Opeens Kantelen met het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tango40

Opeens Kantelen met het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:30

Hallo, wij zitten nu even in een dipje Boos! , zoals elke ruiter dat wel eens heeft. Toch was ik benieuwd naar eventuele reacties/oplossingen van jullie.
Ik heb een 7 jarig paard en ik start hem M1. Hij heeft wel snel last van zijn spieren maar dat weet ik altijd snel weer optelossen. Nu een aantal dagen geleden is hij opeens begonnen met zijn hoofd te kantelen. linksom en dat kantelt hij naar rechts.
Met losrijden gaat het nog goed, maar dan ben ik alles aan mij rechterkant kwijt. Hij begint op zijn bit te kauwen en ik krijg geen druk meer op mijn buitenteugel.
Ik de galop heb ik weer een super fijne aanleuning, de stap gaat soms goed soms iets minder( in een wending bijvoorbeeld). In de stap en galop is hij wel gewoon recht!Alleen de draf is dus een probleem. Hij is laatst nog bij de tandarts geweest en alles was nog goed, alleen een beetje gevijlt.
Het probleem zit dus in de verbinding, vandaag heb ik al geprobeert om echt goed naar mijn hand toe te rijden maar zodra ik in de bocht kom is het weer mis.
ook met het uitdraven (lang laag) zoek hij mijn hand niet op en kantelt alleen maar.

Heeft er iemand tips?? En naar de fysio en dat soort tips( heel erg bedankt maar ik weet dat mijn paard gezond is en geen last van zijn lijf heeft. het is echt een aanleuningsprobleem)

Evelijn

Re: Opeens Kantelen met het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:42

Stapje terug doen, kennelijk vraag je toch iets teveel van hem. Als je paard z'n hoofd kantelt dan houdt hij vaak z'n rug vast. Probeer meer ontspannen over de rug te rijden.
Wim Bonhof (Paardrijden met Gevoel) schrijft over kantelen: "Een paard dat zijn hoofd kantelt, drukt één kant zijn hals tegen de teugel om zich aan die zijde aan de druk te onttrekken. Het is een vorm van scheefheid. Het is op te lossen door je hand aan die kant waar hij tegen de teugel drukt opzij te doen en iets omhoog, waarna je het contact herstelt en je hand weer naar de normale plaats terugbrengt."
Laat je instructeur trouwens ook scherp zijn op je eigen houding, als jij zelf scheef zit, dan wordt je paard ook scheef.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:43

Evelijn schreef:
Stapje terug doen, kennelijk vraag je toch iets teveel van hem. Als je paard z'n hoofd kantelt dan houdt hij vaak z'n rug vast. Probeer meer ontspannen over de rug te rijden.
Wim Bonhof (Paardrijden met Gevoel) schrijft over kantelen: "Een paard dat zijn hoofd kantelt, drukt één kant zijn hals tegen de teugel om zich aan die zijde aan de druk te onttrekken. Het is een vorm van scheefheid. Het is op te lossen door je hand aan die kant waar hij tegen de teugel drukt opzij te doen en iets omhoog, waarna je het contact herstelt en je hand weer naar de normale plaats terugbrengt."
Laat je instructeur trouwens ook scherp zijn op je eigen houding, als jij zelf scheef zit, dan wordt je paard ook scheef.

Hier ga ik ook in mee. Verder kan het zijn dat je een ongelijke aanleuning hebt. bijvoorbeeld dat je op je rechterhand iets meer druk heb dan op je linkerhand. Kanteling kan veel oorzaken hebben.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:04

Citaat:
Heeft er iemand tips?? En naar de fysio en dat soort tips( heel erg bedankt maar ik weet dat mijn paard gezond is en geen last van zijn lijf heeft. het is echt een aanleuningsprobleem)

Tja lastig...want inderdaad kan kanteling vele oorzaken hebben.

Het enige wat ik zelf heb gezien is dat een paard kantelde omdat hij erge pijn had (in zijn rug?).
Het kan altijd dat een paard een bot heeft verschoten ofzo met een rare sprong
en dat hij daardoor zo'n last heeft. Ik zou als ik jou was een fysio niet totaal uitsluiten.
Goed blijven kijken naar je paard.

Meer tips kan ik je niet geven

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:07

Al een tandarts laten komen?
Kantelen kan ook een oorzak zijn van scherpe randen op de kiezen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:36

Over het algemeen is kantelen van het hoofd een rijtechnisch probleem dat voort kan komen uit (natuurlijke) scheefheid, een te harde inwerking van de ruiterhand, het willen ontlasten van een zwakkere kant van het lichaam, het scheef zitten van de ruiter, het niet passen van het zadel, het zwakkere achterbeen, tanden...

Veel redenen dus.

Kantelen is goed op te lossen als je rijdt volgens het scala en daarbij een eerlijke hand hebt. De kant waar je meer druk hebt de hand even liften, naar voren en weer terug naar contact. Alsof je lichtjes een kannetje uitschenkt. Je nodigt uit tot recht maken. Zorg ervoor dat je het paard duidelijk aan de buitenteugel rijdt in wendingen, vaak wordt er teveel getrokken met de binnenhand.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:52

monya schreef:
Over het algemeen is kantelen van het hoofd een rijtechnisch probleem dat voort kan komen uit (natuurlijke) scheefheid, een te harde inwerking van de ruiterhand, het willen ontlasten van een zwakkere kant van het lichaam, het scheef zitten van de ruiter, het niet passen van het zadel, het zwakkere achterbeen, tanden...

Veel redenen dus.

Kantelen is goed op te lossen als je rijdt volgens het scala en daarbij een eerlijke hand hebt. De kant waar je meer druk hebt de hand even liften, naar voren en weer terug naar contact. Alsof je lichtjes een kannetje uitschenkt. Je nodigt uit tot recht maken. Zorg ervoor dat je het paard duidelijk aan de buitenteugel rijdt in wendingen, vaak wordt er teveel getrokken met de binnenhand.

Ik sluit mij hierbij aan.
maar ik denk dat je fysiek toch niet moet uitsluiten...
aangezien je aangeeft dat hij vaker last heeft van spierproblemen 9wat is daar de oorzaak van?
overbleasting?)
je ziet vaak dat bij kantelen hoog in de nek pijn ontstaat (door bv pijnlijke nekwervel, teveel druk van het hoofdstel achter de oren etc)

ik zou je aanraden dit eerst uit te sluiten en daarna rijtechnisch door te gaan.

Tango40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 08:57

Hey ik zie nu pas alle reacties, bedankt daarvoor. Ik heb het gelukkig zelf kunnen oplossen. Heb hem even aan de longe gehad en hij sloeg een keer giganties uit. ( aan de longe kantelde hij trouwens niet) Toen was het onder het zadel ook klaar. Waarschijnlijk heeft er even wat verkeerd gezeten.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:49

Oke...harstikke fijn Haha!