Impuls,kantelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dancertjje

Impuls,kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 14:15

Hej! Ik zoek eigenlijk wat tips Ik rijd op dit moment M1+5 met mijn pony de to de M1 ging super Pling In het begin van de M1 ook nog 2de wedstrijd 201 punten enz dus super tevreden..maar nu zit ik er elke keer maar net tegen aan te hikken en lukt het vaak net niet heel frustrerend Verdrietig Hij is af en toe niet zo soepel en zit wat vast die kan ik er na zo 15min netjes uitrijden soms kantelt hijmet zijn hoofd op 1kant de paardentandarts is geweest en die zei dat hij inderdaad flinke haken op de kantel-kant had...Dit is nu bijna een week geleden nog niet echt effect gemerkt...Ook de impuls is niet voldoende met zweep loop die goed, zodra die zeg maar 5min lang geen tik heeft gehad zwakt die achterhand en de impuls af..Ik probeer zodra ik merk dat hij langzamer gaat iets druk te geven geen reactie iets harder weer geen reactie even een schop en hand ontspannen en naar hard voren. Ook probeer ik veel overgangen, verruimen terugnemen etc. Ook krijgt het van 1kg PAVO de Energy Control(rode zak) met daarbij een halve Havens E-lite(granen..) En na het rijden vaak een schep kruidenmelange van pavo. Iemand nog tips voor het rijden of voer??

Groetjes Knipoog[/quote]

Dancertjje

Re: Impuls,kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 16:41

Geen mensen die tips/ideeën hebben?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:00

Heb je les? Want daar kun je in ieder geval deze problemen bespreken met je instructeur/-trice. Goed dat je de tanden hebt na laten kijken, daar komen soms aanleuningsfouten van. Maar het hoofd kantelen betekent wel dat je pony onder de druk van het bit uit wil omdat hij de buiging op die kant moeilijk vindt en dat je dus nog meer met het recht richten aan de gang moet gaan. Gebruik ook nooit je binnenhand heel zwaar, dan zal het kantelen alleen maar erger worden. Kantelen corrigeer je met je binnenbeen en met je buitenteugel, je pony moet buigen om je binnenbeen. Met je binnenhand vraag je alleen maar stelling, meer niet. De kant waar hij vastpakt, moet je juist loslaten, dus niet zelf ook vastpakken.
Goede oefeningen:schoudervoor op de volte, wending om de voorhand en achterhand in stap, correct gereden schoudervoor en schouderbinnenwaarts in vlotte draf (vraag je lesgeefmens om mee te kijken!).
Als je meer impuls wilt, zal je pony zeer scherp op je hulpen moeten gaan reageren. 1x been geven =DIRECT voorwaarts, zoniet, tik met de zweep achter je kuit en desnoods in galop naar voren (belonen als ie dat doet, hij is immers meteen weg). Je moet hier zelf heel consequent zijn, dus elke keer als jij been geeft, moet je pony reageren. Vandaag, morgen, volgende week en over 3 weken nog. Goede oefeningen: Overgangen draf-galop-draf, stap-draf-stap, halthouden-draf en deze vaak doen en met vaak bedoel ik ca. 50x in een uur! Dus doe de overgangen in je figuren, met name op de voltes. Succes!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:23

Zweet je pony veel? Dan is het misschien een idee om Electrolyten (paardendrogist)te geven na het rijden. Die vullen de verloren zouten en mineralen aan. Ook is een opkikker of vitaminestoot voor je pony misschien een idee.
Ik zou wat bertreft het kantelen nog een weekje geven. Als je pony erg veel last van de haken heeft gehad dan hoeft dat niet binnen een week over te zijn. Kan best zijn dat je pony wat meer tijd nodig heeft.
Zeker omdat je zei dat je pony het voorheen altijd super deed. Neem de tijd ervoor Knipoog