linkerhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muk

linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 16:26

ik heb een probleem.
als ik op de rechterhand rij dan zit ik gewoon recht. maar rij ik linksom dan ga ik heel erg scheef naar buiten zitten.
ik merk dat zelf een beetje. en mijn vader die ook helemaal geen verstand heeft van rijden zag het ook.
het is volgens mij ook alleen maar op mijn bijrijdpaard.
laatst zei de eigenaresse van mijn bijrijdpaard dat de rechterhand mijn makkelijke kant is, en dat ik daar ook de buitenteugel er goed bij hou. op links doe ik dat dus niet. ze zij ook dat het zadel scheef lag, wat voor mijn geveol niet zo was, maar dat zal dus weel komen door dat ik scheef zit.

heeft iemand tips om mijn linkerhand te verbeteren?
alvast bedankt

lauralarissa

Re: linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:57

hej
ik had dat ook..ik zat linksom ook scheef. Ik nam een zitles en dat had erg goed geholpen..nooit meer scheef gezeten. Rijd ook af en toe zonder beugels. Hierdoor ga je rechtzitten want anders glijd je van je paard af. Probeer ook om zo te gaan zitten dat je allebei je zitknobbels voel.
hopelijk heb je er wat aan

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:07

Zonder beugels is een heel goed plan, het is nog beter als je zonder zadel gaat, maar dat hangt weer van je paard af. Dan moet je wel goed gaan zitten, anders val je eraf Knipoog

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:28

Ik zou idd dan eens kijken of je zadel goed recht ligt. Als je zadel recht ligt proberen allebei je zitknobbels even veel te voelen! En daar goed mee aan de slag te gaan met je instructie die kan je precies vertellen wat je fout doet!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 07:11

muk schreef:
ze zij ook dat het zadel scheef lag, wat voor mijn geveol niet zo was, maar dat zal dus weel komen door dat ik scheef zit.

Elk paard is van nature scheef, net als wij van nature links of rechtshandig zijn. Door een ruiter op de paardenrug te zetten versterk je de natuurlijke scheefheid. Logisch dus dat je zadel scheef ligt en dat je voor je gevoel recht zit. Je paard rechtrichten is de oplossing. Kijk maar een op hoefkatrol.be daar staat veel interessante informatie op.

muk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 11:17

bedankt voor jullie reacties.
ik ga zonder beugels zeker proberen. zonder zadel lukt denk ik niet, ze zit niet zo fijn met doorzitten Knipoog

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:19

Ik heb ook sinskort dat ik altijd naar echts zak, bij ieder paard.. en soms heb ik ook nog mijn rechterbeugel sonms iets langer want voor mijn gevoel zit het anders scheef.. Ik neem aan dat dit aan mij ligt? ik weet alleen niet wat?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:50

Het scheef wegzakken van een zadel kan idd vaak (zo niet meestal) te maken hebben met de scheefheid van het paard. Omdat het paard van nature scheef is en als in deze scheefheid wordt doorgereden dan zijn de rugspieren aan een kant van zijn rug minder ontwikkeld dan aan de andere kant van zijn rug. Dit veroorzaakt het scheefzakken van het zadel.

Het zadel aan laten passen aan de scheve rug is een symptoombestrijding en geen oplossing. De oplossing ligt in het rechtrichten zoals hierboven al genoemd. Op http://www.paardenbegrijpen.nl is ook veel informatie terug te vinden over het rechtrichten.

Naast het rechtrichten zou je kunnen rijden met een barebackpad. Dan zit je niet zo op een kale rug en heb je nog iets zachts onder je. En je werkt gelijk aan eigen balans, houding en zit. Ik heb gemerkt dat scheve paarden met een strakke rug dit erg prettig vinden. Tijdens het rechtrichten van je paard zal je ook merken dat je beter kunt gaan doorzitten omdat de rug dan veerkrachtiger wordt.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:00

Prada_07 schreef:
Ik heb ook sinskort dat ik altijd naar echts zak, bij ieder paard.. en soms heb ik ook nog mijn rechterbeugel sonms iets langer want voor mijn gevoel zit het anders scheef.. Ik neem aan dat dit aan mij ligt? ik weet alleen niet wat?

Als jij op ieder paard naar rechts zakt dan heb je misschien wel ongelijke benen en/of je moet gaan werken aan je eigen balans.

Ook voor dit soort problemen is het rijden met een barebackpad een hele goede en leuke oefening. (je moet daarbij jezelf natuurlijk niet aan de teugels vast houden Knipoog

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:03

zitles nemen of zonder beugels rijden,

zit je trouwens in alle gangen scheeft of maar in een of 2 en zit je ook scheef als je een rechte lijn rijdt?

amig0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:07

daar heb ik ook last van...