Fries beleren als rij- en tuigpaard. Hoe te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Fries beleren als rij- en tuigpaard. Hoe te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 10:58

Hallo,

Wij hebben thuis twee jonge friese ruinen (ruim 1 en 2 jaar). Het 'ultieme' doel is de twee broers uiteindelijk samen voor de koets te kunnen plaatsen om recreatief te mennen, maar we willen ook graag dat ze beiden onder het zadel gaan.

Onze merrie doet ook beiden, maar we merken wel dat onder het zadel lopen anders gaat qua rijtechniek, dan bij een paard dat niet voor de wagen loopt. Zij reageert veel beter op de 'men-manier' als ze onder het zadel is en bijna niet op de 'rij-manier'.

Mij lijkt dat we onze mannen eerst onder het zadel brengen en ze de kans geven kracht te ontwikkelen alvorens ze voor het mennen te gaan beleren. (Hoe we dit gaan doen, hetzij zelf, hetzij uitbesteden, weten we nog niet).

Zijn die twee toch verschillende technieken, niet verwarrend voor het paard? Hoe pakken we dit het beste aan? Rijden we het paard ook meer men-technisch, of maak je duidelijk onderscheid? In welke volgorde zouden jullie dit aanpakken en op welke leeftijden waarmee beginnen(sowieso na 3 jaar)?

Bedankt voor jullie tips!

Concorde

Re: Fries beleren als rij- en tuigpaard. Hoe te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:56

Mennen is lichamelijk (mits natuurlijk met mate) minder belastend voor een paard dan gereden worden onder het zadel.
Verder vind ik je 'rijtechnisch' en 'mentechnisch' origineel gevonden termen, maar hoe had je dat in gedachten?
Ik ken veel paarden die zowel voor de kar als onder het zadel lopen en toch echt gewoon dressuurmatig te rijden zijn hoor. Ik weet niet of je Egberdina's Marten Hendrik kent van Susan Bouwman, maar die liep afgelopen NK mee in Eindhoven in het ZZ-zwaar (dressuur onder het zadel dus) en loopt met regelmaat voor de kar (is zelfs M mendressuur). Veel échte tuigpaarden (aangespanne sport) lopen ook onder het zadel, juist om ze net wat fijner te kunnen trainen.
Een paard moet gewoon dressuurmatig fijn opgeleid worden, daar heb je dus een competente ruiter cq. menner voor nodig. Loopt jouw 'tuigfries' zoveel minder onder het zadel, dan heb je 'm gewoon dressuurmatig niet voor elkaar.
Zowel voor de kar als onder het zadel moet een paard gewoon op eigen benen, los door het lijf bewegen, en constant in aanleuning zijn. Het enige verschil dat je hebt is dat je voor de kar je gewichts- en beenhulp vervangt door je stem en zweep.