Probleempje met gebruik sporen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Probleempje met gebruik sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 18:07

Sinds een tijdje rij ik met sporen met een klein bol knopje. Op zich niet heel bijzonder. Het effect is wel merkbaar en ik heb ze toch vaak wel nodig, om reactie van mijn paard te krijgen. (Svp geen commentaar op het sporengebruik. Ik heb hier goed over nagedacht en het bleek toch nodig om mijn 14jarige weer aan het been te krijgen na jaren zonder training).

Maar nu is het zo dat mijn benen nogal lang zijn, met het gevolg dat de sporen dus onder de buik van mijn paard uitsteken als ik mijn benen lang houd en mijn hakken uitdruk. Ik snap dat het de bedoeling is dat je met je kuiten drijft (en dat je ook eigenlijk niet continue drijft), maar als dat geen effect heeft ga je dus met je sporen drijven. Aangezien mijn paard nogal wat doortastende aansporing nodig heeft, is het gevolg dus wel dat ik telkens mijn voeten optrek en mijn houding verpest:S Als ik kortere mensen zie rijden, hebben die dat probleem niet, omdat hun sporen gewoon op buikhoogte zitten.

Zijn er meer (lange) mensen met dit probleem? Heeft iemand tips?

DL_

Re: Probleempje met gebruik sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:10

je kan eens zwanenhalzen proberen. zoek maar eens op internet naar zwanenhals sporen. Die staan in een boog omhoog, ook met gewone stompe knoppen erop. Je moet dan wel echt goed je hakken laag kunnen houden anders pik je erg vaak. Misschien is het een tip?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 18:15

Bedankt voor de tip! Ik kwam bij het googlen ook nog een bokt topicje tegen hierover. Maar zon spoor scheelt je 1-2 cm qua 'hoogte' of zie ik dat verkeerd? Hoe moet ik de inwerking ervan zien?

ikkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:22

mijn zusje heeft ook dit probleem, ik hoop dat je wat vind dat helpt ik weet dat het heel moeilijk is ik heb zelf ook lange benen.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:24

DresslOver schreef:
je kan eens zwanenhalzen proberen. zoek maar eens op internet naar zwanenhals sporen. Die staan in een boog omhoog, ook met gewone stompe knoppen erop. Je moet dan wel echt goed je hakken laag kunnen houden anders pik je erg vaak. Misschien is het een tip?

Met echt lange benen hoef je je hakken niet extra goed omlaag te drukken hoor ook niet met een zwanenhals.
De werking is hetzelfde als een gewone spoor, alleen zit je dichter bij de buik
Ik heb ook lange benen maar rij met een gewone knopspoor, en moet dus ook regelmatig mijn hak even optrekken, dat kan bijna niet anders als je zo lang bent

LEANA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:06

ik heb ook super lange benen en rij ook met sporen maar ik heb er niet super veel last van aangezien ik ze ook neit heelv eel hoef te gebruiken..Tong uitsteken

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:41

Ik had eerst ook korte spoortjes, na een paar preken van mijn instructrice heb ik me toch laten overhalen om wat langere te pakken. Mijn paard is vooral wat rond gebouwd waardoor ik er slecht bijkan. Ik kom er anders ook niet aan, of ik moet heel mijn been gaan verdraaien e.d.
Overigens weet ik wel heel zeker dat ik er met deze sporen niet ongewenst aankom, want dat is iets wat ik absoluut niet wil.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:22

@Jana_en_ik; Zoals novice al zegt; de werking is hetzelfde, je zit alleen sneller aan de buik. Je zit er korter aan, voor de rest is het gewoon je oude vertrouwde knopspoor Haha! hij werkt niet scherper in o.i.d.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:22

zwanenhals sporen zijn een goede oplossing, ik vind ze zelfs nog zachter inwerken dan van die lange staafjes. omdat ze vrij stomp zijn Knipoog mijn paard reagerde er altijd wel goed op

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:29

Ik heb hetzelfde probleem, en ben ook van plan om eens zwanenhals spoortjes te proberen.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:34

Ik heb een tijdje een paard getraind waarbij zich het zelfde probleem voor deed. Ik heb toen op advies van mijn instructrice ook eens zwanenhalsjes geprobeerd. Het beviel mij perfect! Ze werkten heel zacht in en je kan je beenligging mooi stil houden omdat je je voeten niet op hoeft te trekken.

Ik zou het zeker eens proberen! OK dan!