Een soort huppeltje ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvarDonja

Een soort huppeltje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 15:40

Hallo allemaal. (sorry voor het lange verhaal )

Ik heb een probleem en het is al voor 50 % opgelost maar wou toch nog even een second opinion haha.

Om te beginnen ben ik geen gevorderde ruiter, en ben ik nog heel erg bezig met de basis, houding, overgangen, figuren, af en toe even aan de teugel. Ik zit wel al heel lang in de paarden maar heb altijd recreatief gereden en pas sinds November les gaan nemen.

Ik heb een haflinger merrie samen met mijn stiefmoeder, en daar heb ik nu 2 keer per week les op. Meestal als we aan het lessen zijn in draf, dan lijkt het net of ze met der voorbenen in galop aan wil springen maar dan doet ze dan niet, dat is een heel vervelend gevoel, een soort huppeltje en iedereen zei van dat komt omdat je je ellebogen niet buigt, en teveel steun zoekt op de teugel. Ik ben er aan gaan werken, maar gister was het wel heel erg.

Het was gewoon om de 2 meter, en ik raakte steeds heel me ritme ed kwijt. Toen zei mijn instructrice gooi je teugels is los en dan kijken of ze het nog steeds doet, ja en ze deed het nog, tempo verhogen, nou toen deed ze het nog steeds, dus daar lag het niet aan.

Toen zei mijn instructrice laat mij er dan eens op even kijken of ik het kan ontdekken. En toen ging ze dus gelijk aan de teugel lopen, en op het moment dat haar achterkant eronder kwam, stopte ze ermee! En toen gingen we kijken of dat elke keer zo was en het bleek dat ze het alleen doet als ze "op de voorhand" moet lopen. We hebben iedereen laten kijken en z'n mening gevraagd en iedereen is het er mee eens.

Wat dus heel vervelend is, want ik ben er nog helemaal niet aan toe om een volledige les aan de teugel te rijden, en ik kan ook niet tot dat punt komen als zei zo blijft huppelen in de les. Nu heeft iemand van stal voorgesteld met een elastiek te gaan rijden, omdat dat vriendelijk is, en ik dan alleen maar der achterhand eronder hoef te rijden en niet met de voorkant bezig moet zijn.

Is dit een goed idee? Zo niet andere tips of ideeen?

Groetjes Linsey

bonnielove

Re: Een soort huppeltje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:36

Mijn pony doet dit ook wel is.. eerst maakte ze dus ook steeds van die huppeltjes.maar t gaat nu steeds beter.
idd beter nageeflijk en nadat die achterhand er meer onder komt.. wordt het nu steeds minder.
Ik denk dat je gewoon toch zal moeten proberen om zoveel mogelijk je pony nageeflijk te rijden..
Tuurlijk kan het niet ineens heel uur maar probeer dit gewoon op te bouwen..
Met elastiek eraan is misschien een tijdelijke oplossing.. maarja.. met zo;n elastiek dr aan leer je natuurlijk nooit zelf nageeflijk rijden..
Je zegt dat je dat heel moeilijk vind..maar met zo;n elastiek dr aan leer je het ook niet echt.
ik denk dat je gewoon het beste het kunt proberen..gewoon rustig aan opbouwen.
btw jou paard zal ook niet gelijk een vol uur nageeflijk kunnen rijden ineens waarschijnlijk...

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:19

bonnielove schreef:
btw jou paard zal ook niet gelijk een vol uur nageeflijk kunnen rijden ineens waarschijnlijk...

Jawel want ik rij er samen met mijn stiefmoeder op en die kan haar wel gewoon nageeflijk rijden, het gaat erom dat ik nog teveel aan alles moet denken, benen, ellebogen, handen rechtop, hakkenuitdrukken, tenen naar je paard, NIET NAAR BENEDE KIJKEN, buitenteugel, binnenbeen, goede been, en dan moet ik OOK nog vragen en drijven, dat elastiek is er alleen maar tijdelijk dan hoef ik haar achterkant er alleen maar onder te rijden, en gaat haar hoofd sneller naar benede, naarmate ik de basis weer een beetje onder de knie heb dan gaat het elastiek er gewoon weer af, en het zat ook gewoon normaal, niet strak ofzo.

paardje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:22

Ik denk dat het belangrijk is dat je veel verschillende dingen met haar doet. Af en toe balkjes lopen, haar lekker bezig houden. Het lijkt erop dat ze het uit 'verveling' doet.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:23

Pony bij ons maakt met aandraven ook nog een huppeltje, maar dat is omdat hij de 'overgang nog moeiljik vind'.

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:44

Dat vervelen is het niet omdat ik zowiezo elke les iets anders doe, er mee naar buiten ga en elke les ziet er anders uit met sommige centrale dingetjes verveling is het niet, en de overgang is het ook niet want ze is al 10 en kent de overgangen als de beste. Daarom vonden we het ook zo raar omdat de meest voor de hand liggende dingen het niet waren. We hebben zoals ik zei alles geprobeert en kwamen er op uit dat het kwam omdat ze op de voorhand moest lopen. Gisteravond was het niet, en deed ik hetzelfde als eergisteren in de les maar dan aan de teugel.

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 10:55

Gisteravond weer gereden, en ik reed de sterren uit de hemel. Lekker tempo erin, beetje vragen en benen, en toen ging haar achterhand eronder, ze heeft dus netjes gelopen gisteravond. Ze heeft in het hele uur maar 4 keer een huppeltje gemaakt, uiteraard toen we gewoon met lange teugel aan het draven waren. Het is mooi dat ik weet wat het is, maar hoe los ik het op?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:02

Je rijdt ook buiten met haar, toch? Hoe loopt ze dan? (Niet dat ik er dan iets zinnigs over kan zeggen, maar gewoon uit nieuwsgierigheid)

utah1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:11

Ik heb ook op zo een paard gereden. De vorige amazone heeft haar aan de voorkant helemaal vast gereden d.m.v. een harde hand, dat ze teugelkreupel werd en dus ook een huppeltje maakte.

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 15:48

@Shadow0: Dan heb ik gewoon een lange teugel en doet ze niks verkeerd ook niet in draf ed.

@utah1972: Dat is het niet want ze is nu 10 en we hebben haar al vanaf haar derde en dat is ook het iets wat ik geleerd heb benen, benen, benen, rij haar niet in elkaar. Dat is het echt niet.

Ik denk zelf dat het een Donja actie is ( het is en blijft een Haflinger) die denkt van ow als ik nou zo vaak mogelijk huppel dan stappen ze er vanzelf wel af.

Maar ik ben benieuwd naar de oplossing zolang als ik nageeflijk rij is er niks aan de hand, maar als ik dat niet doe lijkt het net een hobbelpaard, wat zou ik daaraan kunnen doen?

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:52

ik heb ene die dit doet wanneer hij moe wordt en dus werken lastig wordt. Dan ook nog niet altijd als ie moe is. Nerveus worden, dan is hij dus ook niet altijd met zijn gedachten bij mij en durven die huppeltjes ook terug te komen.
Hij had het ook eens gedaan wanneer hij wat stijf was van de dag ervoor dan liep hij ook niet echt lekker en die huppeltjes waren er dus constant, we hebben dan lang genoeg moeten opwarmen.

Mijn conclusie was dus ook als je de achterhand, nageeflijkheid en de ontspanning er niet genoeg in krijgt dat komen er huppeltjes van.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:54

LinseyDonja schreef:
@Shadow0: Dan heb ik gewoon een lange teugel en doet ze niks verkeerd ook niet in draf ed.

@utah1972: Dat is het niet want ze is nu 10 en we hebben haar al vanaf haar derde en dat is ook het iets wat ik geleerd heb benen, benen, benen, rij haar niet in elkaar. Dat is het echt niet.

Ik denk zelf dat het een Donja actie is ( het is en blijft een Haflinger) die denkt van ow als ik nou zo vaak mogelijk huppel dan stappen ze er vanzelf wel af.

Maar ik ben benieuwd naar de oplossing zolang als ik nageeflijk rij is er niks aan de hand, maar als ik dat niet doe lijkt het net een hobbelpaard, wat zou ik daaraan kunnen doen?

je zegt de oplossing al zelf. Negeeflijk rijden en onstspannen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:58

Foto's laten maken en buigproef doen. Paarden die een huppeltje maken in de overgang hebben helaas in mijn ervaring 9 van de 10 keer een flinke bemerking aan het voorbeen (HKO bijvoorbeeld). Daarom doen ze het ook niet (meer) als ze op het achterbeen gezet worden.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:39

in theorie van de warmbloeden zou dit kunnen maar in theorie van de haflingers is het ook zo dat HFK of HK gewoon niet voorkomt bij Haflingers.

Ik ga daar toch rekening mee houden met wat u zegt en als mijn DA eens langskomt zal ik het hem vragen of hij even wil checken.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:40

Sizzle schreef:
Foto's laten maken en buigproef doen. Paarden die een huppeltje maken in de overgang hebben helaas in mijn ervaring 9 van de 10 keer een flinke bemerking aan het voorbeen (HKO bijvoorbeeld). Daarom doen ze het ook niet (meer) als ze op het achterbeen gezet worden.

Maar zouden ze dit dan ook niet moetn doen in vrijheid als ze lopen als het hko of hk is?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:43

Kan het niet een soort van teugelkreupel idee zijn .???

ik denk dat ze te veel gewend is op de voorhand te lopen en die dan nu ook echt nodig heeft krijgt ze die niet wordt het moeilijk en gaat ze terwijl ze steun zoekt zo huppelen ..?!! Bloos
ik zou contact houden en heel maar dan ook heel goed die achterhand mee gaan nemen waarschijnlijk is dit te weinig gebeurt .. en als ze dan toegeeft en braaf is steeds minder druk op de teugels leggen ..
zodat ze leert op der eigen benen te lopen en niet op jou handen steun zoekt ! Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:47

elsie1 schreef:
Sizzle schreef:

Maar zouden ze dit dan ook niet moetn doen in vrijheid als ze lopen als het hko of hk is?

In principe dan ook, maar in de praktijk zie je het vaak alleen onder de man (extra gewicht).

Maar uiteraard kan het ook reuze meevallen hoor en gewoon een vorm van teugelkreupel/niet aan het been zijn. Toch zou ik wel een klein buigproefje overwegen, weet je zeker dat het 'm daar niet in zit.

IrmaMaandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:20

Bij het maken van een huppeltje in een overgang van stap naar draf is je paard niet voldoende actief aan het been, dwz. dat de reactie op je been onvoldoende is (let op! door het activeren van het achterbeen en scherper aan de beenhulpen stellen van het paard los je dit op). Komt ook wel voor wanneer je het paard van voren teveel tegenhoudt, waardoor hij niet goed voorwaarts kan wegdraven (en dit dan uit door het maken van een -opwaarts- huppeltje!)
Succes ermee, dit is (wanneer het paard gezond is) zeker op te lossen. Van achteren naar voren rijden, niet teveel tegenhouden met de hand en scherp aan de hulpen stellen is waarschijnlijk een oplossing voor dit probleem.
(Probeer maar eens om zonder teugeldruk een actieve overgang van stap naar draf te maken; grote kans dat het huppeltje achterwege blijft.....)

Groetjes, Irma

IrmaMaandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:23

Oeps, zie nu pas dat het gaat om de overgang van draf naar galop. Hiervoor geldt hetzelfde als wat ik eerder vertelde.
Mijn advies is dus ook om het paard NIET aan de voorkant te belemmeren / tegenhouden door er een elastiek om te hangen!

Hou je ons op de hoogte van je vorderingen?

IrmaMaandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:28

Nòg een toevoeging: je zegt dat het niet opgelost wordt als je al galloppeert en dan pas de teugeldruk vermindert of het tempo opvoert. Klopt als een bus! Probeer het eens tijdens de voorbereiding en tijdens de overgang zelf.... Wanneer deze actief is en je je paard niet van voren tegenhoudt, zal het huppeltje ook verdwijnen. Kwestie van timing.... en timen is ervaring en dus oefenen...
Nogmaals succes

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:12

IrmaMaandag schreef:
Kwestie van timing.... en timen is ervaring en dus oefenen...

Dat was geloof ik precies het probleem, dat deze ruiter nog niet genoeg ervaring heeft om dit te voorkomen. Het is natuurlijk een heel goed idee om te oefenen en volgens mij wil de TS ook graag leren, maar wat doe je in de tussentijd met dat huppeltje? Het is niet reeel om te verwachten dat iemand dit in een paar lesjes oplost, maar in de tussentijd lijkt het me niet goed voor het paard, en niet fijn voor de ruiter. Dus wat zou jij zien als mogelijkheden om hier wat mee te doen?

IrmaMaandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:32

Shadow0 schreef:
IrmaMaandag schreef:
Kwestie van timing.... en timen is ervaring en dus oefenen...

Dat was geloof ik precies het probleem, dat deze ruiter nog niet genoeg ervaring heeft om dit te voorkomen. Het is natuurlijk een heel goed idee om te oefenen en volgens mij wil de TS ook graag leren, maar wat doe je in de tussentijd met dat huppeltje? Het is niet reeel om te verwachten dat iemand dit in een paar lesjes oplost, maar in de tussentijd lijkt het me niet goed voor het paard, en niet fijn voor de ruiter. Dus wat zou jij zien als mogelijkheden om hier wat mee te doen?

Ja, is ook erg lastig en vergt meerdere handelingen tegelijkertijd.....

TS schrijft in een eerder bericht: Gisteravond weer gereden, en ik reed de sterren uit de hemel. Lekker tempo erin, beetje vragen en benen, en toen ging haar achterhand eronder, ze heeft dus netjes gelopen gisteravond. Ze heeft in het hele uur maar 4 keer een huppeltje gemaakt, uiteraard toen we gewoon met lange teugel aan het draven waren. Het is mooi dat ik weet wat het is, maar hoe los ik het op?

Het zou mooi zijn om dit goede gevoel weer op te roepen door les te nemen aan de longe. De instructeur kan met de zweep de achterhand voldoende actief houden, mocht dit nodig zijn en aanwijzingen geven. Dat -actief houden- is al één handeling minder voor de ruiter. Stukjes met je ogen dicht rijden en letterlijk proberen te "voelen" wat er gebeurt, en welke hulpen welk resultaat geven. De goede stukjes leer je zo herkennen, en na een paar keer kun je deze zelf "narijden". Dan hoeft de instructeur steeds minder te ondersteunen met de zweep, en na een paar keer helemaal niet meer.

NB.: Les aan de longe is zeker geen schande; ikzelf rijd al jaren, maar neem gemiddeld eens per 2jaar weer enkele zitlessen aan de longe.....(wanneer mijn houding weer bagger is geworden en deze weer aandacht behoeft) Heel leerzaam!

Zou ze (je!) hier wat mee kunnen?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:22

Misschien zit het in de haflinger? Heb ook af en toe een haflinger (jongere) gereden die ook altijd zo'n huppeltje maakte. Waar het aan ligt geen idee.

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 15:29

elsie1 schreef:
je zegt de oplossing al zelf. Negeeflijk rijden en onstspannen.

Ja maar ik bedoel de oplossing voor als ik niet nageeflijk rij, ze hoort toch ook gewoon normaal te lopen als ik dat niet doe.

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 15:33

Harstikke bedankt voor alle tips ed, ik ga er zeker aan werken als ze het weer doet want nu doet ze het niet meer zo erg, ik denk eigenlijk gewoon dat het een soort streek is van der, om onder het werken uit te komen, als ik buiten aan het rijden ben uiteraard gewoon met een losse teugel en ik draaf doet ze het ook niet dus daarom begrijp ik er niks van.