Losrijden en andere vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mememe

Losrijden en andere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 17:04

Hallo.

Ik had even een vraagje(s).

*Hoe rij je goed los?(wedstrijden)
* De warming-up thuis? (hoe goed doen)
*Wat voor oefeningen voor warming up,met heet paard?,met lui paard,met stijf paard etc?
*Hoe paard goed over de rug laten lopen?
*Hoe rij jij los,en helpt het?
*Met losrijden al een galop mee pakken?, zoja hoe lang en wat voor galop?
*Aan het begin eerst een beetje lange teugel en dan pas beginnen,of anders?
*Hoe lang duurt de warming-up bij jullie?

Nouja dit zijn ongeveer mijn vragen,beetje doelloos maarja.
Anders weet/leer je nooit eens een keertje iets.
Nog meer vragen kunnen er bij komen,strooi je kennis maar uit.

Gr.

Oja als het verkeerd staat,sorry.
En een goed losrij filmpje hoe je het ongeveer doet zou handig.
We gaan dus geen commentaar op een filmpje geven met losrijden,ieder zijn eigen en ieder paard is anders.Houd het een beetje leuk.

Nog een paar vraagjes.

*hoe laat je een paard sneller stilstaan?
*Paard wil niet stilstaan hoe oplossen?
*hoe halthouden voorbereiden?
*hoe galop voorbereiden(aanspringen)?

Valiente

Re: Losrijden en andere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:40

Bij ons geld het gezegde; 'Een goed begin is het halve werk!'
Ik besteed dus altijd veel tijd aan het losrijden van Valiente, en merk dat ook erg positief terug in het rijden. Zo is ze een stuk losser en ontspannender dan wanneer ik haar bijna meteen al opppak.

Ik begin altijd aan een lange teugel, waarbij in van haar verwacht dat ze haar neusje naar beneden brengt en ontspannen over de rug loopt. Ze was in het begin hierover erg onzeker en bracht steeds haar hoofd naar beneden, maar doormiddel van een boel belonen is ze echt gaan ontspannen en merk ik ook dat ze het fijn vind.
Na een tijdje pak ik de teugels halflang op en ga de bak door draven, hierbij zorg ik ervoor dat ik constant van hand verander en enkele voltes en wendingen meeneem. Op de voltes laat ik de teugels ook nog wel eens vieren en laat Valiente in de draf halsstrekken.
Wanneer ze helemaal los is, en dat verschilt per keer, neem ik haar terug in de draf en neem de teugels op maat.
Ik galoppeer meestal niet tijdens het losrijden, dit omdat Valiente hierin erg fel is en ze nog wel eens de neiging heeft om dan enorm te gaan vliegen.

Mocht je verder nog wat willen weten laat je het maar horen. Ja

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:15

Valiente schreef:
Ik besteed dus altijd veel tijd aan het losrijden van Valiente, en merk dat ook erg positief terug in het rijden. Zo is ze een stuk losser en ontspannender dan wanneer ik haar bijna meteen al opppak.

Ik begin altijd aan een lange teugel, waarbij in van haar verwacht dat ze haar neusje naar beneden brengt en ontspannen over de rug loopt. Ze was in het begin hierover erg onzeker en bracht steeds haar hoofd naar beneden, maar doormiddel van een boel belonen is ze echt gaan ontspannen en merk ik ook dat ze het fijn vind.
Na een tijdje pak ik de teugels halflang op en ga de bak door draven, hierbij zorg ik ervoor dat ik constant van hand verander en enkele voltes en wendingen meeneem. Op de voltes laat ik de teugels ook nog wel eens vieren en laat Valiente in de draf halsstrekken.
Wanneer ze helemaal los is, en dat verschilt per keer, neem ik haar terug in de draf en neem de teugels op maat.
Ik galoppeer meestal niet tijdens het losrijden, dit omdat Valiente hierin erg fel is en ze nog wel eens de neiging heeft om dan enorm te gaan vliegen.

Oke dankjewel,voor je antwoord.
Ik rij nu dus op een manege paard, en als je daar een galopje mee pakt bij het losrijden op een wedstrijd dan wordt ze niet druk.
Zodra ik op mijn vz-pony een galopje mee pak tijdens het losrijden,is het gelijk na het galloperen rennen en geen rust. Apart hoe pony's en paarden toch kunnen verschillen van me kaar.

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:17

Inderdaad, zo rijd ik ook elk paard anders gewoon omdat ze allemaal een individu zijn die allemaal op hun eigen manier op dingen reageren. Maar dat maakt juist het paardrijden zo leuk, vind ik!!

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:48

Valiente schreef:
Inderdaad, zo rijd ik ook elk paard anders gewoon omdat ze allemaal een individu zijn die allemaal op hun eigen manier op dingen reageren. Maar dat maakt juist het paardrijden zo leuk, vind ik!!

Het maakt het ook hartstikke leuk,alleen is het soms moeilijk uit te vogelen.
Om te kijken hoe elk paard is en hoe je hem moet gaan rijden.
Dat is voor mij soms nog wel het moeilijkst.
Maar er is altijd wel een paard waar het het meeste mee klikt,en daar rij je ook bijna praktisch mee weg.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:51

*hoe laat je een paard sneller stilstaan?
*Paard wil niet stilstaan hoe oplossen?
*hoe halthouden voorbereiden?
*hoe galop voorbereiden(aanspringen)?

Zo iemand deze ook nog willen beantwoorden Bloos

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:52

Valiente schreef:

zo rijd ik ook los alleen met mijn paard doe ik een arbeidsgalopje..... zij is rustig........ succes

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:53

streep3 schreef:
Valiente schreef:

zo rijd ik ook los alleen met mijn paard doe ik een arbeidsgalopje..... zij is rustig........ succes

Oké dankjewel.
Wat versta jij trouwens onder een arbeidsgalopje?(gewoon een vraag hoor).
En wat voor galop doe jij later dan in je training?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:43

Ik kan deze vragen wel beantwoorden, maar dan heb je een 'handleiding' voor míjn paard...en ieder paard is anders, dus heel veel heb je er dan niet aan.

Een paard dat makkelijk gallopeerd kan je laten galloperen bijhet losrijden, daar zal ie makkelijker van loskomen.

Mijn eigen paard stap ik voor het rijden niet lang rond aan een lange teugel, vaak komt ze meteen uit de wei, dus genoeg rond gelopen daar..

Met wedstrijden rijd ik veel tempowisselingen, en voltes openen en sluiten, maar dit is echt afgestemd op mijn paard.

Je zal zelf dingen moeten uitvinden die goed zijn voor je paard, dus probeer eens wat anders...kijken hoe dat gaat!

Misschien word ze wel fijner van een galopje tijdens het losrijden, mss niet, misschien heeft ze veel tempowisselingen nodig of juist veel voltes.

Proberen, proberen is mijn advies!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:45

Valiente schreef:

zo rijd ik ook los alleen met mijn paard doe ik een arbeidsgalopje..... zij is rustig........ succes[/quote]

Oké dankjewel.
Wat versta jij trouwens onder een arbeidsgalopje?(gewoon een vraag hoor).
En wat voor galop doe jij later dan in je training?[/quote]

Een arbeidsgalop is een galop in middelmatig tempo, niet te hard maar ook niet te langzaam (verzameld)

Later in de training kan je tempowisselingen meepakken (midden/uitgestrekte galop of juist en beetje meer sluiten) en je kan ook kleinere voltes rijden/sluiten. Of overgangen niet in de hoek rijden maar op de lange zijde, AClijn of diagonaal.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 13:56

Oké dankjewel allemaal.

Ik heb hier heel veel aan.
Zal er zo snel mogelijk een beetje mee proberen te experimenteren.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:00

Hmm.. Dit zijn wel héél veel vragen. We kunnen hier allemaal wel antwoorden op verzinnen, maar ik denk dat je het beste goede instructie kan zoeken. Die geeft op al je vragen een antwoord. en kan ze aanpassen aan jouw situatie. wij kunnen dat vanachter de pc niet.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:06

ik begin met een rondje aan de lange teugel stappen daarna pak ik dr een beetje op en ga ik oefeningen rijden zoals voltes, gebrokben lijntjes enz. veel van hand veranderen ook! hierbij laat ik dr mooie lengte buiging lopen, dan draaf ik aan en doe hetzelfde, voltes verkleinen en weer vergroten om mooi het achterbeen eronder te krijgen en daarna tempowisselingen, schijnovergangen enz, om dr mooi aan het been te krijgen.. ook vraag ik altijd veel stelling om dr in de nek mooi los te krijgen door bijv. slangevoltes

daarna pak ik dr meer op en stel ik dr hoger in en gaan we oefeningen rijden zoals wijken, keerwending, achterwaarts enz.. ook is dit het moment om nieuwe oefeningen aan te leren..

galop doe ik pas hierna, dan let ik vooral op de overgang naar galop en weer trg in draf, veruim ik pasje en verzamel ik wat dan op de andere hand hetzelfde..

uitstappen doe ik aan een lange teugel wat rondjes lopen of een stapritje door het bos.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 14:12

Op mijn protocol van zaterdag stond halthouden voorbereideb,maar hoe bereid je zoiets voor?
En ook stond er galop voorbereiden?
Snapt iemand dit.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:36

doormiddel van kleine tempo-wisselingen voel je of het paard goed aan je been is en luisterd. Voor het halthouden kun je 'm dus in een lagere versnelling zetten, zodat de overgang gelijkmatig wordt.
De galop voorbereiden is op tijd vragen van de juiste stelling en het paard aan je been, zodat je in 1 x in de galop zit en niet bijv 3 x moet drijven.

Legt je instructeur/trice dat niet uit? (ook al je vorige vragen Knipoog )

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 18:38

sneeuwpop schreef:
doormiddel van kleine tempo-wisselingen voel je of het paard goed aan je been is en luisterd. Voor het halthouden kun je 'm dus in een lagere versnelling zetten, zodat de overgang gelijkmatig wordt.
De galop voorbereiden is op tijd vragen van de juiste stelling en het paard aan je been, zodat je in 1 x in de galop zit en niet bijv 3 x moet drijven.

Legt je instructeur/trice dat niet uit? (ook al je vorige vragen Knipoog )

Nou ik rij alleen maar manege lessen,en dat is niet echt van goeie kwaliteit. Daar wordt gewoon niet op gelet. Ik vind het wel jammer,dus dacht ik dan maar even vragen hoe en wat.
In ieder geval bedankt voor het antwoorden.

brenda14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:12

ik zou lekker lang en laag gaan voltes rijden in stap bijde kanten en daarna draven voltes rijden bijde kanten ook 10 m volte, veel van hald veranderen enzo, groetjes brenda

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 08:20

brenda14 schreef:
ik zou lekker lang en laag gaan voltes rijden in stap bijde kanten en daarna draven voltes rijden bijde kanten ook 10 m volte, veel van hald veranderen enzo, groetjes brenda

Oké dankjewel.