ik bezit een haflinger die helaas niet wil galopperen. ik probeerde het eerst zonder hulpmiddelen, alleen met beenhulpen, vanaf de cirkel. dat lukte niet, dus toen heb ik er een zweep bijgehaald, maar dat lukte ook niet, ze bokte alleen als reactie op de tikken. dus uiteindelijk ben ik afgestapt, heb ik een longeerlijn en een longeerzweep erbijgehaald en haar gelongeerd. in het begin had ze weinig respect voor me, ze probeerde me omver te lopen en draaide haar lichaam steeds in mijn richting. nu heb ik haar nog niet zo lang en ik vraag me af of haar vorige eigenaar haar misschien nare ervaringen met zwepen heeft bezorgd... maar goed, in ieder geval moest ik haar best streng aanpakken, ze wilde niet galopperen totdat ik de zweep erbijhaalde en toen begon ze als een gek om me heen te racen en probeerde me omver te trekken... toch heb ik het verscheidene keren herhaald met stemkommando zodat ze van te voren zou weten dat er iets ging gebeuren en op het eind ging ze vrij netjes van draf in galop en weer terug naar draf.
na het longeren ben ik weer op haar gestapt, eerst zonder zweep, maar weer geen reactie als ik wilde galopperen. dus dan de zeep er maar weer bij
en toen deed ze het wel, niet zonder wat bokjes maar ze galoppeerde. wanneer ze aansprong heb ik de teugels gelijk losser gelaten en haar gewoon laten lopen, het duurde ook niet heel lang voordat ze weer draafde. ik heb dit 2 tot 3 keer herhaald en haar dan uit laten lopen en terug in de wei gezet en iedere keer na de galopjes laten stappen en een paar minuten rust gegeven.dus nu mijn vraag aan jullie: heb ik het goed aangepakt? het voelt namelijk niet helemaal juist met al die zwepen maar ik was echt ten einde raad.
en nog iets anders: tijdens het rijden werd ze wel 10 keer opeens langzamer en moest dan poepen :S niet veel, maar ze wilde dan echt niet meer verderlopen.... dat lijkt mij niet normaal, een stuk of 10 keer... iemand enig idee wat er aan de hand is?
groetjes,
miranda
. Je kan elk paard nog dingen leren, ook al zijn ze al 20
. Maar goed dat het al veel beter ging
.