niet gaan klemmen met je zit of in de mond & je geduld niet verliezen Knipoog. Veel succes!

paardje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:25

Als je paard een onderhals heeft moet je absoluut niet met een slofteugel rijden! Hier kweek je de onderhals alleen maar mee, omdat je paard zo gedwongen ontspannen moet lopen!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 20:59

Allemaal hartstikke bedankt !

@ nanda111 Ik denk niet dat ik met een slof correct kan rijden, probeer het liever niet.

@ Lins_Vetra Volgens mij maakt het wel verschil of ze weglopen of niet lopen. Salvira gaat er gewoon vandoor in draf, dan helpt licht contact of rustig lichtrijden niet.

@ Evelijn Daar dacht ik ook al aan, zou een paarden-chiropractor dat kunnen zien? (Ik ken er namelijk eentje Tong uitsteken ) Sterk in de achterhand is ze volgens mij niet. Hoe krijg ik haar neusje voor-neerwaarts? Ze kijkt van het minste op. Licht of zwaarder contact maakt haar niet zoveel uit, racen doet ze toch, al probeer ik het natuurlijk zo licht mogelijk.

Dat barefootzadel is van mijn vriendin, (die zit er op de foto ook op) We wilden het eens uitproberen op buitenrit. Ik geloof ook dat het een beetje te groot is voor haar, maar ze liep er wel lekker mee vond ik. Normaal heeft ze dus een gewoon vz-zadel.
Ze heeft ook een steile schouder, vandaar dat je er al snel "bovenop" zit.

@ Bienotje Ik vind ook niet dat ze goed voor het been is, ze rent ervoor weg (licht is het verkeerde woord). Vind je het echt zo erg uitzien? Dan zal ik toch maar werk maken van die chiropractor.
Hoe krijg ik haar terug met rustige hand? Ophoudingen helpen niet zo...

@femmefatale1 Ze hoeft van mij ook niet gelijk nageefelijk! Ik zou haar alleen graag normaler zien lopen in draf.Haha!
Ik ga je draf-terug tip zeker proberen!

@annelies19 Longeren ging in een longeercirkel al niet goed, ik denk dat het in de bak helemaal niet gaat. Dat boek heb ik trouwens.

@fiekhe Zal het proberen! Ik denk dat ik eerder mijn been afsteek dan klem Clown , maar dat is ook niet goed natuurlijk.

@ paardje1995 Gedwongen ontspannen? dat lukt me nooit! Haha! Ik wil haar niet naar beneden dwingen, ze moet haar hoofd ontspannen leren dragen in draf, niet op een slof gaan hangen. Ze moet soiso leren op d'r eigen benen te lopen denk ik.

Ik ben vanaf nu op zoek naar instructie in de buurt!
Nogmaals bedankt voor de tips, sorry dat ik nu pas reageer.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:41

Als je er eentje kent zou ik die zeker eens laten kijken. Die heeft waarschijnlijk ook betere aanwijzingen hoe je haar rug sterker kan maken.
Ze heeft trouwens ook niet echt haar bouw mee met dat korte nekje. Maar haar houding zal zeker door training beter worden en dan zal ze vast ook minder gaan rennen.
Succes met zoeken naar een instructrice.. misschien weet de paarden-chiropractor er een.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:27

Safiera schreef:
@ Lins_Vetra Volgens mij maakt het wel verschil of ze weglopen of niet lopen. Salvira gaat er gewoon vandoor in draf, dan helpt licht contact of rustig lichtrijden niet.

Je leest niet goed. Jij had het erover dat veel niet-voorwaarste paarden een onderhals hebben. Ik zeg dat dat geen verschil maakt of ze te hard of te zacht gaan. Als je haar langzamer wil trekken (om het ff grof te zeggen) dan trekt zij terug. --> geen ontspanning --> aanspannen onderhals spieren --> onderhals.

Hoe je haar terug moet rijden, kan je natuurlijk ook met je teugels doen, maar door daar te veel mee te doen zonder die ontspanning, en minder met je zit, dan is het circeltje weer rond.

Ik hoop dat het oplost (als het uit de rug komt) en veel succes met lessen Ja

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:21

Safiera schreef:
Allemaal hartstikke bedankt !

@ nanda111 Ik denk niet dat ik met een slof correct kan rijden, probeer het liever niet.

@ Evelijn Daar dacht ik ook al aan, zou een paarden-chiropractor dat kunnen zien? (Ik ken er namelijk eentje Tong uitsteken ) Sterk in de achterhand is ze volgens mij niet. Hoe krijg ik haar neusje voor-neerwaarts? Ze kijkt van het minste op. Licht of zwaarder contact maakt haar niet zoveel uit, racen doet ze toch, al probeer ik het natuurlijk zo licht mogelijk.

Dat barefootzadel is van mijn vriendin, (die zit er op de foto ook op) We wilden het eens uitproberen op buitenrit. Ik geloof ook dat het een beetje te groot is voor haar, maar ze liep er wel lekker mee vond ik. Normaal heeft ze dus een gewoon vz-zadel.
Ze heeft ook een steile schouder, vandaar dat je er al snel "bovenop" zit.

@ Bienotje Ik vind ook niet dat ze goed voor het been is, ze rent ervoor weg (licht is het verkeerde woord). Vind je het echt zo erg uitzien? Dan zal ik toch maar werk maken van die chiropractor.
Hoe krijg ik haar terug met rustige hand? Ophoudingen helpen niet zo...

@femmefatale1 Ze hoeft van mij ook niet gelijk nageefelijk! Ik zou haar alleen graag normaler zien lopen in draf.Haha!
Ik ga je draf-terug tip zeker proberen!

@annelies19 Longeren ging in een longeercirkel al niet goed, ik denk dat het in de bak helemaal niet gaat. Dat boek heb ik trouwens.

@fiekhe Zal het proberen! Ik denk dat ik eerder mijn been afsteek dan klem Clown , maar dat is ook niet goed natuurlijk.

@ paardje1995 Gedwongen ontspannen? dat lukt me nooit! Haha! Ik wil haar niet naar beneden dwingen, ze moet haar hoofd ontspannen leren dragen in draf, niet op een slof gaan hangen. Ze moet soiso leren op d'r eigen benen te lopen denk ik.

Nee, benen afsteken is ook niet goed, deed ik ook altijd. Maar ik bedoel niet met je benen klemmen, maar met je zit. Dus blijven trekken, vastzetten, rug niet ontspannen, recht in de stijgbeugels gaan staan e.d. Knipoog

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 16:35

@ Evelijn Zal ik gelijk als ik terug ben van vakantie laten kijken! Misschien heeft zij ook wel tips om haar bouw een beetje te compenseren.

Lins_Vetra schreef:
Safiera schreef:

Je leest niet goed. Jij had het erover dat veel niet-voorwaarste paarden een onderhals hebben. Ik zeg dat dat geen verschil maakt of ze te hard of te zacht gaan. Als je haar langzamer wil trekken (om het ff grof te zeggen) dan trekt zij terug. --> geen ontspanning --> aanspannen onderhals spieren --> onderhals.

Hoe je haar terug moet rijden, kan je natuurlijk ook met je teugels doen, maar door daar te veel mee te doen zonder die ontspanning, en minder met je zit, dan is het circeltje weer rond.

Ik hoop dat het oplost (als het uit de rug komt) en veel succes met lessen Ja

Klein misverstandje, sorry. In dat andere topic over onderhalzen waren alle paarden niet voorwaarts. Ik had dan ook niet zoveel aan de tips daar, vandaar dat ik denk dat het wel verschil maakt. Natuurlijk heb je wel gelijk dat ze haar hals zal moeten ontspannen en dat niet gaat als ik aan haar teugels trek. Salvira reageert alleen niet echt op mijn manier van lichtrijden (of doorzitten) Ik denk dat ik onbewust misschien toch te veel spanning heb (met mijn zit)?

@ fiehke Wanneer ik klemde in de les (manege) deden mijn benen ook altijd mee... knieen optrekken, trekken etc. Ik denk wel dat mijn rug niet echt ontspannen is/was, er is pas ontdekt dat ik helemaal vastzit en een scheve heup heb Bloos Dus dat zou best kunnen.

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:45

ik denk dat het beste is om eerst te kijken of je paard lichamelijk helemaal in orde is.
het kan best zijn dat ie pijn heeft en daarom snel gaat draven of gaat dribbelen.
stel dat ie echt pijn heeft, dan maak je het alleen maar erger door door te rijden. daarbij kan de pony dan ook angstig worden

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 20:09

Ik laat haar zeker nakijken! Het gekke is alleen dat ze met opzadelen en opstappen wél normaal doet en stilstaat. In stap is er ook eigenlijk niks aan de hand.
Ze heeft haar bouw niet mee, en als er niks aan de hand mocht zijn, duurt het vast nog lang voor ze in draf ook "normaal" draaft.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:24

Ik ben het helemaal met annelies19 eens. Ik denk dat grondwerk je een hoop kan helpen. succes!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 20:19

bedankt, maar wat voor grondwerk? Annelies19 schreef hulp vanaf de grond, dus een instructeur/rice.